Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Tack för mätningen Acura.

Blir aldrig klok på det där med däckmått. Att tumangivelsen är missvisande vet jag om men att HD har 60mm och DHR 2 har 58mm känns inte riktigt som det är möjligt.
Jag uppfattar HD som så mkt mer komfortabelt och volumunöst. Det kan inte bara skilja 2mm.

Men tack för mätningen. Jag tar gärna ett Butcher =)
Det här med 2.6" låter spännande.
Då kan man säkert få in det i "smala" ramar utan tyre rub på kedja-/sadelstag...

mikipedia_ sa:
Klavikel sa:
mikipedia_ sa:
Nån som vet när nua Butcher 2,6" finns att köpa??

Visste inte att de var på g ens men nu vill jag också veta.
Faktiskt varit sugen på att testa ett Butcher fram men gillar inte att specialized-däcken är så "smala"
Detta kan nog bli ett fett däck (pun intended). Det nuvarande verkar ju vara riktigt omtyckt när man läser om det.

Graves å Keene ska åka på Butcher å Slaughter 2,6" i Whistler?
Butcher är inte alls särskilt smalt! Kan ge ett exakt mått imorgon.
Graves punkade nya däcket på första sträckan! Känns som han gör fin gratisreklam för Maxxis i år:)

Apropå Maxxxis, Tomahawk levererar som bakdäck.
Riktigt bra grepp och rullet är säkert ok. En HD-lillebrorsa typ.
Shorty fram kompletterar bra.

Schreddan sa:
Apropå Maxxxis, Tomahawk levererar som bakdäck.

Jag är skeptisk.
DSC_0002.JPG

Har försökt stänga av bevakningen av denna tråd men får fortfarande mail så fort någon postar.
Prövar nu att gör ett inlägg och ta bort bevakningen av denna tråd.
?

Tommi87 sa:
Har försökt stänga av bevakningen av denna tråd men får fortfarande mail så fort någon postar.
Prövar nu att gör ett inlägg och ta bort bevakningen av denna tråd.
?

Kan du ju inte göra!
Viktigaste tråden på Happy jhuu! ;)

TK sa:
mikipedia_ sa:
Klavikel sa:
mikipedia_ sa:
Nån som vet när nua Butcher 2,6" finns att köpa??

Visste inte att de var på g ens men nu vill jag också veta.
Faktiskt varit sugen på att testa ett Butcher fram men gillar inte att specialized-däcken är så "smala"
Detta kan nog bli ett fett däck (pun intended). Det nuvarande verkar ju vara riktigt omtyckt när man läser om det.

Graves å Keene ska åka på Butcher å Slaughter 2,6" i Whistler?
Butcher är inte alls särskilt smalt! Kan ge ett exakt mått imorgon.
Graves punkade nya däcket på första sträckan! Känns som han gör fin gratisreklam för Maxxis i år:)
Han punkade på andra sträckan också, verkar ju lovande det där däcket!

TK sa:

Vilket skämt. Bra sätt att marknadsföra nya produkter. Vågar han köra samma däck på nästa race? Skulle inte jag göra. Han byter säkert till 29a bara för att ha en legitim anledning att inte köra samma däck igen.

durietz sa:
TK sa:

Vilket skämt. Bra sätt att marknadsföra nya produkter. Vågar han köra samma däck på nästa race? Skulle inte jag göra. Han byter säkert till 29a bara för att ha en legitim anledning att inte köra samma däck igen.
Undrar vad den stackarn pumpade upp för tryck inför sträcka 3-5?

Han DNFade alla sträckor sedan förutom 5an tydligen där han sedan plockade 3e plats. Man undrar ju vad som hände däremellan. Men det är en diskussion för EWS-tråden.

durietz sa:
TK sa:

Så bara för att nån punkar ett däck är det kasst?! Väldigt konstigt resonemang enligt mig iaf! Är övertygad om att det finns ett å annat Maxxis däck som punkade i Whistler, är dom oxå kassa då?

mikipedia_ sa:
durietz sa:
TK sa:

Så bara för att nån punkar ett däck är det kasst?! Väldigt konstigt resonemang enligt mig iaf! Är övertygad om att det finns ett å annat Maxxis däck som punkade i Whistler, är dom oxå kassa då?
Graves punkade ju fler gånger igår än vad han gjort de 3 senaste säsongerna på Maxxis, han har ju faktiskt bara haft ett race i år där han kommit i mål utan punkor! Det kan ju vara otur men jag tror inte det..

Nej men om man punkar ett nylanserat däck som man slagit på stora djungeltrumman om 2 ggr på samma race så ser det ju minst sagt inte optimalt ut för raceförhållandena. Klart det kan vara otur men det är ju minst sagt suboptimalt ur marknadsföringssynpunkt. Tror helt enkelt att det var fel däck för Whistler. Det närmar sig ju plus-storlek och däcket väger tydligen ändå bara runt 1kg, och han körde säkert också rätt lågt tryck för dra nytta av storleken. Tror helt enkelt att det var för klent däck. Varför kör inte karln med DH-casing när han punkat så ofta och Specialized faktiskt har det i 650b-storlek?

Då har jag fått mina Maxxis-däck. Monterade dem tubeless nyss och det gick väldigt smärtfritt på mina light-bicycle 35 mm fälgar. Ser fram mot att provköra imorgon.

Beställde DHF 2,3 Maxxterra TR Exo fram och DHR II Maxxterra TR Exo bak vilket det även står i orderbekräftelsen OCH på förpackningarna men när jag vecklade ut framdäcket så stod det 2,5 på det. Monterat så ser det även lite större ut än bakdäcket. Verkar som Maxxis packat fel.....men jag ser det nästan som bonus. Känns gött med lite mer volym fram!

Ska bli spännande å se hur denna köttiga kombo funkar :D
Fick felleverans så bakdäcket vart en nödlösning. Tanken var att köra Surly Dirt Wizard runtom men detta får väl duga!

Ny monterade däck så dom har inte hunnit "svälla" ut sig något.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Kikar grisdäck fram, specialized hillbilly vs maxxis shorty vs schwalbe muddy mary? Vad tycker panelen? Eller kanske annat däck?

Lillgammal sa:
Kikar grisdäck fram, specialized hillbilly vs maxxis shorty vs schwalbe muddy mary? Vad tycker panelen? Eller kanske annat däck?

Bröt precis nyckelbenet i 3 delar efter att ha litat på greppet i Shorty fram på blöt barrstig så -1 på den.

durietz sa:
Lillgammal sa:

Bröt precis nyckelbenet i 3 delar efter att ha litat på greppet i Shorty fram på blöt barrstig så -1 på den.
): Såg det, krya på dig! Du får jobba på Internetcyklingen ett tag istället då

Vill ha klistrigt (typ black chili maxx grip å liknande) och ca 2.5" bredd med downhillmönster. Insåg just att jag skrev fel, Magic mary menade jag. Lutar mest åt Magic mary för den verkar kamma hem toppbetyg överallt

Lillgammal sa:
durietz sa:
Lillgammal sa:

): Såg det, krya på dig! Du får jobba på Internetcyklingen ett tag istället då

Vill ha klistrigt (typ black chili maxx grip å liknande) och ca 2.5" bredd med downhillmönster. Insåg just att jag skrev fel, Magic mary menade jag. Lutar mest åt Magic mary för den verkar kamma hem toppbetyg överallt
MM i trailstar är klart greppigare på blöta hällar och rötter än shorty i 3C maxterra.

inzani sa:
Ska bli spännande å se hur denna köttiga kombo funkar :D
Fick felleverans så bakdäcket vart en nödlösning. Tanken var att köra Surly Dirt Wizard runtom men detta får väl duga!

Ny monterade däck så dom har inte hunnit "svälla" ut sig något.

GTFO från trendurotråden!

jofahjalm sa:
Gwin har väl kört alla race i år på Maxxis?

Jo jag tänkte också på det, vilket också säger en hel del om hans status (som halvgud) eftersom han använder e-thirteen's hjul o dissar deras nyutvecklade däck (fast dom kanske inte finns för DH kom ja' på...)

larsaw sa:
jofahjalm sa:
Gwin har väl kört alla race i år på Maxxis?

Jo jag tänkte också på det, vilket också säger en hel del om hans status (som halvgud) eftersom han använder e-thirteen's hjul o dissar deras nyutvecklade däck (fast dom kanske inte finns för DH kom ja' på...)
Haha, fin reklam för Maxxis i år!
Dom har inte betalt en spänn till varken Gwin eller Graves men båda gör bästa tänkbara marknadsföringen.

Rofl @ gwin och graves som kör blacked out maxxis. Påminner om millenieskiftet när alla cykeltillverkare målade om intense m1:or, halva världskuppen körde typ samma ram

Man kan ju misstänka att det kommer ett Onza "Shorty" inom kort också nu när Gwin fått säga sitt.. ;-)

Lillgammal sa:

Har kört Magic Mary 29 i trailstar och både med och nu utan SuperGravity. Det är väldigt trevligt och förutsägbart fram. De blir dåliga i nabbarna ganska fort dock.

Har testat para det med Rock Razor SG, Purgatory Grid och Slaughter Grid.

Har också provat combon High Roller II / Ardent EXO/TR, 60TPI. Den gillade jag inte alls. Butcher Grid är jag heller inte så förtjust i, dåligt grepp i sidled.

Ämnar testa Hillbilly Grid som nästa framdäck. Ser ju väldigt likt MM ut i mönstret men billigare och lättare att köpa i lbs. Får se om det är likt i körning också. Någon kanske testat båda?

Vad tror vi om Maxxis Aggressor som bakdäck för hösten? Något som förhoppningsvis rullar en aning bättre än rena köttdäck, men samtidigt har bättre klättergrepp än semislicks och bättre sidogrepp än sommarmässiga däck (Ardent till exempel)? Är månne mönstret i mitten lite för tätt för att inte bli igensatt så fort underlaget är det minsta mjukt?

Makten sa:
Vad tror vi om Maxxis Aggressor som bakdäck för hösten? Något som förhoppningsvis rullar en aning bättre än rena köttdäck, men samtidigt har bättre klättergrepp än semislicks och bättre sidogrepp än sommarmässiga däck (Ardent till exempel)? Är månne mönstret i mitten lite för tätt för att inte bli igensatt så fort underlaget är det minsta mjukt?
Tror att det greppar kasst på hällar pga att det bara finns i dual compound.

TK sa:

Något klistrigare än så hade jag ändå inte tänkt mig för ett bakdäck. Kommer bara slitas ut på nolltid.
Så, mina frågetecken avser mest mönstret.

TK sa:

Dual har ju ändå 60/50 blandning i däcket, så bara du vågar lägga ner hojen (alt köra tillräckligt lågt tryck) för att få 50-gummit att greppa så är det rätt bra med grepp, även i DUAL...

larsaw sa:
TK sa:

Dual har ju ändå 60/50 blandning i däcket, så bara du vågar lägga ner hojen (alt köra tillräckligt lågt tryck) för att få 50-gummit att greppa så är det rätt bra med grepp, även i DUAL...
Det är ju framförallt teknisk klättring på blöta sten och hällar som det blir problem och där läggs det inte ner så mycket. Till utförsåkning funkar det bra.

Tillbaka
Topp