Vill ha tips på mtb

Henrik70

Ny medlem
Vill ha tips på mtb
Hej,
Jag står inför uppgiften att köpa en mtb. Är nybörjare och har inte cyklat förr. Jag har löptränat en hel del och kommer (vad jag tror) att i första hand använda cykeln som motionsredskap på stigar och grusvägar. Min budget är upp till ca 6000:- De cyklar jag har tittat på är följande:

Nishiki Cascade, 5900:-
Framgaffel: RST-Omega T4
Bakvxl: LX
Framvxl: Alivio

GT Avalanche 2.0, 4795:-
Dämpare Mozo R-200
Bakvxl: Alivio
Framvxl: Acera

Trek 4400, 5495:-
Gaffel: RST omega T4
Bakvxl: Deore

Marin Palisades Trail, 6200:-
Gaffel: Answer South 80
Bakvxl: Deore
Framvxl: Deore

Marin Hawk Hill, 5400:-
Gaffel: Answer South 80

Merida Matts Sport 300, ?:-

Scott Montana, 5495:-
Gaffel Suntour XC-60

Det vore intressant att höra om någon av er har erfarenhet av någon av cyklarna och om ni tycker någon är att föredra framför dom andra. Det här är de cyklar jag har lyckats hitta hos handlare runt om i Uppsala. Tar tacksamt emot förslag på andra märken/modeller i samma prisklass.

Mvh.
Henrik

Vill ha tips på mtb
Hej Jonas,
Det känns ju tryggare att köpa av en handlare eftersom jag inte har hunnit lära mig vad som är bra/dåligt än. Men visst, förslag på begagnat tar jag gärna emot. Har du något att erbjuda?

/Henrik

Vill ha tips på mtb
Kolla här på Happy - du får väldigt mycket mer om du köper beg i den prisklassen. Kalkylera dock med en reparations/modifikations budget...

Mtb är inte lika känligt vad avser storlek som racer, men var ändå säker på vilken storlek du skall ha (ungefär - det skiljer en del mellan tillverkare).

Vill ha tips på mtb
Nishiki Cascade, 5900:-
Framgaffel: RST-Omega T4
Bakvxl: LX

Bästa bakväxlel. Sedan får du nog uppgradera dämparen, men kör så länge den håller.
Det viktigaste är ju att man har kul i skogen. Inte vilka prylar man har. Fast bra grejjor är ju bättre än dåliga. :P
Jag vet inget om cykeln, men jag antar att du tycker ram och andra komponenter är ok, eller att dom i alla fall är jämnbördiga med de andra cyklarna.

Jag röstar för Nishiki:n. ............. eller något begagnat. Kolla Velomag.se och happys köp och sälj forum så kanske du hittar något kul =)

Vill ha tips på mtb
Marin Palisades Trail verkar vara mest för pengarna.

Vilken bakväxel som sitter där är egentligen inte intressant, det är klart mer intressant vad det är för dämpare eftersom den är klart dyrare att byta ut.

Vill ha tips på mtb
En kona blast kanske? Förvisso 6800kr, men det kanske är värt det. Deore och Lx komponenter, rätt ok dämpare? om man jämför de andra du valt iaf. Nav förberedda för skivor. Tycker den verkar prisvärd.

Vill ha tips på mtb
jag vill oxå lägga en röst på kona blast, rolig och mycket cukel för pengarna. Annars skulle jag välja Marin palisades trail, det är den bästa cykeln av de alternativ som du angivit.

Vill ha tips på mtb
Har du aldrig cyklat mtb förrut så kommer vilken av som helst av modellarna att funka. Skit i vad det är för spec på dom. Det är ungefär likvärdiga allihopa. Personligen skulle jag nog tagit Marin bågen.

Viktigare är att provcykla o känna att dom känns bra. Det är iofs inte så lätt när man är nybörjare eftersom det är svårt att riktigt veta vad som känns "rätt".

En duktig cykelhandlare skall kunna hjälpa till med utprovningen. Jag tycker INTE att du skall köpa begagnat om det är din första mtb. Du vill ju ut o cykla o inte hålla på med mek/uppgradering. Dessutom kommer du ju få tillgång till hjälp av din cykelhandlare när du har frågor/problem (vilket du garanterat kommmer att få).

my 2 cents..

Vill ha tips på mtb
Bakväxlar är ofta "lockbeten".... t ex en XT eller LX bakväxel som sticker ut och en massa no-nameprylar som köparen inte ser. Dessa no-nameprylar (t ex fälgar, vevlager, nav) är som sagt mycket dyrare/jobbigare att byta ut än en bakväxel.

Kona och Marin, bra cyklar även i de lägre prisklasserna.

Vill ha tips på mtb
Hej TommyE
Intressant åsikt det här om bakväxlar som lockbeten. En handlare sa till mig idag att bakväxeln var den viktigaste komponenten då man med kraftigt tryck på pedalerna ibland vill växla 3-4 växlar "i ett drag", och menade då att man inte skulle ha sämre än Deore. Men jag tror personligen att det viktigaste är att hitta en ram/cykel som man trivs med där man får en bra "cykelkänsla". Självklart är det så att ju mer man betalar, desto bättre komponenter får man, så i mitt fall vill jag köpa något prisvärt/billigt för att "prova på"; om jag sedan fastnar är det ju enkelt att köpa nytt och bättre eller byta komponenter. Eller tänker jag fel?
/Henrik

Vill ha tips på mtb
Henrik70: Det där med att "man med kraftigt tryck på pedalerna ibland vill växla 3-4 växlar "i ett drag" är inget som någon erfaren cyklist skulle rekommendera. Att växla utan att lätta på pedaltrycket sliter ut vilka växlar/kassetter/kedjor, även XT/XTR, på nolltid. Ok, det fungerar, men det är inget man ska ta för givet att det kommer att hålla för i längden. Deore komponenter håller idag en lika hög nivå som LX/XT gjorde för 6-7 år sedan. Lägger min röst på Marinen jag med, även ramen är en viktig del av cykeln - den delen du inte kommer att uppgradera i första taget. ;-)

/Leo

Vill ha tips på mtb
Henrik70:

Om man vill vålda på med så många växlar åt gången är nog valet av reglage viktigt. Gripshift eller thumbies är väl att föredra...bakväxel spelar inte så stor roll. Men som Leo säger, gör man så med fullt pedaltryck - ja då ökar risken för chain-suck plus att cykelhandlaren blir extra glad då han får sälja mer kedjor, drev och kassetter åt dig.

När jag började med MTB, 1993, så hade jag inte lärt mig att växla/planera växling riktigt. Följden blev att jag drog i med många växlar åt gången, med full kraft dessutom. Tur att ramen var av tjocka stålrör, för det blev en hel del chain-suck innan jag kom på (snarare läste i en cykeltidning) vikten av planering/växelteknik.

Det är klart, jag kan tänka mig scenarier för en fullblods tävlingscyklist där man måste växla många växlar åt gången med full kraft, men för mig (glad motionär) duger det med "försiktig" växling.

Vill ha tips på mtb
Marin! Ramen är viktigast. Du kommer ändå behöva byta komponenter oftare än att byta ram. Dessutom är ramen en fast vikt som är svår att göra lättare till skillnad från de öviga komponenterna.
dp

Vill ha tips på mtb
Jag vill hävda att bakväxeln är en av dom MINST viktiga delarna. Det är i princip bara en fjädrad led, inte alls speciellt invecklad manick. Jag kan säkert räkna upp 10 st komponenter som hamnar före i rangordningen. Lockbete för nybörjare är vad det är. Det är ju inte för inte som så många hojjar är specade med XT bakväxel och resten LX eller Deore. Det syns nämligen inte lika mycket i butik.

Vill ha tips på mtb
Tack för era åsikter! Marin verkar onekligen göra bra cyklar vad jag har förstått. Var även ute och provcyklade en Trek 4500 idag som jag helt spontant tyckte kändes mycket bra. (Provade bara på asfallten utanför affären så den testen är väl inte så mycket att hänga i gran...)
/Henrik

Tillbaka
Topp