Vilket fett i en sr suntour jr 24?

simonw89

Medlem
Hej, som rubriken lyder är min fundering vilket fett jag ska använda mig av?
Sen är ena "guide bushing" tror jag det heter, trasig i botten. Går den ändå att återanvända eller måste en ny införskaffas?
Gaffeln var innan demontering helt stum ska kanske tilläggas.
20250922_200821.webp

I alla gafflar jag har servat använder jag Sram butter innanför skrapringarna och Rockshox dynamic seal grease på alla tätningarna och skaft. Men olja i underben är viktig. Jag vet dock inte vad rekommenderas till din gaffel.

Stum berör vanligtvis på dämparen, om inte andra sakerna är fastrostad eller komplett smutsig. Jag ser ingen riktigt dämpare på din bild. Det finns en svart cylinder. Är det en, riktigt enkelt, friktion dämpare? Då sitter det kanske resterna av cylindern på skaftet som gör friktionen för högt?

Senast ändrad:
I alla gafflar jag har servat använder jag Sram butter innanför skrapringarna och Rockshox dynamic seal gris på alla tätningarna och skaft. Men olja i underben är viktig. Jag vet dock inte vad rekommenderas till din gaffel.

Stum berör vanligtvis på dämparen, om inte andra sakerna är fastrostad eller komplett smutsig. Jag ser ingen riktigt dämpare på din bild. Det finns en svart cylinder. Är det en, riktigt enkelt, friktion dämpare? Då sitter det kanske resterna av cylindern på skaftet som gör friktionen för högt?
Jag är helt novis på att skruva i dämpare. Men det som syns på bilden är alla delar som fanns i den. Men jag tänker att jag rengör allt noga och sen fettar in så får jag helt enkelt se hur den fungerar sedan.

Om det är en enkel friktionsdämpare, så berör dämpningen på hur mycket fett man lägger på. Och jag skulle tänka att kompressions och returdämpningen blir nästan samma, som är dåligt. Man vill har mycket lägre kompressionsdämpningen än returdämpningen.

Sen set det ut som att "dämparen" har bryts i två delar. Kanske satt en del fast och förklarar det varför gaffeln var stum?

Om det är en enkel friktionsdämpare, så berör dämpningen på hur mycket fett man lägger på. Och jag skulle tänka att kompressions och returdämpningen blir nästan samma, som är dåligt. Man vill har mycket lägre kompressionsdämpningen än returdämpningen.

Sen set det ut som att "dämparen" har bryts i två delar. Kanske satt en del fast och förklarar det varför gaffeln var stum?
Skickar en bild på hur några av delar satt.

Bilagor

• 20250922_200313.webp
    20250922_200313.webp
    918.3 KB · Besök: 47
Tillbaka
Topp