Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Luthman Photography sa:
Hur funkar Butcher Control? Vad kör du med för tryck? Jag gillade vikten och sånt, men jag tyckte att det punkade lite väl lätt (taggbuskar och sånt).

Jag tycker det är asgrymt. Det rullar bra, greppar bra och är förutsägbart. Jag kör slanglöst med 1,7 bar, men då väger jag en TdF-cyklist mindre än Stream. Däcket känns ju som det är gjort i smörpapper när man tar i det, så jag kan tänka mig att man skär upp det grymt lätt, men mitt har klarat 150 mil ännu. Jag brukar däremot inte vara allt för elak mot framdäcken.

Jag kör dessutom med full-on-glitter-tubless så jag märker inte av saker som t.ex. taggar.

glitter.jpg

Det kommer gucka genom sidoväggarna när cykeln står några dagar, men det håller luften som inget annat däck.

Främst gör det bara att man punkar med lite glamour. Men sedan fungerar det som granualt vilket hjälper till att täta bättre och ffa täta större hål. Tycks funka långt över förväntan.

jofahjalm sa:
Främst gör det bara att man punkar med lite glamour. Men sedan fungerar det som granualt vilket hjälper till att täta bättre och ffa täta större hål. Tycks funka långt över förväntan.

Vad är det för glitter då? Köpes på valfri hobbybutik lr är det prinses utklädnadsgrejer för små flickor du har???

Håller med till fullo om allt som skrivits här om Butcher Control. Både att det är jättebra att cykla med och relativt lätt att skära upp. Det håller också luften otroligt bra, tom utan gucka när jag pumpade upp det första gången och lät det stå en stund.
Blev förvånad över hur otroligt lite det skiljer i vikt mellan Purgatory Control och Grid! Känns ju vansinnigt att köra Control där. De andra däcken från Specialized får man ju plussa på 200 gram för Grid.

Om det inte vore för det där med sidoväggarna skulle jag köra de däcken igen, men inte som enda par då det verkar som jag måste ha dh-däck på det andra hjulparet för att följa råden i tråden :-)

Jag är inte helt säker på om det är perspektivförvrängning eller på riktigt, men notera gärna att hela jävla hjulet är ovalt dessutom.

Edit: En hyfsat rimlig förklaring är att herr Dahlström är för benstark i förhållande till hens övriga hydda, för jag har nog aldrig sett nån annan b0ttna på detta sätt. Sååå högt var det inte (även om jag själv inte vågade hucket ifråga, men jag är å andra sidan en notorisk fegis).
Menmen, ingen punka måste ju betyda att detta däck är Hellas-approved så det räcker:-)

Senast ändrad:
Michelin Wild gripr2 ?? Finns för 380kr på crc i trendig hjulsize och verkar jämförbart i grepp med Der Baron enligt vissa Pb mäniskor. Jag ska iaf prova ett som framdäck, borde komma innan nästa helg?

Även om ingen efterfrågat det så kan jag inflika att Onza Ibex FRC120 inte rekommenderas för höst/vinterbruk (speciellt inte som framdäck), det blev både stelt (= halt) och rensar lera dåligt (= jättehalt) vilket gärna leder till framhjulssläpp. Nu tillbaka på Magic Mary, helt annan trygghetskänsla..

Däremot har det funkar riktigt fint i torrare förhållanden och det ser dessutom fortfarande helt nytt ut (till skillnad från alla Schwalbe-däck jag kört), så det kanske får åka på igen till våren.

zinkpasta sa:
Även om ingen efterfrågat det så kan jag inflika att Onza Ibex FRC120 inte rekommenderas för höst/vinterbruk (speciellt inte som framdäck), det blev både stelt (= halt) och rensar lera dåligt (= jättehalt) vilket gärna leder till framhjulssläpp. Nu tillbaka på Magic Mary, helt annan trygghetskänsla..

Däremot har det funkar riktigt fint i torrare förhållanden och det ser dessutom fortfarande helt nytt ut (till skillnad från alla Schwalbe-däck jag kört), så det kanske får åka på igen till våren.

Jag har kört med Ibex året runt rätt länge, men man får ju vara beredd på att greppet är sämre på vintern.

Luthman Photography sa:
Jag har kört med Ibex året runt rätt länge, men man får ju vara beredd på att greppet är sämre på vintern.

Får erkänna att det blev bättre när jag gick ner i tryck, men det är ju långt från MaMa i grepp och lerrensning. ..Åas kanske jag ska se det som en utmaning och lära mig cykla med mer kontroll (svar: nej).

Jag har äntligen kommit över ett extra hjulpar. Min tanke nu är att köra något lättrullat på de gamla hjulen för platt vardagscykling i Linkan. Jag har en kombo Chunky Monkey/Smörgåsbord liggandes som nog får ta den uppgiften.

På det nya hjulparet tänkte jag ha något lite kaxigare för liftburet, bergscykling och Strava-hets på småkullar. Nackdelen med att köpa begagnade 26"-hjul är att man nog sällan får de senaste trenduroprylarna, utan det är smala fälgar det handlar om (Mavic XM321). Dessutom är det studentbudget som gäller, så att däcken är billiga skadar inte. Jag brukar inte hålla på att byta däck efter väder, utan de kommer att få uppleva både mörka, blöta, mjuka och varma, dammiga, hårda stigar. Vad tror ni om kombon nedan, är det rimligt eller är jag vilse i begreppsdjungeln? Borde jag överväga ännu tynge däck? Sliter man ut ett framdäck i Supertacky på en förmiddag?

Fram: Maxxis Minion DHF, 2,5", Exo, Supertacky, 880 g, 35€.
https://www.bike-components.de/en/M...cky-26-Faltreifen-p31629/black-26x2-5-o20386/

Bak: Onza Ibex AM/END, 2,4", FRC 60tpi, 55a/65a, 900 g, 20€.
https://www.bike-components.de/en/O...55a-Auslaufmodell-p33342/black-26x2-4-o21073/

mikipedia_ sa:
Michelin Wild gripr2 ?? Finns för 380kr på crc i trendig hjulsize och verkar jämförbart i grepp med Der Baron enligt vissa Pb mäniskor. Jag ska iaf prova ett som framdäck, borde komma innan nästa helg?

Jag skulle då aldrig köra Gripr2 fram, det ser väldigt bakspecifikt ut och jag tror även det är designat som bakdäck. Jag har däremot rullat det bak med Baron fram och det har varit riktigt gött, även i ganska leriga förhållanden har det rensat helt ok med tanke på hur det ser ut.

marran sa:
mikipedia_ sa:

Jag skulle då aldrig köra Gripr2 fram, det ser väldigt bakspecifikt ut och jag tror även det är designat som bakdäck. Jag har däremot rullat det bak med Baron fram och det har varit riktigt gött, även i ganska leriga förhållanden har det rensat helt ok med tanke på hur det ser ut.

Jag har det fram nu, dock inte provat än. Jo det kanske är bättre som bakdäck men läst lite på andra ställen där folk lovordar det som fram däck så måste ju prova iaf?

Tänkte köpa ett Baron projekt först men det är ju så jäääävla dyrt! Kostar som två michelin?

bike-components.de är min go to när det handlar om Fritz, de tar 50. 80 håller jag med om är lite väl häftigt.

mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
marran sa:
50€ hos Fritz är väl inte så farligt?

Nä. Länka gärna till en sån fritz? Där jag har sett baron har det varit ca80€ det är fan i överkant!
52,50 med svensk moms. https://www.bike-components.de/en/Continental/Der-Baron-Projekt-27-5-Folding-Tyre-2016-Model-p45485/

Tack pojkar, ska nog köpa ett till däck?

Nu är det köpt?

Hej internetcyklarmaffian. Tänkte be om rekommendation på däck till nya hojen och se om jag missat något. Här är mina kriterier:

1. Ska köras på Mallis ganska aggressivt utför, där det i stort sett alltid är torrt och stenigt. Spola er igenom den här rullen för ett bra exempel på hur det ser ut för det mesta:
2. 29"
3. Ska vara samma märke på däck fram och bak
4. Maxvikt ca 1000g/st
5. Framdäcket, lätt casing, bakdäcket grov casing (då jag fortfarande aldrig punkt fram trots control casing/snakeskin i 2 år i all möjlig miljö, och jag inte vill köra omkring med onödig vikt).
6. Fram är det fokus på grymt grepp, men bak är jag lite obestämd på vad jag vill åt. Har nästan enbart kört på semi-slicks i torrt tidigare, men kollar man folk överlag och typ EWS-åkare så används de fan aldrig. Vad missar jag egentligen?
7. Gärna så breda som möjligt, men vikten begränsar ju hur mycket bredd man kan få.

Jag vet, sjukt knepig är jag, men det är därför jag vill ha tips. Mina kandidater just nu som jag kört innan (F/B):

1. Magic Mary snakeskin/Rock Razor SG
2. Magic Mary snakeskin/Hans Dampf SG
3. Butcher control/Slaughter Grid (men Spez däck är fan för smala)

Michelin Wild RockR2 Magi-X Adv reinforcement fram och Gum-x bak. För lite bättre rull bak så kör Wild GripR adv reinforcement gum-x.

Wild RockR2 är väldigt förutsägbart, har rejält med grepp och samtidigt som däcket har ett bra slitagemönster vilket inte kan sägas om Schwalbe TrailStar där mittraden ser helt orörd ut medans kantdobbarna är borta.

Intressant, men vikten på 1150g/st ingen höjdare. Sen är jag lite avig mot samma mönster fram och bak. Däcken har ju olika huvuduppgifter och borde ju då rimligen optimalt ha mönster anpassat för varje däcks huvuduppgift.

durietz sa:
Intressant, men vikten på 1150g/st ingen höjdare. Sen är jag lite avig mot samma mönster fram och bak. Däcken har ju olika huvuduppgifter och borde ju då rimligen optimalt ha mönster anpassat för varje däcks huvuduppgift.

Du kan ju ha utan reinforced fram, då spar du typ 150g

Har haft mitt rocr fram i 16månader å alldrig punkat(finns nog skrivet tidigare i tråden^)
Grymt grepp är det iaf, kolla mtbrs däcktrådar, där tycker folk Mm är rena barndäcket i jämförels?

durietz sa:
Hej internetcyklarmaffian. Tänkte be om rekommendation på däck till nya hojen och se om jag missat något. Här är mina kriterier:

1. Ska köras på Mallis ganska aggressivt utför, där det i stort sett alltid är torrt och stenigt.
2. 29"
3. Ska vara samma märke på däck fram och bak.....

Två frågor:
1. Varför inte mixa tillverkare? Det är ju maximalt Pro att bestämma sig för det bästa utav TVÅ tillverkare...
2. Hur feta fälgar kommer däcken att sitta på?

För att svara på fråga nr 6: De kör antagligen jättejävlamycket snabbare än dig (än mig och alla andra på den här gudsförgätna sidan också för den delen) och vill antagligen ha mer grepp även bak.

Specializeds grid-däck är hållbara och styva, men de har lite dålig känsla. Blir lätt stötiga.

Michelin RockR är mycket trevligt fram
bak var det för mycket för min typ av cykling. Det lite slätare som mikipedia föreslog ser schysst ut men jag har inte provat det.

Fet casing fram är positivt för känslan o cykeln när det går brant och fort. Däcket känns stadigare och mer förutsägbart. Vad som är lagom är förstås en prioriteringsfråga men det är mer är punktering att väga in.

Hur är Michelins förstärkta sidoväggar, drar det mot SuperGravity, GRID eller EXO-hållet om man vill jämföra? Samma sak för icke förstärkta, pappersdäck alá Specialized Control eller saker som faktiskt går att använda?

durietz sa:
1. För att jag är anal.
2. 30mm innermått.

Oki, eftersom det inte är i blötväder du ska köra och IOM det då inte riskerar att kleta igen däcken, skulle jag säga Maxxis DHF EXO MaxxTerra eller MaxxPro fram (MT för mera grepp o MP för bättre hållbarhet) och Aggressor DD DualCompound bak:
https://www.bike-components.de/en/M...axxTerra-Tubeless-Ready-29-Faltreifen-p37374/
https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-DHF-MaxxPro-Tubeless-Ready-29-Faltreifen-p35864/
https://www.bike-components.de/en/M...s-Ready-DD-29-Folding-Tyre-2017-Model-p52496/

Tack för tipset! Men tycker fan att det är lite tungt med 925+1150g ändå. Min go-to-kombo nr 1 ovan, MM SS/RR SG klarar sig på 885+1000g och rejält breda dessutom. Hur är det egentligen med Maxxis 2.3"? Det ryktas att dom är smala, typ som Spez däck, stämmer det? Körde ett par Maxxis 2,5" och de var inte min kopp te mest pga vikten, och riktigt så breda däck behövs inte riktigt tycker jag.

Tillbaka
Topp