Vill ha råd om min nästa cykel

Hej!
Ny medlem här som inte minst letar köpråd för nästa cykel. Jag kör för närvarande en Nishiki Hybrid 201.

Min drömcykel ser ut enligt följande:
  • Något smalare däck än de jag har idag (har idag 37-622). Asfaltdäck med tydligt mönster, så något åt touringhållet.
  • Bockstyre, gärna den äldre modellen med lite större böj.
  • Sadel och överkanten på styret i typ jämnhöjd. Utvecklar gärna för den som vill varför jag inte vill ha överkanten på styret någon decimeter under sadeln.
  • Ungefär 10 tänders skillnad mellan dreven fram och ett största drev på minst 48 tänder. 50-39 hade varit ett trevligt förslag.
  • Har tidigare haft en racercykel som hade 7 växlar bak och 13-24-kassett. Typ det avståndet mellan växlarna vill jag ha igen (fast med fler växlar då). Tror inte jag kommer att behöva mer extrem utväxling än 4 gånger större drev än krans. Har aldrig kört på lägre växel än 28/20 så lägre växel än så är också onödigt.
  • Bromsar som klarar långa och kraftiga inbromsningar (mina nuvarande bromsar mjuknar om jag håller in länge).
  • Aluminiumram.
  • 32 eller 36-eker-hjul med dubbelbottnad fälg.
  • Eftersom en vätternrunda finns i framtidsfunderingarna vore det bra om cykeln kan ha pakethållare, så jag kan ladda upp mig med fruktbitar.
  • Budget upp till 15000 kronor. Helst under 10 000.
Då någon sådan cykel inte existerar är jag medveten om att jag kommer att behöva göra kompromisser. Det är bland annat där jag behöver er hjälp. Ett par frågor/fdunderingar:
  • Hur ska jag göra med vevpartiet? Till att börja med verkar de enda cyklar som har ungefär 10 tänders skillnad vara MTB och det är ju inte det jag letar efter. Hade 52/42 på racercykeln jag hade tidigare, typ 50/39 borde ju kunna vara en idé men tyvärr verkar enda sättet att få till det vara att bygga om cykeln till 3-delat fram. Eller sätta på ett MTB-parti med säg 48/38 och då riskera att jag får slut på växlar igen (fast med säg en 11-28-kassett bak borde jag inte råka ut för det). Eller går det att köra aktivt med 50-34-vevparti?
  • Hur mycket ska man acceptera och hur mycket måste jag vara beredd på att bygga om?
  • Kompromissen mellan tålighet och driftsäkerhet och att cykeln inte ska kännas trög. Jag vill ju liksom att det ska vara skillnad mot den cykeln jag haft nu i 16 år, annars skulle jag fortsätta med den, men skillnaden ska inte vara för stor heller.
  • Jag har tidigare tittat på Nishiki DeTour men inte slagit till. Är det någon som har en som de vill bli av med, till vilket pris i så fall? Eller annan cykel som passar bra in på beskrivningen ovan. Hittade inget när jag
  • Tankar om denna: https://www.bikester.se/kona-rove-M736022.html?vgid=G1002542&cgid=240482 (fast med andra däck då).

Varför är det så viktigt med mönster på landsvägsdäck???
Men bygg cykeln själv. KinesisUK har en del trevliga alu-ramar.

Bygg eget om du har så många speciella ideer om detaljer. Kinesis 4S Disc road kan vara en vettig ram att bygga på.

Crossvevar finns ju med 36/46

Jag är inte särskilt duktig mekaniker, så bygga helt själv riskerar att bli ett projekt som bara står i förrådet eller lägenheten. En del egenfix kan bli en utmaning att bli bättre på att mecka, men det gäller att inte satsa för högt.

@Pfaff: Regn, löv, kortare sträckor på grus.

@Bengt-re 46 som största klinga känns lite litet. Men det är klart, med 11 tänder som minsta bak kan det ju funka.

En sak jag glömde skriva: Jag är 173 cm lång och väger för närvarande 82,9 kilo, håller på och går ned.

Inga tankar om cykeln ovan?

Den fungerar säkert. Dock har den inte styre eller utväxling enligt dina önskemål.

Plotta din nuvarande utväxling och jämnför med de alternativ du hittar med utväxlingskalylator för att tydligt se steg och max/min utväxlingar - gör analys utifrån dina skall och bör krav och se vad du hittar - det blir ofta någon sorts kompromiss.

Den fungerar säkert. Dock har den inte styre eller utväxling enligt dina önskemål.

Plotta din nuvarande utväxling och jämnför med de alternativ du hittar med utväxlingskalylator för att tydligt se steg och max/min utväxlingar - gör analys utifrån dina skall och bör krav och se vad du hittar - det blir ofta någon sorts kompromiss.
Denna är bra:

1. Tack för tipset om utväxlingskalkylator!

2. Jag tänker att denna cykel men med en annan styrtapp bör kunna bli helt okej. Den har ju en kort och rak styrtapp. En längre och mer uppvinklad bör ge ganska nära den sitposition jag är ute efter.

Typ något sådant här: https://www.bikester.se/ritchey-adj...-----55-M150028.html?vgid=G487973&cgid=300859.

Och däck jag har personer runt omkring mig som verkar riktigt bra:

Ja, den var riktigt bra för att få kontroll på utväxlingarna! Tack så mycket!

Och enligt denna ska 46-36 och en 11-28-kassett fungera alldeles utmärkt.

Det är en inte helt ovanlig utväxling och betyder ofta att man klara sig på kortare cage än de som har större än 28 som största drev på kassetten. 46/36 växlar ofta rappare än framdrev med större skillnad så blir du nöjd med resultatet i kalkylatorn så är det växlar som brukar fungera utmärkt mekananiskt.

1. Tack för tipset om utväxlingskalkylator!

2. Jag tänker att denna cykel men med en annan styrtapp bör kunna bli helt okej. Den har ju en kort och rak styrtapp. En längre och mer uppvinklad bör ge ganska nära den sitposition jag är ute efter.

Typ något sådant här: https://www.bikester.se/ritchey-adj...-----55-M150028.html?vgid=G487973&cgid=300859.

Och däck jag har personer runt omkring mig som verkar riktigt bra:

Personligen hade jag valt några lite roligare däck. Gravelking eller liknande - priset är att däcket är dyrare, troligen har kortare livslängd och troligen lite sämre punkaskydd. Belöningen att det rullar lättare och känns skönare att cykla på - däck är komplext, men också väldigt avgörande för hur en cykel upplevs.

Personligen hade jag valt några lite roligare däck. Gravelking eller liknande - priset är att däcket är dyrare, troligen har kortare livslängd och troligen lite sämre punkaskydd. Belöningen att det rullar lättare och känns skönare att cykla på - däck är komplext, men också väldigt avgörande för hur en cykel upplevs.
Ja däck är komplext. Och för mig kommer punkteringsskydd och rullmotstånd högt i prioritet och jag tror helt ärligt Conti-däcken jag länkade till har lägre rullmotstånd.

Så dels har vi olika idéer om rullmotstånd, dels tror jag vi helt enkelt har olika smak! Och det måste man ju få ha!

Jag är inte särskilt duktig mekaniker, så bygga helt själv riskerar att bli ett projekt som bara står i förrådet eller lägenheten. En del egenfix kan bli en utmaning att bli bättre på att mecka, men det gäller att inte satsa för högt.

@Pfaff: Regn, löv, kortare sträckor på grus.

@Bengt-re 46 som största klinga känns lite litet. Men det är klart, med 11 tänder som minsta bak kan det ju funka.

Angående toppfart: Jag har 44 tänder på min snabbcykel. Enligt Strava trampade jag ur vid 65,5 km/h på gårdagens runda.

Ja däck är komplext. Och för mig kommer punkteringsskydd och rullmotstånd högt i prioritet och jag tror helt ärligt Conti-däcken jag länkade till har lägre rullmotstånd.

Så dels har vi olika idéer om rullmotstånd, dels tror jag vi helt enkelt har olika smak! Och det måste man ju få ha!

Självklart - jag gillar gravelking och snarlika däck. Det är charmiga däck till gruscykling.

#åsikt

Och enligt denna ska 46-36 och en 11-28-kassett fungera alldeles utmärkt.
46/36 är en vanlig utväxling på vevpartier för CX och borde inte vara svårt att hitta till ett bra pris
Samma sak med kassetten, 11-28 är vanlig och kostar inte så mkt ens som 11-delad; 366,32 SEK

däck jag har personer runt omkring mig som verkar riktigt bra:
och
för mig kommer punkteringsskydd och rullmotstånd högt i prioritet och jag tror helt ärligt Conti-däcken jag länkade till har lägre rullmotstånd.
Nja, inga däck med så pass grovt och tjockt mönster har särskilt lågt rullmotstånd, tyvärr gör det grova mönstret att däcken även får sämre grepp, dvs tvärtom mot vad många tror!
Enl Contis hemsida skall Ride Tour även ha ytterligare ett extra tjockt punkteringsskyddande lager under slitbanan, så bilden
extra-puncturebelt-cutaway-01.png

Bild från: Continental Ride Tour
Jag har inte hittat ngt rullmotståndstest för Ride Tour, men i 37-622 väger de hela 690g, det finns 38-622 däck, med xtra punkteringsskydd, som väger (ungefär) hälften (385g)!
Vikten säger iofs inte allt om hur bra eller dåligt ett däck fungerar, men onödigt tunga, onödigt grovmönstrade däck med onödigt tjockt och klumpigt punkteringsskydd riskerar att kännas både tröga och trista att cykla på.
Det finns andra däck med liknande uppbyggnad som Conti Ride Tour och de brukar höra till de däck som har allra högst rullmotstånd i test.
Jag tror alltså att du lurar dig själv om du väljer Cinti Ride Tour om du vill ha däck med lågt rullmotstånd.
Däremot om du vill ha däck med minimal risk för punka, oavsett rullmotstånd och hur tröga och trista de känns att cykla med, då är de säkert ett bättre val.

Självklart skall du köpa precis de däck du vill ha, oavsett motivering.
Men har du själv jämfört hur det känns att cykla på onödigt tunga, onödigt grovmönstrade däck med onödigt tjockt och klumpigt punkteringsskydd med lika breda,
mot lätta och smidiga däck?
Jag har gjort det, jag har sedan förra året 38-622 däck på endast 350g på mina gravelhjul och jag kommer inte frivilligt att byta tillbaka till 700g däck, inte ens för pendling på dåliga vägar. För det har jag ~400g däck som jag är nöjd med.

Du bör undvika så små klingor, det ger onödigt höga effektförluster; läs mer här:
https://www.velonews.com/gear/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains/

I ditt fall borde det gå enkelt att undvika onödigt lång tid med kedjan på 11-klingan genom att ha fler tänder på dreven fram,
om det skulle behövas

Taget, nu ska sägas att jag inte kommer att använda den största klingan på så långa sträckor, men vill slippa att jag saknar högre växel i nedförsbacken, vilket händer numera då och då. Men du gav mig precis en prima anledning att köra på 12-28 eller 12-30-kassett snarare än 11-28. Och att jag tänker rätt om vad jag vill ha för vevparti.

Kloka ord från HåkanC. (y)

Vill TS ändå ha mönster på sina däck så finns exempelvis Maxxis Rambler som i storlek 40-622 väger ca 375 gram enligt Bike-Discount/Maxxis.

Jag vill ha mönster för att däcket ska prestera bra på våt asfalt och genom vattenpölar. Det är inte grusdäck jag letar efter. Punkteringstålighet, våtgrepp och prisvärdhet är för mig betydligt viktigare saker än vikt.

46/36 är en vanlig utväxling på vevpartier för CX och borde inte vara svårt att hitta till ett bra pris
Samma sak med kassetten, 11-28 är vanlig och kostar inte så mkt ens som 11-delad; 366,32 SEK

och

Nja, inga däck med så pass grovt och tjockt mönster har särskilt lågt rullmotstånd, tyvärr gör det grova mönstret att däcken även får sämre grepp, dvs tvärtom mot vad många tror!
Enl Contis hemsida skall Ride Tour även ha ytterligare ett extra tjockt punkteringsskyddande lager under slitbanan, så bilden
extra-puncturebelt-cutaway-01.png

Bild från: Continental Ride Tour
Jag har inte hittat ngt rullmotståndstest för Ride Tour, men i 37-622 väger de hela 690g, det finns 38-622 däck, med xtra punkteringsskydd, som väger (ungefär) hälften (385g)!
Vikten säger iofs inte allt om hur bra eller dåligt ett däck fungerar, men onödigt tunga, onödigt grovmönstrade däck med onödigt tjockt och klumpigt punkteringsskydd riskerar att kännas både tröga och trista att cykla på.
Det finns andra däck med liknande uppbyggnad som Conti Ride Tour och de brukar höra till de däck som har allra högst rullmotstånd i test.
Jag tror alltså att du lurar dig själv om du väljer Cinti Ride Tour om du vill ha däck med lågt rullmotstånd.
Däremot om du vill ha däck med minimal risk för punka, oavsett rullmotstånd och hur tröga och trista de känns att cykla med, då är de säkert ett bättre val.

Självklart skall du köpa precis de däck du vill ha, oavsett motivering.
Men har du själv jämfört hur det känns att cykla på onödigt tunga, onödigt grovmönstrade däck med onödigt tjockt och klumpigt punkteringsskydd med lika breda,
mot lätta och smidiga däck?
Jag har gjort det, jag har sedan förra året 38-622 däck på endast 350g på mina gravelhjul och jag kommer inte frivilligt att byta tillbaka till 700g däck, inte ens för pendling på dåliga vägar. För det har jag ~400g däck som jag är nöjd med.

Nu såg jag en del kloka synpunkter här. Angående rullmotstånd så har de en bana på mitten som är utan mönster, nog så viktigt om man vill ha lågt rullmotstånd på asfalt.

Däremot ska jag gå in och kolla på lättare trekkingdäck efter det du skrev här. Där verkar det finnas stora poänger att leta runt litet.

Jag vill ha mönster för att däcket ska prestera bra på våt asfalt och genom vattenpölar. Det är inte grusdäck jag letar efter. Punkteringstålighet, våtgrepp och prisvärdhet är för mig betydligt viktigare saker än vikt.
Nja, ett cykeldäck går inte att jämföra med ett bildäck, särskilt inte vad gäller mönstrets betydelse för våtgreppet
Läs vad däckskonstruktören Jobst Brandt skriver här:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/slicks.html

Angående rullmotstånd så har de en bana på mitten som är utan mönster, nog så viktigt om man vill ha lågt rullmotstånd på asfalt.
Nja, det behövs så tjockt gummi just där på slitbanan att en bana på mitten utan mönster i praktiken inte gör ngn större skillnad map rullmotståndet

Däremot ska jag gå in och kolla på lättare trekkingdäck efter det du skrev här. Där verkar det finnas stora poänger att leta runt litet.
Gör så
Det finns flera bra punkteringsskyddade 622-däck som väger endast 400-450g i 35-40mm bredd

Nja, det behövs så tjockt gummi just där på slitbanan att en bana på mitten utan mönster i praktiken inte gör ngn större skillnad map rullmotståndet

Drar inte hela fysiken nu men det är inte tjockt gummi som orsakar rullmotståndet. Att det skulle finnas ett direkt samband mellan hur tjockt gummi man har i däcket och vilket rullmotståndet är är rent nys. Däremot orsakar mönster större rullmotstånd. Om rakt-fram-körning inte går på något mönster blir rullmotståndet lägre. Beprövat sedan länge och syns på många sommardäck för bilar och i stort sett marknadens hela sortiment motorcykeldäck för landsväg, undantaget rena racedäck.

Gör så
Det finns flera bra punkteringsskyddade 622-däck som väger endast 400-450g i 35-40mm bredd

Har letat runt lite grand nu och de jag hittade hade dels ett mer grusorienterat mönster, dels var prisskillnaden ganska hysterisk. Vi pratar priser på minst 500 kronor per däck. Kan ha missat något men tror faktiskt inte det.

Dessutom noterade jag att Contidäcket jag länkat till här är ett av marknadens lättaste trekkingdäck. Det är inte ovanligt med Trekkingdäck som väger uppåt 900 gram.

Så om vi utgår från din tes om viktens betydelse men tittar på trekkingdäck är jag helt rätt ute...

Vad ska cykeln användas till när du inte cyklar Vätterrundan?

Vad som i det här forumet måste betraktas som kortdistanscykling (mina icke cykelbitna kompisar kommer inte att hålla med) det vill säga cykelturer på 2-4 mil. 10-20 procent stadscykling. Tvekar lite om jag ska göra den klar för transportcykling (alltså typ cykla till en kompis eller brorsan). Jag kommer ganska säkert inte att cykla på vintern men vill att den ska kunna klara någon enstaka snöbit som inte smällt än.

Några cykelturer som är längre än ovan. Jag har en tanke om att bygga en modern långdistanscykel, lite cykelns motsvarighet till något sådant här: https://www.motorradcenterstockholm.se/sv/motorrad-modell-bmw-r-1250-rt-9501-2019 men tror det blir att ta för mig för mycket. Men det skulle vara kul att pröva på åtminstone någon cykelsemester. Gärna då i sällskap med flickvännen.

:cool:

Lyssna på HåkanC. Evt kan man lägga till Continental 4 Season på listan.

Man köper inte däck på lägsta pris.

Däcken jag har på nu (på cykeln jag har nu) kostade 100 spänn styck på den lokala cykelbutiken. Gärna ett snäpp eller två upp från dem, därav Contidäcken jag återkommer till. Biltema skulle jag aldrig köpa cykeldäck på.

Däremot reflekterar jag över att ingen av er ens föreslagit däck som finns i svenska butiker överhuvudtaget. Notera vad jag skrivit ovan om att jag gärna håller mig där med tanke på om det blir aktuellt med service/reklamation.

Sedan tänker jag mig att däcken väl ska vara i nivå med cykeln i övrigt. 9000-kronorscykeln jag länkade till ovan kan helt enkelt inte matcha däck för 600-700 kronor styck. En cykel för 20-30 000 kronor med däck för 200 kronor paret - nej. Bara nej.

Jag har huvudsakligen letat på cykelkraft eller bikester nu, kollar lite på cykloteket också.

Continental Season 4 ligger högt i pris men känns vettiga i övrigt. Riktigt vettiga. Det jag tittat på då är i dimension 700x32c
Vitsen med att beställa från Tyskland är just att hjälpa dig få lägre pris på tyska däck från t.ex. Continental.

Bäst pris just nu (tror jag) är hos Bike24

Senast redigerad av en moderator:
9000-kronorscykeln jag länkade till ovan kan helt enkelt inte matcha däck för 600-700 kronor styck.
Det får du gärna utveckla lite mer, tex hur kan 600-700 kronors däcken veta hur mkt cykeln de är monterade på kostar?

Mer allvarligt är det så att däck kan ha stor betydelse för hur cykelupplevelsen blir, detta (mer eller mindre) oavsett vad cykeln kostar.
Chansen att 690g däck med tjockt, klumpigt punkaskydd och grovt mönster skulle ge en bra cykelupplevelse eller lågt tullmotstånd är obefintlig

Continental Season 4 ligger högt i pris men känns vettiga i övrigt. Riktigt vettiga. Det jag tittat på då är i dimension 700x32c
Conti GP4Season i 32mm är bra, men långt ifrån de bästa, jag har dem själv på cykeln jag skrev om ovan från höst => vår. Men ungefär nu byter jag till bättre däck, som jag också skrev om ovan.
Ett bättre 32mm contidäck, jmf med GP4Season, är GP5000
Hos tex Rose kostar de tom mindre än GP4Season: 389,15 SEK
En sak till: med bra däck blir betydelsen av slangens kvalité viktigare, välj butyl och undvik både de tyngsta (>120g) och de tunnaste(<75g), på ett ungefär. En annan viktig sak med slangar är att ventilen bör vara tillräckligt lång, ungefär 15mm längre än fälghöjden.
Sedan finns förstås slanglöst, men det kanske blir ett onödigt stort steg för dig?

Man köper inte däck på lägsta pris.
+ 1 Man försöker inte heller matcha nivå av tex komponenter med prisnivå av däck. Man köper de bästa däcken för ändamålet, inom rimliga gränser. Men att bra däck kan kosta +500 kronor är helt rimligt.
De stora tyska och engelska nätshopparna anses nog av många ha bättre och smidigare reklamationshantering än de svenska dito, och mycket större utbud än svenska LBS.

Det får du gärna utveckla lite mer, tex hur kan 600-700 kronors däcken veta hur mkt cykeln de är monterade på kostar?

Mer allvarligt är det så att däck kan ha stor betydelse för hur cykelupplevelsen blir, detta (mer eller mindre) oavsett vad cykeln kostar.
Chansen att 690g däck med tjockt, klumpigt punkaskydd och grovt mönster skulle ge en bra cykelupplevelse eller lågt tullmotstånd är obefintlig

Conti GP4Season i 32mm är bra, men långt ifrån de bästa, jag har dem själv på cykeln jag skrev om ovan från höst => vår. Men ungefär nu byter jag till bättre däck, som jag också skrev om ovan.
En sak till: med bra däck blir betydelsen av slangens kvalité viktigare, välj butyl och undvik både de tyngsta (>120g) och de tunnaste(<75g), på ett ungefär. En annan viktig sak med slangar är att ventilen bör vara tillräckligt lång, ungefär 15mm längre än fälghöjden.
Sedan finns förstås slanglöst, men det kanske blir ett onödigt stort steg för dig?

Jag har också kört gp4s på pendlaren - iofs som 28or - har cyklat en 20 mils brevet med dem till och mef, men det är inte ett väldigt lättrullat däck och trots det inte helt punkasäkert.
Nu kör jag med ett skapligt billigt 33mm däck på den cykel som rullar bättre och ändå har vettigt punkaskydd. Dock tänker jag inte rekomendera det till ovana mekaniker då det är ett as att montera. Men billigt, tåligt, skittålig och hyggligt rullmotstånd/känsla.

Jag tänker att däcket ska matcha cykeln i övrigt. Ett för "rejsigt" däck på en komfortorienterad cykel kommer att göra att man upplever cykeln som nervös med de däcken. Ett för komfortorienterat däck på en rejsig cykel och däcket kommer att upplevas som segt, trögt och klumpigt. Det är lite som att man inte sätter ett vanligt 65-profildäck på en Porsche, att sätta Porschedäck på en Volvokombi blir inte heller lyckat. Helheten ska funka.

Chansen att 690g däck med tjockt, klumpigt punkaskydd och grovt mönster skulle ge en bra cykelupplevelse eller lågt tullmotstånd är obefintlig.
Det beror på vad du menar med bra cykelupplevelse.Kommer det att ge en särskilt rejsig upplevelse. Nej.
Men: En av de sakerna som verkligen imponerat på mig med den cykel jag har är att jag aldrig varit med om att en trottoarkant har orsakat punktering. Aldrig. Och då har jag aldrig klivit av och gått upp på en trottoar. På 16 år. Jag har aldrig kört av en eker. På 20 år faktiskt (förra cykeln också, men där undvek jag trottoarkanter).
De däck jag har nu köpte jag under period när jag hade dåligt med pengar, men de har faktiskt funkat riktigt bra, lite tröga dock. Det största irritationsmomentet med förra däcken var att det var däck som hade mönster bara på sidorna, så det skakade i cykeln vid snabb kurvtagning. Det är därför jag inte vill ha grusdäck nu.

Ett "snabbt" däck där jag hela tiden måste vara rädd för grejerna och anpassa cykelturerna efter däcken är för mig ett dåligt däck. Det gör risken större att jag inte ger mig ut alls. Det ger verkligen en dålig cykelupplevelse. Om mitt ekonomiska sinne dessutom stör sig på att jag får lägga ut 500-1000 kronor om året istället för cirka 100 kronor om året på däck blir det ännu sämre.

"Allround" är för mig ett bra ord. Både när det gäller cyklar, mobiltelefoner, bilar och motorcyklar. För att nämna några exempel. Här har vi väldigt olika värderingar.

Men GP5000 är ett däck som inte ens klarar en vattenpöl särskilt bra, ännu mindre t.ex. blöta löv eller kvarvarande grus efter vintern. Säkert ett jättebra däck på en racercykel men inte på en landsvägshybrid.

Helheten måste funka helt enkelt. Själv går jag på priset. Undviker de allra billigaste slangarna och undviker de dyraste utan lägger mig på mitten. Köper oftast slang i den lokala butiken (har bilventil på nuvarande cykel om det spelar någon roll).

Ja det tror jag. Dessutom har jag slang och verktyg med mig efter den gången jag bokstavligt talat fick en spik i däcket. Då är det bra att bara behöva byta slang. Däremot kommer det att vara skönt att slippa ha med sig en skiftnyckel (jag har inte snabbkoppling eller ThruAxle på nuvarande cykel).

Tillbaka
Topp