Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

AddeN sa:
Eller helt enkelt för att få en jämförelse av de olika Maxxisdäcken kanske?

Jo, det är ju jättebra, men det gjordes inte för någon av de andra tillverkarna (det var även endast för Maxxis som det beskrevs deras olika gummiblandningar) vilket kändes lite märkligt. Men men, testet verkar ju vettigt, bortsett från det lilla minuset att de testat på XC-hjul-storlek.

+1 på Luthman.
Behövs inget annat än Maxxis. ;)

Nej men skämt och sido, men Maxxis får väll ändå ses som marknadsledande för tillfället så denna typ av test tycker jag känns relevant och inget konstigt.

Bra att gå in och jämföra deras olika modeller. Sen finns det ju en herrejössesmassa däcktester där de jämför en massa märken, så att man en (!) gång går in och gör ett test av det marknadsledande märkes egna däck känns iaf i mina ögon som positivt och något man sällan ser.

Bara en sån sak att dom testade däcken i Conti's testlabb borde ju borga för att dom inte är köpta av Maxxis...

BTW undrar jag om någon har erfarenhet av det testade HillBilly, hur är den i dämpningen?
Önskar lite mer volym än nuvarande 2.3" Shorty men med mer stöd än MM SS och mindre än MM SG / Conti Baron...
(Det är alltså som framdäck vi snackar om)

AddeN sa:
+1 på Luthman.
Behövs inget annat än Maxxis. ;)

Nej men skämt och sido, men Maxxis får väll ändå ses som marknadsledande för tillfället så denna typ av test tycker jag känns relevant och inget konstigt.

Bra att gå in och jämföra deras olika modeller. Sen finns det ju en herrejössesmassa däcktester där de jämför en massa märken, så att man en (!) gång går in och gör ett test av det marknadsledande märkes egna däck känns iaf i mina ögon som positivt och något man sällan ser.
Maxxis må vara trendigt bland vissa, men bästa däcken? Knappast :)
Jag håller Schwalbe och Conti betydligt högre. Det skall mycket till innan jag sätter Maxxis eller andra kinadäck på cykeln, eller motorcykeln där Conti, Metzeler och Pirelli alltid är hästlängder före Maxxis och andra kinadäck.

Det märkliga med Conti är att dom tagit sån tid på sig att leverera hållbara däck utan pappersväggar.
Och sen när dom väl gör ett hållbart däck är det främst lämpat mot tävlingsverksamhet (läs "det stenhårda Baron Project").

Förstår inte riktigt varför de tycker Baron är så hårt i hullet. Jag kör det fram och bak nu och gillar det skarpt. Känns inte hårdare än Minion DHF TR Exo som jag kört mycket innan. Dock kör jag med ganska lågt tryck 1.5/1.8. Det skriver iofs också att man kan kompensera den hårdare casingen med lägre tryck...

Måste ha nya höst/vinterostar men kan inte bestämma mig.

Kandidaterna är Hans Dampf 2.35 soft eller speedgrio, Minion dhf 2.5, minion dhr ii 2.4 och Magic Mary Soft.

Har hört gamla hasse pace / trailstar och gillade dem bortsett från att första tappade dobbar men det jag fick sen höll bra.

Tycker när jag testat folks hojar med dhr och liknande har de känts väldigt trögrullade. Grepp är kul men få saker dödar cykelglädjen så mycket som för tunga / tröga däck.

Dessa nya till heldämp 27.5 130 mm och stökstigcykling upp och ner utan lift.

Sixsten:
Jag säger inte att det inte finns andra bra däck, men man får nog inse att Maxxis just nu är "go to"däcken för de flesta (åtminstone från trail upp till DH).
Contis Baron och Kaiser project är fantastiska däck, kör Kaiser projekt fram på DHn och tycker det är bättre än DHF jag kört mycket på tidigare. MK2 är ju också ett bra däck för lättare sommarstigcykling, men sidoväggarna revas ju tyvärr upp (ja protected) så fort de ser en vass sten. Samma med TrailKing även om det inte är fullt lika akut. Men de är i min mening fortfarande grymma däck för sitt skrå.

Schwalbe.... mja, MM är grymt.... så länge de håller, gummit i sidodobbarna spricker ju tyvärr, kanske kommit till rätta med det nu med Addixgummit eller vad det heter.

Men även fast det finns andra däck så ser ju som sagt många Maxxis som sitt förstaval och som jag skrev tidigare, kan det inte få finnas ett test som jämför dess modeller när det ändå finns en väldans massa andra däcktest som jämför brett?

Även om du inte gillar Maxxis (pga att märket är Kinesiskt? Inskränkt i så fall, men jag hoppas att det är pga något annat) så finns ju trots allt alla andra tester för dig att läsa. Lätt att skita i att läsa just detta test i så fall som uppskattas av många andra.

Då jag är 50+ så jag kan inte använda Maxxis. Jag dricker inte heller RedBull. Mitt styre är smalare än 800 mm. Jag vågar cykla med barends.

Låt Sixten hållas så länge han inte förmedlar sin skeva världsbild till stackars nybörjare :)

Personligen står nog Maxxis som tvåa efter Michelin. Michelins endurodäck är dock köttigare än vad jag har glädje av här hemma så det blir en del cyklat på Maxxis EXO också.

glitch sa:
Måste ha nya höst/vinterostar men kan inte bestämma mig.

Kandidaterna är Hans Dampf 2.35 soft eller speedgrio, Minion dhf 2.5, minion dhr ii 2.4 och Magic Mary Soft.

Har hört gamla hasse pace / trailstar och gillade dem bortsett från att första tappade dobbar men det jag fick sen höll bra.

Tycker när jag testat folks hojar med dhr och liknande har de känts väldigt trögrullade. Grepp är kul men få saker dödar cykelglädjen så mycket som för tunga / tröga däck.

Dessa nya till heldämp 27.5 130 mm och stökstigcykling upp och ner utan lift.

Däck i helt olika spektrum. Från däck som fungerar bra till berms till däck som fungerar till på skrå. Om du vill ha ett däck som ger rejäl känsla i kantgrepp så är det HR2 2,4" som gäller, det däcket är väldigt snällt och ger extremt bra feedback i kantgrepp.

HD, DHR2 och DHF är alla däck som behöver teknik i svängarna, är man trött och gör fel så sticker däcket. Föredrar HR2 2,4" EXO MT före DHF 2,5" DD MG just för att HR2 gav såpass bra feedback till skillnad från DHF där man bara måste lita på däcket.

Så mitt tycke är HR2 2,4" EXO MT fram och HD 2,35" SS speedgrip bak. En lagom kombo för dom flesta.

Tack Bjorn!

Lite konkret fakta för omväxlings skull.
Då det handlar om ett stigdäck för skråiga rötter och hällar låter ju HR fram och Speedgrip bak kanon.
Just det där när man är trött efter två timmars cykling vill man ju slippa stå på näsan för man tappar fokus för en sekund.

Men sen skriver t.ex. dirt att HR är kanon för torrt och att MM är kanon allround även i blött

https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/wheels-and-tyres/schwalbe-magic-mary.html

Confusing =)

Senast ändrad:
jij sa:

Trevligt att slippa tänka sig galen, då det där tippar mig (tillbaka) över till Maxxis-sidan av mina resonemang:-) 2,4" WT EXO ser perfekt ut på pappret. Rätt vikt, rätt storlek, rätt gummiblandningar, rätt mönster, funkis på bred fälg.

HR II är säkert bra, men mittmönstret ser onekligen lite grunt ut för snorsäsongen.
Är det verkligen sån skillnad i hur sidodobbarna funkar jämfört med DHR II?

HR2 funkar prima i kletet. Grovleken på mittmönstret skiljer sig rätt mycket mellan 2,3 och 2,4 lustigt nog.

Har haft HR2 bak länge nu men slängt på både fram och bak för ett tag sen. Funkar bra och som BjornR säger får man schysst återkoppling på när det tänkt släppa.

Rattnalle sa:
HR2 funkar prima i kletet. Grovleken på mittmönstret skiljer sig rätt mycket mellan 2,3 och 2,4 lustigt nog.

Har haft HR2 bak länge nu men slängt på både fram och bak för ett tag sen. Funkar bra och som BjornR säger får man schysst återkoppling på när det tänkt släppa.

Det här med Maxxis olika storlekar är ganska märkligt. Schwalbe har ju kört 2,25" och 2,35" i stort sett rakt igenom sortimentet och även om alla casings inte är lika stora så är det stor skillnad mellan respektive mått inom varje däckmodell.
Men varför Maxxis gör både 2,3" och 2,4" på samma däck är obegripligt. Ännu mer obegripligt är att man valt 2,5" för DHF WT men 2,4" för DHR II WT. Total förvirring. Inte nog med det finns det några 2,35"-däck också i vissa modeller.

Jag kör DHR II 2,3 bak nu, men det är för smalt för 35 mm innerbredd på fälgen. Casingen i sig får jättefin form, men kantdobbarna slutar lite väl långt in så att säga. CM fram funkar bra men trots bred fälg är kantdobbarna lite väl låga i förhållande till mittmönstret. Så jag tänkte jag skulle byta båda samtidigt. Och då ser ju DHR II 2,4" WT bra ut. DHF WT vill jag inte ha, för det är för tungt.
Alternativt Magic Mary fram, men det har jag aldrig provat.

larsaw sa:
Bara en sån sak att dom testade däcken i Conti's testlabb borde ju borga för att dom inte är köpta av Maxxis...

BTW undrar jag om någon har erfarenhet av det testade HillBilly, hur är den i dämpningen?
Önskar lite mer volym än nuvarande 2.3" Shorty men med mer stöd än MM SS och mindre än MM SG / Conti Baron...
(Det är alltså som framdäck vi snackar om)

Jag har ett Hillbilly Grid på i fronten nu, mest för att H tyckte at jag borde ha det när vi var i Gesunda för några veckor sen och jag har inte orkat byta. Det funkar helt okej till stigcykling men är rätt fyrkantigt så det är lite sketchy att lägga ner om det inte är doserade kurvor. De är märkbart smalare än Shorty t.ex. Som allround skulle jag nog hellre välja SHorty, skulle jag åka utför i bikepark är eller traggla riktigt leriga stigar, ja då är Kanske hillbilly bättre. Vad gäller dämpningen så är Grid riktigt rejäla tycker jag. För styva för stigcykling i min smak. Svårt att hitta sweetspoten mellan genomslag och pingpong. Men det tycker jag generellt med Grid-casingarna. EXO är min favorit, det kör jag i både park och på stig.

Jag är för lat/slö för att byta däck beroende på om jag stig eller liftburet och har därför kört DHF/Ardent de senaste åren. Var Dick tvungen att byta till HRII i bak på senaste besöket i Åre, så nu får det även funka till stigcyckling till nästa gång jag orkar byta.

Kom ihåg att trögt rull ger staka ben???

Makten, du tror inte DHR2 2,4WT med MaxxTerra fram och Dual bak funkar då?

Nu har jag redan för mycket däck men annars hade jag köpt DHF/Rekon 2,6 för den kombon tycker jag ser trevlig ut och 2,6 är nog max på min cykel egentligen även om Rekon+ 2,8 går bra sålänge det inte kladdar lera eller hjulen blir lite skeva!

dnleriksson sa:
Makten, du tror inte DHR2 2,4WT med MaxxTerra fram och Dual bak funkar då?

Jo, det var precis den kombinationen som var tanken:-) Skulle beställa igår men insåg att jag nog borde köra slut på befintliga däck först. De funkar ju faktiskt.

MAXXIS tum angivelse är olika beroende på hur gamla däckformarna är allt .35 är gammalt och smalt .4 är generellt nyare och lika stort eller större än gamla modeller i .5 men mindre än nya i .5

Kolla ERTO stor leken i mm, den är generellt korrekt.

Maxxis skalar dobbstorlek mellan storlekar så skillnaden mellan .3 och .4 kan vara betydlig.

zyklom sa:
Som framdäck till nästan ren utförsåkning, hur står sig Maxxis Shorty 2.5wt jämfört med DHF 2.5wt?

Shorty är lika stort som gamla 2,7 DHF ST DH. Tycker det funkar fint i exo på gamla flow fälgar för utför men inte lika bra som rena dh däck.

feeblesmith sa:
MAXXIS tum angivelse är olika beroende på hur gamla däckformarna är allt .35 är gammalt och smalt .4 är generellt nyare och lika stort eller större än gamla modeller i .5 men mindre än nya i .5

Kolla ERTO stor leken i mm, den är generellt korrekt.

Maxxis skalar dobbstorlek mellan storlekar så skillnaden mellan .3 och .4 kan vara betydlig.

Fast det stämmer nog inte på alla modeller. Ikon 2,35" är bara 1 mm smalare än Ardent 2,4" till exempel, mätt på samma fälg (25 mm innerbredd). DHF 2,5" är 2,5" om man mäter över kantdobbarna på en bred fälg. Däremot är casingen ungefär lika stor som på 2,4"-däcken.

Edit: Det slog mig just att 2,35" verkligen bara är 1,3 mm mindre än 2,4" i verkligheten:-)) Så det stämmer ju bra.

Senast ändrad:
Det verkar mer vara tärning.. Tur reifenbreiten datenbank finns.

Samma däck verkar iaf vara lika stora varje gång man köper dem :-)

Luthman Photography sa:
Jag har ett Hillbilly Grid på i fronten nu.

Funderar på att skaffa Hillbilly som vinterdäck och kanske ha det på bakhjulet. Är det en dålig tanke? Vill ha lite extra grepp i lera och kanske i snö. Att det rullar sämre spelar mindre roll nu på vintern. Purgatory fram borde fungera.

ejma sa:
Luthman Photography sa:
Jag har ett Hillbilly Grid på i fronten nu.

Funderar på att skaffa Hillbilly som vinterdäck och kanske ha det på bakhjulet. Är det en dålig tanke? Vill ha lite extra grepp i lera och kanske i snö. Att det rullar sämre spelar mindre roll nu på vintern. Purgatory fram borde fungera.

Der känns klokare att göra tvärtom. Hillbilly fram och purgatory bak.

Kör maxxis shorty nu på lera och snö som framdäck. Funkat ok hittils.
Men vad funkar bak eller kan man ha shorty bak ochså.
Bäst o tillläga undviker is åkning helt om det går

mv70 sa:
Kör maxxis shorty nu på lera och snö som framdäck. Funkat ok hittils.
Men vad funkar bak eller kan man ha shorty bak ochså.
Bäst o tillläga undviker is åkning helt om det går

Alltså, jag kör också Shorty fram men tycker det 2.3" jag har är lite i klenaste laget för att ha som mjukt framdäck, ett 2.5" fram och 2.3" bak.
Själv kör jag med DHR2 bak (för lite bättre rull).

DHR2 har ja tänkt på eller DHF som bak med Shorty fram.
Men inte last så mycket om vilken är bäst snö och lera.
Får se vad jag hittar för rätt pris och som finns ilager

larsaw sa:
BjornR sa:
Köp ett Magic Mary Addix Soft att ha fram och flytta bak Shorty.

Alt. e13 TRC+ Race som förhoppningsvis håller ihop lite bättre än MM...
Annars finns det ett färskt test med lite olika alternativ här: http://singletrackworld.com/2017/11/review-high-tech-trail-tyre-group-test/
Dock rätt meningslöst iom att dom varken har med MM, DHF, DHR eller Shorty...
Bättre att köpa WildRockR2 direkt då. Håller jättebra. Huvudnumret är kanterna och där har ju e13 köpt Michelins mönster rakt av. MM är förresten med i recensionen om än indirekt :)

"Michelin has done a really great job with these tyres. Compared to this tester’s favourite front tyre (Schwalbe Magic Mary), the Michelin Wild Rock’R²s roll faster, corner better and have more grip on roots. They don’t brake quite as well in the damp or on the steeps, but this is really splitting hairs. We’re impressed."
(De har testat det hårda av Michelins gummiblandningar, GumX som ligger runt 50 i hårdhet)

Senast ändrad:
Fast hur seröst känns ett Winner Of Best Winter Tyre test utan snö...

Beror väl på hur mycket man tolererar vikt. Dom flesta tycker ju 1kg-däck är för tungt. MM SS väger ju trots allt bara 900g för 650B.

Då jag bara kört MM TrailStar i snö så kan jag inte direkt jämföra med WRR2 Gum-X. Däremot så är det en som har nya Addix soft på sitt MM och gummit var inte puckgummi i -6c till -7c när jag klämde på dobbarna. Mellan WRR2 och MM så är det i princip bara vikt, där WRR2 väger 150g mer och bryr man sig inte om vikten så är WRR2 aningen vassare.

Visst finns E13 men det däcket är dyrare än resten.

Rullmotstånd är individuellt och därför utgår jag ifrån rullmotstånd i testbänk då jag inte vet åkstil eller var den kör. MM soft rullar ~26w och WRR2 GUM-X rullar ~43w.

Rullmotstånd i testbänk är å andra sidan nästan oapplicerbart väl ute i skogen. Möjligtvis på transporten till skogen. Om nu ingen lyckats göra en rulle med skogsunderlag på.. Michelins stabila casing straffar rimligtvis rull motståndet en del i och för sig.

150 g hit eller dit är förstås individuellt men jag tycker själv att det får vara lättare än så för att jag ska märka att jag har ett lätt däck på cykeln.

larsaw sa:
mv70 sa:
Fast hur seröst känns ett Winner Of Best Winter Tyre test utan snö...

För att dom syftar på England och där är det inte speciellt mycket snö vintertid...
Borde göra som bildäcks testarna .Komma upp till Arjeplog och eller nåt annat Norrland där det finns snö.
Testa dubbat vs odubbat i lera och snö för seriös "Winter tyre" test ;)

Tillbaka
Topp