Vill gå över till mer strukturerad träning men hur?

NiGeeen

Medlem
Jag känner att jag kört fast i min träning, det känns som att jag inte kommer någonstans..
Jag vill försöka börja ta min träning till nästa nivå, för att eventuellt gå över till tävlingsklass för min åldersgrupp inom ett par år kanske..
Fokus inom mtb, typ lopp som ingår i långloppscupen och liknande.
Just nu är det väldigt sporadiskt, tränar med klubben jag är med där vi ibland kör diverse olika intervaller, lite olika hur långa intervaller, blandat med zon2 träning och ibland lite olika av zwifts olika träningspass på trainer.

Men det känns som man behöver en strukturerad träningsplan om man vill gå vidare, men hur ska man veta var man ska börja?
Tränar i nuläget runt 10 timmar i veckan.

Det verkar finnas mycket att läsa på men man kan också änvända trainerroad eller trainerday.
Ja, zwift har också enklare planer men tr är på lite högre nivå

En bra grund på veckobasis är att köra 2 pass intervaller, ca 1-1,5h st totaltid på dessa pass. Ett långpass på helgen zon2 4-5h utan att gasa i backar m.m.
1 eller 2 utfyllnadspass däremellan i lugnt tempo.

Kör du så så kommer formen med tiden.
De viktigaste är kontinuitet.

Jag såg ett tips om boken "Träningsplanering" i någon tråd på Happy häromdagen. Är lite sugen på att köpa ett ex. Är det någon som har synpunkter på den? Kanske lite gammal... redan 10 år. Undrar om den tar upp något om den norska tröskelmodellen, som använts framgångsrikt av löparfenomen som Ingebrigtsens, Almgren m.fl.

https://www.sisuforlag.se/produkt/traningsplanering/

Håller med om att tävla, det finns så mycket att lära sig inom förberedelser, under tävling, hur kroppen reagerar efter tävling etc. Jag körde gubb-CX under några år och lärde mig allt möjligt som jag inte visste var viktigt innan.

Sen tror jag att det är utvecklande att ta hjälp med ett träningsprogram. Så kan du få något för dig som hjälper dig med dina utmaningar.

Rekommenderar att följa Dylan Johnson på Youtube om du inte redan gör det. Han är väldigt duktig, kör mycket gravel racing men även en del mtb tror jag(?). Men hans fokus är på vetenskapliga studier vilket också gett resultat för honom, han är svinduktig inom sin gren. Finns även en del podcasts med honom där han pratar om träning och tävlingar som är väldigt matnyttig information.

Har du råd så är tipset att köra coachning, vet att TrainingPeaks har något upplägg där du kan få en coach dedikerad till dig. Finns olika tiers med olika benefits per tier så man kan få det billigare/dyrare om man vill också.

Det mest prisvärda och seriösa alternativet till en coach är TrainerRoad. Du kan köra både utomhus och inomhus, beroende på vad du har för möjligheter. Finns stor variation av träningsupplägg för olika grenar också med olika träningsfaser (bas ända till specialitets/spetsfasen/slutfasen av säsongen). Om du väljer TrainerRoad abonnera genom Apple (i appen) då får du en fast summa varje månad i svenska kronor och slipper valutaväxling som när dom drar från ditt kort.

Håller med om tävlingsmomentet. Det är liksom då man förstår bäst vad man är duktig på, såväl som vilka moment man bör träna. ...MTB kan jag inte så mycket om, dock.
Som lundatok säger så finns det tävlingsförberedelser man har svårt att åstadkomma hemma. Har själv sovit i bil inför Vätternrundan för att jag inte bokat rum i tid: Inte att rekommendera!

Ja, jag lärde mig såna enkla eller dumma saker som att jag kände mig toppen på måndagen efter en tävlingshelg och bakis och jävlig på tisdagen. ?‍♂️

Tillbaka
Topp