Vilket styrlager ska jag ha till mitt FSA headset?

MHGT86

Aktiv medlem
Hej,

Styrlager, både uppe och nere är helt slut så jag klickade hem ett BBB tapered 1 1 1/8-1.5" i tron om att det enda viktiga är just de måtten. Men det verkar vara helt fel vinkel på det övre (det undre verkade dock sätta sig fint. Se gärna bilder och rekommendera gärna om ni vet vilket lager jag ska ha? Alt. hur man mäter vinkeln och exakta mått så jag inte beställer fel igen ?‍♂️

Tacksam för alla svar (även gliringar)!
Här ser ni det gamla jämfört med det nya (hoppas ni förstår vilket som är nytt ändock skitigt från försöket att trycka dit det). Visst är det tjockare eller är det bara vinkeln som spelar roll. Detta är 45 grader på det nya till höger. Ska jag ha lägre, typ 30-någonting?)
image.jpg

Ytterligare en liten bild på lagren
image (1).jpg

Såhär står det på förpackningen:
image (2).jpg

Här är originalbild på det nya lagret:
557188.jpg

MVH

I princip de enda vinklar som brukar finnas är 45 eller 36 grader. Om det inte står skrivet på det gamla lagret vad som gäller är det förstås enklast att kolla i cykelns specifikationer hos tillverkaren eller kontakta den senare. Framgår inte i inlägget vilken cykel det rör sig om så svårt att hjälpa så mycket mer. Kom ihåg att även den inre vinkeln måste matcha kompressionsringen om du inte fick med en ny sådan med lagren.

I princip de enda vinklar som brukar finnas är 45 eller 36 grader. Om det inte står skrivet på det gamla lagret vad som gäller är det förstås enklast att kolla i cykelns specifikationer hos tillverkaren eller kontakta den senare. Framgår inte i inlägget vilken cykel det rör sig om så svårt att hjälpa så mycket mer. Kom ihåg att även den inre vinkeln måste matcha kompressionsringen om du inte fick med en ny sådan med lagren.
Tack för svar. Det är en GT Pantera Elite 2018. Fick med en ny kompressionsring. Har hittat ett som kanske kan fungera? Har du någon tanke kring denna? https://www.wiggle.se/fsa-th-872-acb-lager vilket är 36 grader.

Försökt få fram spec på cykeln men det jag finner är endast att det är FSA headset.

Ok, ytterligare research när jag sökte mer. Och det verkar som att alla som är tapered hos FSA har 36/45 graders vinkel. Den jag fick hem var ju 45/45 så inte konstigt att den inte passade. Tror därför att jag enklast köper en 36/45 och testar!

1605190949804.png

Nja, snudd på alla FSA lager i de vanligaste storlekarna har 45° yttre fasning. Vissa av dem har dock 36° inre fasning.

Av de du länkar till så borde den första, TH872, fungera mot din ram. Men du behöver då även en kompressionsring för 36° inre fasning. Är det en sådan du har tills ramens ursprungliga lager?

De andra du länkat in fungerar inte. MR040 är ett integrerat lager för IS41. Ditt styrrör (förutsatt att BBB BHP-46 passade utöver vinkeln) är IS42, dvs en millimeter större.

FSA DX PRO är ett lager med zero stack koppar som ser ut att innehålla samma MR040 IS41 lager uppe och ett IS52 lager nere.

Googla på ram-modellen vad det är för standard, sedan köper du något med den standarden. Det måste inte vara FSA. Är det övre kass så är det nog läge att byta även det undre och tvärt om.

Såg nu att den jag
Nja, snudd på alla FSA lager i de vanligaste storlekarna har 45° yttre fasning. Vissa av dem har dock 36° inre fasning.

Av de du länkar till så borde den första, TH872, fungera mot din ram. Men du behöver då även en kompressionsring för 36° inre fasning. Är det en sådan du har tills ramens ursprungliga lager?

De andra du länkat in fungerar inte. MR040 är ett integrerat lager för IS41. Ditt styrrör (förutsatt att BBB BHP-46 passade utöver vinkeln) är IS42, dvs en millimeter större.

FSA DX PRO är ett lager med zero stack koppar som ser ut att innehålla samma MR040 IS41 lager uppe och ett IS52 lager nere.
Tack igen! Såg att den jag hade länkat till är 36/36 grader och jag fick ett svar från en "sakkunnig" att det bara är gamla ramar som har det. Kan man inte mäta på något sätt? Får inte fram vilken ram-modell det är...

Mät storleken på det gamla lagret med skjutmått. Vinklarna är svårare att mäta, men kan i princip bara vara 36° eller 45°. Gissar att denna borde passa, men kräver då återigen en kompressionsring för 36°:

Hope använder sig av lager med 36° inre fasning, så om det behövs är det antagligen enklast att få tag i deras kompressionsring. Den har artikelnummer HS124 och säljs lite överallt om du googlar.

Mät storleken på det gamla lagret med skjutmått. Vinklarna är svårare att mäta, men kan i princip bara vara 36° eller 45°. Gissar att denna borde passa, men kräver då återigen en kompressionsring för 36°:

Hope använder sig av lager med 36° inre fasning, så om det behövs är det antagligen enklast att få tag i deras kompressionsring. Den har artikelnummer HS124 och säljs lite överallt om du googlar.
Jag har ju kvar den gamla kompressionsringen som ser ok ut. Det är ju lagret som är slut och rostigt så bör ju funka. Får köpa ett skjutmått helt enkelt :)

Jag har ju kvar den gamla kompressionsringen som ser ok ut. Det är ju lagret som är slut och rostigt så bör ju funka. Får köpa ett skjutmått helt enkelt :)

Ja så länge det gamla lagret hade 36° inre fasning så fungerar det. Bäst att dubbelkolla, även om de enda lager jag hittat för IS42 med 36° yttre fasning även hade samma inner…

Spenderade lite tid med att googla fram den ”tekniska manualen” på GTs hemsida idag, det hjälpte föga. Maila GT eller besök LBS är mitt heta tips.

Tillbaka
Topp