Vill du åka till Lunsen på söndag?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Eventuellt kommer jag att ta bilen upp till Lunsen på söndag.

Jag har plats för ytterligare tre cyklister och deras redskap. Avfärd från rönninge/stockholm tidig förmiddag. Per Löwdin möter upp och visar oss runt.

Någon som är intresserad av att göra oss sällskap?

Anders: Jag tror inte att det är isigt. På stigarna är det snarare mycket hårt packad sträv snö, mjukt vid sidorna. Ett par kvällar nu har vi åkt Gula- och röda stigen och den har varit suverän. Snabb, vindlande stig, som att åka på "hard pack" inte en rot. Har nog aldrigt åkt den så snabbt.

Det skadar dock inte med kalla nätter.

Per

Önskar jag kunde följa med er, men det vore inte rätt mot er då jag ju inte är så vältränad och rutinerad som ni är, och jag vill absolut inte fungera som bromskloss!! Men jag kanske kan hänga på någon gång längre fram när jag skaffat både lite kondis och rutin. Men jag vill önska er en kanondag på stigarna, och ska tänka på er på söndag, kanske någon har med sig kameran så vi andra får se hur det var?

Bosse

Det vore olikt Per att inte posta några sköna bilder från en sån tur. Per och alla andra som postar bilder från sina "happyrides" här på forumet skall ha mycket creds. Det är riktigt inspirerande att se bilder ifrån andras äventyr med cykeln.

En bild säger mer än 1000 ord... (och två bilder säger mer än en) ;)

....det kommer mera, bilder strax. ;-) Vi var nere i Sandsjöbacka återigen och fotade lite i skymningen/mörkret, blev rätt kul bilder tror jag, Dick lägger upp så småningom.

/Leo

ps. Lite dålig uppslutning på 08 folket tycker jag allt, kom igen nu, ut och cykla med er, det är riktigt kul med lite is/snö!!!

Leo:
Nu ska du inte vara sån inte, jag mötte en isbjörn på vägen hem idag så vi har vinter här uppe ännu, till skillnad på er som bor halvägs ner på kontinenten!

Bosse

Härligt med fler sköna bilder Leo! :) Abstinensen bara stiger och stiger medan cykeln står och väntar på framgaffel och div. annat från en sölig butik i tyskland. De måste ha skickat prylarna med DHL:s snigeldivision, eller är DHL en förkortning av "varning! långsam frakt" på tyska tro?!

Jag hade gärna hängt med på en sväng i helgen, om jag nu hade kunnat haka på erat räjstempo på de snöbeklädda stigarna. Nåväl... hur var det nu med bilder och ord... bild1, bild2, bild3 (mobilbilder)
Mycket längre än så har tyvärr inte byggnationen av min happy-hardtail-ride kommit. :(

Post Ändrad (04-03-12 00:22)

Jag räknar nog med att vara bromskloss. Tillhör de som åker skidor och skridskor på vintern och cyklar när det inte finns snö eller is. Det blir årets premiärtur om jag kan hänga på.

Peter E

Något räjsertempo är det sällan fråga om på de episka turerna jag är med på iaf, varför är alla så oroliga för att hamna sist! :-?

Lagombra-Anders och jag kommer till Lunsen, dvs två lediga platser kvar.

Peter E, när vet du om du kan? Anders?

Marcus F är också spekulant på en av platserna.

Jonas

Nåväl. Det kvittar egentligen om jag hamnar sist eller inte. Jag hade väldigt gärna hakat på om hojjen varit färdig men just nu ser det inte ut att bli så. :(

Men men, det kommer väl fler tillfällen... :)

PS. OM prylarna dyker upp imorgon är läget annorlunda. Håll ingen plats i bilen för min skull bara då det är ytterst osäkert om prylarna hinner dyka upp eller ej. Isf. tar jag egna kärran...

Post Ändrad (04-03-11 23:47)

Jonas: Vad tror du att det rör sig om i tid, när åker vi och när räknar du med att vara tillbaka. Själv föredrar jag att dra iväg tidigt men vet att många tycker att det är lite jobbigt.

Peter E

Lunsen = Uppsala?

Ludvika -> Uppsala = 160 km & 2:37 = 2-300,- i bensin tor.

Är det värt det månne?

Hur länge är det tänkt att vara ute?

Harri, är du "på"? Eller ska vi ta bilen till Nyhammar och cykla plogad sjöbana (en resa på ~40km tor)?

the_TnT skrev:

> Hur länge är det tänkt att vara ute?

Vet inte, det beror på andra, solen går ner 17.51 o vi tänkte inte ta något lyse. Är bortbjudna till 1900. En typisk lunsentur kan vara 4-5 t effektiv cykling.

Kan rapportera kraftig rimfrost nu på morgonen, vilket är lovande. Hellre vintrigt än slask.

Per

Hehee.. Lät ju rätt extremt, har väl hänt linande iofs.. ;)

Tyvärr kommer jag på en massa mesiga ursäkter, som bland annat ljudet du hörde i helgens tur var mycke riktigt en eker som hade gett upp i bakhjulet. Stod en timme igår och spände ekrar efter att jag bytt till en ny bättre begagnad, tyvärr slutade det inget vidare, en till eker hälsade hem, denna gång blir det svårare att byta, den satt så klart bakom kasseten!!

Sedan sitter den andra cykeln fast i trainern, nytt framhjul, mm, mm, bla, bla.... :)

Sjöbana skulle iofs vara skoj att testa nån gång med rejäla dubbdäck!

Dyker upp i lunsen om jag fått ordning på cykel, ett skadat knä och en liten febertopp. Ganska små odds alltså men jag är grymt sugen. Vore kul att hoja lunsen med ngn som hittar när jag varit där har jag mest varit vilse och vurpat på spångar.

> Hehee.. Lät ju rätt extremt,

Egentligen inte, rimfrost på "välgådd" snöstig är som att åka på hårdpackad stig, utmärkt grepp. Inget behov av dubb. Kärr o surhål frusna, de ä bara å åk.

Det är värre när det regnat. För någon vecka sedan åkte vi Gula stigen på kvällen, o det var blankis, snorhalt, direkt ruggigt bitvis, till den grad att vi bara åkte ut till Graneberg och sedan tog vägen hem.

Per

Jonas: Jag får se hur jag gör, det skulle vara skitkul att köra i Lunsen som man hört så mycket om, men.... räkna inte med mig.

/Anders

Per skrev:

> > Hehee.. Lät ju rätt extremt,
>
> Egentligen inte, rimfrost på "välgådd" snöstig är som att åka
> på hårdpackad stig, utmärkt grepp. Inget behov av dubb. Kärr o
> surhål frusna, de ä bara å åk.

Jag tror Harri menade själva åkandet till Uppsala med så kort varsel?

>Jag tror Harri menade själva åkandet till Uppsala med så kort varsel?

Jo, jag kanske skulle anstränga mig och 'quote:a' ordentligt. :)

Vad trevligt!

Detta låter som en jäkligt bra anledning att ta ut nya hojen.

Känns som jag ställer in det tänkta passet hem till mamma å pappa över dagen....brottas med lastbilar och jäktade helgfirare känns inte så kul nu när detta dök upp.

Vart skall ni mötas någonstans? Är det ok om man dyker upp?

//Hampus

Hampus: Självklart OK. Just nu låter det som Flottsund vid tiotiden. Det finns en parkeringsplats där Upplandsleden börjar, skogsbrynet på östra sidan ovanför bron. Men för vår del är vi flexibla när det gäller plats o tid så länge vi slipper stå o frysa (!!!) någonstans. Tänkte åka hemifrån när nollåttorna passerar Märsta.

Per

Peter: Glömde hur länge. Det beror på, främst på "föret". Säg minst tre timmar, möjligen fyra, i skogen, plus en del tid för pauser.

Per

Hittar dåligt i Uppsala. Någon möjlighet att posta en karta. Har jag förstått dig rätt om jag kommer att vara tillbaka i Stockholm vid 14-16 tiden ?

Peter E skrev:

> Hittar dåligt i Uppsala. Någon möjlighet att posta en karta.

Ja, senare framåt kvällen eller i morgon. Flottsundsbron ligger vid väg 255, där Fyrisån rinner ut i Ekoln.

För ögonblicket är detta det bästa jag kan åstadkomma. <http://kartor.uppsala.se/int/cykelindex.htm> Sök på Flottsundsbron.

> Har jag förstått dig rätt om jag kommer att vara tillbaka i
> Stockholm vid 14-16 tiden ?

Om vi åker in vid 10-tiden bör vi vara ute så att du kan vara tillbaka till 16-tiden. Flottsund är ca 7 km söder om uppsala så det är ca 55 km till Stockholm.

Funkar mailadressen du anger på Happy? Jag kan lägga upp något senare eller imorgon men vill inte lägga det på en offentlig länk av copyrightskäl.

Per

Finns det möjlighet att duscha och byta om någonstans?

Har inte helt gett upp tanken än, även om Harri bangar [kycklingljud] och sambon inte vill följa - hennes storasyster bor i Uppsala men är utflugen till Norge tydligen, dumt!

Vad trevligt, ser fram emot en längre dag i sadeln med lite nya bekantskaper.
- Trots att man så klart skulle sitta inne och tenta plugga....man får prioritera.

Per: Vad tror du; tar det 15 minuter från stan till flottsund? (så man kanske kan hinna med ett litet simpass innan...)

/Hampus

Hampo skrev:

> Per: Vad tror du; tar det 15 minuter från stan till flottsund?
> (så man kanske kan hinna med ett litet simpass innan...)

Beror på var man bor i Uppsala. Sommartid går det nog på en kvart men som vägar o cykebanor är nu skulle jag snarare tro 20-25 minuter.

Per

Per skrev:

> Peter E skrev:
>
> > Hittar dåligt i Uppsala. Någon möjlighet att posta en karta.
>
> Ja, senare framåt kvällen eller i morgon. Flottsundsbron ligger
> vid väg 255, där Fyrisån rinner ut i Ekoln.
>
> För ögonblicket är detta det bästa jag kan åstadkomma.
> <http://kartor.uppsala.se/int/cykelindex.htm> Sök på
> Flottsundsbron.

Så om man kommer från Enköpingshållet letar man upp Dag Hammarskjölds väg och tar den rakt söderut.

Vad sen, när man hittat bron? Är det uppenbart därifrån?

> Funkar mailadressen du anger på Happy? Jag kan lägga upp något
> senare eller imorgon men vill inte lägga det på en offentlig
> länk av copyrightskäl.

Maila gärna en kopia till mig, adress i profilen.

Är det någon som vill ha lift från Västerås eller Enköping eller någonstans efter vägen mellan Ludvika -> Västerås -> Enköping -> Uppsala?

Inte helt 100 på att jag kommer än. Ska bestämma mig imorgon.

TnT_hemma skrev:

> Så om man kommer från Enköpingshållet letar man upp Dag
> Hammarskjölds väg och tar den rakt söderut.

Precis, och bron ligger på Dag Hammarsköls väg, där den slutar.

> Vad sen, när man hittat bron? Är det uppenbart därifrån?

Ja, det står vänliga infödingar där och möter,

image030.jpg

vi alltså, Lunsen är skogen på andra sidan bron.

> Maila gärna en kopia till mig, adress i profilen.

Ska bli, jag sänder med vårt mobilnumer också så kan du slå en signal när du närmar dig Uppsala.

Hampo: sänd gärna en mail, perlowdin@hotmail.com så kan vi byta telefonnr.

Per

Post &Auml;ndrad (04-03-12 20:56)

Det visar sig nu på jobbet att kollegan jag jobbar med ikväll bor några hundra meter från vår planerade mötesplats! Världen är som vanligt mycket mindre än man tror.

Per: Ok, jag tror jag ska hitta. Vi ses vid 10

Jonas: Jag tar egen bil så får ni mer plats. Hör av er om någon inte får rum.

Peter E

Kul, då är det kl 10 som gäller, vid parkeringen där upplandsleden börjar i skogsbrynet, ca 250 m öster om Flottsundsbron. Ser ut som vi blir fem uppsalabor.

Nu ska vi ut o hoja, vilket väder, strålande sol :)

Per

Tyvärr kan jag inte hänga med, det verkar bli en toppentur med fint väder och trevliga människor. Ni ska veta att det svider.

bbflottsund.jpg

Vi kom just hem från årets första tur i Lunsen o kan rapportera, att stigarna är öppna o hårdpackade, tack vare fotgängare, åkte genom från Bergsbrunna till Flottsund och det var jättefin snöstig, ej isig, och alla andra stigar verkade också väl uppgångna. De är så pass fasta att det inte verkar spela någon roll att det är ganska varmt, inget snöklet i pedalerna.

Per

Jag har fått ihop min cykel nu och justerat in växlar, frambroms osv. Har varit ute hela eftermiddagen idag.

Tyvärr saknar jag sadelstolpe och bakre bromsoket vilket gör att jag inte vill ge mig ut på "riktiga äventyr" ännu. Kör man påbarmark går det ju dock bra med frambromsen sålänge man inte får för sig att panikbromsa. :)

Därmed blir det ingen tur till Uppsala, trots bra förutsättningar (enl. bilden ovan) och en näst intill färdig hojj. Hade jag haft bakre bromsoket hade jag nog åkt dock.

Jag får önska er en trevlig tur och hoppas på lite sköna bilder efteråt.

Måste varit grymt med vädret.

Läste för en tid sedan en tråd om bakdämpare och kyla. Har inte kört med min när det varit kallare än 10 grader. Blir lite orolig när man läst om alla som haft problem. Hur gör ni imorgon ? Jonas och Per, ni har väll båda float bak. Kommer ni köra med era eller har ni några vinter cyklar ni använder ?

Peter E

Jag tror inte det ska vara minsta problem med foxen i de nuvarande temperaturena; det är främst när de är slitna som stark kyla får dem att läcka.

Jag åker på min HT. Har ingen lust att ta SBn ut till Flottsund eftersom det saltats friskt på vägen ut. Dessutom har gaffeln byggts om och jag har precis lagt om lagren o jag skulle vilja vara säker på att allt är finjusterat o stämmer innan jag åker med andra. Inget kul med mek-stopp. Elisabeth åker på sin Riddler.

Ni som åker bil till Flottsund behöver inte alls oroa er för vägsalt. Det blir skogsstig hela vägen.

Per

Tillbaka
Topp