Vilket multicykelverktyg ska man välja?

Speedster

Aktiv medlem
Hej,

Jag har tittat lite på verktyg att ha med sig ut i skogen, gärna ett som har "allt" man behöver. Vilket ska man välja? Ngn som har erfarenheter av några bra? Jag funderar på att göra en beställning från www.chainreactioncycles.com

Jag körde en sökning men hittade inte ngn vettig tråd i detta ämne.

/Petter

Hade ett crank brothers med ett blått gummiband runt (fick det i present så jag vet inte beteckningen), funkade jättebra tills jag tappade det. Kör nu med ett topeak power som funkar OK.

> Jag har tittat lite på verktyg att ha med sig ut
> i skogen, gärna ett som har "allt" man behöver.
> Vilket ska man välja? Ngn som har erfarenheter av
> några bra? Jag funderar på att göra en
> beställning från www.chainreactioncycles.com

jag är grymt nöjd med Topeak hexus, den har allt jag behövt i skogen hittills (inklusive en helt ok kedjebrytare och däckavtagare). Faktum är att jag gör det mesta skruvandet på cykeln med den. Gillar den skarpt!

verkar finnas två varianter av den på chainreaction, osäker på skillnaden. Finns även på cykloteket för en hundring extra såg jag.

/Jugge

edit: stavar som en kratta

Senast redigerad av en moderator:
Håller med juggec om Topeak Hexus. En kompis har ett sådant som fungerar väldigt bra då jag lånat de, inkl fungerande kedjebrytare. Jag har ett Crank Brothers M-17, fungerar också bra men kedjebrytaren är ett skämt.

Finns bara ett multiverktyg som man vill använda efter att en sån här hållts i händerna:
untitled.JPG ht=431

http://www.bike-discount.de/shop/k473/a8093/werkzeug-ratchet-rocket.html?mfid=73
Spärrskaft rockar! I asken den ligger i finns även däckjärn

En Topeak Alien DX http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1615 kanske om du vill ha en komplett verktygslåda med dig, har själv ingen sådan men skulle vilja för då slipper jag komplettera med andra verktyg. Eller en Topeak Mini 18+ http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11318 har en sådan och är verkligen nöjd med den. Känns dock ibland som det är lite väl mycket finmekaniska joy-stick lösningar på den men annars är den bra. Du behöver bara lägga till med 24 SEK för att få Topeak Mini 18+ istället för Topeak Hexus 16 Multi Tool som några verkar vara nöjd med. Däremot skulle jag hålla mig långt borta från Park Tool Rescue Tool MTB 7 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5096 då däckverktyget klarade bara av 2 st däckbyte och sedan gick de av.

Är i samma tankar, och Topeak Hexus verkar ju bra, lätt och inte så dyrt heller.
Undrar dock om kedjebrytare på multiverktyg fungerar till kedjor för både 8,9 och 10 delat ?
Eller hur man ser/vet att så är fallet (eler inte fallet) för resp verktyg ?
Tänkte ha det till både racern och MTB:erna.

Jag gillar min Crank Brothers Mini Multi 17. Har aldrig behövt testa kedjebrytare i fält (men hemma har den iaf funkat bra).

Topeak Mini 18+ funkar bra för mig och kedjebrytaren känns toppen(även i fält).
Liten och gedigen. Neoprenskyddet har jag förutom vertyg även kedjelås i.
Lite skruvande för att få loss kedjebrytaren.

Mina erfarenheter kring multiverktyg begränsar sig till denna och de äldre i stansad plåt som inte borde få kallas verktyg.

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Har denna
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=28710 och det funkar bra. Ostkakan drog dock
> av däckavtagaren när han sulade om sina UST
> fälgar så just den delen kanske är så där.

Nja, det var ju på yardsalen senast. Vill köpa ett par däck, men inte ha fälgarna. Problemed var att fälgarna var typ fem cm djupa invändigt, och däcket i fråga var ett Conti Sports Contact som var tajtare än.. tja. tajt. typ.

Har själv en Topeak Mini 18+ som jag kan rekommendera. Saknar iofs någon form av kniv och tång på den, men annars är den bra. Känns rejäl och har kapsylöppnare. Fundrar på att köpa en av deras mindre och lättare varianter för LVG-turer.

plumse skrev:
> Finns bara ett multiverktyg som man vill använda
> efter att en sån här hållts i händerna:
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k473/a8093/werkze
> ug-ratchet-rocket.html?mfid=73
> Spärrskaft rockar! I asken den ligger i finns
> även däckjärn

Är väldigt nöjd med Crank Brothers 17. Men efter att lånat ut den till en talanglös skapelse som lyckades dra ett av verktygen runt, så skall jag defintivt köpa ett sånnt med spärrskaft nästa gg. Heeeeeelt genialiskt att kunna byta ut bits som förstörs av klantskallar. Dessutom är det betydligt lättare att inte dra snett med en kort bits, och spärrskaft som enkelt kan hållas i rätt position jämfört med fasta verktyg.

Det enda som gör mig misstänksamm mot Ratchet Rocket http://www.topeak.com/products/Tools/RatchetRocket är att inte spärrskaftet kan sättas direkt på kedjebrytaren.
Insexen på kedjebryraren ser ganska grund ut, eller?
Ser för mig insexen vingla, och dras rund i fex. en stressad situation när klockan tickar...

Köper man ett verktyg för 69$ så har man förmodligen behov av mindre insexnycklar än bara 4mm och 5mm, kanske en kedjebrytare, och man har nog definitivt inte en ända mutterskalle som behöver dras på hela cykeln...

Otroligt opraktiskt verktyg :-)

Gillar och använder personligen den här, BBB Microfold XL

btl42xl_big_1697.jpg

300-350 spänn, t25 torx, alla vanliga insexor, platt å stjärnmejsel, och en riktigt bra kedjebrytare. Köpte den mest som komplement till verktygssamlingen för att den blir jäkligt platt ihopfälld och har gummerade sidor vilket är smidigt t.ex i ryggfickan på tröjan - men klart över förväntan funktionsmässigt och använder den till nästan allt vardagsmekande med cykeln nu.

Ska man gnälla på något så finns det väl PH2 stjärnmejslar med marginellt bättre passform/precision, och så saknas det däckjärn.

Har en Pro minitool 11. Visserligen till lvg, men antar att det finns med fler funktioner. Har de samma kvalitet som 11:an så bör de undvikas. Själv verktygens nickelplätering har släppt en del, även på de verktyg jag inte använt. Dessutom har insexnycklarna en redan från början rund form.

Har man en Cannondale med Lefty så finns det ett verktyg som passar i styrröret, oh my god vad dom kan;-) Lagningslappar från3M, torx, kedjebrytare, däckavkrängare, stjärnmejsel, ekernyckel och div insex...

Bilagor

• IMG_0325.jpg
    IMG_0325.jpg
    41.8 KB · Besök: 24
Nicathu skrev:
> Har man en Cannondale med Lefty så finns det ett
> verktyg som passar i styrröret, oh my god vad dom
> kan;-) Lagningslappar från3M, torx, kedjebrytare,
> däckavkrängare, stjärnmejsel, ekernyckel och
> div insex...

Fast den saknar Topeakens Öl/kapsyl/flask- öppnare.

Supersonic skrev:
> Jag är väldigt nöjd med mitt Crank Brothers
> Multi tool 19
>
Samma här, bra kvalité för pengarna.

cerro skrev:
> Nicathu: Om man har gammal styrstam ja ;)

Japp, har sin fördel med gammalt skräp;-)

42Hz skrev:
> Supersonic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är väldigt nöjd med mitt Crank Brothers
> > Multi tool 19
> >
> Samma här, bra kvalité för pengarna.

Samma här

Har ett ParkTool som är helt grymt, minns inte namnet nu, men det är 2 delar som är löstagbara och en kedjebrytare som håller ihop delarna.

42Hz skrev:
> Supersonic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är väldigt nöjd med mitt Crank Brothers
> > Multi tool 19
> >
> Samma här, bra kvalité för pengarna.

Samma här och man slipper en massa smådelar som man kan tappa.

Tillbaka
Topp