Vilket verktyg behöver jag?

ponnan

Ny medlem
Hej alla kunniga människor!
Jag har köpt mig en gammal Viner racer, först var tanken att behålla växlarna men efter en del krångel med dessa har jag bestämt mig för att göra om den till singlespeed. Jag har mycket lite erfarenhet av cykelmeck men tänkte göra så mycket jag kan själv för att lära mig lite på kuppen.

Jag har sökt här i forumet, kollat alla youtube-filmer och sökt som en dåre på google. Har dock inte hittat några klipp/bilder där just min kasett behandlas...

Nu till min fråga; vad behöver jag för kasettavdragare / frihjulsavdragare till min kasett? Hoppas bilderna jag tagit räcker för jag är inget vidare på att beskriva med ord då jag inte vet vad de olika delarna heter..

Stort tack på förhand om någon vänlig själ kan hjälpa mig!
Mvh

Bilagor

• bild-1.JPG
    bild-1.JPG
    107 KB · Besök: 16
  • bild.JPG
    bild.JPG
    70.3 KB · Besök: 26
Det där ser ut som ett Shimano uniglide tycker jag, då blir det lite besvärligt.
Du kan dra av det minsta drevet om du använder dubbla kranspiskor, en för att hålla emot runt ett större drev, och en för att få loss det minsta drevet.
Skruvas av moturs, inget konstigt där.
När du fått av det minsta drevet kan du plocka av de andra, välja den du vill behålla och fylla ut resten med distansringar. Notera att du behöver sätta tillbaka det minsta drevet för att hålla alltihop på plats.

Om det är ett uniglide så kan du inte sätta ett SS frihjul på det här navet. Det är en tidig version av kassett & body, och har ett annat gränssnitt in mot navet.

Om du inte tycker det är hemskt generande att dra runt med några drev du inte använder är det kanske enklare att bara "steloperera" bakväxeln i rätt läge och nöja sig med det?

Håller med dabac om att det inte blir lätt att få till det snyggt med en Uniglide kassett. Jag skulle kolla runt på köp & sälj eller blocket efter ett hyffsat annat bakhjul och singlifiera det istället. Lycka till!

Okej, tack för svaren!
Får väl leta efter ett nytt bakhjul helt enkelt. Hade ju velat komma undan billigt då jag studerar men ett bakhjul verkar kosta skjortan!
Grejen är ju den som ni förstår att det är en gammal cykel, köpte den billigt med förhoppningen att det skulle vara ett billigt alternativ till dyrt busskort.
Cyklade några rundor och det flöt på riktigt fint. Sista rundan blev inte lika glädjande, då jag ville tvinga in de lägsta växlarna inför en kommande brant backe. Då bryts helt sonika den armen som håller bakväxeln av och sedan dess är den obrukbar.

Så nu får jag överväga om det är bäst deal att fixa bättre begagnat bakhjul eller bättre begagnad bakväxel...

I jakten på bakhjul som jag kan göra om till SS, vad ska jag tänka på och måste det ha exakt samma mått som mitt nuvarande?

Senast ändrad:
Varför behåller du inte bara växlarna+lär dig sjystera dem?

Edit: flåt f-n vad dryg jag var, prova byta alla vajrar o höljen(bromsbeläggen oxådå) så kan allting börja lira igen, Jag har cyklat mycket SS/Fixed och i långa loppet suger det.

Senast ändrad:
ponnan skrev:
-------------------------------------------------------
> Får väl leta efter ett nytt bakhjul helt enkelt.

Om du nu känner att du måste ha SS är det nog smidigast så, även om det finns andra alternativ.

ponnan skrev:
> Hade ju velat komma undan billigt då jag studerar
> men ett bakhjul verkar kosta skjortan!

- var letar du?
- var bor du?
- vad tycker du är "kostar skjortan"?

ponnan skrev:
> Sista rundan blev inte lika glädjande, då
> jag ville tvinga in de lägsta växlarna inför en
> kommande brant backe.

Lite självmarkerande där måste jag säga....

ponnan skrev:
> Då bryts helt sonika den
> armen som håller bakväxeln av och sedan dess är
> den obrukbar.

Inte riktigt klart vilken del du menar. Växelörat är antagligen en del av ramen på din hoj, även om nyare hojar har dem utbytbara. Bryta av ett sånt är lite surt. Men om den skadade delen är en del av bakväxeln blir det genast lite ljusare.

Eller så slår du på en sån här http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Bakvaxel-Shimano-TX-31B/. Inte skitsnygg direkt, men borde funka. Kan tänka mig att cykelringen och ev clas ohlson har ngt liknande.

ponnan skrev:
> Så nu får jag överväga om det är bäst deal att fixa bättre begagnat bakhjul eller bättre
> begagnad bakväxel...

Hade jag BT inom räckhåll hade jag gått på den lösningen. Om man inte kan få grejerna till skänks av en granne är det svårt att lösa det smidigare/billigare. De säljer även ett bakhjul för 300 spänn, fast utan frihjul då.

ponnan skrev:
> I jakten på bakhjul som jag kan göra om till SS, vad ska jag tänka på och måste det ha exakt
> samma mått som mitt nuvarande?

Ju mer som passar desto enklare är det förstås. Blir fälgdiametern fel kan det bli strul med bromsarna. Avståndet(bredden) mellan bakgaffeländarna betyder en del också, även om stålramar är rätt förlåtande. För stor axelbredd i för trång bakgaffel kan göra det lite pyssligt att få hjulet på plats. Är det riktigt fel sägs det kunna bidra till axelbrott och andra otrevligheter. Jag skulle gissa att du har 126 mm.

Tack för all hjälp. Det blir nog till att leta efter något begagnat hjul att singlifiera.

Hur kollar jag storleken på hjulen jag har nu? Så jag vet vad jag ska leta efter...

På däcket står det 25-630 27x1

Är det storleken på hjulet också eller hittar jag den skriven någon annanstans?

Mvh,

Här har ni en bild på skönheten! Den hamnade snett men så är det..

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    154.6 KB · Besök: 14
Senast ändrad:
Ajdå, 630 mm hjul Kallas också 27 tum. 622 mm är vanligare. kallas av nån lustig orsak 28-tummare. Kan bli lite stökigt för dig eftersom det ser ut som om bromsklossarna redan sitter längst ner. Byter du till ett 622 mm hjul är risken stor att bakbromsen inte når ner. Finns bromsar med längre armar, men det blir ju ännu mer pyssel och pengar förstås.

Ur ett praktiskt/ekonomiskt perspektiv föreslår jag att du släpper tanken på singlifiering, surfar in på www.sheldonbrown.com, läser på lite där, och sen åker ut till biltema och handlar lite grejer. 200 spänn borde räcka för ny bakväxel, vajrar och lite annat smågodis. Årgången på din cykel gör den enkel och lättmeckad, det går antagligen både fortare och blir billigare att få ordning på den än att hitta ett 630 mm hjul för singlifiering.

Om du verkligen inte vill växla så finns det några olika metoder för att spärra bakväxeln i ett läge.

Ser ut som om din sadelstople är vänd bakfram.

Okej, det lät ju mindre bra som sagt...
Cykeln har ju några år på nacken och den har tillsammans med förra ägaren fått erfara ett antal vätternrundor. Första runt 1986.
Så grejerna är väl förmodligen inte bytta sedan dess.. Så då är det väl en uppdatering av vajrar o grejer som gäller som du säger..
Hoppas kassestten är okej som den är, var ju som sagt svårt att få in de lägsta växlarna innan den braka sönder. Kanske inte hänger på den, iofs.

Ang. sadelstolpen så har jag ingen aning om hur en sadelstolpe ska sitta, den sitter exakt som när jag köpte den :)

Missade den här tråden. Singlifieringen är riktigt enkel på den här, nästan det bästa man kan få tag på.

1. Skaffa en massa distansringar
2. Skruva av kassetten enligt beskrivning ovan.
3. Skruva isär kassetten, eventuellt borra, så att du får lösa drev.
4. Välj ut det drev på kassetten som ger bäst utväxling.
5. Montera drevet åt omvänt håll mot hur det satt tidigare. Dreven kan monteras åt båda håll och vänder du på det så kommer du nöta på den sida av kuggarna som är helt osliten.
6. Centrera med hjälp av distansringarna.
7. Kläm ihop hela paketet med det skruvade minstra drevet. En alternativ och betydligt snyggare lösning är att ersätta drevet med en låsmutter från ett äldre vevlager med lösa lager, det är samma gänga.

Klart!

@oxr

Det jag har hört som kan vara problematiskt när man använder de befintliga dreven är att kedjan hoppar lätt. Vad säger du om det?

Är det underförstått att jag måste skaffa en ny kedja eller? För den som sitter på nu borde ju bli väldigt för lång om jag inte har en kedjespännare...

Om jag ska leta efter en äldre låsmutter, hur vet jag vad jag ska leta efter då jag inte har något att gå efter?

Tack för hjälpen alla goa människor!

ponnan skrev:
> @dabac
>
> Den bakväxeln du länkade till;
> http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Bakva
> xel-Shimano-TX-31B/
>
> Kan jag vara säker på att den passar min cykel?
> I så fall köper jag den så är saken biff!

Alltså, du skrev att: "> Då bryts helt sonika den
> armen som håller bakväxeln av och sedan dess är
> den obrukbar.

och jag vet inte riktigt vilken del av arrangemanget du pratar om. Det KAN vara en del av bakväxeln, men det skulle också kunna vara växelörat på ramen.

Bakväxeln du länkat till kläms fast under hjulets axelmutter, så den är avsedd för cyklar utan växelöra och med plats över på hjulaxeln. Kan inte se riktigt, men jag tror att din cykel har ett växelöra. då är den som bara heter TX-31 bättre.

ponnan skrev:
> @oxr
>
> Det jag har hört som kan vara problematiskt när
> man använder de befintliga dreven är att kedjan
> hoppar lätt. Vad säger du om det?

Det gäller nyare drev med växlingsramper. Dina gamla Uniglide är raka eller möjligen något snedställda, och har inte det problemet.

> Är det underförstått att jag måste skaffa en
> ny kedja eller? För den som sitter på nu borde
> ju bli väldigt för lång om jag inte har en
> kedjespännare...

Korta den kedja du har rätt antal länkar, eller skaffa en ny. Den gamla är nog ganska sliten.

> Om jag ska leta efter en äldre låsmutter, hur
> vet jag vad jag ska leta efter då jag inte har
> något att gå efter?

Det du ska ha tag på är en låsmutter till ett vevlager av den undre typen i den här bilden.
DSCF0060.JPG

Du ser låsmuttern längst till vänster. Vevlagret ska vara så kallad brittisk standsrad/BSA/ISO.

@dabac

Här har jag markerat vad det var som gick av...
Det är alltså inte ramen utan bakväxeln, som du säger..

Bilagor

• markerat.jpg
    markerat.jpg
    283.4 KB · Besök: 17
@oxr

Okej, shysst som fan! Då börjar jakten, tips på vart jag kan hitta en låsmutter som denna utan att behöva köpa en dyr ny? Eller dom kanske inte är dyra om dom änns går att få tag på nya..
Bor i Göteborg..

PM:a ratatosk :)

Leta på gamla skrotcyklar. Det sitter på de flesta cyklar gjorda mellan 85-92, och på en hel del billigare cyklar efter det.

@ponnan
jag köpte en låsring till brittiskt gängat vevlager på åkes sportservice på hisingen, han hade en skrotlåda med det mesta

Eller, köpte faktiskt två, det ena har jag i revserv!

Okej, vad krävs det för verktyg för att lossa låsringen när jag väl hittar den då?

Har ju inte en uppsjö med verkyg direkt, har dock en polare med lite olika grejer..

Tack för tipsen!

Då var man iväg och köpte bakväxeln du tipsade om dabac, fungerade inte. På tok för stor. Upptäckte också att jag inte änns reflekterat över att jag bara har 2 drev fram och 6 bak vilket innebär att den bakväxeln inte var anpassad för min hoj..

Jag är alltså åter inne på att behålla växlarna men jakten på en bakväxel som är kompatibel med min cykel är det nuvarande dilemmat. Snart tar jag sms-lån och lämnar in skiten på dyrverkstad...

Tillbaka
Topp