Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Maxxis har ju nya däck för breda fälgar, Wide Track eller WT, finns för Minion men har haft svårt att hitta dem att köpa.

Personligen tycker jag Magic Mary är så bra det kan bli. Kanske Aggressor kan vara idé som bakdäck i torrare väglag, Mallorca t.ex?

E13s nya har väl gillats av pressen? Kanske finns i 29.

Edit: analt var det ja, stryk Aggressor/MM då. Rek då MM/RR SG.

Senast ändrad:
durietz sa:
Tack för tipset! Men tycker fan att det är lite tungt med 925+1150g ändå. Min go-to-kombo nr 1 ovan, MM SS/RR SG klarar sig på 885+1000g och rejält breda dessutom. Hur är det egentligen med Maxxis 2.3"? Det ryktas att dom är smala, typ som Spez däck, stämmer det? Körde ett par Maxxis 2,5" och de var inte min kopp te mest pga vikten, och riktigt så breda däck behövs inte riktigt tycker jag.

Butcher 2,3 och Minion SS skiljer inte synbart i bredd.

larsaw sa:
durietz sa:
1. För att jag är anal.
2. 30mm innermått.

Oki, eftersom det inte är i blötväder du ska köra och IOM det då inte riskerar att kleta igen däcken, skulle jag säga Maxxis DHF EXO MaxxTerra eller MaxxPro fram (MT för mera grepp o MP för bättre hållbarhet) och Aggressor DD DualCompound bak:
https://www.bike-components.de/en/M...axxTerra-Tubeless-Ready-29-Faltreifen-p37374/
https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-DHF-MaxxPro-Tubeless-Ready-29-Faltreifen-p35864/
https://www.bike-components.de/en/M...s-Ready-DD-29-Folding-Tyre-2017-Model-p52496/
+1 på den kombon i torrt, vill man spara vikt så kan man köra exo även bak.

durietz sa:
Hej internetcyklarmaffian. Tänkte be om rekommendation på däck till nya hojen och se om jag missat något. Här är mina kriterier:

1. Ska köras på Mallis ganska aggressivt utför, där det i stort sett alltid är torrt och stenigt. Spola er igenom den här rullen för ett bra exempel på hur det ser ut för det mesta:
2. 29"
3. Ska vara samma märke på däck fram och bak
4. Maxvikt ca 1000g/st
5. Framdäcket, lätt casing, bakdäcket grov casing (då jag fortfarande aldrig punkt fram trots control casing/snakeskin i 2 år i all möjlig miljö, och jag inte vill köra omkring med onödig vikt).
6. Fram är det fokus på grymt grepp, men bak är jag lite obestämd på vad jag vill åt. Har nästan enbart kört på semi-slicks i torrt tidigare, men kollar man folk överlag och typ EWS-åkare så används de fan aldrig. Vad missar jag egentligen?
7. Gärna så breda som möjligt, men vikten begränsar ju hur mycket bredd man kan få.

Jag vet, sjukt knepig är jag, men det är därför jag vill ha tips. Mina kandidater just nu som jag kört innan (F/B):

1. Magic Mary snakeskin/Rock Razor SG
2. Magic Mary snakeskin/Hans Dampf SG
3. Butcher control/Slaughter Grid (men Spez däck är fan för smala)

Kört kombo 1 hela sommaren i princip (men ss även i bak) väldigt nöjd med den kombon så länge det är torrt, blött... not so mutch!
Körde på kombo 2 på våren även den kombon var bra dock så råkade jag punka HD rätt snabbt, även det däcket va ss. Bra grepp dock!
Under hösten har jag kört MM SS i fram (samma som resten av året) och NN i bak, tyckte nog mer om HD egentligen med det funkar det med.

grynning sa:
durietz sa:
Hej internetcyklarmaffian. Tänkte be om rekommendation på däck till nya hojen och se om jag missat något. Här är mina kriterier:

1. Ska köras på Mallis ganska aggressivt utför, där det i stort sett alltid är torrt och stenigt. Spola er igenom den här rullen för ett bra exempel på hur det ser ut för det mesta:
2. 29"
3. Ska vara samma märke på däck fram och bak
4. Maxvikt ca 1000g/st
5. Framdäcket, lätt casing, bakdäcket grov casing (då jag fortfarande aldrig punkt fram trots control casing/snakeskin i 2 år i all möjlig miljö, och jag inte vill köra omkring med onödig vikt).
6. Fram är det fokus på grymt grepp, men bak är jag lite obestämd på vad jag vill åt. Har nästan enbart kört på semi-slicks i torrt tidigare, men kollar man folk överlag och typ EWS-åkare så används de fan aldrig. Vad missar jag egentligen?
7. Gärna så breda som möjligt, men vikten begränsar ju hur mycket bredd man kan få.

Jag vet, sjukt knepig är jag, men det är därför jag vill ha tips. Mina kandidater just nu som jag kört innan (F/B):

1. Magic Mary snakeskin/Rock Razor SG
2. Magic Mary snakeskin/Hans Dampf SG
3. Butcher control/Slaughter Grid (men Spez däck är fan för smala)

Kört kombo 1 hela sommaren i princip (men ss även i bak) väldigt nöjd med den kombon så länge det är torrt, blött... not so mutch!
Körde på kombo 2 på våren även den kombon var bra dock så råkade jag punka HD rätt snabbt, även det däcket va ss. Bra grepp dock!
Under hösten har jag kört MM SS i fram (samma som resten av året) och NN i bak, tyckte nog mer om HD egentligen med det funkar det med.
Känns lite onödigt att köra Schwalbe på Mallis. Maxxisdäcken är ju egentligen bättre på allt utom just blött.

durietz sa:
Tack för tipset! Men tycker fan att det är lite tungt med 925+1150g ändå.

Jaha, men då tvingar du ju mig att tjata på om Bontragers förträffliga däck ;)

Med dina önskemål torde det bli nya SE4 fram och SE3 bak, 920 resp. 810gram :) Önskas ännu lättare kan du gå på XR4 fram med en vikt på 790gram...

Ogillandet av Bontrager som märke sitter i sen barnsben (varför kommer jag inte längre ihåg), men de där verkar ju faktiskt riktigt intressanta! Är rätt skeptisk till att ha ett bakdäck som är lättare än framdäcket dock. Känns ju helt fel när det är baken som får ta skiten och framen aldrig punkar ändå. Antingen är framdäcket för tungt eller baken för tanig, gissar på det senare. Men deras specialcasing kanske är lösningen på alla världsproblem??

durietz sa:
Ogillandet av Bontrager som märke sitter i sen barnsben (varför kommer jag inte längre ihåg), men de där verkar ju faktiskt riktigt intressanta! Är rätt skeptisk till att ha ett bakdäck som är lättare än framdäcket dock. Känns ju helt fel när det är baken som får ta skiten och framen aldrig punkar ändå. Antingen är framdäcket för tungt eller baken för tanig, gissar på det senare. Men deras specialcasing kanske är lösningen på alla världsproblem??

Kan bero på att de var riktigtt jäkla dåliga i många år. Men nu verkar de ha skärpt till sig, de jag har rullat på har känts bra.

durietz sa:

Nu har jag bara kört den förra SE4'an, men den var fan PUNKASÄKERT. Så hårt som jag slagit igenom med det däcket har jag aldrig gjort tidigare... Med det sagt så behöver ju inte SE3'an vara av samma kaliber då det är ett något "mildare" däck MEN det ingår ju Trek/Bontragers SuperEnduro-serie och användes flitigt av deras EWS-team när det ska köras på torra snabba stigar :)
Vill du ha lättare framdäck är XR4'an "the way to go", samma gummi men med ett lager casing (60TPI på Expert & 120TPI på TeamIssue, SE-modellerna har 3x60TPI fördelat som tre band på sidorna och i mitten för att spara vikt men med bibehållen styrka: http://www.vitalmtb.com/photos/feat...4-and-SE4-Team-Issue-Tires,104008/bturman,109 tydligen har dom inte lyckats få ut 2.55"an än pga tillverkningsproblem :/

Och vart hittar man dessa nya däcken till salu då?? Ingen utav de vanliga kandidaterna eller Google genererar några resultat :(

durietz sa:
Och vart hittar man dessa nya däcken till salu då?? Ingen utav de vanliga kandidaterna eller Google genererar några resultat :(

Ingen aning om vart SE4/XR4'an finns, hetaste tipset är hos din lokala Trek-lbs... Typ en fem-hunka stycket.

Ska byta däck på min Habit som levererades med PaceStar gummi där jag inte alls litar på greppet i dom blöta Göteborgsskogarna.
Har kört Specialized Butcher fram/bak som vinterdäck på min 26:a tidigare och gillat greppet på off camber, blöta hällar och rötter (är 42a gummi rakt över, 70a i basen). Bytte från Racing Ralph kan jag ju också nämna så viss skillnad i däcktyp. Vill undvika att hjulen bara försvinner under cykeln om man träffar nåt halt i lite ooptimal vinkel vilket jag tycker har funkat relativt bra med Butcher.

Väljer just nu mellan följande kombinationer (F/B):
Butcher GRID / Purgatory GRID
Minion DHF 3C MaxxTerra / Minion DHR 3C MaxxTerra

Vikten är ungefär samma, kostnaden har Spec fördel.
Har aldrig kört Maxxis så har ingen koll på hur de står sig i blött på hällar och rötter och amerikanska siter som recenserar verkar sällan ha blött av någon anledning.

NianGbg sa:
Ska byta däck på min Habit som levererades med PaceStar gummi där jag inte alls litar på greppet i dom blöta Göteborgsskogarna.
Har kört Specialized Butcher fram/bak som vinterdäck på min 26:a tidigare och gillat greppet på off camber, blöta hällar och rötter (är 42a gummi rakt över, 70a i basen). Bytte från Racing Ralph kan jag ju också nämna så viss skillnad i däcktyp. Vill undvika att hjulen bara försvinner under cykeln om man träffar nåt halt i lite ooptimal vinkel vilket jag tycker har funkat relativt bra med Butcher.

Väljer just nu mellan följande kombinationer (F/B):
Butcher GRID / Purgatory GRID
Minion DHF 3C MaxxTerra / Minion DHR 3C MaxxTerra

Vikten är ungefär samma, kostnaden har Spec fördel.
Har aldrig kört Maxxis så har ingen koll på hur de står sig i blött på hällar och rötter och amerikanska siter som recenserar verkar sällan ha blött av någon anledning.

Minion är väl något av standarddäcket i göteborgsskogarna, kör det själv och rekommenderar det varmt. Jag kör DHR Dual compound bak och DHF 3C fram, och det verkar vara vanligast att inte sätta 3C bak pga slitage och rullmotstånd (och för att det är tveksamt om det behövs). Har iof ingen erfarenhet av något av de andra däcken.

Ger mig nu in i endurodjungeln och att ha koll på alla däck är betydligt drygare än inom XC-världen.. För XC har jag 5 olika däck jag väljer mellan inför varje tävling, väder och underlag avgör mönstret och alltid dyraste gummit - ganska enkelt och lagom nivå.
Enduro (Svensk - nerför / ESS) känns inte riktigt lika enkelt. Jag är ute efter några uppsättningar som jag kan kombinera för att ha de förutsättningar jag vill. Vanlig stigcykling lämnas därhän. Har inget emot att blanda men kör helst inte för många olika märken under samma säsong. 29" och inga DH-casings :)
Inte så glad i allround, tror inte på allround och vill inte ha några allround. Antingen är det bra i vått, eller så är det bra i torrt eller så är det kass på båda.

Vått:
Fram, HR II 3C/EXO/TR eller Shorty 3C/EXO/TR.
Bak, första tanken var Beaver men vissa säger Ardent medans andra att det vore katastrof...

Torrt:
Framdäck: Maxxis Minion DHF 2,30" EXO MaxxTerra
Bakdäck: Maxxis Ardent race EXO Dual 2,4 och
Maxxis Ikon 2.4 EXO

Alt: Schwalbe Magic Mary fram och Rock Razor / Hans Dampf Pacestar att hoppa mellan bak?
Och ett HD Trailstar bak ifall det blir blött? Ihop med HR II fram?..

Fälgbredd har jag inte bestämt och hållbarhet i form av slitage är ingen faktor. Hållbarhet av att skära/mörda/ha sönder är klart en faktor. Vilka 5 ska man ha i bagaget när man ger sig iväg? :)

Jag tycker Magic Mary fram och bakdäck efter underlag är ett fungerande koncept. Själv kör jag Hans Dampf i trailstar bak, trailstar för att det är vad som erbjuds i supergravitycasing. För egen del tycker jag att däcken fungerar såpass bra att jag inte behöver byta efter förhållanden. Man skulle däremot kunna få bättre rull med t.ex. ett semislick eller bättre lerrensning med ett Magic Mary bak.

Magic Mary fram och HD bak om det är torrt och MM bak om det är pissväder?

Är det värt för ESS att gå upp i casing?
Edit: främst bak då.

Tack för svar.

Senast ändrad:
Jag har kört HD bak i trailstar i riktigt slaffsväder (Hafjell 80/20 enduro i regn) och det var super. Det ska vara lera som sätter igen däcket innan jag skulle vilja byta bakdäck och det är väldigt sällan man hittar sådant i Sverige.

Jag tycker helt klart det är värt att köra supergravity bak för det extra punkaskyddet. Märker ingen större skilnad i rull och man kan köra väldigt lågt tryck om man behöver. Fram kör jag också supergravity, men då bara för att mina slitna framdäck hamnar bak på DHn för att spara pengar. Jag har tidigare kört Snakeskin fram utan att någonsin ha problem. Däremot går det bara att få Vertstargummit om man väljer supergravitycasing.

Större skillnad märker du nog om du väljer att köra typ Rock Razor när det är torrt.

Vertstar känns lite overkill.

2 st MM, HD pacestar, HD supergravity och RR får det blir då. Så har jag att börja med.

Slipper jag röran med alla olika Maxxis med, bara en sån sak. Cheers.

Raggamuffin sa:
Ger mig nu in i endurodjungeln och att ha koll på alla däck är betydligt drygare än inom XC-världen.. För XC har jag 5 olika däck jag väljer mellan inför varje tävling, väder och underlag avgör mönstret och alltid dyraste gummit - ganska enkelt och lagom nivå.
Enduro (Svensk - nerför / ESS) känns inte riktigt lika enkelt. Jag är ute efter några uppsättningar som jag kan kombinera för att ha de förutsättningar jag vill. Vanlig stigcykling lämnas därhän. Har inget emot att blanda men kör helst inte för många olika märken under samma säsong. 29" och inga DH-casings :)
Inte så glad i allround, tror inte på allround och vill inte ha några allround. Antingen är det bra i vått, eller så är det bra i torrt eller så är det kass på båda.

Vått:
Fram, HR II 3C/EXO/TR eller Shorty 3C/EXO/TR.
Bak, första tanken var Beaver men vissa säger Ardent medans andra att det vore katastrof...

Torrt:
Framdäck: Maxxis Minion DHF 2,30" EXO MaxxTerra
Bakdäck: Maxxis Ardent race EXO Dual 2,4 och
Maxxis Ikon 2.4 EXO

Alt: Schwalbe Magic Mary fram och Rock Razor / Hans Dampf Pacestar att hoppa mellan bak?
Och ett HD Trailstar bak ifall det blir blött? Ihop med HR II fram?..

Fälgbredd har jag inte bestämt och hållbarhet i form av slitage är ingen faktor. Hållbarhet av att skära/mörda/ha sönder är klart en faktor. Vilka 5 ska man ha i bagaget när man ger sig iväg? :)
Jag skulle välja DHF eller MM i exo/snakeskin fram och köra det oavsett väder. Shorty är bra på löst underlag men på blöta hällar/stenar så är det ganska dåligt. Bak skulle jag välja ett semislick vid torrt och kanske HD eller DHR2 vid blötare dagar i lite biffigare casing.

Rock Razor verkar inte finnas i supergravity till 29" Då är kanske ett Ikon/ardent ett bättre alternativ? Vilken version isåfall?

DHF/MM verkar hugget som stucket. Går på Schwalbe först, har mest erfarenhet av dem sen innan.

Minion DHR2 verkar inte vara ett däck för blöta enligt Maxxis själva. ?

Ikon är inget jag skulle vilja köra på ESS, inte Ardent heller för den delen, men av dom två hade jag tagit Ardent före Ikon.

DHR2 är ett torrvädersdäck.

Minion SS kanske finns i bättre casing om du ska ha ett semislick till 29?

Raggamuffin sa:
Minion DHR2 verkar inte vara ett däck för blöta enligt Maxxis själva. ?

Beror på vilken gummiblandning man väljer, förstås. Skulle säga att det ger likvärdigt sidogrepp som DHF men bättre klätter- och bromsgrepp. Har kört det (EXO/MaxxTerra) fram under måttligt blöta förhållanden och det var inte jätteroligt men helt okej (efter inkörning). Bak däremot tycker jag det är utmärkt när det är blött. Rullar oväntat bra dessutom.

Jag tror att Maxxis själva definierar "blött" som lerigt underlag, så att det handlar mest om lerrensning. Därav anser de att rätt många vettiga däck för svensk blöta inte är att rekommendera för just blöta.

Makten sa:
Beror på vilken gummiblandning man väljer, förstås. Skulle säga att det ger likvärdigt sidogrepp som DHF men bättre klätter- och bromsgrepp. Har kört det (EXO/MaxxTerra) fram under måttligt blöta förhållanden och det var inte jätteroligt men helt okej (efter inkörning). Bak däremot tycker jag det är utmärkt när det är blött. Rullar oväntat bra dessutom.

Jag tror att Maxxis själva definierar "blött" som lerigt underlag, så att det handlar mest om lerrensning. Därav anser de att rätt många vettiga däck för svensk blöta inte är att rekommendera för just blöta.

För mig är blött lerigt och med det menar jag mönster, det beror väl på var man cyklar till vardags.

mikipedia_ sa:
Du kan även titta på Conti Der Baron https://www.bike-components.de/en/Continental/Der-Baron-Projekt-29-Folding-Tyre-p45486/ ett greppigt å hyffsat lättrullat däck mtp vikten å kralligheten.
Michelin Wild rocr2 https://www.bike-components.de/en/Michelin/Wild-Rock-R2-MAGI-X-Enduro-29-Faltreifen-p46258/
Även detta ett greppigt å framför allt stadigt däck i låga tryck då sidorna är grymt stadiga/punkasäkra, sjukt trevligt sidogrepp!

Conti går bort i min bok, Michelin har jag tittat på men enduroversionen av Wild Race´R. De faller båda bort på att de inte har hela segmentet.

Jag har oxå haft sånna tankar om Conti men efter att läst rewiewen på pinkbike och lite på mtbr där MM närmast framstår som ett skämt (grepp å slitagemässigt) så vad det verkar så har conti skärpt till sig.

Vad menade du med hela segment?

Visst slits Schwalbedäcken snabbt, men dom är också billigaste däcken. Magic Mary lär ju med ganska god marginal vara det vanligaste däcket både i DH och enduro, och ffa det vanligaste däcket som används utanför spons.

jofahjalm sa:
Visst slits Schwalbedäcken snabbt, men dom är också billigaste däcken. Magic Mary lär ju med ganska god marginal vara det vanligaste däcket både i DH och enduro, och ffa det vanligaste däcket som används utanför spons.

Ja det är möjligt! Har alldrig åkt påmdet själv bara läst. Hur som verkar conti skärp till sig iaf, raporterna om dåliga sidor är som sagt tidigare, jag har iaf läst väldigt få på bla Kaiser å Braon däcken. Sen är det ju upp till var å en att välja själv?

Ikon EXO funkar bak även om man rejsar. Jag sladdade mig runt på ett par essrejs med det för nåt år sen. Men vill man ha lite kantgrepp i off camberkurvor i blötma får man leta annorstädes.

Dock tycker jag att diverse semislicks fungerar väldigt bra. Både Slaughter och Minion SS är bra skit. Fast jag tycker att Maxxis har skönast sidoväggar.

Luthman Photography sa:
Ikon EXO funkar bak även om man rejsar. Jag sladdade mig runt på ett par essrejs med det för nåt år sen. Men vill man ha lite kantgrepp i off camberkurvor i blötma får man leta annorstädes.

Dock tycker jag att diverse semislicks fungerar väldigt bra. Både Slaughter och Minion SS är bra skit. Fast jag tycker att Maxxis har skönast sidoväggar.

Jag brukar varva mellan Slaughter Grid och Ardent i bak beroende på vädret. Torrt - Slaughter, risk för nederbörd - Ardent.

Ikon kör man Vasan på?

Paco sa:
Luthman Photography sa:

Jag brukar varva mellan Slaughter Grid och Ardent i bak beroende på vädret. Torrt - Slaughter, risk för nederbörd - Ardent.

Ikon kör man Vasan på?

Man kan ju lätt tro det, men är det torrt är Ikon faktiskt bättre än man kan tro. Gillar man att drifta lite och tycker att kantgrepp är överskattat funkar det bra.

Är det kladdigt och jag ska köra utför kör jag hajråller. Fram har jag DHF 98% av året men jag har ett hillbilly grid som hänger och skrotar också.

Raggamuffin sa:
Makten sa:

För mig är blött lerigt och med det menar jag mönster, det beror väl på var man cyklar till vardags.
Om jag förstod frågan rätt så skulle du ha däcken till ESS och då är underlaget ganska blandat. Med andra ord, är det blött så behöver däcken även greppa på blöta hällar, stenar, rötter och där är det gummiblandningen som är viktig.

Luthman Photography sa:
Paco sa:
Luthman Photography sa:

Ikon kör man Vasan på?

Man kan ju lätt tro det, men är det torrt är Ikon faktiskt bättre än man kan tro. Gillar man att drifta lite och tycker att kantgrepp är överskattat funkar det bra.

Retas lite bara;)

Körde på Ikon tidigare men det var just kantgreppet jag saknade. Funkade kalas på stigarna här hemma men inte utför.

Att jag nämnde just Vasan är för att jag ska köra på Ikon fast i 2.8" då jag på nåt sätt lyckades förlora ett vad....

Raggamuffin sa:

Då stämmer nog Maxxis egna rekommendationer in på din cykling:-) Här i Tokholm är det ytterst sällan lera i ordets rätta bemärkelse. Snarare hala rötter och hällar, med inslag av jordiga surhål. Och då tycker jag att DHR II är bra, i alla fall som bakdäck. Kan tänka mig att det vore strålande även fram med lite större volym än 2,3" som jag har.

Sen är jag väl medveten om att tråden borde handla om endurospecifika däck, men det pratas ju mycket om däck för stigcykling också. Så det är från det perspektivet jag kommenterar, vilket jag kanske borde nämnt;-)

----------

Måste nog prova MM nån gång förresten (fram då) med tanke på hur bra det sägs vara. Känner dock inget större behov då CM fortfarande är ypperligt och kostar nada:-P

mikipedia_ sa:
jofahjalm sa:

Ja det är möjligt! Har alldrig åkt påmdet själv bara läst. Hur som verkar conti skärp till sig iaf, raporterna om dåliga sidor är som sagt tidigare, jag har iaf läst väldigt få på bla Kaiser å Braon däcken. Sen är det ju upp till var å en att välja själv?
Gamla conti baron hade också tåliga sidor.

TK sa:
Om jag förstod frågan rätt så skulle du ha däcken till ESS och då är underlaget ganska blandat. Med andra ord, är det blött så behöver däcken även greppa på blöta hällar, stenar, rötter och där är det gummiblandningen som är viktig.

Ja självklart, det hade varit nästa fråga.

Makten sa:
.../
Sen är jag väl medveten om att tråden borde handla om endurospecifika däck, men det pratas ju mycket om däck för stigcykling också. Så det är från det perspektivet jag kommenterar, vilket jag kanske borde nämnt;-)

Ja det svåra är att sortera ut allt. Vissa kör DH-casings i trädgården och vissa i alperna med lite-skin. Stigcykling här hemma har jag däck till.

Det hjälper inte att de flesta tillverkarna har så rörigt system på sina gummiblandningar och olika däcksidor. När man är van vid K11, K21, K61 osv i en fin numerisk ordning får man kramp i hjärnan. :)

RockRazor verkar visst finnas som supergravity fast inte på schwalbes hemsida..

Raggamuffin sa:
TK sa:

Ja självklart, det hade varit nästa fråga.

Makten sa:
.../

Ja det svåra är att sortera ut allt. Vissa kör DH-casings i trädgården och vissa i alperna med lite-skin. Stigcykling här hemma har jag däck till.

Det hjälper inte att de flesta tillverkarna har så rörigt system på sina gummiblandningar och olika däcksidor. När man är van vid K11, K21, K61 osv i en fin numerisk ordning får man kramp i hjärnan. :)

RockRazor verkar visst finnas som supergravity fast inte på schwalbes hemsida..
Dom finns i supergravity och då även i trailstar gummi, perfekt till steniga blöta fjällstigar.

jofahjalm sa:
DHR2 är ett torrvädersdäck.

Jag tar ett DHR2 i 3C före ett Hans Dampf alla regniga dagar i veckan (och de torra dagarna också iofs).

Enda gången HD greppar aningens bättre är möjligtvis på blöt häll, men så fort det är lite mjukt är det väldigt långt ifrån DHR2.

theBrand sa:
Jag tar ett DHR2 i 3C före ett Hans Dampf alla regniga dagar i veckan (och de torra dagarna också iofs).

Enda gången HD greppar aningens bättre är möjligtvis på blöt häll, men så fort det är lite mjukt är det väldigt långt ifrån DHR2.

Jag har kört båda däcken och har inte den uppfattningen. Som bakdäck märker jag främst av att HD har mycket större volym och greppar mycket bättre på häll. HD kanske rullar marginellt bättre. Jag har inte märkt av att HD skulle vara dåligt när det är mjuk i backen.

Tillbaka
Topp