pennan
Aktiv medlem
Vill vi ha svenska handlare kvar?
Där finns ju både BCF och Detrail, då kan man handla direkt från ''fabrik'' :-)Utveckla gärna ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Där finns ju både BCF och Detrail, då kan man handla direkt från ''fabrik'' :-)Utveckla gärna ?
Kan vi prata om det som dödar svensk handel mest? Hyror. Skulle aldrig starta ett företag om jag inte ägde fastigheten det låg i. Vissa fastighetsägare verkar hata levande stadskärnor. Och att extremt många företagare är inkompetenta nollor som inte skulle kunna få lönsamhet i någonting.Jag skulle verkligen se Daniel Mifsud idé som något bra om priserna blir bra, vilket de aldrig varit. Jag har dessutom svårt att tro på det. Svindyra saker i Sverige är fortfarande billigare att köpa utomlands och då i Tyskland och så har det alltid varit sedan 1980. Allt från bilar, datorer teknik mm. Exempel året/åren innan corona kostade sram axs xx1 växel, xx1 derailleur, xx1 vevparti 18000-23000 i Sverige. Tyskarna låg då på 10000-12000 för alltihop inkl frakt, fick det dessutom levererat på 3 dagar. Jag tror fortfarande ingen i Sverige kommer kunna konkurrera med Tyskarna eller resterande europeiska länder när det kommer till att prissätta svindyra saker oavsett vad det är. Visa mig det och jag kommer handla i Sverige igen men inte fram tills dess. Att jag inte tror på det är enkelt. Sverige har aldrig varit och kommer aldrig bli ett "business to business" land som resterande europeiska länder utanför Skandinavien faktiskt är, där de också ställt om. Detta pga något som redan nämnts: Momsen men inte bara pga den utan också mestadels den skeva synen svenska politiker tryckt ut till massorna som alla gått på i över 40 år : "Är du företagare så är du miljonär per automatik" som är fel! Skatterna som moms, sociala avgifter mm som skall in varje månad som företagare tvingas betala är helt sjukt felsatta i just Sverige och därför kommer man aldrig kunna konkurrera med resterande europa, som förstått och fattat vad företagsamhet ger tillbaka till samhället det vill säga JOBB. Något som svenska politiker aldrig kommer förstå för de tror allt finansieras av skatt. Finns inga företag, var skall skatten komma ifrån? Visa mig motsatsen och jag kommer börja handla här igen.
Visst är R2 bra men har du någon gång haft en produkt med garantifel som du fått utbytt utan att behöva plocka av, skicka in, hämta ut ny på posten och sen behövt montera och justera in? Hos en lbs kan du bara lämna in din cykel du köpt där med garantifel och få det fixat gratis och utan att behöva göra något mer förutom kanske visa upp ett kvitto vilket är rätt givet.När folk skriver "service" i butik så vill jag tillägga att vissa onlinebutiker från Tyskland har ljusår bättre service än någon fysisk butik någonsin kommer kunna erbjuda!
Allas favvo-butik R2
*Ljusår bättre i garantiärenden och otrolig snabba på att svara
*De kan även svara på tekniska frågor som tjejen bakom disk hos LBS inte har en susning om
och något som R2 bike är unika med, de skriver utförlig text och väger varenda produkt oavsett om det är skruv, styren eller shampoo.
Vill jag veta exakt vikt på produkt och teknisk information så är det endast R2 bike som levererar denna typ av service.
**Detta utöver att utbudet är 1000x större än vad en butik kan erbjuda, allt från titanskruv till exotiska styren och sadelstolpar.
Jag fixar hellre med cykeln själv även om jag har rätt mycket tumme mitt i handen.Visst är R2 bra men har du någon gång haft en produkt med garantifel som du fått utbytt utan att behöva plocka av, skicka in, hämta ut ny på posten och sen behövt montera och justera in? Hos en lbs kan du bara lämna in din cykel du köpt där med garantifel och få det fixat gratis och utan att behöva göra något mer förutom kanske visa upp ett kvitto vilket är rätt givet.
Det kan ingen onlinebutik göra oavsett hur bra service de har.
Jag tror många tittar på prislappen på en Allebike, MB31, Canyon, Rose, osv, och låter det styra. Det är ofta ett otroligt stort fokus på att få "mycket för pengarna". Det kan innebära mycket fel för pengarna också om man bara fokuserar på komponenter och inte har en susning om ramgeometri och vad som passar en själv.
Alla har inte heller en bra LBS i närheten, men tar sig inte heller tiden att åka till en vettig butik tyvärr. Det där klippet på nätet kan då lätt bli ett riktigt dyrt felköp.
Ja, det tror jag alldeles säkert att många gör.Jag tror många tittar på prislappen på en Allebike, MB31, Canyon, Rose, osv, och låter det styra. Det är ofta ett otroligt stort fokus på att få "mycket för pengarna". Det kan innebära mycket fel för pengarna också om man bara fokuserar på komponenter och inte har en susning om ramgeometri och vad som passar en själv.
Alla har inte heller en bra LBS i närheten, men tar sig inte heller tiden att åka till en vettig butik tyvärr. Det där klippet på nätet kan då lätt bli ett riktigt dyrt felköp.
Nja, skulle säga att geometrygeeks.com löser det för den invigde. Jävligt mycket svårare med skor…Problemet med att köpa cykel på nätet är geon är svårbedömd om man inte provcyklat. Delar köps såklart bäst på nätet. Kläder -och framför allt skor- är någonstans mittemellan.
Fast inte gör de det gratis? Det finns ju bilmekaniker som inte säljer bilar så nog borde nukeproof kunna klara sig utan Specialized handlare?webbshopparna räknar ju själva med att det skall finnas kunniga cykelbutiker, vare sig det handlar om canyon som måste få en del utbytt på garanti eller t.ex när jag skulle reklamera ett däck till tysken blev jag även då hänvisad till en lokal butik. så det blir ju lite udda att dem förväntar sig att butiker skall finnas lokalt medans dem samtidigt konkurrerar ut dem
Ja, det är ett vågspel. Inte perfektProblemet med att köpa cykel på nätet är geon är svårbedömd om man inte provcyklat. Delar köps såklart bäst på nätet. Kläder -och framför allt skor- är någonstans mittemellan.
Det beror ju på, pryl köpt från tillverkare som bara säljer direkt kommer ju pröjsa butikens arbete. men reklamationer generellt är inte speciellt lukrativa. Det jag försökte säga var iallafall att om cykelbutiker klappar igen så kommer det påverka även dem som bara köper direkt.Fast inte gör de det gratis? Det finns ju bilmekaniker som inte säljer bilar så nog borde nukeproof kunna klara sig utan Specialized handlare?
Tror nog att den sk marknaden löser detta.
Fast om de nu sysslar med att fixa andras reklamationer till underpris och köpa in komponenter till överpris så låter det ju som om någon form av förändring är nödvändig.Det beror ju på, pryl köpt från tillverkare som bara säljer direkt kommer ju pröjsa butikens arbete. men reklamationer generellt är inte speciellt lukrativa. Det jag försökte säga var iallafall att om cykelbutiker klappar igen så kommer det påverka även dem som bara köper direkt.
Skulle vilja tillägga att Bike24 har som vana att skriva ut vikt på en hel del kläder, info som inte finns ens hos tillverkarna många gånger. Det är bra när en tittar på t.ex. en jacka utan att kunna veta hur fodrad/ofodrad den är.Vill jag veta exakt vikt på produkt och teknisk information så är det endast R2 bike som levererar denna typ av service.