Vilket frihjul?

malajo

Medlem
Vilket frihjul?
Jag har ett frihjul med märkning enligt bilden. Finns ingen annan info på frihjulet.

Kan jag ersätta med vilket frihjul som helst eller finns det olika varianter?

Enligt köpinfo har jag en "DNP 7-speed freewheel, 11-34T"

Jag söker alltså inte en likadan utan bara en lämplig ersättare.
Är fäste likadant på alla frihjul eller vilken info e det jag måste ha koll på?

IMG_20230427_211543.jpg

Vilket frihjul?
Du behöver tvätta den där, överdrivet mycket olja och smuts. Men annars ser den ju ut att vara i OK skick. Vad kom den på för jonne? Verkar som de där frihjulen bara finns på Ali Express.

Vilket frihjul?
Modellen finns ju i första inlägget. Det är ett 7-delat frihjul (ingen kasett). Du kan ersätta det med vilken 7-delat frihjul som helst, men kanske inte med ett största drev som är större än 34t.

Vilket frihjul?
Det verkar vara 34mm, samma som till BMX. Är det samma som frikrans? Men dom jag skrev ovan så verkar den inte behöva bytas.

Vilket frihjul?
Du behöver tvätta den där, överdrivet mycket olja och smuts. Men annars ser den ju ut att vara i OK skick. Vad kom den på för jonne? Verkar som de där frihjulen bara finns på Ali Express.
Frihjulet har "hängt" sig i omgångar och frihjullar inte bakåt samt känns kass i lager, och ja, det är en elcykel.

Har varit inne på xxl i stan och fått tag på en ny frikrans så problemet är löst nu ?

Det där "DNP" som står i infon, är det en möjlig tillverkare eller? Cykeln är ca 2 år gammal, borde inte lager hålla längre än så? Tänker om det är nån "billig" Kina-tillverkare?
Modellen finns ju i första inlägget. Det är ett 7-delat frihjul (ingen kasett). Du kan ersätta det med vilken 7-delat frihjul som helst, men kanske inte med ett största drev som är större än 34t.

Senast ändrad:
Vilket frihjul?
Du kan serva frihjulspaketet utan större bekymmer. De är närmast outslitliga, men litet smuts och smet kan leta sig in. Ditt problem - även om en del taggar har den fruktade hajfens-looken - är främst att hakarna i frihjulsmekanismen inte fjädrar tillbaka som de ska. Vid servicen ska du inte olja hakarna, bara se till att de blir rena och fjädrar tillbaka.

Vilket frihjul?
Du kan serva frihjulspaketet utan större bekymmer. De är närmast outslitliga, men litet smuts och smet kan leta sig in. Ditt problem - även om en del taggar har den fruktade hajfens-looken - är främst att hakarna i frihjulsmekanismen inte fjädrar tillbaka som de ska. Vid servicen ska du inte olja hakarna, bara se till att de blir rena och fjädrar tillbaka.
Då måste jag väl först få upp paketet? ?
Den kändes jävligt "glappig" innan jag fick av den, men det kanske inte var nån fara.

Tillbaka
Topp