Vilket montagefett rekomenderar ni??

Johost77

Medlem
Hej,
Jepp behöver montagefett. Frågan är vilket är bäst för en MTB?
Använder ni olika till montage och lager eller samma.
Vad är bäst för alu eller kolfiber?

Vad säger experterna?

Maakus

Aktiv medlem
Park tool PPL-1 fett till allt för utom sadelstolpen som får Muc off kolfiber-gripper.

Sånt där super-klistrigt fett för båtlager är på pappret en bra ide, tills man får det på handskarna, bordet, cykeln, golvet, kläderna, alla verktyg, grannen, grannens hund, daimglassen man käkar en vecka senare samt polaren som man snackar med via telefon.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Campagnolofett såklart. Numera Galli. En burk räcker en livstid :)
Det är lithiumfett.
Dock får Shimanos lätta lagerfett smörja frihjulsnavet.

Lucifer

Medlem
Jag kan ju passa på att berätta vad som inte funkar - smör.

Jag har en kompis som var lite ivrig med att bygga ihop sin nya racer på 80-talet och i brist på smörjfett monterade han sitt nya Campagnolo Super Record-vevlager med smör. Smör tappar rätt fort sin smörjande förmåga i solgass när det smälter och rinner ut. Matfett rekommenderas alltså inte som lagerfett.

Rattnalle

Aktiv medlem

Biltemas litiumfett, lär räcka en livstid. Dock så vet jag inte vad jag ska ha i navet men den dagen den sorgen.

// Jonas
I lager funkar det där också utmärkt. Det håller dock sämre för vatten än Galli. Har provat båda på ett dåligt tätat framnav på pendlaren som vid varje skifte mellan sommar och vinterdäck behöver förses med nytt fett i lagren.

Jag har beställt denna och ska smörja keramiska vevlager / jockey wheels och övriga lager med :)

Använder TF2 Teflon grease på skruvar, vevaxel och sånt. Har en tub Park tool ASC 1 anti seize för typ vevarmarna. En jätteburk med Muc Off kopparpasta för titanskruvar (har just nu TF2 smörjan där som skydd).

Använder denna på styret och sadelstolpe

Har biltemas lithiumfett på pedalerna

Pfaff

Aktiv medlem
Jag kan ju passa på att berätta vad som inte funkar - smör.

Jag har en kompis som var lite ivrig med att bygga ihop sin nya racer på 80-talet och i brist på smörjfett monterade han sitt nya Campagnolo Super Record-vevlager med smör. Smör tappar rätt fort sin smörjande förmåga i solgass när det smälter och rinner ut. Matfett rekommenderas alltså inte som lagerfett.

Där sket sig bearnaisealternativet också, med andra ord?

ebonbrd

Ny medlem
För att montera t.ex. pedaler, bromshandtag, flaskhållare, klingbultar och sadel använder jag kokt linolja. Det blir permanent vattentätt och rostskyddat, och fungerar som svag gänglåsning. tar någon dag förrän det torkat/härdat.
Till lager använder jag Muc-offs jordgubbsdoftande 'bio grease'.

bonbon

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte längre om jag ska ha med litium eller inte, det verkade självklart nyss. Smells like teen spirit har jag redan.

Bengt-re

Aktiv medlem
Så har jag fattat alla rätt att med Galli så klarar man sig långt?Visa bilaga 400351
Ja du behöver ett litumförtvålat mineraloljefett (vilket även . Varför du skulle välja ett i en burk verkar ju lite tveksamt ur renllighetsperspektiv.SKF LGMT-2 är billigt, av hög kvallité och finns i 200 grams tub vilket i mitt tycke är en klokare förpackning.

Välj vad du vill - om du väljer burk så grisa inte ner i den då det är ett effektivt sätt att sabba livlängd på lager att smörja dem med smutsigt fett.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Ja du behöver ett litumförtvålat mineraloljefett (vilket även . Varför du skulle välja ett i en burk verkar ju lite tveksamt ur renllighetsperspektiv.SKF LGMT-2 är billigt, av hög kvallité och finns i 200 grams tub vilket i mitt tycke är en klokare förpackning.

Välj vad du vill - om du väljer burk så grisa inte ner i den då det är ett effektivt sätt att sabba livlängd på lager att smörja dem med smutsigt fett.
Jag har gjort så, men bara i tio år. Så långverkan vet jag inget om. Jag tvättar inte fingrarna när jag tar mer fett.

Maakus

Aktiv medlem

Byter engångshandskar mellan nästan varje gång. Man pillar ju med annat mellan varven. Eller dricker lite folkis.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer