Markus Folkesson
Medlem
Vill ha råd om min nästa cykel
Hej!
Ny medlem här som inte minst letar köpråd för nästa cykel. Jag kör för närvarande en Nishiki Hybrid 201.
Min drömcykel ser ut enligt följande:
Ny medlem här som inte minst letar köpråd för nästa cykel. Jag kör för närvarande en Nishiki Hybrid 201.
Min drömcykel ser ut enligt följande:
- Något smalare däck än de jag har idag (har idag 37-622). Asfaltdäck med tydligt mönster, så något åt touringhållet.
- Bockstyre, gärna den äldre modellen med lite större böj.
- Sadel och överkanten på styret i typ jämnhöjd. Utvecklar gärna för den som vill varför jag inte vill ha överkanten på styret någon decimeter under sadeln.
- Ungefär 10 tänders skillnad mellan dreven fram och ett största drev på minst 48 tänder. 50-39 hade varit ett trevligt förslag.
- Har tidigare haft en racercykel som hade 7 växlar bak och 13-24-kassett. Typ det avståndet mellan växlarna vill jag ha igen (fast med fler växlar då). Tror inte jag kommer att behöva mer extrem utväxling än 4 gånger större drev än krans. Har aldrig kört på lägre växel än 28/20 så lägre växel än så är också onödigt.
- Bromsar som klarar långa och kraftiga inbromsningar (mina nuvarande bromsar mjuknar om jag håller in länge).
- Aluminiumram.
- 32 eller 36-eker-hjul med dubbelbottnad fälg.
- Eftersom en vätternrunda finns i framtidsfunderingarna vore det bra om cykeln kan ha pakethållare, så jag kan ladda upp mig med fruktbitar.
- Budget upp till 15000 kronor. Helst under 10 000.
- Hur ska jag göra med vevpartiet? Till att börja med verkar de enda cyklar som har ungefär 10 tänders skillnad vara MTB och det är ju inte det jag letar efter. Hade 52/42 på racercykeln jag hade tidigare, typ 50/39 borde ju kunna vara en idé men tyvärr verkar enda sättet att få till det vara att bygga om cykeln till 3-delat fram. Eller sätta på ett MTB-parti med säg 48/38 och då riskera att jag får slut på växlar igen (fast med säg en 11-28-kassett bak borde jag inte råka ut för det). Eller går det att köra aktivt med 50-34-vevparti?
- Hur mycket ska man acceptera och hur mycket måste jag vara beredd på att bygga om?
- Kompromissen mellan tålighet och driftsäkerhet och att cykeln inte ska kännas trög. Jag vill ju liksom att det ska vara skillnad mot den cykeln jag haft nu i 16 år, annars skulle jag fortsätta med den, men skillnaden ska inte vara för stor heller.
- Jag har tidigare tittat på Nishiki DeTour men inte slagit till. Är det någon som har en som de vill bli av med, till vilket pris i så fall? Eller annan cykel som passar bra in på beskrivningen ovan. Hittade inget när jag
- Tankar om denna: https://www.bikester.se/kona-rove-M736022.html?vgid=G1002542&cgid=240482 (fast med andra däck då).