Vilket omfång bör en momentnyckel ha?

Toleransen på en momentnyckel anges som % av maxvärdet. Så en 5-50Nm nyckel med 3% felmarginal kan dra med allt mellan 4.5 och 7.5Nm när man ställt in den på 6 Nm.
Därför behöver man flera momentnycklar om man vill täcka in allt på en cykel. Eller så drar man på känsla. 😄

Toleransen på en momentnyckel anges som % av maxvärdet. Så en 5-50Nm nyckel med 3% felmarginal kan dra med allt mellan 4.5 och 7.5Nm när man ställt in den på 6 Nm.
Därför behöver man flera momentnycklar om man vill täcka in allt på en cykel. Eller så drar man på känsla. 😄
Momentnyckeln jag nämnde är specad enligt ISO 6789 som inte alls bara mäts vid max moment utan vid 20, 60 och 100%

Eller så drar man på känsla. 😄
Jag tycker att det är svårare att hamna rätt på låga moment jmf med höga,
typ att känna skillnaden mellan 6-8 Nm eller 35-50 Nm
Men även om den välfungerande asaklittnyckeln jag har länkat till tidigare i tråden inte säljs längre, finns det fortfarande liknande billiga och välfungerande momentnycklar för 3-12 Nm för under 156 SEK inkl bits
Jag har en sådan (Asaklitt) på landet och den fungerar bra, riktigt bra, men det kan både vara svårt att komma åt och se skalan i vissa lägen.

De där påminner om när m
Jag bidrar med min stora.
En sådan för topplocket på gammla Scania.
Påminner om när brorsan berättarade om starke Adolf skulle dra fast decimeter grova bultar i något fest element typ och frågade brorsan hur hårt skall man dra dra vad du orkar sedan efter ett tag steg han in med ett gäng avdragna bulta dålig kvalitet på de här bultarna😄 han glömde att för en vanlig en ja men inte den kraften av starke Adolf på de bultarna🤣

Senast ändrad:
Sedelärande. Flummiga skattningar på känn kan möjligtvis fungera för en själv, men går ju inte använda för kommunicera mellan olika individer då det betyder helt olika saker för varje individ

Jag har ett par moment nycklar sedan 10-15 år tillbaka, och använder dem allt som oftast när det finns moment angivet. Men jag har också i minnet, att före innehav av momentnyckel och trots en hel del skruvande och meckande med mina cyklar, så hade jag inte ett enda fallerande eller problem som skulle kunna vara kopplat till felaktigt momentdragande.

Jag har ett par moment nycklar sedan 10-15 år tillbaka, och använder dem allt som oftast när det finns moment angivet. Men jag har också i minnet, att före innehav av momentnyckel och trots en hel del skruvande och meckande med mina cyklar, så hade jag inte ett enda fallerande eller problem som skulle kunna vara kopplat till felaktigt momentdragande.
Samma här. När jag ändå har momentnycklar så finns det liksom ingen anledning att inte använda dem.

Vid fullservice av gafflar så är det ibland en del skruvar som ska dras med relativt lågt moment. Det kan bli onödigt dyrt om man drar för hårt då man samtidigt inte vill att en dämparenhet ska gängas upp efter några dagar i stenkistan. På samma sätt är det bra att vara noga med att använda rätt gänglåsning.

Jag har ett par moment nycklar sedan 10-15 år tillbaka,
En momentnyckel behöver väl rekalibrering mot en referensapparat efter några år i bruk, för att förebygga att dess mätningar kryper iväg. Efter 15 år kan dess resultat skilja sig ganska långt från verkligheten.

P.S. själv har jag en lika gammal momentnyckel som visserligen aldrig har sett någon rekalibrering.

En momentnyckel behöver väl rekalibrering mot en referensapparat efter några år i bruk, för att förebygga att dess mätningar kryper iväg. Efter 15 år kan dess resultat skilja sig ganska långt från verkligheten.

P.S. själv har jag en lika gammal momentnyckel som visserligen aldrig har sett någon rekalibrering.
Ok, var kan man läsa om detta lite mer ordnat? Antar att det har mer med användning att göra än ålder på verktyget förövrigt, och jag vågar nog köra på med mina utan ngn kalibrering utöver egen känsla.

Alla kostnader är inte i reda pengar. Trodde vi var åtminstone litegrann påväg bort från slit-och-släng men det är väl tveksamt om vi verkligen är det kanske...

Slänga är inte alls nödvändigt. Den kan säljas billigt till någon som inte är så petig med värdena. Det är nog ändå skillnad på att skruva på en cykel eller livsviktig medicinskt utrustning.

Har man en momentnyckel med fjäder och låter den stå i sitt låsta läge med spänd fjäder den kan man kasta för den kommer att visa fel.
Men man kan kolla den med ett enkelt trick.

+1
Det slipper man med en både billigare och enklare momentnyckel
Tex en sådan jag visade i #48 för under 156 SEK
combotorq-wrench-bit-set-1.png

Alla kostnader är inte i reda pengar. Trodde vi var åtminstone litegrann påväg bort från slit-och-släng men det är väl tveksamt om vi verkligen är det kanske...
+1
Även kalibrering kommer att ge en onödig miljöbelastning jmf med en enklare momentnyckel där det inte behövs

Har man en momentnyckel med fjäder och låter den stå i sitt låsta läge med spänd fjäder den kan man kasta för den kommer att visa.
Jaha hur länge? 1 timme, 1 dag, 1 månad, 10 år? Och hur menar du att man låter en momentnyckel stå i sitt låsta läge?

Jaha hur länge? 1 timme, 1 dag, 1 månad, 10 år? Och hur menar du att man låter en momentnyckel stå i sitt låsta läge?
I den test jag har sett så var alla de olika fjäderbaserade nycklarna av olika fabrikat felkalibrerade efter ett år i spänt läge. Om någon tog slut efter 11 månader och någon efter 10 månader framgick inte.

I den test jag har sett så var alla de olika fjäderbaserade nycklarna av olika fabrikat felkalibrerade efter ett år i spänt läge. Om någon tog slut efter 11 månader och någon efter 10 månader framgick inte.
Jag är inte så bevandrad i ämnet, kan du förklara ”i spänt läge” vad det innebär?

Jag är inte så bevandrad i ämnet, kan du förklara ”i spänt läge” vad det innebär?
Har du en momentnyckel där du vrider upp till det moment du önskar så är det en fjäder.

En momentnyckel ska endast vridas upp när den ska användas för sen vridas tillbaka till 0 värde eller lägsta värde den har.

Dvs vrider du upp din 10-40Nm nyckel till 40 för dra en kassett så ska du vrida tillbaka den tills det tar stopp igen dvs den kommer förmodligen passera 10 och lite till innan det tar stopp.

Otydligt av mig! Nu är sarkasm ett helt okänt fenomen så jag utgår från att du är seriöst undrande. Enkla momentnycklar består av en spännbar fjäder i handtaget som trycker en kula mot i sin tur trycker mot en skål som är monterad i huvudet av momentnyckeln. Huvudet är inte fast monterat i skaftet utan det kan vicka lite. I vanliga fall håller kulan fast huvudet, men om vridmomentet*hävarm överstiger den kraft som behövs för skålen ska kunna trycka sig förbi kulan så klickar det till och vi har kommit till rätt moment.

Om fjädern är spänd hela tiden kommer till slut efter en lång tid alla ständigt pågående små dynamiska mikrodeformationer i fjädern, kulan och skålen att ändra på det vridmoment som behövs för att vicka skålen. Om fjädern inte är spänd kommer alla små deformationer ske åt slumpmässiga håll och jämna ut sig i slutändan.

Den där Proxxon jag köpte förra veckan kändes inte helt bra. Handtaget var lite för smalt och halt att hålla i. Riktigt jobbig att försöka skruva med, hade den med till jobbet för att känna på den ordentligt.

Men nu är allt återställt med en ny Wera 7440 0,3-1,2 Nm.

IMG_1479.webp

IMG_1480.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp