Vill ta upp downhill igen (efter 12 år)

alesande

Ny medlem
Hej!

När jag var 15-17 åkte jag mycket downhill, ägde en kona stinky 02 och det var sååå roligt.

Sen så blev brudar mer intressanta och..ja ni vet, sålde cykeln för att göra annat.

Nu har jag fått den galna idén av att börja köra downhill igen (nu är jag 28). Jag bor i Stockholm och undrade följande:
1) Vart kan man åka downhill i Stockholmstrakten?
2) När jag bodde hemma förvarade jag cykeln i föräldrarnas garage, men nu bor jag i en lägenhet och skulle aldrig våga lämna en DH cykel i cykelrummet. Vart ska man förvara sin kära hoj?
3) Finns det några föreningar eller grupper som kör tillsammans på helgerna i Stockholm? Vill gärna göra det till en social grej också. Tänkte också att en sådan förening kanske har någon form av cykelrum som man kan hyra in sig på?
4) Vill köpa en begagnad cykel, är det några märken jag bör undvika? Tänkte typ en Kona Stinky igen.

Om det är något annat jag bör tänka på så skriv gärna! (Jag är för övrigt ganska vältränad så tror att jag klarar av att köra det rent fysiskt).

Flottsbro är väl stället som gäller nu. Gissar att det är bra häng där med.

Kona Stinky är sjukt föråldrad, om du mot förmodan skulle hitta en. Ta en titt på köp och sälj här eller blocket efter något lite nyare. En 5 till 7 år gammal DH behöver inte vara så fasligt dyr.

Kolla facebookgrupperna Stockholms FriÅkare, som bygger, underhåller och kör i Hammarbybacken och Hagabacken Downhill, som kör i, surprise, Hagabacken.

Hammarbybacken och Flottsbro är de ställen där det körs lift i Stockholm.

Jag tror inte du behöver kolla på en ren DH-cykel. En modern utförsorienterad enduro/allmountain-hoj med 150+ i slaglängd kommer kännas som en raket utför jämfört med Konan du rullade på förr. Trots detta kommer de även funka bra i skogen när du vill åka mer än bara utför.

Tack för alla svar! Har ni några förslag på förvaring av en cykel? Ni som bor i lägenhet; vågar ni lämnar eran hoj i cykelrummet?

köpte nån sorts ca 3mm tjock gummimatta på biltema som jag har cykeln på. Visst den tar plats men nu förstörs inte golvet om det droppar efter regn/tvätt iaf. Tror det finns en enorm tråd om cykel i lägenhet. Det är meckigare än villa men det går

Ang cykel i lägenhet. Jag byggde en hylla med spotlights och satte i vardagsrummet. Då hade jag bara en. Nu finns det fyra cyklar i lägenheten, två var, så blivit lite svårare men en står fortsatt på hyllan, de tre andra där det finns plats :) Aldrig i förrådet!

IMG_20160213_125649.jpg

Ett alternativ kan ju vara att förvara den på vinden också om det är möjligt, mindre sårbart än ett källarförråd. Hör med föreningen annars där du bor om det kanske finns ett utrymme du kan få tillgång till/hyra.

Jag är också sugen på en begagnad DH hoj, osäker på vart man ska leta dock, tycker utbudet är litet. Tips på vart man ska leta? Alternativt förslag på en ny för en nybörjare, både komponent och pris.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp