Vilket styre är det här? Scott speedster 30

Nicketon

Ny medlem
Hej. Jag är ny på det här med cykling. Köpte en hybrid i år och trodde inte jag skulle cykla så mycket men nu har det blivit ca 4 mil om dagen i pendling så då har jag köpt en racer också nu. Men jag tycker styret ser ovanligt stort ut på bilden. Är det så? Vad är det i sådant fall för typ av styre och är det svårt att byta. Tacksam för all hjälp.

Senast ändrad:
IMG_0629.JPG
IMG_0630.JPG

Det står säkert att läsa på styrets framsida. Vad står det där? Mät bredd med tumstock. Mät även drop och reach. Så vet du vad det är för styre och vilken storlek. Fota styret, inte hela cykeln och halva hallen. Det går bra att vända telefonen 90 grader så blir bilden typ liggande format. Bilder går även att beskära.

Senast ändrad:
Vinkeln på styret är dock fel för de flesta skulle jag tro. Pröva att vinkla ner det så att ovandelen är horisontell å gärna lite till så blir det lätt att växla å bromsa med händerna i bocken.
Det är också viktigt med rätt storlek på cykeln å är den lite stor är det bättre att byta till en mindre cykel än att byta komponenter, som jag ser på saken.

frid!

Senast ändrad:
Ser normalstort ut, ja förutom att det är helt tokigt justerat. Normalt sett bör styrändarna peka mot bakbromsen, eller möjligen baknavet. Ge inte för mycket pengar för den bara.

Det är inte jättesvårt att byta styre, om det skulle kännas "dåligt" och fel storlek, även i verkligheten. Ett par skruvar, linda om styret. Har du otur och även måste köpa ny styrlinda kostar det under 100 kr. Styren:
Shimano PRO LT Compact eller Compact Ergo 280 gram / 280 kr.
Shimano PRO PLT Compact eller Compact Ergo 255 gram / drygt 400 kr.

Bilagor

• Pro_CE.png
    Pro_CE.png
    59.9 KB · Besök: 25
JTF sa:
Jeppe_E sa:
Ser normalstort ut, ja förutom att det är helt tokigt justerat. Normalt sett bör styrändarna peka mot bakbromsen, eller möjligen baknavet. Ge inte för mycket pengar för den bara.
Är ju redan köpt.
Total förvirring :)
Är den köpt eller inte? Går det att läsa på styret eller inte? Har TS en kamera eller inte? Går det att beskära någon annans bild, eller inte?

Kan vara en fotovinkeleffekt, men frambromsvajern ser ut att vara i kortaste laget. Möjligt att det blir bättre när styret justeras in korrekt.

Henrik_E sa:
Kan vara en fotovinkeleffekt, men frambromsvajern ser ut att vara i kortaste laget. Möjligt att det blir bättre när styret justeras in korrekt.
Blir nog ingen större skillnad av att vrida styret 15-20 grader eller vad det är som krävs, utan nog snarare en effekt av vinkeln bilden är tagen ur eller helt enkelt att den är lite i kortaste laget. Nu är det ju inte alls lika kritiskt med frambromsvajern som med övriga vajrar som sitter på ramen, men ändå.

Tack för alla kommentarer. Jag tolkar det som att det kanske inte var onormalt stort som det ser ut på bilderna. Jag får justera det till rätt vinkel när jag får den och se hur det känns.

Tillbaka
Topp