Vilket offset på mitt kedjedrev/klinga fram?

johan12345

Aktiv medlem
Behöver byta kedjedrevet och eftersom cykeln köptes beg är jag inte hundra vilket offset det är. Man ska ju tydligen kunna se det på baksidan (läste jag någonstans) men jag ser ingen info om det. Och det är väl direct mount va? (Se bild)

Bifogar länk till den jag tror är samma men vilken offset är alltså frågan?

IMG_1483.jpeg

Edit: Cykeln är en Focus Jam 6.7 från 2020 men kedjedrev och vevarmar är uppgraderat till GX.

Senast ändrad:
Tittar du på baksidan av drevet, då skall det även stå vilken offset det har.

Edit: Missade att du redan kikat efter det.
Det är i alla fall ett drev för DirectMount för 3 skruvar.

Senast ändrad:
Offset är väl skillnaden mellan gul och grön yta på nedanstående bild. Bara att mäta med skjutmått. Visa bilaga 657804

Man ser med öget att det är närmare 3 mm än 6 eller 0 mm.

Men jag tycker att det är viktigare att veta vad som borde sitta på cykeln och inte vad en förra ägare har sätt på cykeln. Boost, och inte nya 55 mm trenden, så 3 mm borde vara rätt.

Man ser med öget att det är närmare 3 mm än 6 eller 0 mm.

Men jag tycker att det är viktigare att veta vad som borde sitta på cykeln och inte vad en förra ägare har sätt på cykeln. Boost, och inte nya 55 mm trenden, så 3 mm borde vara rätt.
Stort tack. Lysande. Då lägger jag en beställning på en med 3 mm.

En fråga bara. Hur vet jag om det är boost på vevlagret? Den enda infon jag lyckas hitta är att vevlagret är 73 mm BSA threaded. Och vad innebär egentligen boost på vevlagret? (Vet ju vad ett boost-nav är på fram/baknav men aldrig fattat vad det innebär på vevlagret)

En fråga bara. Hur vet jag om det är boost på vevlagret? Den enda infon jag lyckas hitta är att vevlagret är 73 mm BSA threaded. Och vad innebär egentligen boost på vevlagret? (Vet ju vad ett boost-nav är på fram/baknav men aldrig fattat vad det innebär på vevlagret)
På SRAM så sitter boost i drevet, sedan så kan de blanda in "Wide" som krånglar till det lite.
Där finns det en guide på hur vevlagret skall monteras och vilka distanser som skall dit.

Vevlagret påverkas, som tur, inte av Boost eller icke-Boost. Det är vevparti eller drev som påverkat det. På Shimano är det vevpartiet. Till Sram vepartier och några av andra tillverkare kan man köpa drev med olika offset för att ändra kedjelinjen.

Tillbaka
Topp