Vilket motstånd på trainern motsvarar 30km/h?

pbeijer

Aktiv medlem
Jag köpte en racer i sommras och för inte så länge sedan köpte jag mig en trainer (Tacx, Satori trainer (T1850)). Jag har dock kört för lite för att ha någon känsla för hur mycket motstånd det krävs för att hålla en viss hastighet.

Kan någon som har en liknande trainer att säga vilken utväxling på cykeln och vilket läge på trainern som motsvarar att ligga i 25km/h och 30km/h på platt mark.

Ett sätt som i alla fall får dig att hamna i närheten, är att ta en pulsklocka (om du har en, annars försök låna från nån bekant) och cykla en stund utomhus på platt mark i låg vind. Kolla hur pulsen ligger när du ligger stadigt i ca 30 km/h. Se till att du värmt upp ordentligt innan, så pulsen hunnit stabilisera sig, så att säga.

När du kommer hem sätter du omedelbart cykeln i trainern UTOMHUS och hittar den motståndsnivå/utväxling som ger samma puls som du hade tidigare. Då bör du hamna rätt nära, i alla fall.

Gör du det på trainer inomhus finns risken att pulsen blir högre pga att du blir varmare än utomhus.

Senast redigerad av en moderator:
Snabbaste sättet att komma någorlunda i närheten av det är att utrusta cykeln med någon form av hastighetsmätare och använda en pulsmätare. Hitta en platt råk väg och efter att ha värmt upp dig ordentligt i minst 20 minuter försök att hålla 30 km/t och kolla vilken kadens som känns bäst och vilken puls du har.

Då är det bara att matcha utväxlingen, pulsen och kadens på trainern.

(Ha ha, der ser man. För långsamt på tangentbordet, men great minds think alike!)

Senast redigerad av en moderator:
joohan skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt givaren till cykeldatorn på bakhjulet. Då
> ser du exakt hur "fort" du cyklar.
>
> /Johan

Njae, hastighetssensorn skall sitta på framhjulet för att visa exakt hastighet =P

s skrev:
> joohan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sätt givaren till cykeldatorn på bakhjulet.
> Då
> > ser du exakt hur "fort" du cyklar.
> >
> > /Johan
>
> Njae, hastighetssensorn skall sitta på framhjulet
> för att visa exakt hastighet =P

Oj, motivera!

s skrev:
> joohan skrev:
> -----
> > Sätt givaren till cykeldatorn på bakhjulet.
> Då
> > ser du exakt hur "fort" du cyklar.
> >
> > /Johan
>
> Njae, hastighetssensorn skall sitta på framhjulet
> för att visa exakt hastighet =P

Precis! Exakt noll när man sitter på en trainer.

lleberg skrev:
> s skrev:
> -----
> > joohan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sätt givaren till cykeldatorn på bakhjulet.
> > Då
> > > ser du exakt hur "fort" du cyklar.
> > >
> > > /Johan
> >
> > Njae, hastighetssensorn skall sitta på
> framhjulet
> > för att visa exakt hastighet =P
>
> Oj, motivera!

Ledtråd: Ungefär hur fort går cykeln när den står på trainern?

När det gäller den ursprungliga frågan tror jag också på att försöka skaffa sig en bild av vad den önskade belastningen motsvarar i puls. En följdfråga kan vara varför du nödvändigtvis vill ligga på en belastning som motsvarar just den hastigheten?

Finns det någon anledning att du cyklar just så fort, mer än att det är ungefär lagom jobbigt? Isåfall borde du kunna köra samma metod på trainern, alltså att cykla med vettig kadens på en belastning som är ungefär så ansträngande som du vill.

Hastighetssensor har jag men det ger inget då jag kan ha 0 motstånd och ligga i 30 hur lätt som helst.

Pulsklocka har jag precis köpt men jag har ingen koll på vad som är normalt där heller, har i stort ingen kondis så minsta lilla gör att pulsen går i topp känns det som. Att sticka ut och testa vilken puls jag har på landsväg lockar inte så mycket då jag är en vackert väder cyklist :).

Just nu kör jag ca 5min uppvärmning 20min med olika motstånd och sedan 5min nedvarvning. Mer klarar jag inte av då det är så tråkigt :).

Ingen som har en satori trainer som kan ge lite input vad du kör på för växel mm?

Skaffa en spännande talbok som du bara får lyssna på när du trampar.
Har kört liknande när jag var till sjöss och bara löpband fanns att träna på.

Kanske inte så mycket med ämnet men iallfall.

Den bästa startpunkten torde vara att göra en sökning på ordet "pulsträning" här på forumet. När du läst dig mätt på dom trådarna kommer du inte att ha något behov av en hastighetsmätare längre.

kadens och puls ar det enda jag tittar pa nar jag sitter pa trainer. Hastigheten ar inte speciellt relevant tycker jag eftersom den anda ar noll nar cykeln ar monterad i trainer ...

Du borde väl börja med att läsa en bok om pulsbaserad träning?

Men. På min Taxc med 7 lägen tycker jag att ca 42-15 med motståndet 2(kanske 3) av 7 är ganska nära samma ansträngning som jag upplever vid 30 km/h vid "normala" förhållanden.

....för din fråga handlar ju inte om hastighet egentligen, eller hur? Det handlar ju om ansträngning och den måste du mäta i puls, eller watt, men det blir dyrt.

Jo precis det är väl inte egentligen hastigheten som är intressant utan vilken ansträngning som krävs för att hålla en viss hastighet. Jag har som sagt för dålig koll på detta därav frågan om hur jag skall ställa in trainern och växlarna. Det är mest för att kunna få en liten känsla av vad man kan tänkas klara av sedan när man plockar ut cykeln till våren igen.

Just nu tror jag att jag kör på 39 fram och kanske 15 bak och med motståndet på 6-7 av 10.

Kolla på tacx hemsida och kör nåt av deras intervallprogram. Intervaller på trainer är kalas. Det går snabbt, ger resultat och är ganska roligt.
/J

Ska man få bra utbyte av en trainer bör man ha pulsmätare - samt en trainer som kan visa belastning i watt.

Hur många km/h du kör är i prinip ointressant - det intressanta är vilken effekt du utvecklar vid en viss anstränging (upplevd RPE och/eller pulsnivå). Tricket är att kunna utveckla mer effekt och samtidigt bibehålla/minska graden av ansträning.

Det finns alla möjliga böcker till hjälp - men jag håller nog Joe Friel högst. Han har tex en bok om träning mha av hjärfrekvensmätare ("pulsmätare").

Ja, frågan var kanske felställd felställd från början...

Om man har som mål att kunna hålla en viss fart, så är det inget fel med att träna för det. Alla har inte samma mål här i världen.

geologen skrev:
> Om man har som mål att kunna hålla en viss fart,
> så är det inget fel med att träna för det.

Det är precis det som står i inläggen ovan. Du kommer bli förvånad vad effektiv intervallträning är för att du skall uppnå ditt mål. Med effektiv menar jag nedlagd tid i förhållande till resultat.

Men om du gillar att sitta på tranier som en typ av avkoppling och det gärna får ta tid så är
de andra råden bra. Gå på den puls du har vid given hstighet ute, eller den upplevda känslan i ansträngning.

Normalt är det jobbigare att cykla inomhus än ute pga det blir för varmt, öppna fönstret, skaffa
fläktar så du kan lita på den upplevda ansträngningen. Ett riktmäkre är att de inte ska
bli svettdroppar på golvet. Kom ihåg att du själv är expert på hur jobbigt det upplevs
att cykla 30 km/h

Tillbaka
Topp