Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Foxis sa:
Fast jag sätter ett litet frågetecken kring CM fram. Jag skyller inte min vurpa förra helgen helt på materialet, men jag undrar om inte CMs mönster kan ha haft något med saken att göra. Det bara släppte ganska abrupt.
Kan ju absolut helt och hållet varit skit bakom styret också.... :)
Jag tokvurpade när jag återgick till CM efter ett år med DHF/Ardent på exakt samma sätt.. Däcket bara försvann helt utan förvarning. Helt plötsligt vek sig hela cykeln 90 grader ut åt sidan när bakdäcket släppte helt i en lös kurva :)
Ardent må vara driftvänligt men det varnar åtminstone.

Ok, jag har ju följt den här tråden, men det börjar bli lite mycket att komma ihåg och nu försöker jag hitta en lämplig kombo till en kompis som inte vill ha två vinter- och två sommaruppsättningar som mig (fattar ingenting...) utan EN uppsättning för vår/sommar/höst.
Det handlar om brötcykling och möjligtvis lite lättare i Uppsala. Alltså relativt greppiga och tåliga däck, men inte värsta sorten. De får gärna rulla framåt också.
Jag själv kör Butcher Control/Purgatory Control och HR2 3C Maxxterra Exo/DHR2 Exo sommartid och CM och ISP på vintern. Gillar egentligen CM bättre än Maxxisdäcken, men efter några vurpor med revben och annat i Järvsö fick de vika hädan på sommaren. Har ju bara två hjulpar så det fick bli så.

Sååå, jag föredrar Spesh-däcken nu när det är torrt, men de går ju gärna sönder på sidorna så jag vet inte om jag vill föreslå dem för honom som enda par. På hösten efter dh-säsong åker CM på och de är jättebra, men de är ju lite sega på sommaren.
Vad är en hyfsad kompromiss för honom egentligen? Tror inte vi kör på några semi-slicks då jag inte själv har någon erfarenhet av såna. Greppet är nog för prioriterat.

Butcher/Purgatory eller Ground Control Grid? Blev sugen på ett GC själv nu :-)

DHF? Har noll koll på alla deras gummiblandningar och beteckningar förutom att jag fattat att Exo är tåligare.

Magic Mary/Nobby Nic eller HD kanske? Trailstar fram och Pacestar bak gäller där tror jag.

Edit: det gäller 27,5 på en Lapierre Zesty 327 och nu sitter det Nobby Nic Performance på. Han skrek av missnöje över däcken häromdagen :-)

Senast ändrad:
Jo, det är skitgummi... MM/HD känns som en stark kandidat för jag vill inte lura på honom dåligt grepp då det var högsta prio efter ilskan över nuvarande däck.

dnleriksson sa:
Ok, jag har ju följt den här tråden, men det börjar bli lite mycket att komma ihåg och nu försöker jag hitta en lämplig kombo till en kompis som inte vill ha två vinter- och två sommaruppsättningar som mig (fattar ingenting...) utan EN uppsättning för vår/sommar/höst.
Det handlar om brötcykling och möjligtvis lite lättare i Uppsala. Alltså relativt greppiga och tåliga däck, men inte värsta sorten. De får gärna rulla framåt också.
Jag själv kör Butcher Control/Purgatory Control och HR2 3C Maxxterra Exo/DHR2 Exo sommartid och CM och ISP på vintern. Gillar egentligen CM bättre än Maxxisdäcken, men efter några vurpor med revben och annat i Järvsö fick de vika hädan på sommaren. Har ju bara två hjulpar så det fick bli så.

Sååå, jag föredrar Spesh-däcken nu när det är torrt, men de går ju gärna sönder på sidorna så jag vet inte om jag vill föreslå dem för honom som enda par. På hösten efter dh-säsong åker CM på och de är jättebra, men de är ju lite sega på sommaren.
Vad är en hyfsad kompromiss för honom egentligen? Tror inte vi kör på några semi-slicks då jag inte själv har någon erfarenhet av såna. Greppet är nog för prioriterat.

Butcher/Purgatory eller Ground Control Grid? Blev sugen på ett GC själv nu :-)

DHF? Har noll koll på alla deras gummiblandningar och beteckningar förutom att jag fattat att Exo är tåligare.

Magic Mary/Nobby Nic eller HD kanske? Trailstar fram och Pacestar bak gäller där tror jag.

Edit: det gäller 27,5 på en Lapierre Zesty 327 och nu sitter det Nobby Nic Performance på. Han skrek av missnöje över däcken häromdagen :-)
Fram är enkelt, sätt dit ett DHF i 3C maxterra exo så kommer han garanterat bli nöjd.
Bak är svårare men om han skall köra på samma däck året runt och det ingår en del teknisk klättring så säger jag max 50a på gummit. Sen får man kompromissa sig fram mellan rull och hållbarhet.

har han kört performance-gummi så kommer allt annat att bli en uppgradering. Vi snackar alltså stigcykling i Uppsala?

Skulle jag bara ha en däckuppsättning till det skulle det nog bli Ibex 2,25 (eller 2,4) i antingen 55a eller 65/55a rc2-gummi. Bra driv, bra rens, skönt rull. Klibbdäck och traktordäck känns ganska overkill.

marran sa:
har han kört performance-gummi så kommer allt annat att bli en uppgradering. Vi snackar alltså stigcykling i Uppsala?

Skulle jag bara ha en däckuppsättning till det skulle det nog bli Ibex 2,25 (eller 2,4) i antingen 55a eller 65/55a rc2-gummi. Bra driv, bra rens, skönt rull. Klibbdäck och traktordäck känns ganska overkill.
Synd att deras däck blivit så dyra bara.

Jag drar två tråkiga förslag: NN eller MK2 både fram och bak. Men i riktigt gummi.

Jag har själv haft Performance på en nyköpt cykel och det var ju inte direkt roligt.. Jag var rädd på XC-stigar :-)

Ja, det är normal stigcykling i Uppsala det gäller.
Ibex ser bra ut, men lite dyra där jag hittat dem.
DHF känns också bra. Hur breda är 2,5 i verkligheten om man jämför med tex CM. Har inte Makten båda däcken? Har för mig att han skrev något om bredden på båda men det finns ju lite mycket skrivet om däck som sagt...

dnleriksson sa:
Jag har själv haft Performance på en nyköpt cykel och det var ju inte direkt roligt.. Jag var rädd på XC-stigar :-)

Ja, det är normal stigcykling i Uppsala det gäller.
Ibex ser bra ut, men lite dyra där jag hittat dem.
DHF känns också bra. Hur breda är 2,5 i verkligheten om man jämför med tex CM. Har inte Makten båda däcken? Har för mig att han skrev något om bredden på båda men det finns ju lite mycket skrivet om däck som sagt...
Makten tycker att DHF är mindre följsamt än CM men att de annars ser rätt lika ut. Jag tycker att de känns exakt lika i casing, för 26" åtminstone.

Men det vettefan om jag skulle vilja ha någotdera om jag bara cyklade på platten. Jag har nog onödigt köttiga däck här hemma eftersom jag är lat och vill kunna köra utför med samma däck. Dessutom är jag klantig ibland.

Är referensen Performance-gummi kommer allt att kännas helt lysande.

Fast det är ju en väldig skillnad på CM och Minion. Typ 400g+. Minion måste väl betraktas som ett ganska stort steg upp från CM.
Jag hade CM och var missnöjd/fundersam över kantgreppet och nu sitter det MK2 fram. Dock ej testat dem ännu. Om jag punkar eller på annat sätt tycker mountainkings är för klena så lär jag gå upp på Minion e.d., men just nu känns det overkill.
Jag kör stökcykling, helst utför och en del snäll-DH (mest flow/grävt, inte så mycket dropp ner i stenkista).

Hur är det egentligen med Maxxis Advantage? Det dök upp i nån diskussion hos LBS som ett bra fram-alternativ, men det verkar bara finnas i 26"? Och är/var det bra?
Annars är väl Hans Dampf kanske något som ligger hyfsat nära både NNN, Ardent, MK2 och gänget?

...fast jag måste läst tokigt. Minion DHF via Maxxis>Mountain Tires väger runt 1000. Då jag googlade mig fram till produktsidan stod det 1395g. Vet ej tusan var jag hamnade då. Finns det både trail och DH-version av Minion som väger olika? *skäms*

Jo, men brötcykling på platten som sagt så hastigheten är inte extrem direkt. Jag kanske siktar för högt pga att jag inte vill ge honom för klena däck.
Greppet är framför allt till hösten när allt är blött och halt så han får slita lite mer nu på sommaren helt enkelt.
De kommer köras slanglöst och Continental har jag fått för mig att de brukar vara lite svårare?

Om man bara håller till i skogen och det inte går för fort så kan CM vara kanon. Jag gillade dem skarpt i skogen över rötter och halvblöta stenpartier. Min tveksamhet gäller främst hur de fixar lite högre hastigheter och torrt löst eller lite löst över hårt.
Kontentan av hela tråden är väl egentligen att man ska byta däck efter förhållande, eller ha flera uppsättningar hjul. :)

dnleriksson sa:
Jo, men brötcykling på platten som sagt så hastigheten är inte extrem direkt. Jag kanske siktar för högt pga att jag inte vill ge honom för klena däck.
Greppet är framför allt till hösten när allt är blött och halt så han får slita lite mer nu på sommaren helt enkelt.
De kommer köras slanglöst och Continental har jag fått för mig att de brukar vara lite svårare?

Jag satte nyss på ett x-king protection slanglöst. Ploppade direkt med golvpumpen.

Mycket bra förslag här! DHF/Ardent skulle jag kunna köra själv! Fick dock ett erbjudande om ett ytterst lätt begagnat HD trailstar så undrar om det inte blir det fram! Det kommer troligtvis inte bli så mycket utförsåka så kantgreppet är inte högsta prio, men HD fixar nog det han utsätter det för ändå.
NN bak kanske då jag har den lite onödiga åkomman att inte kunna blanda märken...

DHF (2,5 exo) + ardent (2,4 exo 60a) är en jättemysig kombo som jag kör på Hardtailen. Lagom grepp och lagom rull. Bak ska jag nog ersätta med ett canis 120tpi när andan faller på.

tmp_21136-20160519_2250035190379.jpg

Den här kombon ska bli kul att testa.

DHF 2.3 3c exo maxterra
SS 2.3 dual compound exo

Många trevliga däck finns det :-)

Nu löste det sig så smidigt att jag fiskade fram lite lätt begagnade däck i Uppsala så nu får han testa den kombon först! Bra med begagnade billiga däck så man kan prova sig fram genom djungeln.
HD trailstar fram och NNN trailstar bak. Bra med trailstar överallt så han inte cyklar ifrån mig :-)

Nästan OT men eftersom conti och tubeless var uppe nyss så:

Fick nya hjul och däck från LBS igår och fram sitter MK2 på AC Wide Lightning och det läcker. Tappade trycket över natten och på en runda på dryg timme tappade det 0.4 bar. Och läcker fortfarande. Med lite vatten på bubblar det mellan däck och fälg i princip hela vägen runt och båda sidorna.

Kommer släpa med mig hjulet till LBS, men två frågor:

- (Sverker) Ska det vara på det där viset?
- Vad gör man åt det? Ser att de haft i gucka, men inte hur mycket.
- kan däck och fälg vara inkompatibla? (Okej, tre frågor)

Bara skopa i mer gucka och ruska runt.

Cont kan uplevas som inkompatibla av vissa för dom tar lång tid på sig att täta.

mikipedia_ sa:
Bara skopa i mer gucka och ruska runt.

Cont kan uplevas som inkompatibla av vissa för dom tar lång tid på sig att täta.

Tack! Snabbt! ;)

Hur mycket då? En halv dl eller nåt?
Och med andra ord är conti lite skit då om det ska strula mer än maxxis... :P Bakdäcken sitter som en smäck och är täta. :)

Har satt på conti der baron/ trail king och upplever samma sak har haft i gucka i flera omgångar men det tappar ändå luft.
Åkte HD Trail/pacestar innan, aldrig några problem.
/M

Om man vill ersätta MK2 med Maxxis-däck och inte Ardent, vad ligger närmast då...? Orkar inte hålla på med otäta däck...

VKruger sa:
H. sa:
Den här kombon ska bli kul att testa.

DHF 2.3 3c exo maxterra
SS 2.3 dual compound exo

Nice! Mitt Minon SS ligger och väntar också men ska köra med ett HR2 fram.

Vad skiljer HR2 mot DHF?

Jag har hr2 nu. DHF har lite tätare mönster med bredare dobbar, vilket borde betyda stabilare grepp på hårdare underlag och bättre rull, men lite sämre egenskaper på mjukt underlag.

Jag har haft lite problem med sidodobbar som bryts av på hr2. Iofs bak.

Magnus.Bovall sa:
Har satt på conti der baron/ trail king och upplever samma sak har haft i gucka i flera omgångar men det tappar ändå luft.
/M

Jag monterade mitt Baron Project på gammal bucklig flow-fälg, det tätade som inget annat jag varit med om. Kunde poppat det med minipump om jag hade velat. Har hållit trycket flera dagar nu, jag har inte ens skakat det. Vad har du för fälg?

marran sa:
Magnus.Bovall sa:
/M

Jag monterade mitt Baron Project på gammal bucklig flow-fälg, det tätade som inget annat jag varit med om. Kunde poppat det med minipump om jag hade velat. Har hållit trycket flera dagar nu, jag har inte ens skakat det. Vad har du för fälg?
Lust att komma med ett utlåtande, du som kan jämföra med gamla Baron?

Jag har bara testat gamla Baron slanglöst av contis däck och det tätade omedelbart.

När det gäller egenskaper på stigen har jag inget att komma med, cyklade mina första 200hm sen benbrottet igår, och det testades inga gränser på däcken om jag säger så.

Men det ser ut som att sidoväggen inte sticker ut lika mycket, de går väldigt tyst och mjukt på asfalt och känns allmänt sköna i handen.

Fett med cykelbar kropp igen :-)

Återkom gärna när du hunnit rulla lite mer. Det står just nu överst på listan när mitt WildRockR är slut. Det senare slits fort..

Har googlat runt lite om Conti och sidoväggsläckage och vet inte om internätet överdriver men det verkar ju hopplöst!? Talas om en vecka eller mer av skakandes och lägga hjulet på sidan osv. för att få det att kanske täta.

Står folk ut med sånt eller är det överdrifter...?

Är det verkligen så jävla jobbigt att pumpa däcket innan varje tur i en veckas tid?

Jag har fått Mk2 att täta fint, men det kanske tog några dagar.

Fler däck än Conti har varit på det viset för mig. Och tittar man på riktiga lättviktsdäck, oavsett märke, så är det bara så det är.

Tillbaka
Topp