Vilket pulsband?

Vilket pulsband?
Någon som har testat Clas Ohlsons pulsband? Man kan ju undra hur mycket sämre det kan vara än t.ex. Wahoo Trackr, som kostar mer dubbla pengen.
Jag har fram till nu använt ett annat budgetalternativ, NC-17 4048, i minst 5 år många år utan problem. Byter batteri, ett st CR3032, engång per år. Det kan inte bli så mycket bättre än så tycker jag?
Eller ja, det skulle ju vara att det inte dör efter fem år då... :)

Vilket pulsband?
Jag kör med denna arm pulsmätaren och är mycket nöjd , simpel och använda.

Finns billigare än länken på andra sidor,

Tack, men det är för kort batteritid för rando. Jag provar att lägga ut en krok på K&S för en Wahoo Trackr.

Vilket pulsband?
Snarare att man får en puls som visas korrekt. Med dom här billigare kina skräpet på aliexpress och biltema så visar pulsen helt åt skogen fel oftast.
Om man skall vara riktigt säker så är det igentligen bara sjukvårdens grejor man kan jämföra med om man är ute efter en riktig pulsangivelse.

Vilket pulsband?
Snarare att man får en puls som visas korrekt. Med dom här billigare kina skräpet på aliexpress och biltema så visar pulsen helt åt skogen fel oftast.
Jag har ett par stycken, även en Wahoo, en 12-15 år gammal Mio och en kines. Minns inte namnet. De är förvånansvärd överens om min puls under lika omständigheter. Använder dom omlott och egentligen enbart för at hålla pulsen under en viss nivå. Ingen särskilt komplicerat teknik, de registrerar den elektriska pulsen som sparkar hjärtat igång. Precisionen beror nog mest på bandet, inte elektroniken IMHE.
Sen finns det förstås autonoma enheter som sparar registreringen för senare uppladdning men en sån behövs väl inte om man kör med en cykeldator.

Vilket pulsband?
Jag har två av Netonnets billiga pulsband (som de tvyärr inte säljer längre) sedan några år och de har alltid varit pålitliga. Jag har haft ett dyrare pulsband från ett känt märke och det kunde visa märkliga pulsvärden emellanåt (>200 eller <50) eller bara fastna på ett uppenbart avvikande pulsvärde. Min gissning är att detta i grunden egentligen är enkel teknik och att man betalar extra för en logga. Märkespulsbandet är f ö tillverkat i Taiwan.

Vilket pulsband?
Jag har två av Netonnets billiga pulsband (som de tvyärr inte säljer längre) sedan några år och de har alltid varit pålitliga.
Som jag har skrivit här tidigare tog det anderssonpulsband jag köpte på NetOnNet för ~3 år sedan slut för ett par veckor sedan,
mitt under spinningpasset sjönk min puls till ~85!
Jag hade kvar det ännu äldre garminpulsbandet och eftersom själva sändaren från anderssonpulsbandet passade har jag använt Andersson + Garmin-kombinationen de senaste veckorna.
Det fungerar utan problem, även mot slutet av spinningpassen.
Vilket är bra för det är mkt enklare att byta batteri i anderssonsändaren än i den från Garmin

Vilket pulsband?
Som jag har skrivit här tidigare tog det anderssonpulsband jag köpte på NetOnNet för ~3 år sedan slut för ett par veckor sedan,
mitt under spinningpasset sjönk min puls till ~85!
Jag hade kvar det ännu äldre garminpulsbandet och eftersom själva sändaren från anderssonpulsbandet passade har jag använt Andersson + Garmin-kombinationen de senaste veckorna.
Vilket är bra för det är mkt enklare att byta batteri i anderssonsändaren än i den från Garmin
Ja det är lite spännande, jag är inne på mitt tredje garmin pulsband men har inte lyckats byta batteri och få ihop grejerna någon gång.

När det batteriet tog slut förra veckan så gick skruvhålen i sändaren sönder när jag skruvade ut skruvarna. Det gick dock igång med nytt batteri och några varv silvertejp runt själva sändaren. Ingen långsiktig lösning antar jag..

Men i praktiken så brukar själva bandet hålla ungefär lika länge som batteriet i sändaren så det kanske är by design.

Men även jag måste hitta ett nytt band och det tar emot lite att betala pengarna som Garmins kostar.

Vilket pulsband?
Ja det är lite spännande, jag är inne på mitt tredje garmin pulsband men har inte lyckats byta batteri och få ihop grejerna någon gång.

När det batteriet tog slut förra veckan så gick skruvhålen i sändaren sönder när jag skruvade ut skruvarna. Det gick dock igång med nytt batteri och några varv silvertejp runt själva sändaren. Ingen långsiktig lösning antar jag..

Men i praktiken så brukar själva bandet hålla ungefär lika länge som batteriet i sändaren så det kanske är by design.

Men även jag måste hitta ett nytt band och det tar emot lite att betala pengarna som Garmins kostar.
Det är väl 45 mm mellan kontaktpunkterna som på alla andra pulsmanicker.
Återigen, Ali för runt 40/styck

Vilket pulsband?
Mitt pulsband tappar kontakten ganska ofta, så pulskurvan blir ganska hackig. Har bytt batteri så det är inte problemet. Är det bandet som håller på att ge upp? Det är inte så gammalt.

Vilket pulsband?
Mitt pulsband tappar kontakten ganska ofta, så pulskurvan blir ganska hackig. Har bytt batteri så det är inte problemet. Är det bandet som håller på att ge upp?
Som jag har skrivit tidigare i tråden gav det anderssonpulsband jag köpte på NetOnNet för ~3 år sedan upp i början av februari.
Med liknande symtom som för dig

Det är inte så gammalt.
Har du provat att tvätta rent det? Alltså inte enbart skölja av det i handfatet direkt efter användning utan en Riktig Rejäl Handtvätt™ med efterföljande generös och noggrann sköljning!
Jag vill inte gå in på osmakliga detaljer, men för mig gjorde det stor skillnad.

Vilket pulsband?
Som jag har skrivit tidigare i tråden gav det anderssonpulsband jag köpte på NetOnNet för ~3 år sedan upp i början av februari.
Med liknande symtom som för dig

Har du provat att tvätta rent det? Alltså inte enbart skölja av det i handfatet direkt efter användning utan en Riktig Rejäl Handtvätt™ med efterföljande generös och noggrann sköljning!
Jag vill inte gå in på osmakliga detaljer, men för mig gjorde det stor skillnad.Efter
Efter tvätt fungerar det faktiskt igen - kan inte påstå att det var så skitigt men det gjorde susen i alla fall. Tack!

Tillbaka
Topp