Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Jag har HR2/DHR2 på ena hjulparet och har nog inte ett märke i sidoväggarna än, men råkade köra av en eker i Gesunda sist så häromdagen fick jag köra bröt med det andra hjulparet som har Butcher/Purgatory Control. Eftersom jag gillar däcken och vet att de är lite ömtåliga efter gammal erfarenhet hade jag tänkt att bara cykla fincykling med dem men det sket sig ju.
Framdäcket överlevde, men bakdäcket mår inte alls bra så nu har jag ännu en gång konfirmerat att de inte är bra för stenskrammel. Det verkar bara hålla tätt halvhyfsat slanglöst och det bara efter en runda där ojämnheter finns.
Får väl se om det blir tätt igen annars måste jag ha något annat. Framdäcket är bra och ska inte bytas och jag har sjukdomen "inte blanda märken..." så bör jag byta till ett Slaughter bak för bättre rull? Hur mycket skiljer det i rull mot Purgatory? Ska försöka hålla dem borta från vassa saker och det ska ju vara det "lätta" hjulparet så inget grid.

Efter ett par månader in på nya däcken så måste jag säga att kombon maxis DHF 2,3 (trippel, exo) och Ardent 2,25 (dual, exo) funkar alldeles utmärkt som stigdäck. inte dom mest lättrullade men helt ok. funkar bra som tubless också!

Imorgon blir det till att testa det hyllade Slaughter Grid i bak. Har kört med Ardent tidigare....

Paco sa:
Imorgon blir det till att testa det hyllade Slaughter Grid i bak. Har kört med Ardent tidigare....

Körde slaughter/butcher grid men tycker det är trögrullat men bra fäste bytte till bontrager se3/5 och lite mer rull men nu har jag sommardäcken på så nu sladdar det istället

fredrik168 sa:
Körde slaughter/butcher grid men tycker det är trögrullat men bra fäste bytte till bontrager se3/5 och lite mer rull men nu har jag sommardäcken på så nu sladdar det istället

Kan en få ett utlåtande om SE3/5-kombo?
Själv blev jag med Maxxis-kombon Shorty MaxxTerra fram & snart DHR2 DualCompound bak (just nu får det utslitna Bontrager SE4 fungera som semislick-sommardäck :)
Men det var ju just SE5/3 jag siktade på, så det vore fint att veta vad jag missat...

Tack o bock på förhand

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Då var det dags att folkbilda lite

Min senaste XC-setup i regn var Butcher Control 27,5"x2,3" fram och Nobby Nick Snakeskin Trailstar 27,5"x2,35".

Butcher Control är i min mening ett riktigt bra framdäck för stigcykling. 50a är tillräckligt greppigt och det rullar inte otroligt tungt. Däcket är väldigt förutsägbart och skär fint i löst underlag. Det är tillräckligt greppigt på blött berg. Däcket är lätt och sidoväggarna är gjorda av någon avancerad form av smörpapper. Jag skulle aldrig få för mig att sätta det bak på cykeln, kan inte tänka mig att det håller för mycket. Det borde också börja vika sig och burpa rätt fort om man ska ha lågt tryck. Det blöder även stansgucka genom sidoväggarna, även om det verkar hålla ganska tätt.

Nobby Nick bak greppar grymt på blött berg. Det var en mycket stor skillnad mot Ikon i MaxxSpeed. Däcket rullar däremot som andra greppiga däck bak. Nobby Nick i Trailstar är knappast något lättrullat däck längre. Jag misstänker också att den relativt låga vikten kommer göra att det är ganska lättpunkat. Eftersom däcket inte rullar speciellt bra jag förmodligen återgå till något köttigare bakdäck när jag tröttnar på att laga mitt Nobby Nick.

Nu vet ni!
Kanske att man framåt hösten ska flytta TrailStar NN från framhjul till bakhjul och slänga på MM fram.

fredrik168 sa:
Paco sa:

Kan tänka mig att grid varianterna är trögare än control då det skiljer typ 200g per däck:-(

@dnleriksson
Kör på Slaughter du:-) som luthman skrev är det helt okej däck. Jag märkte inte så jätte stor skillnad i rullet, mer i kantgrep till slaughters fördel.

Om nån får för sig att sätta Slaughter (Grid) fram så påminn er själva att skriva testamente först..
Jag körde det under nån månad i nov förra året och det var bland det sämsta (fram)däck jag någonsin kört på ända sen jag började cykla mtb den där ödesdigra dagen för typ 23 år sedan...

Bak har jag ingen aning om för ja testade aldrig. Bra rull, visst... Men hjälper föga om man dör varje runda.

Nu ska jag efter knappt ett halvår på Maxxis DHR II testa att återgå till Schwalbe, denna gång i form av NNN.

Men skriv gärna hur Bontrager funkade för dig. Har hört bra om SE4/5..

Appropå Bontrager undrar jag om dom försökt skapa en "ny" trend IOM att deras nya version av SE4'an finns att köpa som 2.55"!!!
Ska man kalla dessa för semi+ då? :/

OMG!!
Måste på allvar vara trött i hjärnan just nu.. Glöm det, jag tänkte på Purgatory jue!!! =)

Men... Jag testade Slaughter bak under samma period och var inte ett dugg imponerad.
Bra rull men noll skrågrepp på hällar...

Jag burpade/krängde till mitt SE4 så mkt att hela stommen i däcket blev skev. När det hände så blev allt så snett att däcket tog i på båda sidor i ramen. Efter omkrängning var däcket fortfarande vint så nu hänger det bland de andra halvsluta liken på väggen :)

Vilken variant var det?
De har väl team issue för håriga karlar och sen nån issue fjoll-casing för strava wannabee's?

SE är enduro casing på runt 900gram.
Men det funka bra i nått drygt halvår innan det så är ganska nöjd ändå.

Yup.. 900g är rätt beefy. Och du har rätt, ett halvår är helt ok livslängd för ett däck som faktiskt används..

Har kört Magic mary fram på AM hojjen men provade att sätta det bak. Urk. Vilket jävla rullmotstånd? HTFU räcker inte på långa vägar.
Fram tycker jag det inte har samma problem.

larsaw sa:
fredrik168 sa:

Kan en få ett utlåtande om SE3/5-kombo?
Själv blev jag med Maxxis-kombon Shorty MaxxTerra fram & snart DHR2 DualCompound bak (just nu får det utslitna Bontrager SE4 fungera som semislick-sommardäck :)
Men det var ju just SE5/3 jag siktade på, så det vore fint att veta vad jag missat...

Tack o bock på förhand

Tycker dom är gämförbara med butcher/slaughter i grepp men upplever att dom rullar bättre, kan ju vara vädret som spelar mig spratt också men nu vid hjulbyte satt jag på bontrager xr3/4 team issue som följde med cykeln och nu när det varit blött känner jag att jag saknar se-greppet på blötstenar, ska nog ta och köra alla tre kombona en dag och utvärdera men känns som se blir det som ligger på resten av sommarn

Minion DHF samt DHRII på ingång, frågan är bara vilket däck till vilket hjul? DHRII fram verkar ju poppis

Vilket bakdäck ska jag ha till endurohojjen? ska tåla bikepark samt vara bra på tekniska klättringar när det är lite blött. Testat Ardent och slaughter, båda suger ju när man vill trampa uppför om det är lite slirigt på tekniska stigar.

jofahjalm sa:
Jag har börjat köra hans dampf i supergravity bak. Det är det nya svarta. Klättrar som inget annat.
Fast det håller ju inte för bikepark.

Vad HD har som inte ex HR2 har förstår jag inte. Utom att vara gjort av riktig mjukost då.

Mitt Mountain King II 2.4 Protection bakdäck drog på sig inte mindre än tre punkor på 2-5 mm. Två på sidoväggen och en 5mm mellan dobbarna på femte turen med helt nya däck. Tubeless gucka över halva NICK spåret och en härlig pumpa/cykla intervallträning de sista 6km hem. Fick gå tillbaka till slang då det inte vill täta längre :/

Vad ska man sula på nu? Har en Canyon Spectral AL 8.0 som kommer från fabrik med MK2 2,4 bak och fram men är tveksam till Conti Mk2 igen efter att ha pajat så lätt på en så snäll stig som NICK.

Jag gjorde en liten rotation här om dagen och flyttade mitt DHR2 (EXO 3C) bak och satte ett Ibex 2,4 fram igen. (NNN PS som jag hade bak spottade jag på och sen ritualbrände jag det)

Jag tycker DHR2 är bättre än HD på allt utom möjligtvis blöt häll, men det var väldigt liten skillnad faktiskt. Att få på Ibex fram igen vart trevligt, även om det är lite mysko i stabilitet. Slitbanan är betydligt styvare än sidoväggarna, vilket ger att det kräver ganska högt tryck för att inte bli svajigt och ge genomslag för minsta lilla (körde nånstans mellan 25-30psi på mina 65kg + utrustning).

Dock är min tidigare erfarenhet av Ibex i 60tpi att det är väldigt tåligt mot punka, och det greppade riktigt fint i vätan trots det lite högre trycket.

mackan.j sa:
Mitt Mountain King II 2.4 Protection bakdäck drog på sig inte mindre än tre punkor på 2-5 mm. Två på sidoväggen och en 5mm mellan dobbarna på femte turen med helt nya däck. Tubeless gucka över halva NICK spåret och en härlig pumpa/cykla intervallträning de sista 6km hem. Fick gå tillbaka till slang då det inte vill täta längre :/

Vad ska man sula på nu? Har en Canyon Spectral AL 8.0 som kommer från fabrik med MK2 2,4 bak och fram men är tveksam till Conti Mk2 igen efter att ha pajat så lätt på en så snäll stig som NICK.

Låter oroväckande. Vad väger du & vilket tryck körde du däcken på?

crazygubbe sa:
mackan.j sa:

Låter oroväckande. Vad väger du & vilket tryck körde du däcken på?

Väger in på ca 80-81kg med Camelbacken och jag körde med rätt lågt tryck men ändå tillräckligt mycket för att kunna rulla utan att ta i fälgen 500 meter efter att jag fått punkan. Jag har kört lika lågt med slang i utan att punka och slanglöst med 2.4 borde ge mig lite mer headroom.

jofahjalm sa:
marran sa:
Massor av dobbar som pekar åt alla håll!

Du ska sedan gå full fabien-enduro och klippa det asymmetriskt http://m.vitalmtb.com/photos/featur...arels-Custom-Cut-Mavic-Tires,108275/sspomer,2

Med den klippningen lär han knäcka av hälften av kantdobbarna cirka på ett åk. Och nog för att åken i La Thuille är långa, men sånt skit har inte jag råd med. För att inte tala om hur segt det är att sitta och klippa av trehundra knasiga dobbar var tusende höjdmeter man cyklar.

Förutom att han har klippt av varannan dubbelmittdobb tycker jag annars klippningen ser både symmetrisk och vettig ut. Bort med allt knasigt och snett, kvar är bara stiliga, raka dobbar i perussiska raka rader!

Senast ändrad:
Säga vad man vill om HD men jag har aldrig haft något greppigare på våta hällar och sten!

soderblom sa:
soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > soderblom skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Fortfarande nyfiken på när det ska komma
> mer
> > > info om Michelins nya. Har varit tyst sedan
> EWS
> > i
> > > NyaZeeland vad jag har sett.
> > >
> > >
> >
>
s1200_BT_20150327_untitled_shoot_055.jpg

> >
> > Maxxis kanske hörde av sig och påpekade att
> det
> > ser ut som Ardent ;-)
> > Fast med köttigare kanter.
>
> Inget presenterat på Eurobike heller bortsett
> från prototyper på Absalons Scott.
> http://www.triridemtb.com/eurobike-2015-prototype-
> michelin/

Nu kom till slut lite info om det nya däcket, Michelin Wild Race'R. Såg dock inget om vikt.

http://www.pinkbike.com/news/first-look-2016-michelin-wild-racer-enduro-rear-tire-2015.html

Skaffade ett Wild Race'R till bakhjulet inför säsongen. Efter två dagar bike park inför rejset i Åre så insåg jag att det här med semi-slick inte är min grej. Visst är det kul att sladda, men inte när man behöver bromsgrepp i de brantaste lederna. Tyvärr för tungt (ca 980g) för att släpa runt på i platta Stockholm med. Dock väldigt stadiga sidor om någon är ute efter ett semi-slick till tuffare körning och tycker att Slaughter och RoRa inte har nog kraftiga däcksidor.

Nu får det bli DHF/DHF tills vidare, men jag är sugen på att prova Tomahawk bak. Någon som sett det på fler ställen än Alltricks?

Ja EXO är klenare, mer som snakeskin. Vad nästa i ordningen är vet jag inte för jag har inte märkt behov av det än :-)

Rattnalle sa:
Ja EXO är klenare, mer som snakeskin. Vad nästa i ordningen är vet jag inte för jag har inte märkt behov av det än :-)

Tycker EXO tål mer misshandel än tex Specialized Grid. Vet dock inte hur Schwalbes varianter står sig i jämförelse. Men det kan även vara så att EXO på DHR2 och DHF är stadigare än ett Ardent eller Ikon. Pss som gummiblandningar skiljer trots samma namn.

VKruger sa:
Polarn körde Tomahawk, tyckte det betedde sig ungefär som ett semislick. Kollat aggressor?

Enligt mig beter sig Tomahawk inte som ett värdo-slick.
Däremot skulle jag mer kalla det ett stigdäck. Körde det bak i Åre i regn och lera härom dan, blev ändå förvånad över hur bra greppet var.

Rullade 900hm (varav 750 rätt kadaveraktiga) med uppsättningen Butcher grid/slaughter grid. Önskade inte annat från däcken än vad de gav mig. Bromsgrepp och kurvgrepp som höll mig från den lilla slänt vi körde rätt nära bitvis. Samt stannade strax innan det blev hasa-på-arslet brant.

Vad tros om ett 2.5 DHF wt på 30mm fälg....wt är optimerade för 35mm säger Maxxis. Borde väl inte bli så djäkla konstig profil ändå tycker jag?
Är sugen på ett fetare bakdäck för att spara fälgen och lite mer dh däck känsla i baken.

Tillbaka
Topp