Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Jag väntar nu på NN 2,35" fram och bak. Rätt bra pris på ett kit hos bike-components, typ 73€ med svensk moms.
Ska bli spännande att se om det är nån nämnvärd skillnad i rull och tröghet mot DHF. Annars måste jag nog köpa ny cykel:-O

60a = maxxpro, samma gamla hederliga puckgummi de kört sen dhf2,7 var the shit i kabinen. Att det inte finns i 29" är ju helt makalöst, det är enligt mig ett grymt gummi att ha bak, precis lagom grepp och varar för evigt, dessutom slipper man helt det äckliga kantdobbsflexet maxxterra bjuder på. Tur man inte kör 29" alltså.

marran sa:
60a = maxxpro, samma gamla hederliga puckgummi de kört sen dhf2,7 var the shit i kabinen. Att det inte finns i 29" är ju helt makalöst, det är enligt mig ett grymt gummi att ha bak, precis lagom grepp och varar för evigt, dessutom slipper man helt det äckliga kantdobbsflexet maxxterra bjuder på. Tur man inte kör 29" alltså.
Ah, då var det inte jag som inte förstod. Skönt. Fast trist.

marran sa:

Vad är "dual" då? Det är definitivt hårdare än MaxxTerra och finns i 29" (DHF).

På maxxis hemsida listar de inte maxxpro under sina blandningar längre. Undrar om den utgått till fördel för Dual, eller om de inte tycker att den ör ball nog att förklara.

Makten sa:
marran sa:

Vad är "dual" då? Det är definitivt hårdare än MaxxTerra och finns i 29" (DHF).
Dual är 60a/62a har jag för mig, det hade varit gött om Maxxis börjat om från scratch med sina beteckningar..

Det finns ett compound som heter "single" nu, den skulle man kunna tänka sig är maxxpro 60a, eller möjligtvis gamla supertacky 42a men det har jag lite svårare att tro. Fast 29" är så jävla premium att de bara görs i dual och 3c såklart.

Det är väl inget fel på dual, det är väl iallafall lite billigare än 3C.
Tycker det är kanon för bakdäck. 62a i center, och 60a i kantdubb. Slits nada.
Premium hårdgummi är väl f.ö 3C MaxxSpeed numera?

Fick förövrigt hem Onza Ibex 2.4" och Ardent 2.4" igår.
Ibex ser enorma ut fram och Ardent ser i jämförelse mer ut som ett 2.3" än 2.4".
Blir kul att prova. Första intrycken känns lovande. Rullar bra på parkeringsplatsen utanför också. :)

Eftersom Graves och Schreddan kör DHR2 ska även jag prova det. Så, nu är det klart.

DHR2 3c exo fram
Minion SS dual bak

Och så har jag ett fräscht hr2 att laborera runt med.

Vilka är egentligen dom bredaste trenduro-däcken som finns i 29"? Jag tänker verklig bredd och inte angiven. Rykten säger att det ska finnas några WTB i 2,8" men jag har haft svårt att hitta dom. Och är Maxxis 2,4" bredare IRL än Schawlbe 2,35"?

H. sa:
Eftersom Graves och Schreddan kör DHR2 ska även jag prova det. Så, nu är det klart.

DHR2 3c exo fram
Minion SS dual bak

Notera att Graves k ö r d e med DHR II. Numera kör han med Specialized Hillbilly (konstigt nog Började jag köra Hillbilly innan han gjorde det, men jag har ju spridit vågor på nätet förut).

durietz sa:
Vilka är egentligen dom bredaste trenduro-däcken som finns i 29"? Jag tänker verklig bredd och inte angiven. Rykten säger att det ska finnas några WTB i 2,8" men jag har haft svårt att hitta dom. Och är Maxxis 2,4" bredare IRL än Schawlbe 2,35"?

Di där 2,8orna vette fan om jag skulle vilja ha på vanliga fälgar. Känns som att risken för att det känns vagt och sladdrigt blir rätt hög. Men det beror ju på vilket tryck man tänker köra.

Maxxis DHF 2,5" är ju rätt feta, vet inte om de slår Schwabbles 2,35" dock.

Någon som provkört Minion SS alt. Ikon och har något att säga om grepp vid uppförs på stig?

Minion SS likt andra kända SS har fint kantgrepp men mindre bromsgrepp. För mig som inte är snabb och cyklar för skoj funkar det alldeles prima.

H. sa:

DHR2 3c exo fram
Minion SS dual bak

Spännande! Rapportera gärna hur det funkar! Tänkte också testa flytta fram mitt DHR2 innan det blir för schletet, men ändå kul att höra vad ni tycker. Min farhåga där jag ligger på soffan och funderar istället för att prova är ju att det är lite rundare i profilen än tex DHF. Blir lite Chunkey Monkeyskt långt till kantdobbarna liksom. Åtminstone på mina 25mm-fälgar.

Luthman Photography sa:
Ja, jag har också för mig det. Men de alternativ som finns med HR II i den manliga storleken 29" är antingen 3C Maxx Terra eller Dual. Maxx Pro verkar inte finnas.

Kollar man dessutom in den här sidan: http://www.maxxis.com/other-bicycle-information/technology/compounds
så verkar inte Maxx Pro finnas kvar.

Jorå' det lär finnas kvar:
http://www.maxxis.com/other-bicycle-information/bicycle-faqs

image.png

Men det brukar omnämnas som Single Compound...

VKruger sa:
Någon som provkört Minion SS alt. Ikon och har något att säga om grepp vid uppförs på stig?

Jag har inte testat Minion SS men väl Ikon. Ikon är rätt trevligt som bakdäck, om man inte är någon som kräver jättebra sidogrepp bak. Ikon rullar väldigt bra, greppar tillräckligt, inte sämre än Slaughter Grid och antagligen inte sämre än Minion SS heller. Trots att jag har det i EXO-varianten är det ganska mjukt vilket gör att det formar sig efter underlaget på ett sätt som styvare däck inte gör, det gör att man får en lite softare känsla men man får kompensera med lite högre däckstryck. Jag skulle dock inte rekommendera någon att köra det i den smalare varianten, 2,35" är det som gäller.

VKruger sa:

Har kört Ikon Exo 2,35" under hela förra sommaren.

Bromsgrepp och driv på "lösare" underlag är ingen höjdare, men inte ohanterligt heller.
Ikon har generellt lågt och tätt mönster runt om. Detta gör att däcket beter sig lite som ett slicks.
Det rullar fantastiskt bra och Exo - casingen gör att det tål mer stryk än vad det ser ut att göra.
Dock är profielen fortfarande väldigt rund. Dvs, det driftar rejält i kurvorna (det läsikiga är egentligen bristen på naturlig hook-up, det slutar liksom inte att drifta. =).. ) och spinner en del uppför i löst. Men det är trade-offs för ett fantastiskt rull och bra tålighet till låg vikt.. Även greppet på hårdare underlag är oväntat bra. Det är ett grymt däck som gör stigcykling generellt roligare, men man skall inte förvänta sig att det beter sig som ett HR2/minion bara för att folk brukar kombinera det med sådana däck.

Edit: 2:a på bollen..

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Maxxis DHF 2,5" är ju rätt feta, vet inte om de slår Schwabbles 2,35" dock.

På mina hjul (35 & 31,6 mm innerbredd) är luftkammaren liiiite mindre än CM 2,4" och Ardent 2,4" medan DHF är bredare över kantdobbarna. Har för mig att jag mätte 64 mm totalt. Profilen är också något rundare och eventuellt högre (svårt att mäta).

Det är lite oklart, men jag tror att de är avsedda för breda fälgar trots att de inte heter WT som vissa nya 2,4:or.

Skral sa:
Nån som testat Ardent Race? Borde ju vara mer greppigt än Ikon, men finns bara i 2.2.

Ja, körde det stora delar av förra säsongen. Driv- och bromsgrepp duger när man väl kört in sig på det. Och för mig höll det bra. Man får köra lite hårdare tryck bara. Dock känner jag mig ändå tryggare med ett semislick med ordentligt kantgrepp när det går utförs.

Bakslag. DHR2 fanns bara i dual compound från det stället jag tänkte beställa ifrån (samma som jag ska köpa en cykel ifrån)

Mutter mutter.

Edit: SS var visst i dual compound.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Eric W sa:
H. sa:
Luthman Photography sa:
Ja, men SS behöver du ju inte i någon annan kåmpaund.
Nä, men DHR vill jag ha i 3c.

Varför skulle du ha DHR2 fram nuigen? Du hade väl ett HR2?

Han vill experimentera.

Ja. Ungefär så. Nytt och spännande och allt det där. Men jag kanske skiter i DHR2an då och kör SS dual i bak och HR2 3c fram. Och så kan jag köpa ett HR2 dual att ha som reserv bak för kladdigare dagar.

För intresseklubben att anteckna så har jag vägt två stycken hemkomna NN 29x2,35": 740 gram för Pace star och 797 gram för Trail star. Lite trist att det tyngre hamnar fram, men ändå ganska liten avvikelse från angivna 765 gram.

Såhär vägde mina NN

Schwalbe NobbyNic Evo Snakeskin Pacestar 29x2,35 746 gram
Schwalbe NobbyNic Evo Snakeskin Trailstar 29x2,35 791 gram

Luthman Photography sa:
H. sa:

DHR2 3c exo fram
Minion SS dual bak

Notera att Graves k ö r d e med DHR II. Numera kör han med Specialized Hillbilly (konstigt nog Började jag köra Hillbilly innan han gjorde det, men jag har ju spridit vågor på nätet förut).

Notera att Graves k ö r d e med Specialized Hillbilly. Numera står han och tittar på, eftersom han kraschade med sitt Hillbilly.

OBS!
Givetvis en ren slump (tror jag)

Funderar på att sätta på ett Der Baron 2.4 Projekt fram och ett Trail king Protection Apec 2.2/2.4 bak på min endurohoj. Kan det vara något att ha?

Jag är också sugen på Projekterna, de ser grumma ut. Jag kan återkomma till hösten och berätta för dig då :)

Den combon ligger i min kundkorg just nu har dock inte tryckt på köp knappen ännu..
Pga beslutsångest åker hd fram o bak i dag
Men är sugen att testa något nytt har dock läst att många klagar på att conti däcken har svårt att hålla luften men dessa problem kanske är fixade.

Senast ändrad:
Åfyfaaaaan vad bökiga NN var att montera. Jag höll på att ge upp ett tag. Maxxisdäcken var en barnlek i jämförelse.
NN sitter aptajt även när de är nere i botten av fälgen, runtom. Helt sjukt små runt kanttråden.

Nu kanske de töjer sig en aning med tiden, men bakdäcket med 31,6 mm innerfälgbredd mäter jag till 59,5 mm över casingen och 57 mm över dobbarna. Mindre än Ardent 2,4" och CM 2,4" som nån påstått är mindre. Misstänker att skrågreppet lär minska jämfört med kött-DHF, men överlag ser profilen vettig ut för stigcykling. Tror detta blir bra.

Senast ändrad:
Makten sa:
Åfyfaaaaan vad bökiga NN var att montera. Jag höll på att ge upp ett tag. Maxxisdäcken var en barnlek i jämförelse.
NN sitter aptajt även när de är nere i botten av fälgen, runtom. Helt sjukt små runt kanttråden.

Nu kanske de töjer sig en aning med tiden, men bakdäcket med 31,6 mm innerfälgbredd mäter jag till 59,5 mm över casingen och 57 mm över dobbarna. Mindre än Ardent 2,4" och CM 2,4" som nån påstått är mindre. Misstänker att skrågreppet lär minska jämfört med kött-DHF, men överlag ser profilen vettig ut för stigcykling. Tror detta blir bra.

Vad konstigt det kan vara. Min NN av samma mått och storlek monterade sig nästan själv på mina Swiss fälgar.

Jag monterade av ett NN däck från min hoj nyss och det satt sjukt tajt. Trodde inte jag skulle få av det men det gick... ...tillslut.

Fram gick det lite lättare och det är en annan fälg, så min bakfälg kanske är extra stor (LB 38 mm).
Att få upp dem slanglöst utan kompressor verkar lönlöst. Det börjar inte ens växa lite när jag kör med min ghetto-tank av en PET-flaska. Får köra med slang och fixa på jobbet vid tillfälle.

Edit: Storleken på luftkammaren är identisk med 35 mm innerbredd förresten.

Edit 2: Cykeln väger fortfarande 14,9 kilo. Herregud.

Senast ändrad:
Makten sa:
Fram gick det lite lättare och det är en annan fälg, så min bakfälg kanske är extra stor (LB 38 mm).
Att få upp dem slanglöst utan kompressor verkar lönlöst. Det börjar inte ens växa lite när jag kör med min ghetto-tank av en PET-flaska. Får köra med slang och fixa på jobbet vid tillfälle.

Edit: Storleken på luftkammaren är identisk med 35 mm innerbredd förresten.

Märkligt att du inte kan blåsa upp däcken om dom är så tight'a vid montage :/

Tillbaka
Topp