Vilket styre bör jag välja?

Jag kör i dagsläget på en damig citybike och efter en tids funderande så har jag kommit fram till att det i dagsläget största hotet mot mitt cyklande är rumpsmärta och trötta handleder, så jag skulle vilja sitta rak i ryggen och bekvämt som en kunglighet. Efterom jag inte kan nå mitt styre i den här positionen, så tänkte jag skaffa mig ett gammaldags styre som ser ut att vara krökt på sidorna, men vilket bör jag välja? Min kroppsbyggnad är rätt genomsnittlig och jag når 167 cm över markytan.

Idéer:

Med tanke på hur händerna normalt är påskruvade armarna tror jag att nåt sånt här https://www.cykelpartner.dk/styr-til-citybikes-og-shopping-cykler/styr-city-bike-70mm-hoej-alu-soelv är bekvämare. Du får kanske även byta styrstam till en med rätt diameter för styret. Däremot lär inte rumpamärtorna bli bättre av en rak sittande sittställning.

Tack, jag tror att jag är med på hur du tänker och den ser spontant bra ut. Vet dock inte om jag kommer nå fram sittandes som en fura med den modellen. Rumpsmärtan får nog bli ett senare bekymmer. Den uppkommer först efter någon mil eller två och inte alltid.

Antagligen lägger du en del (för mycket) vikt på händerna. Problemet minskar allt eftersom du blir starkare i mage och rygg, men det kan som sagt även bero på för lång cykel. Undvik att cykla med rejält böjda handleder.

Antagligen lägger du en del (för mycket) vikt på händerna. Problemet minskar allt eftersom du blir starkare i mage och rygg, men det kan som sagt även bero på för lång cykel. Undvik att cykla med rejält böjda handleder.

Ska tänka på det och det har blivit lite bättre, men cykeln är nog lite för lång för mig. Har som gissningsvis många andra kvinnor längre ben och lite kortare överkropp.

Typ såna här handtag förändrar allt för mig, från att händerna domnar på några kilometer till att jag kan cykla 20milare utan känningar :)

Tack, ska kika på dom. Mitt ena handtag löses upp i handflatan, så det är dags för ett byte.

Tillbaka
Topp