Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Rattnalle sa:
Jag trodde däcken för breda fälgar hette något särskilt och att inte alla 2,5or var sådana?

Vitsen med köttiga däck är ju annars just att kunna köra med lite lägre tryck även utför utan att allt går sönder direkt eller blir sladdrigt. Rätt gött att få lite extra följsamhet redan där och innan gaffel kommer med i matchen.

Fast när det börjar gå undan lite behöver iaf jag högre tryck i däcken även om jag har köttiga däck. I Järvsö blåste jag i lite extra luft i mina Specialized Grid-däck för det klonkade lite väl mkt i fälgarna när jag låg runt 1,9-2,0. Sen kör jag visserligen med slang så då är det ju jobbigare att slå igenom, men ändå.

För övrigt bytte jag just till DHF 2,3 Maxterra fram och Ikon Maxspeed bak. Kändes snabbare iaf, oklart om det var det. Det var lättare att sladda i gruset iaf, det är icke att förakta.

Klonk vid 2 bar? Oj. 1,8 i bakdäcket är DH-tryck för min del. Så jäkla lätt är jag ju inte. Antingen är jag smutt eller sjukt långsam uppenbarligen.

Acura sa:
Är de bara jag som tycker DHF kleggar igen i lera?
Jag körde Shorty/Shorty hela förra vintern, efter att jag tröttnade på DHF/DHF förmåga att bli såphalt vid bromsning i lera.

Har provat XR4 Team Issue på en hardtail och tyckte de var riktigt bra också, men skulle nog gå upp till SE4 idag då de går lite fortare nu.

/Anders

+1 på Shorty'n iaf fram grymt allround och slitstarkt, men så klart inte lika fett grepp som suddgummi MM.
+1 på XR4 (eller SE4 som jag kört), om möjligt ännu mera allsidiga än Shorty'n (iaf som bakdäck). Ända nackdelen skulle vara vikten (1018g för 29x2.4 SE4), men är i princip punkteringsfritt och ändå hyfsat lättrullat...

Nu har jag dock valt att testa DHR2 i baken under slasksäsongen.

Få se hur det blir till Beach-2017, vill internetcykla mig till lite utlåtanden om nya SE4'an, som påstås greppa bättre, tåla lika mycket men väga 150 gram mindre än föregångaren.
Sen har ju Vittoria sina nya köttdäck gjorda på Graphen som ska rulla lättare, greppa bättre och tåla mera, just pga av mirakelpartiklarna i gummit. Klart skeptisk till sådan "magi", nån annan får prova om inte Happy kan köpa in några för test :)

Makten sa:
Det där är en viktig egenskap som jag tror att en del helt glömmer bort. Alltså hur "studsigt" däcket är, eller snarare inte är.
Av de däck jag provat så har Maxxis EXO-casing i 2,3"- och 2,4"-versioner varit spot on för stigcykling. DHF 2,5" var onödigt "dämpat" medan exempelvis NN var motsatsen; studsigt och livligt så att det kändes nervöst och inte följde underlaget. Detta trots att alla däcken ifråga var ungefär lika krängningsstyva, eller vad man ska säga.

Maxxis skriver själva om "slow rebound". Alltså hur långsamt däcket återgår till sin vanliga form efter en smäll, gissar jag. Är detta långsamt så blir däcket väldigt förutsägbart, men känns också "dött" om man inte kör för allt vad tygen håller, för jämnan.

Just den mer dämpade dh känslan jag vill åt med ett 2.5 Dhf :)
Sen vet jag ju att det kommer vara lite too much på vanlig stig men bättre till lokala utförs sträckor och rejsing förhoppningsvis.

Rattnalle sa:
Klonk vid 2 bar? Oj. 1,8 i bakdäcket är DH-tryck för min del. Så jäkla lätt är jag ju inte. Antingen är jag smutt eller sjukt långsam uppenbarligen.

Jag punkade och bucklade fälgen när jag fegade och kom kort på sista droppet i Kristin. Då höjde jag till 2,2-2,3 från typ 1,9-2.0. Sen gick det bra. :)

Perp sa:
Just den mer dämpade dh känslan jag vill åt med ett 2.5 Dhf :)
Sen vet jag ju att det kommer vara lite too much på vanlig stig men bättre till lokala utförs sträckor och rejsing förhoppningsvis.

Då blir du förmodligen mycket nöjd! :-) De _är_ ju stigdäck, men väldigt biffiga sådana.

Luthman Photography sa:
Acura sa:
Jag körde Shorty/Shorty hela förra vintern, efter att jag tröttnade på DHF/DHF förmåga att bli såphalt vid bromsning i lera.
Kanske funkar bättre om man cyklar snabbare än mig iofs.
Kör på Specialized Butcher/purgatory i GRID nu vilket känns lite halkigare på blöt häll men rensar bättre än DHF.
Dock är de lite mer krävande vad gäller rätt lufttryck, inte lika "dämpade" som maxxis i EXO-casing.
Tycker maxxis EXO är väldigt bekväma men jag väger ju lite över 100 med cykelkit på.

Cyklar mest i Änggårdsbergen.
Har provat XR4 Team Issue på en hardtail och tyckte de var riktigt bra också, men skulle nog gå upp till SE4 idag då de går lite fortare nu.

/Anders

Jag håller med dig vad gäller GRID-versionerna. EXO är betydligt bekvämare att åka runt med men punkar lättare, iaf för mig.

Har fortfarande inte lyckats punka Maxxis EXO, men kör visserligen slanglöst (och långsamt). Ett Grid-däck förstörde dock Falu-endurot för mig förra året. Är det dina Ikon som punkar lättare eller gäller det även DHF?

theBrand sa:
zinkpasta sa:
Hans Dampf Pacestar, hur otrendigt det än må vara enligt vissa.

Fast damp Hasse är rätt värdelöst i lera. Jag DHR2 i 2,3 är grymt bak vid våta hällar och lera, dessutom rullar det helt ok.

DHR2 är riktigt bra, men tycker dock inte att de rensar lera särskilt bra. I övrigt har de riktigt bra prestanda på de flesta underlag och har bland det bästa bromsgreppet jag provat. I kombination med Shorty fram upplevde jag nästan "för bra" sidgrepp i DHR2 vilket ledde till att framdäcket tenderade att släppa först och att jag fick vänja mig vid att lägga mer vikt på framhjulet. Men det kan vara en personlig grej både vad gäller körstil och hur man vill ha fördelningen i grepp. Ser gärna att det släpper bak först och vid turer hemmavid gör det inget om det sladdar lite..

Minns ni alla inlägg om att det måste finnas en tydlig kanal mellan mittdobbar och kantdobbar? Jag finner det extremt intressant att det nu plötsligt är en rad däck som saknar sådan, som rekommenderas:-)

DHR II har ingen oavbruten kanal mellan mitt- och sidodobbar.
Shorty har ingen oavbruten kanal mellan mitt- och sidodobbar.
HR II har ingen oavbruten kanal mellan mitt- och sidodobbar.

Enligt samma standard som säger att CM måste "ansas" för att vara cykelvärdigt, borde även ovanstående däck behöva samma behandling. För de har alla mittdobbar som sticker bra långt ut i "kanalen".

:-)

Hr2 har väl en öppen kanal om nått?
Shorty behöver inte samma för det är ju mer eller mindre ett klippt lerdäck med spretiga nabbar och ger grymt grepp ändå.
Dhr2 är väl det enda som inte har det.

Sen är det ju skillnad om det ska sitta fram eller bak också. Några har ju frågat efter bra klättergrepp och på sten/rötter, det har ju inget med en öppen kanal/kurvgrepp att göra.

Senast ändrad:
Jo :)
maxxis-high-roller-8032-815x543.jpg

soderblom sa:
Luthman Photography sa:
Acura sa:
Kanske funkar bättre om man cyklar snabbare än mig iofs.
Kör på Specialized Butcher/purgatory i GRID nu vilket känns lite halkigare på blöt häll men rensar bättre än DHF.
Dock är de lite mer krävande vad gäller rätt lufttryck, inte lika "dämpade" som maxxis i EXO-casing.
Tycker maxxis EXO är väldigt bekväma men jag väger ju lite över 100 med cykelkit på.

Cyklar mest i Änggårdsbergen.

/Anders

Jag håller med dig vad gäller GRID-versionerna. EXO är betydligt bekvämare att åka runt med men punkar lättare, iaf för mig.

Har fortfarande inte lyckats punka Maxxis EXO, men kör visserligen slanglöst (och långsamt). Ett Grid-däck förstörde dock Falu-endurot för mig förra året. Är det dina Ikon som punkar lättare eller gäller det även DHF?

I Gesunda punkade jag både ett HR II och ett DHF. Jag har visserligen punkat mitt Slaughter Grid en gång, men då körde jag med låst dämpare.

Det blev till slut ett par Maxxis för mig. 2,3 DHF 3C Maxxterra TR EXO fram och 2,3 DHRII 3C Maxxterra TR EXO bak. Ska bli kul o se hur de är jämfört med Schwalbe.....

Vad tror ni förresten om maxxis hr2 fram och minion ss bak? Vill ha skapligt lättrullade men inte för klena.

Hur bra (eller dåliga) är NNN psc 2,35"??
Jag har ett par sådana som jag inte hunnit provköra på "riktig" stig ännu.

Jag fick för mig att det skulle va en värdig efterföljare till Hans Dampf men med hållbarare dobbar och stabilare kantdobbar.
Har dock läst lite sågningar här och där. Är de nåt att ha för seriös stigåka eller är de piss?

Som referens var jag nöjd med hans dampf i flera år innan jag började sladda runt med andra däck för att testa nya saker.

De är nog framförallt mer ömtåliga. Lite bättre rull och sämre grepp än HD också. Och pacestr fram kan bli halkigt i väta eventuellt. Men det verkar egentligen rätt vettigt som stigdäck för den som är smutt nog.

Klavikel sa:

Jag fick för mig att det skulle va en värdig efterföljare till Hans Dampf men med hållbarare dobbar och stabilare kantdobbar.
Har dock läst lite sågningar här och där. Är de nåt att ha för seriös stigåka eller är de piss?

Som referens var jag nöjd med hans dampf i flera år innan jag började sladda runt med andra däck för att testa nya saker.
Jag gillar dom som bakdäck för stigcykling men det är inget för högzon i Åre:) Dobbarna går inte av som på HD och dom slits jämt och fint men ganska fort.

MCM_team sa:
Det blev till slut ett par Maxxis för mig. 2,3 DHF 3C Maxxterra TR EXO fram och 2,3 DHRII 3C Maxxterra TR EXO bak. Ska bli kul o se hur de är jämfört med Schwalbe.....
Jag köpte precis exakt samma uppsättning däck och körde premiärtur i Änggården igår. DHF/DHR2 3C TR MaxxTerra. Hade Schwalbe Rocket Ron innan och cykeln blev som ny med Maxxis däcken! Grymt nöjd! Rocket Ron var snabba men grymt hala. Kändes som att jag hade dubbelt så mycket kontroll downhill med DHF/DHR2 och de klarade stigning över klippor och rötter betydligt bättre. Ska bli kul att se om du har samma upplevelse!

Klavikel sa:

Jag har med kört hd testat nnn det är inget riktigt kantgrepp men de släpper kontrollerat så länge det inte är lera då försvinner de bara. Som bakdäck funkar de bättre fast jag upplever att man punkar de mera än hd. Men som stig däck är de bra men snabbt utför vill man ha mera grepp.
Körde de när jag var i Borås i våras fram å rora bak å satan va läbbigt det var men att glida runt på stigar i kilsbergen funkar de fint? ja kanske blev du lite klokare.

Bytte från nästan nya nya Fet Albertar (av gamla modellen) till Minion DHF 2,5" fram och HR2 bak (båda med Exo, 3C, Maxterra). Jösses vilken skillnad! Otroligt grepp och bättre dämpning mot hur det var tidigare. Kunde plötsligt köra mycket mer offensivt utför. Kan rekommendera ett byte om någon sladdar runt på Fat Albert.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
De är nog framförallt mer ömtåliga. Lite bättre rull och sämre grepp än HD också. Och pacestr fram kan bli halkigt i väta eventuellt. Men det verkar egentligen rätt vettigt som stigdäck för den som är smutt nog.

Aj då, låter inget vidare med ömtåliga(re) däck. Hans Dampf punkade jag kanske 2-3 gånger totalt under drygt två år (med slang innan guckhysterin satte fart) så det var ingen big issue för min del.
Men att byta ned sig känns sällan som ett vettigt alternativ =)
Men jag får väl ge dem en chans senare i höst och se hur de står sig emot t.ex. HD och DHR2.

TK sa:
Klavikel sa:

Jag gillar dom som bakdäck för stigcykling men det är inget för högzon i Åre:) Dobbarna går inte av som på HD och dom slits jämt och fint men ganska fort.

Bara dobbarna håller så är det fine för min del.
Att de slits fort är inte hela världen för mig. Jag kör noll liftdagar på ett år och att köpa nya däck 1-1,5 gång per år är helt ok.

EST sa:
Klavikel sa:

Jag har med kört hd testat nnn det är inget riktigt kantgrepp men de släpper kontrollerat så länge det inte är lera då försvinner de bara. Som bakdäck funkar de bättre fast jag upplever att man punkar de mera än hd. Men som stig däck är de bra men snabbt utför vill man ha mera grepp.
Körde de när jag var i Borås i våras fram å rora bak å satan va läbbigt det var men att glida runt på stigar i kilsbergen funkar de fint? ja kanske blev du lite klokare.

Fast kantgrepp hade man ju inte på HD heller så det är jag redan van vid =)
Och ärligt talat är jag inte särskilt förtjust i DHR2 heller trots att de får hype till höger och vänster hela tiden.
Konstigt att de punkar dock, trodde det var samma casing eftersom det är snake skin på båda däcken.
Körde du med slang eller slanglöst?

NN med sås borde väl vara lika smidigt som HD med slang ändå?

Edit: Stavningshelvete =)
Edit2: Yeps
Edit3: D går bra nu!

Senast ändrad:
Ska du testa NN så hade jag passat på nu direkt när det är hyfsat torrt fortfarande, det är nu de lär fungera som bäst. Senare i höst kanske de är lite halkiga, men det märker du. De rullar ju bra och det märks också bäst nu när det är torrt :)

mikipedia_ sa:
Nån som vet när nua Butcher 2,6" finns att köpa??

Visste inte att de var på g ens men nu vill jag också veta.
Faktiskt varit sugen på att testa ett Butcher fram men gillar inte att specialized-däcken är så "smala"
Detta kan nog bli ett fett däck (pun intended). Det nuvarande verkar ju vara riktigt omtyckt när man läser om det.

Rattnalle sa:
Ska du testa NN så hade jag passat på nu direkt när det är hyfsat torrt fortfarande, det är nu de lär fungera som bäst. Senare i höst kanske de är lite halkiga, men det märker du. De rullar ju bra och det märks också bäst nu när det är torrt :)

Tänkte att PSC skulle funka helt okej men det kan hända att det ligger ett NN i bytestråden om några veckor om det känns halkigt fram.
Är väl bara att bita i sura äpplet och trycka dit ett MM och cykla säkert och få tempolår på köpet...
Faaaast, å andra sidan har jag aldrig varit snabb utför så halkiga framdäck kanske är min grej trots allt =)

Klavikel sa:
Rattnalle sa:

Tänkte att PSC skulle funka helt okej men det kan hända att det ligger ett NN i bytestråden om några veckor om det känns halkigt fram.
Är väl bara att bita i sura äpplet och trycka dit ett MM och cykla säkert och få tempolår på köpet...
Faaaast, å andra sidan har jag aldrig varit snabb utför så halkiga framdäck kanske är min grej trots allt =)

Sa ju att du skulle skaffa DHF fram och inte lyssna på Leo ;)

Trekstore/Bikeplace har nya DHF 2,5WT, sjukt grovt mönster. Det däcket fram och NNN bak eller DHR2 som bakdäck.

Jag vet Björn. My bad =)

Ja ett DHF WT kanske vore mysigt fram.
Jag är svag för Schwalbe bara så är inne lite på ett MM...
Men, jag hinner nog ändra mig några varv till innan det är dags att byta däck av naturliga orsaker =)

Klavikel sa:
mikipedia_ sa:
Nån som vet när nua Butcher 2,6" finns att köpa??

Visste inte att de var på g ens men nu vill jag också veta.
Faktiskt varit sugen på att testa ett Butcher fram men gillar inte att specialized-däcken är så "smala"
Detta kan nog bli ett fett däck (pun intended). Det nuvarande verkar ju vara riktigt omtyckt när man läser om det.

Graves å Keene ska åka på Butcher å Slaughter 2,6" i Whistler?
Butcher är inte alls särskilt smalt! Kan ge ett exakt mått imorgon.

Jag kanske trodde lite väl mkt utan att ta reda på det.
Antog helt skamlöst att Butcher, Slaughter och Purgatory i 2.3" var lika breda...

Mäta behöver du i.te göra, går nog att googla nåt ERTRO-mått =)

Klavikel sa:
Jag kanske trodde lite väl mkt utan att ta reda på det.
Antog helt skamlöst att Butcher, Slaughter och Purgatory i 2.3" var lika breda...

Mäta behöver du i.te göra, går nog att googla nåt ERTRO-mått =)

Mitt butcher som är märkt 2,3 mäter snarare 2,4. Eller 60mm om de är ett bättre mått.

Tillbaka
Topp