Tack alla för svar! :)
Finns det öht förband som kräver så lågt moment som 1 Nm? 2-16 låter mer användbart.
Sedan behövs ofta 40 Nm men det borde klaras med lite större toleranser till ett lägre pris. Kanske inte särskilt många förband på en cykel i intervallet däremellan.
Ingen aning, var lite där min frågeställnign startade i huvudet. Antar att toleransen är lättare att ställa in på 1-8 plus att den är mindre varför jag tänkte att den kompletterade den större bättre om man nu bör ha något som klarar av att gå över 16 NM.
Snygg momentnyckel...!? Tja, är det prio så...men om du har några som helt budgetrestriktioner så hade jag prioriterat något man använder mer och oftare än att lägga pengar på att en momentnyckel ska vara snygg...
2-16 tycker jag låter som ett lite litet område. Jag valde efter mycket funderande en Wera Click-Torque A6 2.5-25Nm som jag sen kompletterade med en 20-110 på Jula eller om det var Biltema. Tänkte att jag lägger lite mer på den för mindre moment och så är det fint med lite överlapp så man inte behöver använda någon av dem i yttersta ändläget. Den större är mest till kassett och SRAM-vevarmar där det är kring 40 Nm. Biltemas har vad jag läst visat sig oväntat exakt för sitt pris och är specen 38-44 och man sätter på 40 så tycker jag det känns som att man har lite mer marginal för fel än på en styrstam t ex (men jag har inga som helst vetenskapliga referenser för att stödja detta antagande).
Sen säger vissa här att momentnyckel är totalt onödigt, för man känner hur hårt man ska dra och att det skiljer så mycket om skruven är smord eller ej och om det är stål i stål, eller stål i Aluminium etc...men jag tycker ändå det känns rätt bra med momentnyckel.
Läste denna
https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-cycling-torque-wrench/ och som sagt den jag fastnade för pga av hur traditionell den verkar, även om Wiggles eget märke verkade vara bra i pris och sannolikt funktion så ville jag inte prima någon genom att skriva deras utan höra andras erfarenheter av billigare varianter isåfall. Kan man välja något som har cirka samma pris och funktionellt presterar likt övriga ser jag inte varför det skulle vara något negativt att den de factor är snygg.
Jättebra. Tills man glömmer ta ut batteriet och det börjar läcka.
—-
Vill du tvunget ha en som börjar på 1 Nm så finns Syntace 1-25 som är tillverkad av Wera, dvs i princip samma som A6 som nämns ovan. (en sådan köpte jag när batteriet i min digitala läckte och orsakade kaos)
Syntace Torque Tool 1-25 and Bit Set as Special 'Test Winner' offer!
www.bike24.com
Eller digital som jag glömde plocka ur batteriet.
Köp Cykelverktyg hos oss - Hög kvalitet till låga priser! ✔ Alltid snabba leveranser ✔ Välkommen! - Bikester.se
www.bikester.se
Hehe, det är ju en nackdel med digitalt.
Tycker det är härligt med hel mekanik när det är möjligt och har inte sett värdet av en digital mätare. Tänkt samma med skjutmått, även om jag hört många som älskar de digital i att det blir så tydligt att läsa av, då läsa av mekanisk/analog kan vara klurigt. Skulle jag nog köpa ett digitalt skjutmått idag om jag inte redan hade en mekanisk, men momentnyckel får gärna vara mekaniskt.
Jag har två momentnycklar att tillgå för att täcka spannet 2.5 - 120 Nm. Har personligen inte behov av att gå högre men om du t.ex. vill använda den till bilen också kan det behövas lite mer, har för mig att min hjulbultar dras till 140 Nm.
Har följande nycklar:
Wera Click-Torque A5 2.5-25 Nm
Hazet 5121-3 CT 20-120 Nm
Det som är viktigt att tänka på är att inte köpa någon billig skit, de håller inte lika bra och drar inte konsekvent rätt moment! Enligt erfarenhet får du vad du betalar för när det gäller momentnycklar.
Billigt blir ofta dyrt i längden och de två jag valde ut var av min uppfattning högkvalitativa båda två. Samtidigt har ju många varit nöjd med Biltema så ska ändå överväga den. Saknar bil och inga planer på att köpa en heller, men hade givetivs varit bra att tänka på annars.
Jag har en Effetto 2-16. Sjukt snygg! Och bra. Självklart köper man snygga verktyg?
Men för att inte slita på den använder jag en Intense-brandad jag fick med vid cykelköp, typ samma omfång.
Till de stora momenten kör jag en Biltema analog (!) med en stor fysisk nål, eftersom den har ett så långt skaft att man får riktigt bra kraft.
Visst är det vackra! Har varit i toppen på alla tester som jag har sett! Springer iväg för mycket i pris att välja 2-16 NM om man behöver två momentnycklar, men hade man bara köpt en så var det den jag riktade in mig på.
För mig som är osäkrare på låga moment jmf med höga är en momentnyckel i det låga intevallet viktigare
och därför vill jag tipsa om samma sak som för några dagar seden i den
här tråden.
På en hel del av det du skruvar fast på din ram kan det vara bra att använda skruvlåsning, typ blå Loctite
eller rent av
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176
En bra och billig momentnyckel finns hos ClasOhlsson som säljer en bra och prisvärd momentnyckel; 0-12 Nm med bits för 180 SEK
Momentnyckelsats för cykel Asaklitt
Parktool har en momentabell
The basics of torque and torque wrench use on bicycles, including a table of various torque spec recommendations.
www.parktool.com
Skruvlåsning låter ju som något som gör att den sitter ordentligt, men den är alltså infettande så att delarna inte ska smälta ihop? Vill ju inte att pedalerna sätter sig hårdare än vad de reda när. Har reflekterat över att de sitter i motsatt riktning så att fötterna trycker ut dem snarare än inåt, antar att det är för att de skulle vara helt omöjligt att få bort isåfall.
Bra momenttabell! Gäller bara å veta om man ska våga sig gå upp i omfånget eller hålla sig till bottenvärdet.
----
Kom själv fram till att Effetto Mariposa med 1-8 nm och 10-60 nm borde täcka in allt, med en gemensam kostnad om 2,600 kr, kändes det som en rimlig totalsumma för två som ska vara av högkvalitets märken.
Då flera har haft så positiva erfaranheter av Wera som den mindre varianten och Biltema som en större bra billig så ska jag ta mig till en butik och kika på dessa, blir 2,200 kr vad jag kan se så en besparing på 400 kr :)