fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Sedär, en lösning på ett självförvållat
> problem, två ställ istället för ett ;-)
>
> Nej, men det beror förstås också på hur man
> kommer att använda stället. Om man som jag
> nästan uteslutande använder det för transport
> till tävling så är vi ofta minst tre i bilen,
> och då funkar det lite sämre med extra
> ställningar för framhjulen, alternativt tre hjul
> inne i bilen. Kör man solo eller med bara två
> cyklar på taket funkar det säkert utmärkt.
Sanningen är nog att man bestämmer sig för nåt av dem och köper det, sen köper man inte det andra om man hittar brister. De är ju inte helt gratis. I min kravspecifikation fanns stabilitet, möjlighet att få med sig många olika cyklar samt att jag inte ville ha onödiga skador.
Gaffelmontaget och den reducerade höjden måste bara vara stabilare, även om den andra hållaren också är tillräckligt bra.
Hur skulle jag vara säker på att kunna greppa alla cyklar runt ramen? Jag har nån med top pull, nån i kolfiber. nån med udda grövre tvärsnitt på rören osv. Jag ville inte chansa utan gick på det som verkade säkrast att alltid lyckas oavsett cykel.
Skador, min modell ger inga skador alls om man inte klantar sig förstås. Den andra modellen kan ge skador även om risken är liten. Nu har jag ju inte världens dyraste cyklar så det kanske är fånigt av mig att oroa sig för det, men rätt vad det är kanske någon med riktigt dyr cykel behöver skjuts.
När jag fick reda på framhjulstillsatsen var valet givet. Men det är som du säger, jag kör hittills med max två cyklar, aldrig tre. Men jag undrar om det inte går att klämma dit tre cyklar och tre framhjul på min hållare också. Kanske nån annan som vet?