Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

marran sa:
Är det verkligen så jävla jobbigt att pumpa däcket innan varje tur i en veckas tid?
Ja.

Eller, nej, egentligen inte. Det som stör mer är att det tappade typ en halv bar per timme under gång. Men det blir väl (förhoppningsvis) bättre. :)

Var läcker det? Genom gummit eller mot fälgen?

Om det är mellan fälg och däck det läcker så borde väl felet ligga i dålig tejpning/dåligt utformad fälg? På mina ZTR Notubes-fälgar har jag inte haft läcka mellan fälg/däck nån gång, förutom när jag tejpat slarvigt.

När det tätar dåligt mellan fälg och däck brukar det mest effektiva vara att fylla på lite extra gucka, pumpa däcket ganska hårt och sen ge sig ut och köra tills det tätar.

Det kan skilja rätt mycket mellan olika däck från olika tillverkare. Det känns som om det mest handlar om ojämn jutning av gummi runt kanttråden.

Jag har haft samma problem med både schwalbe och Onza. Fast på olika fälgar.

Men generellt: fyll med ganska rejält med gucka första gången (0,7-1 dl) och pumpa däcken rejält. Se också till att däcken kommit hela vägen upp på fälgen.

+1 på ordentligt tryck. Jag upplever att guckan tätar bättre ju högre tryck det är, så har du problem med pys kan det vara värt att panga i 2,5 bar när du ställer ifrån dig cykeln för dagen.

Jopp. Högre tryck och mer gucka + en vända till verkar ha gjort susen. Inget läck under turen. Får se hur det ser ut imorrn. :)

Men helt klart var det tätningen mellan fälg och däck som brast, trots att det är både bra däck och fälg. Men jag har förstått att det är lite tålamod som gäller om man kör tubeless.

På pluskontot kan jag rapportera att lätta hjul + tubeless gav en ny cykel, och MK2 fram gillas så här långt! :)

xdr sa:
Schysst med en cykel på köpet när man köper däck.
Köpte iofs hjul också, annars hade jag inte fått bonuscykel. :)

Men seriöst så är det en uppgradering som borde prioriterats tidigare. Också skumt att relativt många dyrare hojar har relativt tunga hjul som standard.

Men sorry för att jag snodde tråden lite. Kontenta: Mk2 fram och Ardent bak, båda 2.4 på 30mm fälg tubeless känns väldigt bra så här långt.

Senast ändrad:
Jag har precis satt på mitt Canis bak, eftersom jag bedömer att det är sommarföre nu. Det är det väl egentligen inte, men jag är sjuk och rastlös och ville göra något mer cykelrelaterat.

Jag köpte en hög Toro i lättare casing i höstas när crc sålde dem för nästan gratis. Tror det blir ett perfekt bakdäck för stigcykling.

Lillgammal sa:
Vad tycks om hans dampf som framdäck för bikeparking och sådant? Har de förutsägbart grepp?

För hårdpackade berms som har asfaltsliknande underlag så fungerar damphasse utmärkt. Förutsägbart på så sätt att däcket släpper så fort du försöker köra aggressivt, dock när det väl släpper så är enda utvägen att leta efter enkronan på marken.

Nej de är i RRxc-gummit, 70a center och 50a sida enligt google, känns rimligt när man har det i handen. 50/40a är bara tramsigt som bakdäck, i alla fall så som jag cyklar.

marran sa:
Nej de är i RRxc-gummit, 70a center och 50a sida enligt google, känns rimligt när man har det i handen. 50/40a är bara tramsigt som bakdäck, i alla fall så som jag cyklar.
Haha, ja det skiljer nog vart och hur man cyklar. Teknisk klättring bland blöta hällar och rötter är inge kul med 70a.

Baron eller Kaiser?

Framdäck.

WildRock'R2 i mjukgummi slits som suddgummi. Jag börjar undra om det kommer hålla sommarn ut ens så det börjar bli dags att ha en reserv hemma.Finns ju iofs den hårdare varianten men kul att prova nytt också ;)

dnleriksson sa:
Är inte du både lätt och cyklar smutt? Har aldrig sett dig cykla, men Kaiser måste väl vara overkill för nästan alla?
Normallätt på strax under 70 kilo men smutt vet jag inte. Jag är inte Jofa men det tjongar i ibland.

WildRockR2 som jag har fram nu väger samma lika som Kaiser på ~1050 gram och är sjukt overkill på alla sätt. Men det är väldigt trevligt med grepp fram :)

Baron skulle spara ett halvt hekto faktiskt.

Hmmm, på contis hemsida hittar jag bara Kaiser och Kaiser Project i 1200g fläskversioner, har du någon länk jag kan dregla på? Är det Kaiser project eller vanilla?

Har kört några rundor på der baron som framdäck nu tycker det känns bra vägde in på typ 970gram släpper dock luft jmf med damphasse men det är bara att pumpa lite oftare.
/M

Trendurokombinationen Minion SS bak och Magic Mary (Trailstar & Snakeskin) fram, båda med Procore, måste vara det bästa jag kört. Lagom rullmotstånd, hyfftsat bra vikter och inga punkteringar!

Är riktigt nöjd. Fungerade superbra på ESS:en igår.

WSB sa:
Trendurokombinationen Minion SS bak och Magic Mary (Trailstar & Snakeskin) fram, båda med Procore, måste vara det bästa jag kört. Lagom rullmotstånd, hyfftsat bra vikter och inga punkteringar!

Kul du är nöjd. Men hur upplever du procore jämfört med slanglöst?

mikipedia_ sa:
WSB sa:

Kul du är nöjd. Men hur upplever du procore jämfört med slanglöst?

Följdfråga, vilka tryck hade du i procore och slanglösa kammaren?

Jag har inte kört slanglöst innan, utan var lite old school och körde med slang. Innan låg jag alltid på runt 1,8 bar fram och bak, sen plus minus 0,2 bar beroende på underlag. Men det är helt klart mindre sladdrigt nu, däcken kränger nästan inget alls.

Nu på tävlingen igår körde jag 6 bar i procorekärnorna och sedan 1,4 i främre kammaren och 1,6 bak. Fungerade ypperligt! Jag väger 78kg naken.

Senast ändrad:
Hej söker råd.
Köpte en ny Cykel på den satt det Conti MK 2.4 däck. Har ej kört cykel med såhär mycket mönster förut så såklart tycker jag det är bra bett men kanske finns det klart bättre däck i samma segment. Skall man spara dessa tills höst vinter? Eller vad skall man annars köra istället?
Saknar grepp på blött berg/stenar samt tycker jag får lite dålig känsla i sidorna vid kurvtagning.
Budget spelar ingen roll, är ute efter bästa möjliga vikt/grepp/känsla. Gärna breda :)

Om det är 2.4 mk2 med Black Chili + Protection så måste jag säga att jag än så länge tycker de har markant bättre kurvtagning (fram) än exempelvis Nobby Nic, Ardent och Chunky Monkey. Grepp i blött har jag inte haft möjlighet att testa ännu, men det kan säkert stämma att det finns bättre däck för det ändamålet. Där var exempelvis CM grymma.

Foxis sa:
Om det är 2.4 mk2 med Black Chili + Protection så måste jag säga att jag än så länge tycker de har markant bättre kurvtagning (fram) än exempelvis Nobby Nic, Ardent och Chunky Monkey. Grepp i blött har jag inte haft möjlighet att testa ännu, men det kan säkert stämma att det finns bättre däck för det ändamålet. Där var exempelvis CM grymma.

OK tack då kanske jag skall nöja mig och bara köra. Har black chili gummiblandning

CRF_Niklas sa:
Foxis sa:

OK tack då kanske jag skall nöja mig och bara köra. Har black chili gummiblandning

Det sa jag inte, men det finns värre än MK2. :)
Kanhända att de som kört på väsentligt fler modeller har bättre tips. Men jag var ute efter ett däck med bättre/säkrare kantgrepp än CM/Ardent och blev rekommenderad MK2 om det skulle vara ett hyfsat lätt däck. Om man är okej med högre vikt så finns det vassare däck (Minion DHF var mitt tyngre alternativ).

Foxis sa:
CRF_Niklas sa:
Foxis sa:

Det sa jag inte, men det finns värre än MK2. :)
Kanhända att de som kört på väsentligt fler modeller har bättre tips. Men jag var ute efter ett däck med bättre/säkrare kantgrepp än CM/Ardent och blev rekommenderad MK2 om det skulle vara ett hyfsat lätt däck. Om man är okej med högre vikt så finns det vassare däck (Minion DHF var mitt tyngre alternativ).
Precis så. MK2 rullar väldigt bra i förhållande till sitt grepp. Men det är inget tuggummidäck direkt.

Bra tråd detta, så jag passar på att fråga lite till. Hur högt däcktryck kör ni i era cyklar? Jag kör slanglöst och 30mm breda fälgar med MK2 2.4 däck. Har kört 1.8bar ca och haft sjukt bra grepp oftast men igår upplevde jag att däcket ville kränga av när jag tryckte hårt i en kurva, försvann säkert mer luft i samband med detta för sedan betedde sig cykeln jättekonstigt resten av turen.

Vill man ha så lite som möjligt eller skall man gå upp till ex 2.5? Vad säger experterna?

Skall ju såklart testa nästa tur men just nu sitter man ju på jobbet och internetcyklar så då frågar man panelen istället :)

Man vill ha så lite att man får bra grepp men inte så lite att däcken kränger. Exakt vad det innebär beror på vad du har för däck, vad du har för fälgar och hur du cyklar.

Jag har ungefär 1,8 bar bak med ett ganska kraftigt däck och 29 (eller om det är 30) milimeter breda fälgar. Då slipper jag hårda genomslag men har hyfsat grepp. Fram har jag aningen lägre tryck, men jag har ingen riktigt koll på hur mkt. Jag brukar pumpa till 2.0 och sedan släpper jag ut som jag känner att det behövs.

Tillbaka
Topp