Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Larsa: minns inte vilken tråd jag skulle svara
> i
> > men :
> >
> > Ikon 2,35 EXO 3C funkade bra i Faluna
> geggamoja.
> > Jag hade inte åkt snabbare på något annat
> > däck. Visserligen var det inte många off
> > camber-svängar i leran utan det fanns oftast
> > stöd. Men som sagt, jag hade inte varit
> snabbare
> > med ett annat däck.
> >
> > Det var så klart monterat bak med ett DHF
> fram.
>
> Tack! Jo det var nog i denna tråd det var
> tänkt.
> DHF fram o Ikon bak lär ju varit funkis för er
> ute i blötan. Ingen risk för att hastigheterna
> blev för höga och därmed mindre risk för
> genomslag...

Det gick helt otroligt mycket fortare idag än det någonsin gjort i Flottsbro, oavsett före. Låg runt 1,9 bar tror jag. Hade aldrig något som kändes som genomslag, trots lite dåliga linjeval ibland. Stor volym och bra sidoväggar.

Ja fort gick det trots leran. Eller tack vare kanske för bromsa gick knappt ;-)

Minion levererade mer grepp fram än jag kunde utnyttja. Bak slirade det en hel del men vettefan om det gjort någon större skillnad med annat än lerdäck där :-)

Bara fram tycker jag inte det märks så värst mycket. Körde Ardent bak i helgen och det kändes inte trögt igår när det var torrt heller.

På nåt sätt tyckte jag inte att det var särskilt halt idag. Även om det var sjukt lerigt och blött så fanns det i princip alltid någonstans att hitta grepp.

Dåligt rull i den sugande geggan och för klena ben var ett större problem. HR2 3c exo fram och bak.

Rattnalle skrev:
> Ja fort gick det trots leran. Eller tack vare
> kanske för bromsa gick knappt ;-)
>
> Minion levererade mer grepp fram än jag kunde
> utnyttja. Bak slirade det en hel del men vettefan
> om det gjort någon större skillnad med annat än
> lerdäck där :-)

För min del hade inte grepp bak hjälpt ett dugg, det var tekniken som satte stopp. Framgreppet var däremot lysande, highroller var riktigt bra.

Ro Ra funkade inte att bromsa nåt med i helgen bara styra. Däremot så var det bara på ett ställe jag hade velat bromsa mera, men det var bara att släppa upp å köra istället för att kana sidledes :-) Men kantdobbarna börjar bli redigt slitna på mitt. Fast det har suttit på sen snön kom :-)

EST skrev:
> Ro Ra funkade inte att bromsa nåt med i helgen
> bara styra. Däremot så var det bara på ett
> ställe jag hade velat bromsa mera, men det var
> bara att släppa upp å köra istället för att
> kana sidledes :-) Men kantdobbarna börjar bli
> redigt slitna på mitt. Fast det har suttit på
> sen snön kom :-)

Till skillnad från dig så behöver jag bromsa lite då och då :)

Hehe ja men tydligen så bromsar man alldeles för mycket eller kanske trampar för dåligt ;-) men idag tror jag de flesta kanade runt oavsätt om de hade happykorrekt däck eller ej.

HR2 och Ardent bak funkade kanon i Falun, Ardent bak var inte så kul i Flottsbro.

Tror det blir HR2 bak med, tråkigt/jobbigt å internetcykla fram däck å skit.. kör nog vidare ett tag till på dom jag har.

Luthman Photography skrev:
> Larsa: minns inte vilken tråd jag skulle svara i
> men :
>
> Ikon 2,35 EXO 3C funkade bra i Faluna geggamoja.
> Jag hade inte åkt snabbare på något annat
> däck. Visserligen var det inte många off
> camber-svängar i leran utan det fanns oftast
> stöd. Men som sagt, jag hade inte varit snabbare
> med ett annat däck.
>
> Det var så klart monterat bak med ett DHF fram.

Nu har jag även kört någon kortrunda vanlig stig också och jag tycker fortfarande att Ikon funkar bra. Det spann väll loss någon gång när jag stod upp och trampade uppför och bakhjulet hamnade på någon rot, men då hade de flesta däck jag vet släppt. I det stora hela verkar det vara ett bra val. Rullar väldigt bra också vilket gör att det känns rätt trevligt.

Mönstret påminner lite om XR-däcken från Bontrager, Ikon är väl mest likt XR2/XR3 (iaf om om man kör Ikon 2,35). Och de verkar ju ha fått rätt bra kritik, rätt rundad profil och ingen tydlig kanal.

Jag tycker om Ikon, har det på nu och så länge man har vikt på bakdäcket går det fint att sitta och klättra över nästan vad som helst. Utför är de förutsägbara, har ett 2.20 bak och 2.35 fram på min Camber Evo.

Vredestein? Nån som sett det på nån cykel nån gång?
http://www.vredestein.com/two-wheel-tyres/mtb/competition-line/bobcat/info/
DSC07061-332x500.jpg

Mönster ser ok ut iaf.

Mönstret ser jättedåligt ut. Man vill ha fyrkanter på sidorna och i mitten. Vill man att det ska rulla bättre till priset av att det driver sämre gör man fyrkanterna rampade. Vad i knobbkräkset är det som ser bra ut?

Grovt och glest? Sånt känns bra när jag internetcyklar. Om de är kvadratiska eller bara har fyra halvdefinierade hörn, spelar det nån större roll? Kanske vill ha mer definierade kantdubb då...

Att mönstret är kvadratiskt känns inte så viktigt, att det däremot inte har någon tydlig kanal mellan kantdobbarna och mittdobbarna är nog inte lika roligt i skogen. Av alla däck som jag har använt så har dom med kanal varit bra och dom utan kanal varit dåliga, som framdäck. När man har tydliga kantdobbar och kör i löst underlag känner man vad däcket gör. Det är också en bonus att cykeln faktiskt byter riktning när man lutar den.

Det är fy och skam att inte Panaracer Spike finns längre..

Kanske det tuffaste MTB-däck som någonsin gjorts.
Smalt användningsområde, men grymt grepp på rätt underlag. Väldigt intressant på hårt underlag i hög fart ;)

Har en uppsättning hemma på min gamla DH, som bara tjänstgör som slalomhoj i Hammarbybacken en gång om året.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    39.9 KB · Besök: 126
Ok, Hans D i 2,25" som framdäck var kanske inte det bästa, och verkligen inte i Faluleran, men det hade jag väl inte förväntat mig heller. Det funkade "ok" på lördagen och nära på inte alls på Söndagen.

Men framförallt är det lite för litet, skillnaden mot HD 2,35 är enorm. Så nu behöver jag nog ett annat framdäck, och då tänker jag att det är lika bra att köra på Magic Mary i ormskinn, men det är ju slut överallt...

Finns det något allternativ till Magic Mary, i samma vikt och greppklass?

Onza Ibex har jag ju redan, HR2/DHF känns ganska när Ibexarna, så det känns inte så intressant. Då kan jag lika gärna slänga på ett Ibex fram.

Något från Spesch kanske? Eller Maxis shorty, skulle det funka?

Det jag vill ha förutom sub 900g (vägd vikt) är bra grepp på blöta hällar och rötter, även på skrå och hyffsat grepp i mjukare underlag. Och en någorlunda stor luftkammare så klart.

Punkaskydd i klass med schwalbes snakeskin brukar räcka för mig.

?

Räcker det med "hyfsat" grepp på mjukare underlag känns Magic Mary (och Shorty) inte helt rätt. De är väl mer eller mindre optimerade för just lösa underlag, och klarar sig skapligt även på hårda. På MM är kostanden löjligt snabbt slitage.

På din beskrivning låter det som att du vill ha Minion DHF eller Butcher. De är faktiskt inte så nära ibexarna tycker jag, inte i känsla iaf. Ibex/HR2 är rätt lika, men HR2 har lite vekare kantdobbar. Minion har "mjukare" övergång till kantdobbarna tycker jag, jag upplever det som mer lättkört och mindre krävande, på lite bekostnad av grepp i lösare underlag. Ungefär.

Mest likt MM måste ju Shorty vara? Verkar riktigt vasst på det jag hört änsålänge. Det är inte det snabbast rullande däcket (no-shit), men jag förstår det som att det ändå rullar bättre än MM (som skulle kunna extraknäcka som bromskloss..).

Maxxis DHR2 EXO verkar annars riktigt bra, speciellt om man trimmar lite! Svårt att hitta bara. Sett det på nån tysk sida, men lite oklart då det bara finns som DH-casing på Maxxis hemsida..

Annars är det svårt att misslyckas med DHF där fram...

Tänkte byta ut mitt Ardent bak efter två punkor i Järvsö, tänkte köra HR2 bak är DH-casing dumt att välja till änduuro? Kör hardtail så bakdäcker får lite spö..

Kör ett lätt trimmat Dhr2 exo fram och det känns riktigt fint som alltiallo däck. Bodde jag nånstans med brantare och jordigare underlag skulle ett Shorty sitta på jämt, satans gött grepp men lite trögt och tungt för vanlig stig kanske.

Perp skrev:
> Kör ett lätt trimmat Dhr2 exo fram och det
> känns riktigt fint som alltiallo däck. Bodde jag
> nånstans med brantare och jordigare underlag
> skulle ett Shorty sitta på jämt, satans gött
> grepp men lite trögt och tungt för vanlig stig
> kanske.

Intressant, jag har funderat lite på DHR2 som framdäck. Hur funkar det på skrå och när man lutar ner riktigt ordentligt?

marran skrev:
> Räcker det med "hyfsat" grepp på mjukare
> underlag känns Magic Mary (och Shorty) inte helt
> rätt. De är väl mer eller mindre optimerade
> för just lösa underlag, och klarar sig skapligt
> även på hårda. På MM är kostanden löjligt
> snabbt slitage.
>
> På din beskrivning låter det som att du vill ha
> Minion DHF eller Butcher. De är faktiskt inte så
> nära ibexarna tycker jag, inte i känsla iaf.
> Ibex/HR2 är rätt lika, men HR2 har lite vekare
> kantdobbar. Minion har "mjukare" övergång till
> kantdobbarna tycker jag, jag upplever det som mer
> lättkört och mindre krävande, på lite
> bekostnad av grepp i lösare underlag. Ungefär.

Jo, det jag menade var att jag hellre vill ha grepp på blöta rötter och sten, men grepp i mjukt underlag är ju mer prioriterat än grepp på hårdpackat.

Men internet verkar överens om att Shorty är lite sketchy på blöta rötter, så det går nog bort.

Jag ska fundera lite på DHF/DHR2.

Som sommardäck kör jag nu DHR2 fram och ardent bak. Jag har bara kört det när det är torrt och då är det toppen, fast vad funkar inte när det är torrt och fint?

jofahjalm skrev:
> Som sommardäck kör jag nu DHR2 fram och ardent
> bak. Jag har bara kört det när det är torrt och
> då är det toppen, fast vad funkar inte när det
> är torrt och fint?

Dödsförakt och dålig riskanalys.

larsaw skrev:
> Maxxis DHF "Dual Tubeless Ready EXO" verkar vara
> det ända som går att shoppa på direkten:
> https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-DH
> F-Dual-Tubeless-Ready-EXO-Faltreifen-p37719/

Skall man ha 2,3" så finns det på bike24 med 3C MaxTerra.
Ingen som har lust att mäta ett par minions 2,3" btw?
Förstått att dom är rätt lika de gamla 2,5" i storlek?

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;search=DHF+exo;menu=1000,2,103,104;product=119213

Swoop skrev:
> Vredestein? Nån som sett det på nån cykel nån
> gång?
> http://www.vredestein.com/two-wheel-tyres/mtb/comp
> etition-line/bobcat/info/
>
> Mönster ser ok ut iaf.

Vredestein har gjort MTB-däck i 15 år ungefär tror jag. Mest ultraeuro XC-däck. De sponsrade Cannondale-teamet för 10 år sen eller nåt sånt.

Stalle

TK skrev:
> Vad är fördelen med DHR2 fram jämfört med DHF?

Tydligare kantgrepp och sämre rull (om man nu inte gillar att det går fort), även lite bättre bromsgrepp (om inte gillar fart alltså).

theBrandt: Jag skulle kolla på Butcher/DHF om jag var du. Jag gillar dem båda men DHF har lite bättre grepp i väta tycker jag. De rullar rätt bra och har bra kantgrepp. Precis som marran säger så är inte kantgreppet riktigt lika tydligt som hos HRII eller Ibex, men det är tillräckligt. HRII & Ibex rensar nog lera lite bättre dock.

theBrand skrev:
> Intressant, jag har funderat lite på DHR2 som
> framdäck. Hur funkar det på skrå och när man
> lutar ner riktigt ordentligt?

Tycker det känns bra. Inte riktigt den goa skärande känslan vid nedlägg som tex ett gammalt Highroller (aldrig kört ett hr2) har men mkt bra ändå.
Tog bort lite på varannan av de bredaste klackarna för att öppna upp sidomönstret.

Bilagor

• _20150615_171632.JPG
    _20150615_171632.JPG
    98.3 KB · Besök: 107
Jag var ute efter ett framdäck som rullade bättre än HR2, men var köttigare än Ardent. Valet stod mellan Minion DHF och Minion DHR2 och jag valde DHR2 främst för credd på HBB parkeringsplats. Däcket rullar märkbart bättre än HR2.

Jag håller med om att man inte får den skärande känslan som man får med HR2. DHR2 är också betydligt rundare. Lägger man ner HR2 i låg fart tappar man märkbart med fart, så verkar det inte vara med DHR2.

Både 2,4" 27,5" HR2 och DHR2 2,3" 27,5" motsvarar i verkligheten sin angivna storlek. 2,3" är fortfarande stort.

Jag tror jag hittade en tysk graf som påstod att DHR2 hade lägre rullmotstånd jämfört med DHF, men nu lyckats jag inte googla upp detta.

Perp: sett folk som trimmat lite även på de L formade sidodubben. Min gissning är att detta ger en mer skärande känsla. Detta bygger jag enbart på min egen trimning av WW och tar inget ansvar för eventuellt sabbande av däck. :-)

Om man trimmar det så blir det väl ett Highroller 2? Varför inte köpa ett sånt från börja?

Eric W skrev:
> Perp: sett folk som trimmat lite även på de L
> formade sidodubben. Min gissning är att detta ger
> en mer skärande känsla. Detta bygger jag enbart
> på min egen trimning av WW och tar inget ansvar
> för eventuellt sabbande av däck. :-)

Fast då blir det ju typ ett HR2 av det?

DHFs jämnare mönster i mitten med lite längre och tätare dobbar borde väl rulla lättare än det där HR2-liknande glesa men breda?

Det var väl den känslan som det refererades till? F.ö behöver man ju inte kapa hela vägen in..

Edit : autocorr..

Senast ändrad:
Jag köpte det ju för att det skulle vara annorlunda från mitt HR2. Jag känner inget behov av att börja karva i däcket oavsett hur pro det skulle vara. Eller iofs... Värmeskär och däckstrim kanske blir årets vintergrej?

Jupp sett att vissa klippt L dubben och andra som jag fast varje dubbrad osv.
Men känns som det vore lätt att ytterdubben går sönder om man klipper i den.

Eric W skrev:

> Ingen som har lust att mäta ett par minions 2,3"
> btw?
> Förstått att dom är rätt lika de gamla 2,5" i
> storlek?

Nya 2,3 är 58 breda över casingen och mönstret på en fälg med 30 mm innerbredd.
Gamla 2,5 är 59 över mönstret och 54 över casingen på en 25 mm fälg.
Rätt lika mao.

Hur är det med slitage på Butcher? är det annorlunda på dom olika modellerna: control vs grid vs SX?
Jag har provat Control-varianten på torrt underlag i Flottsbro med lift och tyckte att den slets ganska rejält på lite mer än två timmar åkning... Dobb-bitar lossnade om man jämför med Ibex som slits som suddgummi.
Däcket var trevlig för vad jag kan säga men det känns som att den ska inte alls hålla lika länge som Ibex eller CM Enduro.

Har kört Butcher grid fram hela säsongen och upplever inget onormalt slitage. Men jag fiscyklar mest runt i solsken om jag ska vara ärlig.

Fredrik Z skrev:
> Har kört Butcher grid fram hela säsongen och
> upplever inget onormalt slitage. Men jag fiscyklar
> mest runt i solsken om jag ska vara ärlig.

Trots det kör du som en pro jämfört med mig! ;)

Butcher har jag som bakdäck just nu... den är ju smalare än Ibex jag har framme!

Kör Slaughter bak. Sa ju att jag är solskenscyklist. ;)
Men på riktigt har jag inte haft problem med grepp bak även om de två första racen varit lite kladdiga. Bra kantgrepp ändå

Tillbaka
Topp