Bästa fettet för att slippa knak och oljud?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Som rubriken.
För följande varianter
Kolfber - kolfiber
Kolfiber - alu
Alu - alu
Stål - hahaha skulle inte tro det va

Stalle

n3wton

Aktiv medlem
Är inte knak en feature om man kör kolfiber-kolfiber? Aluminium är väl ingen mening att smörja, det håller ju inte så länge ändå.

😉

Freddye

Aktiv medlem
Muc-off carbon gripper luktar jäkligt gott. Fungerar bra gör den också på kolfiber - kolfiber.

Edit: Fungerar även bra till lock-on handtag på kråmade styren

AX3L

Aktiv medlem
Jag har provat ganska många olika genom åren och vet inte om jag tycker att det är någon större skillnad mellan olika. Samma sak med gripper för kolfiber. Med det sagt har Morgan Blue aquaproof paste varit en favorit för typ styrlager/vevlager osv, kanske för att det ger en bra vatten och smutstät barriär snarare än för att det smörjer bättre än något annat.

Berk

Aktiv medlem
Jag använder fett för att undvika att delarna i olika material korroderar ihop och för att hålla dom på plats. Kanske hjälper det också mot knak. Använder samma, från Dynamic, med de mesta funkar väl på kombinationer jag har hemma:
kolfiber-kolfiber
alu-kolfiber
stål-alu

När jag hade stam och expander problem (ser din långa tråd) letade jag efter en starkare gripper. Efter att har läst mycket valde jag Finish Line som har större fibrer och ska vara bäst enligt nätet. Den kan repa lite, men det har jag inte sett. Tycker att den faktiskt ger lite starkare grepp även om det inte löste min expander problem.

HåkanC

Aktiv medlem
Som rubriken.
För följande varianter
...
Stål - hahaha skulle inte tro det va
Är det verkligen så att du inte behöver fett på dina ståldelar?
  • Pedalaxlar
  • Skruvar i styrstam
  • Skruv i sadelstolpklämma
  • Skruvar till fram och bakväxel
  • Skruvar till bromsar
  • Skruvar till vajerfästen, växlar och bromsar(?)
  • Flaskställskruvar
  • osv, osv
Eller är du en stor titanskruvanvändare?
Till flera av punkterna ovan använder jag själv iofs inte fett, utan skruvlåsning, typ blå Loctite
eller rent av
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Och om du inte redan har en bra momentnyckel kan det vara extra motiverat att använda en sådan när du ska skruva fast infettade/Loctitade gängor
ClasOhlsson säljer en bra och prisvärd momentnyckel; 0-12 Nm med bits för 180 SEK
9674510794782.jpg

Momentnyckelsats för cykel Asaklitt

skjivert

Aktiv medlem
...

Är det verkligen så att du inte behöver fett på dina ståldelar?
  • Pedalaxlar
  • Skruvar i styrstam
  • Skruv i sadelstolpklämma
  • Skruvar till fram och bakväxel
  • Skruvar till bromsar
  • Skruvar till vajerfästen, växlar och bromsar(?)
  • Flaskställskruvar
  • osv, osv
Eller är du en stor titanskruvanvändare?
Till flera av punkterna ovan använder jag själv iofs inte fett, utan skruvlåsning, typ blå Loctite
eller rent av
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Och om du inte redan har en bra momentnyckel kan det vara extra motiverat att använda en sådan när du ska skruva fast infettade/Loctitade gängor
ClasOhlsson säljer en bra och prisvärd momentnyckel; 0-12 Nm med bits för 180 SEK
9674510794782.jpg

Momentnyckelsats för cykel Asaklitt
Har momentnyckel redan men jäklar vad sugen man blev på en super B momentnyckel 🤭

AX3L

Aktiv medlem
Ett annat tips är att ta på teflontejp på gängorna på typ vevlager och annat där man typiskt riskerar oljud. Fick det från den legendariska cykelmekanikern bee_kay77 på Instagram.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja momentnyckel behövs nog åxå. Räcker spannet på den från Klasse O? Eller skall många bultar dras hårdare än 12 nm (på mina vevar är det 54 nm).

Och stål ja... givetvis.

Stalle

skjivert

Aktiv medlem
Ja momentnyckel behövs nog åxå. Räcker spannet på den från Klasse O? Eller skall många bultar dras hårdare än 12 nm (på mina vevar är det 54 nm).

Och stål ja... givetvis.

Stalle
Jag har en som går till typ 15 nm och har inte upplevt att jag behövt mer. De som man skall dra till 30++ drar jag bara så hårt jag orkar ;)

HåkanC

Aktiv medlem
Parktool har en momentabell
Men för mig personligen känns det osäkrare med de små momenten (typ: hur känner jag skillnad mellan 5 och 9Nm utan momentnyckel?).

Och stål ja... givetvis.
(y)

Kung Stalle

Aktiv medlem
På förekommen anledning...
Läser monteringsanvisningar för Rentahl Apex och Nukeproof Horizon stem. Ingen av dem skriver att det skall vara fett inblandat på ytorna mellan gaffelrör och klämma/styre. Är det fettfritt som gäller eller?

HåkanC

Aktiv medlem
Styrstammen är en av de cykeldelar där jag använder Loctite/skruvlåsning, inte endast på skruvarnas gängor utan även där styret kläms fast. Men på gaffelröret använder jag kolfiberpasta (på kolgafflar åtminstone.

AX3L

Aktiv medlem

Och stål ja... givetvis.

Stalle
Jag vet av säkra källor att just vevar (speciellt DUB) kan sitta som fan, så det finns nog en poäng i att dra dom med rätt moment.

Bikzz

Aktiv medlem
Enda fettet som hjälper är det som man får från Steller's Sea cow !

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Tjena!

DUB sitter ju som fan även om dom är dragna till rätt moment. Alltid lika intressant att se om man kan få någon att hoppa när smällen kommer, när dom ska loss.
Ja det är sant! Men det blir knappast bättre med ett för högt moment på det. Misstänker att "ja kö på känsla vettu" på DUB är en stor anledning till att man har 2m breaker bars i cykelverkstäderna.

Topp