Vill ha tips på bra momentnyckel!

Stuvarn

Aktiv medlem
Börjar bli dags skaffa en momentnyckel tror jag då cykeln bara består av dyr kolfiber :)
Nån som har eller vet å kan ge tips på en vettig momentnyckel som passar just för cykel typ 4-15(20)Nm...gärna nån länk så man smidigt kan klicka hem den :)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Har varit uppe förut. Vissa gånger spårar det mot kvalitetsnycklar som är dyrare än de flesta cyklar. Men finns nog mkt matnyttigt om man söker.

Om du klarar dig med 3-12 Nm säljer Canyon en Dekra-cerifierad momentnyckel för 99:-
26331_01_img_large.jpg

http://www.canyon.com/_se/shop/?category=Z08&item=26331

Den ingår även när man köper deras ramar.

Om du är rädd om din kolfiberram så kanske även en kedjestyrare kan vara intressant?
En sådan kan du beställa samtidigt, eftersom Canyon säljer en modell för montering i flaskställskruvarna på sadelröret
http://www.canyon.com/sv/accessories/#category=F22&id=23491

/Håkan

Jo hade tänkt sats på lite kvalitet! Har oxå ett antal Canyon momentnycklar som funkar bra i dom lägre åtdragnings momenten! Men vill ha en som oxå funkar till att dra åt sadeln typ (12Nm) och gängad hjulaxel (20Nm)

Tack för alla svar!

Cyclestores Giant-märkta ser likadan ut som Jobsworth-nyckeln på cykelwebben, 140-300kr (rrp) dyrare, fast utan T30 och långa 5mm bitsen. Deras logga måste varit dyr att måla dit.

Om någon har en sån där enklare från Canyon till övers kan jag tänka mig köpa en för en liten peng...

Tengtools har en liten 5-25 Nm som jag använt i många år, vill minnas jag gav en 600-ing för den, och den har betalt sig många gånger.

Denna använder jag på jobbet Rahsol från Gedore
2-25Nm, mycket bra noggrannhet. Kan låta lite overkill men prova att dra era hjulbultar till bilen efter rekommenderat åtdragningsmoment, ni kommer att bli förvånade.
Har den lilla hemma men har snålat in på den större 20-200Nm, blev en Tengtools.

/Kalle

Bilagor

• DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    94.5 KB · Besök: 86
Jag har köpt claes-ohlson momentnyckel för ca 350kr. Om man har ett mätinstrument så är det en förutsättning att man vet precisionen på det för att det ska vara användbart. Enligt produkt-informationen så skulle den visa max 4% fel (men borde också veta hur med vilken säkerhet felet inte överstiger 4% 95% eller 99% konfidensintervall(vilket inte framgick). Hela poängen med instrumentet är ju att säga att felet är mindre än ett angivet värde med en given sannolikhet. Hur som helst så var kalibreringen testad på varje exemplar, uppmätt värde och förväntat värde och vem som testat var angivet.Det är svårt att veta om man kan lita på det men det lät tillräckligt bra för mig. Jag tycker det är jättesvårt att bedöma moment eftersom det beror så enormt mycket på hur lång hävarm man har. Då jag drog hjulbultarna till 140 Nm så tycker jag dock att det var ungefär vad jag förväntat mig, rätt hårt men inte stenhårt. Priset på mätinstrument kan ju snabbt springa iväg och det finns aldrig ett instrument som kan ge dig det sanna värdet så det gäller ju att hitta ett som är "good enough" till bra pris.

SafeSurfer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har köpt claes-ohlson momentnyckel för ca
> 350kr. Om man har ett mätinstrument så är det
> en förutsättning att man vet precisionen på det
> för att det ska vara användbart. Enligt
> produkt-informationen så skulle den visa max 4%
> fel (men borde också veta hur med vilken
> säkerhet felet inte överstiger 4% 95% eller 99%
> konfidensintervall(vilket inte framgick). Hela
> poängen med instrumentet är ju att säga att
> felet är mindre än ett angivet värde med en
> given sannolikhet. Hur som helst så var
> kalibreringen testad på varje exemplar, uppmätt
> värde och förväntat värde och vem som testat
> var angivet.Det är svårt att veta om man kan
> lita på det men det lät tillräckligt bra för
> mig. Jag tycker det är jättesvårt att bedöma
> moment eftersom det beror så enormt mycket på
> hur lång hävarm man har. Då jag drog
> hjulbultarna till 140 Nm så tycker jag dock att
> det var ungefär vad jag förväntat mig, rätt
> hårt men inte stenhårt. Priset på
> mätinstrument kan ju snabbt springa iväg och det
> finns aldrig ett instrument som kan ge dig det
> sanna värdet så det gäller ju att hitta ett som
> är "good enough" till bra pris.

+1

Debbo skrev:
> 1m rör och en stor vispgrädde i påse
> fasttejpad, sen sitter sadelstolpen som den ska
> :-)

Just så.

Nej men jag köpte en pro bikegear momentnyckel 3-15 Nm har funkat klockrent hittills. Sen fick jag en bontrager 5Nm 4mm insex nör jag köpte min senaste ram. Den är riktigt bra

Luzen skrev:
> Om någon har en sån där enklare från Canyon
> till övers kan jag tänka mig köpa en för en
> liten peng...

Har ju köpt några Canyon cyklar så jag har en helt ny liggandes! Du kan ju höra av dig om du vill ha den!

yann skrev:
> http://www.cykelgear.se/verktyg/specialverktyg/mom
> enttoppnyckel för 375:- ser exakt likadan ut som
> Jobsworth. Har en själv därfirån och funkar
> kanon.

Det gick inte så bra :)
Beställde momentnyckeln hos Cykelgear som lovade skicka samma dag (torsdag 4/12) men då jag nästa dag kollade så var min beställning under behandling! Så jag mejlade dom å fick svaret att den var slut på lagret!
Annulerade då min beställning! Men idag tisdag(9/12) är fortfarande pengarna reserverade på mitt konto = alltså inte tillgängliga för mig! Har lite dålig koll på sånt här...men löser sig detta av sig själv eller måste jag agera på nått sätt?

Det brukar lösa sig av sig själv. Reservationen brukar ligga kvar 5 bankdagar.
du har pm,

Senast ändrad:
Luzen skrev:
> Det brukar lösa sig av sig själv. Reservationen
> brukar ligga kvar 5 bankdagar.
> du har pm,

Ok då vet jag...tack för snabbt svar!

Jo det tog exakt 5 bankdagar så var pengarna tillbaks på kontot!
Då jag inte hittade nån momentnyckel i GBG till vettigt pris så blev det såklart en ny beställning då dom hade kommit in igen! Har provdragit det mesta på cykel nu å är grymt nöjd!
Så det blev bra till slut trots allt :)

Bilagor

• IMGP6600.JPG
    IMGP6600.JPG
    115.6 KB · Besök: 103
Tillbaka
Topp