Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Ja det kan man nog lugnt säga :)

Mitt HR2 bak i "lättmjölksversion" på 850-ish g har överlevt två veckor i Finale och en i Alperna, utöver hemmacyklingen och ett par vändor på Vallåsen. Inga punkor men väl ett par flatspots på fälgen och mönstret är väl inget att hurra för längre. Inte för att jag är jättesnabb då i och för sig. Det som talar till min fördel är väl att jag är ganska lätt, sub 70-klassen.

Enkilosdäcket fram bidrar främst med ett grymt beghagligt dämpat casing som suger i sig saker på ett kontrollerat sätt utan överraskningar.

MatteXC sa:
Är fan grymt jävla nöjd med HR2 fram MK2 bak som allround.

Hur Happy-o-korrekt är man då?
Spelar det nån roll? :)

Jag trivdes jättebra men MK2 bak vad gäller grepp men hade problem med genomslag även med höga tryck som gick hårt åt fälgarna så jag gav upp dem till slut.

Senast ändrad:
Jag anser att HR II är ett ypperligt bakdäck, men skulle nog välja ett däck med fetare kantdobbar fram. Kör själv DHF 2.5" 3C fram och HR II 2.4 Dual bak, och det är en väldigt trevlig kombo i Hellas där jag spenderar mest tid på hojen. Har dock inte testat denna setup under någon av årets mest misäriga månader, så får återkomma om jag behöver revidera mitt statement.

Crossmax sa:
Jag anser att HR II är ett ypperligt bakdäck, men skulle nog välja ett däck med fetare kantdobbar fram. Kör själv DHF 2.5" 3C fram och HR II 2.4 Dual bak, och det är en väldigt trevlig kombo i Hellas där jag spenderar mest tid på hojen. Har dock inte testat denna setup under någon av årets mest misäriga månader, så får återkomma om jag behöver revidera mitt statement.
Jag har kört dem var för sig (HR2 bak, DHF fram) i misärförhållanden och tycker de funkar utmärkt. Kombinationen borde rimligtvis göra detsamma.

En ball sak jag såg på Vital's EuroBike spaning, var att gamla Kend Nevegal återuppstått i ny uppfräschad upplaga.
En 50%-ig förbättring av rullmotståndet utlovas (vilket ju är ett måste om dom vill ha en chans mot konkurenterna), samt uppdaterat gummi och punkaskydd :)
Dessutom kommer DH-sulorna HellCat i trenduro-tappning, perfekt som framdäck ser det ut som.

http://m.vitalmtb.com/features/Kenda-Tires-at-Eurobike,1936

Senast ändrad:
Någon som funderat på nya mountain kung för bruk bak? Verkar dock inte finnas i nån kraftigare casting så är kanske helt oaktuelt...

Jag kör ser baron Project och trail king protection apex men är inte helt nöjd med bakdäcket, kunde tänkt mig att offra lite volym mot kraftigare sidoväggar där.
I övrig är greppet fint, särskilt det baron gillas.

/Anders

Att nämna ett Conti-däck om kralliga sidoväggar känns ganska fel (frånsett Baron då...) Så mitt tips om du promt måste envisas med Conti, är att rulla Baron bak!

larsaw sa:
Att nämna ett Conti-däck om kralliga sidoväggar känns ganska fel (frånsett Baron då...) Så mitt tips om du promt måste envisas med Conti, är att rulla Baron bak!

Rulla? Putta är det väl snarare frågan om isåfall. :D

Någon som rullat Shorty 2.3" Exo casing (fram) i GBG? Hur beter det sig på hällar, typ grisryggen etc? Efter senaste tidens monsunregn så känns det som det är dags att uppgradera framdäcket från nuvarande DHR2. Gillar tanken på megagrepp i mjukt. Dödsångest på allt hårt, not so much..

Alt. 1 HR2 3C Exo = Säkert kort. Förutsägbart + bra grepp allround + hyggligt rull
Alt. 2 Shorty 3C Exo = Wild card. Mer oförutsägbart på häll? + dåligt rull? + ny dimension av grepp i mjukt?

Bak : Aggressor. = Kanon! :-)

Senast ändrad:
HR2 är ett säkert kort fram men varför inte testa shorty som fått bra kritik? Det rör sig ju inte om astronomiska summor för däcken, bra däck går att sälja på beg marknaden.

Jag tycker att HR2 har lite bristfälliga egenskaper för att rensa lera så skulle nog ta Shorty om det blir mer ler-fest, då får du igen fäste på det hårda eftersom "gucket" är väck...

Eric W: Har ingen erfarenhet av Shorty 3C Exo i nuvarande underlag, men råkar ha ett liggande som du gärna får låna och utvärdera om det passar. :-) Hör av dig via PM isåfall (650b, Göteborg).

Bor förvisso inte i Götet men har kört precis det däcket på min FS29'a under två vintrar (och precis lagt på det igen).
Just på fuktiga hällar (och hala rötter är kanske inte däckets bästa moment, där är dobbarna för grunda för att hitta bra fäste. Möjligen är 2.5"arna bättre iom den ökade volymen, men det är ganska långt ifrån MagicMary i fästet på dessa underlag. Kanske man kunde likna fästet med HansDampf men med mycket bättre lerrensning...
Annars gillar jag däcket skarpt, men skulle jag köpa det idag hade jag offrat kite rull o tagit suddgummi-versionen: https://www.bike-components.de/en/s...&filterCategoryPath=&order=relevance&limit=20
Annars är ovan nämnda MM, [urs=https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=Thirteen+trs+sticky&filterManufacturer=&filterCategoryPath=&order=relevance&limit=20]e13 TRS Sticky[/urs] samt [urs=http://enduro-mtb.com/en/highlights-eurobike-2017-part-1/7/]Kenda Hellcat i enduro-casing[/url] två vettiga alternativ.

Kört med vittoria morsa 2.3 bak den här säsongen. 78kg snubbe, kanske 82-83 på hojjen? HR2 2.4 fram. De är exakt lika breda över sidodobbarna. På millimetern. Men, aldrig kört med ett sub 800 gram däck förut, och nog har jag lyckats buckla bakfälgen. Det lyckas jag inte med med det trycket och 900 gram däck. Men, det rullar grymt lätt och är bra för torrcyklingen, men det är alltså lite för mesigt i casingen. Finns det något bra alternativ med bra gummi, så det är bra fäste, men lite stadigare helt enkelt.

Fram är det ok att köra trögrullat, det påverkar inte mycket, men bak gör det helt tokig skillnad.

Testade lite lättare höstkombo i år: Forekaster 2.35 EXO bak och DHR II 2.3 3c maxxterra EXO fram. Det verkar vara en bra kompromiss. Inte lika trögtrampat som MM+NN men ändå ganska bra grepp.

Eric W sa:
Någon som rullat Shorty 2.3" Exo casing (fram) i GBG? Hur beter det sig på hällar, typ grisryggen etc? Efter senaste tidens monsunregn så känns det som det är dags att uppgradera framdäcket från nuvarande DHR2. Gillar tanken på megagrepp i mjukt. Dödsångest på allt hårt, not so much..

Alt. 1 HR2 3C Exo = Säkert kort. Förutsägbart + bra grepp allround + hyggligt rull
Alt. 2 Shorty 3C Exo = Wild card. Mer oförutsägbart på häll? + dåligt rull? + ny dimension av grepp i mjukt?

Jag körde ett sådant i gbg förra vintern men gillade det inte. Det är ett rent lerdäck och funkar skitbra i lösa förhållanden men ganska dåligt grepp på hällar och rötter. DHF eller MM passar mycket bättre för blandad terräng, behovet av lerrens är inte så stort i gbg då det till 95% är barrjord som inte kletar igen så lätt.

zinkpasta: Tack så mycket för erbjudandet! Tyvärr kör jag fortfarande 26", annars hade jag definitivt vart på!

TK: Tack för hands-on feedback! Lite det jag misstänkte. Lutar åt HR2, även om Shorty hade vart kul att prova. För min del var inte ler-rens det som är det viktiga, däremot var jag intresserad av att testa kantgreppet i de där Shorty. Ser ruggit fint ut. När jag tänkter på det vill jag minnas att nån på DHWC klippte Shortys (cut-cut-spikes).. Kanske man skulle prova. :D HR2 känns något säkrare att lägga pengarna på dock. :)

TK sa:
Eric W sa:

Jag körde ett sådant i gbg förra vintern men gillade det inte. Det är ett rent lerdäck och funkar skitbra i lösa förhållanden men ganska dåligt grepp på hällar och rötter. DHF eller MM passar mycket bättre för blandad terräng, behovet av lerrens är inte så stort i gbg då det till 95% är barrjord som inte kletar igen så lätt.

Har bara stött på klibblera en eller två gånger per år. Sedan är det också vad man gillar i svängkaraktär. Slänger in ett till däck; Michelin Wild RockR2. Blir alltid lika positivt överraskad av däcket och då har jag kört DHF DD MG hela sommaren. Gillar man insida linje så är michelin ett trevligt däck.

Eric W sa:
När jag tänkter på det vill jag minnas att nån på DHWC klippte Shortys (cut-cut-spikes).. Kanske man skulle prova. :D HR2 känns något säkrare att lägga pengarna på dock. :)

Wallner på klippta shortyies 2:21.

Senast ändrad:
Eric W sa:
zinkpasta: Tack så mycket för erbjudandet! Tyvärr kör jag fortfarande 26", annars hade jag definitivt vart på!

TK: Tack för hands-on feedback! Lite det jag misstänkte. Lutar åt HR2, även om Shorty hade vart kul att prova. För min del var inte ler-rens det som är det viktiga, däremot var jag intresserad av att testa kantgreppet i de där Shorty. Ser ruggit fint ut. När jag tänkter på det vill jag minnas att nån på DHWC klippte Shortys (cut-cut-spikes).. Kanske man skulle prova. :D HR2 känns något säkrare att lägga pengarna på dock. :)
Kantgreppet på mjuka underlag är kanon men inte på berghällar, däremot så rullar det faktiskt bättre än man kan tro.

Nån som kör MM 2,35" på riktigt bred fälg?

Har funderat lite på olägenheten att köttiga däck som man vill ha fram, ofta är tyngre än de mer lättrullade bakdäcken. Känns lite bakvänt eftersom det är bak man mest behöver styvhet och punkaskydd. Av den anledningen är MM intressant eftersom det är förvånansvärt lätt (Snakeskin 27,5x2,35" väger 835 gram). Men det är ju inte bra om det blir alltför fyrkantigt då mina fälgar har 35 mm innerbredd.
Bak tycker jag att DHR II 2,4" WT ser bra ut. Lagom tungt och mönstret vet jag redan att jag gillar.

Makten sa:

Har funderat lite på olägenheten att köttiga däck som man vill ha fram, ofta är tyngre än de mer lättrullade bakdäcken. Känns lite bakvänt eftersom det är bak man mest behöver styvhet och punkaskydd. Av den anledningen är MM intressant eftersom det är förvånansvärt lätt (Snakeskin 27,5x2,35" väger 835 gram). Men det är ju inte bra om det blir alltför fyrkantigt då mina fälgar har 35 mm innerbredd.
Bak tycker jag att DHR II 2,4" WT ser bra ut. Lagom tungt och mönstret vet jag redan att jag gillar.

Mitt MM 2,35" SS vägde 905g. På 30mm inv så mätte MM 2,35" till 2,5" över höljet. Däcket är bland dom mest fyrkantiga däck som går att få tag enligt mig. Titta på Michelin Wild AM, relativt lätt däck och michelins hölje känns som ett 100-200g tyngre däck.

Fast det är fram du vill ha dämpat och tungt däck som följer marken. Det var du som fick mig att inse att SS/EXO pappersdäck är helt värdelösa efter ha prövat mer dämpat hölje. Bara studsar överallt och känns inget vidare i hög fart.

Shorty 2,5WT på Torekullaleden var helrätt. Klättrade som en get. Rullade dåligt på barriga mjuka stigar. Lite osäker på DHF2 bak dock ? Shorty + DHF på stenhällar, funkar om du straight linear. Annars får man bredställ och provligger närmsta buske, empiriskt uttestat i Ruddalen och på Stora Billingen.
Varför ska det vara så svårt med däck? ?

BjornR sa:
Mitt MM 2,35" SS vägde 905g. På 30mm inv så mätte MM 2,35" till 2,5" över höljet. Däcket är bland dom mest fyrkantiga däck som går att få tag enligt mig. Titta på Michelin Wild AM, relativt lätt däck och michelins hölje känns som ett 100-200g tyngre däck.

Fast det är fram du vill ha dämpat och tungt däck som följer marken. Det var du som fick mig att inse att SS/EXO pappersdäck är helt värdelösa efter ha prövat mer dämpat hölje. Bara studsar överallt och känns inget vidare i hög fart.

Vad gäller Maxxis-däck är jag nöjd med 800-900 gram, EXO och 60 TPI. Gjorde misstaget att köpa ett 120 TPI-däck och det var alldeles för flimsigt bak. Den studsighet jag upplevt med lätta däck har faktiskt alltid varit bak, men det beror förstås på cykelstil, tyngd och teknik. Jag gissar att du kör betydligt aggressivare än jag:-) Fram är det också skönt med "tjoffiga" däck, men jag tycker inte behovet är samma som bak. Alltför biffiga däck blir bara jobbigt för en medelmåtta som jag. Stötigt och obekvämt.

Ska kika lite på Michelin. De verkar få mycket bra omdömen överlag:-)

Har kört med Michelin wild grippR2 i 2,25, mätte 2,4 på mina fälgar, satan vilket bra allround-däck. Enda negativa är att det är. ett rent helvete att montera/demontera, men kör man slanglöst så lär det väl täta bra som fan

MatteXC sa:
Har kört med Michelin wild grippR2 i 2,25, mätte 2,4 på mina fälgar, satan vilket bra allround-däck. Enda negativa är att det är. ett rent helvete att montera/demontera, men kör man slanglöst så lär det väl täta bra som fan

Ehm, kör du det bak eller fram?
Mönstret får mig att tänka bakdäck, men namnet antyder ju att det är menat som främst framdäck?

larsaw sa:
MatteXC sa:

Mönstret får mig att tänka bakdäck, men namnet antyder ju att det är menat som främst framdäck?
Det finns nån äldre XC-version. Men i den här tråden bör det vara denna kombo man vill ha: https://www.mtb-mag.com/en/tested-michelin-wild-rockr²-and-wild-gripr/

Nu kör jag HR2 på cykeln eftersom jag köpte ett par begagnade billigt men jag kommer att sätta tillbaka Michelin innan jag åker till riktiga berg igen. De är grymma på alla möjliga sätt.

Makten sa:

Jag kör med MM TS på 35mm innerbredd fram. Jag har inte märkt något problem att de skulle vara för kantiga. På sommaren har jag kört rock razor sg ts bak. Satte på ett HR2 2.4 bak inför Lindvallen förra helgen. Känns inte som den mest lättrullade kombon annars dock.

larsaw sa:
MatteXC sa:

Bakdäck såklart! Kör HR2 fram, just nu kör jag conti MK2 bak men börjar tvivla på dess förträfflighet så michelinen åker nog på igen :)

MatteXC sa:
larsaw sa:
MatteXC sa:

Bakdäck såklart! Kör HR2 fram, just nu kör jag conti MK2 bak men börjar tvivla på dess förträfflighet så michelinen åker nog på igen :)

Låter klokt! Conti kan fan inte göra däck längre, det var åratal sen deras glansdagar. Nu har dom typ Baronen som är FÖR biffigt för dom flesta, samt en hel massa däck som igentligen är riktigt bra om deg inte vore för att dom viktbantat alla till värdelöshet :/

Hej!
Jag har lite funderingar kring skillnaden på 2018s Maxxis DHF 27,5 x 2,5 WT och 27,5 x 2,6 båda i Maxxterra.
Det skiljer 3mm på bredden enlk. spec. och att det är Wide Trail på det smala men hur upplevs skilnaden med WT?
// Lasse

Lassla sa:
Hej!
Jag har lite funderingar kring skillnaden på 2018s Maxxis DHF 27,5 x 2,5 WT och 27,5 x 2,6 båda i Maxxterra.
Det skiljer 3mm på bredden enlk. spec. och att det är Wide Trail på det smala men hur upplevs skilnaden med WT?
// Lasse

Båda är WT. Skillnaden är att dom flyttat dobbarna så att man får ett däck som passar bredare fälg, eller mindre fyrkantigt däck så att säga.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Lassla sa:
Hej!
// Lasse

Båda är WT. Skillnaden är att dom flyttat dobbarna så att man får ett däck som passar bredare fälg, eller mindre fyrkantigt däck så att säga.

Tack då vet jag, humm jag som gillar lite fyrkantigt!

Jag har lagt på höstdäcken. Testar maxxis i år, det blev 29x2.5 Minion DHF fram och 29x2.3 HR2 bak. Båda i 3c max terra gummi.

Lite förvånande vad de skriver om HR2. Tycker nog det är tvärtom i jämförelsen med DHR2...

Har dock aldrig testat DHR2 fram!

Senast ändrad:
Är det inte lite märkligt att de listar massa Maxxis-alternativ under Maxxis-recensionen, men inga alternativ under något av de andra däcken? Det skulle ev. kunna vara för att Maxxis är deras testvinnare (spoiler alert!), men jag väljer att tro att det rör sig om mutor och/eller hot.

Senast ändrad:
Nej, förutom typ två veckor på våren när man måste ha Schwalbe... De hade kommit med ISP 27,5x2,6 nu förresten! Kanske blir aktuellt att shoppa loss om det kommer ut något väldigt bra pris :-)

Tillbaka
Topp