Vill vi ha svenska handlare kvar?

gyttorparn

Aktiv medlem
En liten fråga, är det så mycket billigare att handla från tex Tyskland så att det inte är motiverat att handla lokalt? ( om man har nån lokal)
jag är för ny för att veta hur det ligger till, kan bara jämföra med cross/enduro handlare, personligen så handlade jag alltid av samma handlare i möjligaste mån och hade då rabatt så att det inte motiverade att handla utomlands bara för att spara nån hundring + att man får service och tips. Tyvär har våran lokala cykelhandlare lagt ner för ett år sen så här finns ingen att handla mtb grejjer av

På första frågan är svaret tyvärr ofta ja, det är i värsta fall 50-100 % dyrare i butik i Sverige. Exakt orsak till detta debatteras flitigt men att butikerna ibland vad jag hört har högre priser in än tyska butiker kan ha till kund är ju en svår ekvation att få ihop.

Jag vill gärna ha en lokal kunnig butik för service, och den stöttar jag när det är tillfälle genom att lämna in framförallt dämpare där, men de behöver för min del inte nödvändigtvis sälja så mycket bulk-produkter.

Jag handlar nästan allt online, Tyskland. Uppskattar lbs men har svårt att motivera 50-100% påslag när jag ska hålla igång iaf fyra cyklar.

Klubbkläder köps via lokal butik.

Jag har svårt att motivera att vänta en extra vecka på delar. Uppsala påstås vara en cykelstad, men väldigt vanliga delar är närmast omöjliga att köpa här. Då blir det enklare att betala 20% mindre och få hem det på 2-3 dagar.

Svårt att rättfärdiga det enorma prispåslaget. Speciellt när dom sällan har det jag vill ha inne på lager.

Men då är jag också så pass snål att jag försöker handla på rea. Även då jag handlar hos tysken

Jag driver en cykelverkstad och igår när jag kika på dubbdäck att beställa hem så får jag betala samma pris ex moms i inköpspris som många internethandlare har ut inkl moms. Då är det svårt att konkurrera med priser och istället hoppas på att kunderna uppskattar och är beredda att betala för den personliga servicen och närheten.

Jag driver en cykelverkstad och igår när jag kika på dubbdäck att beställa hem så får jag betala samma pris ex moms i inköpspris som många internethandlare har ut inkl moms. Då är det svårt att konkurrera med priser och istället hoppas på att kunderna uppskattar och är beredda att betala för den personliga servicen och närheten.
Stora jäklar kan på ett annat sätt ha vissa varor de inte vinner något på eftersom de har vissa varor med sjuk marginal. Ex. Verktyg av sådan låg kvalitet att lbs aldrig skulle ta in. Jag skulle gärna betala mer lokalt om saker fanns i lager, men jäkligt svårt balans det där. Prioriterar ofta snabbt framför 20% billigare

Ja det är ju en balans det där också med hur mycket pengar man kan ha uppbundet i lager och då blir det lätt att man främst har de delar som oftast går åt i lager och sen får man ta hem highend grejerna när det efterfrågas av kunderna. Men ja då tar det några dagar innan det är på plats..

Största problemet klandrar jag franchise modellen för, oklart om de drivs av någon med cykelintresse men att de man möter i butik knappt kan något om cyklar utöver vad som uppges i marknadsföring och med nöd och näppe klarar av att skruva ihop en cykel är ganska tydligt här i stan.

Jag kan handla i en lokal butik ibland, men jag direkt undviker kedjorna, vilka i sin tur (i min mening) har konkurrerat ut de gamla butikerna med sin jämförelsevis aggressiva marknadsföring på dussincyklar.

Men naturligvis köps volymen från tysken pga prisnivån.

Vilken del av landet befinner du dej i?

Vadå Tyskland eller lokalt. Finns nästan bara xxl här i norr. Bara prylar som man själv är expert på behövs ingen hjälp!

Var ner till Stockholm förra året på mc. Hur kan ni bo så där tätt på varandra? Slog upp tältet sent en kväll vid en lugn avsides väg några mil utanför. Men jäklar vad cyklister det swishade förbi på morgonen. Alla med racer och dom flesta i grupp. Ni lever ändå ett annat liv socialt där nere!

Även jag har fått veta att det är som @Rattnalle och @Rassemouse skriver:
Cykelhandlare tjänar inga, eller åtminstone minimalt med, pengar på att sälja cyklar eller delar
Det de tjänar på är service, betald service.
Så den som vill ha kvar sin lokala cykelhandlare kanske inte behöver handla sina cyklar eller prylar där,
men lämna in sin cykel för service och betala för servicen!

Cykelhandlare tjänar inga, eller åtminstone minimalt med, pengar på att sälja cyklar eller delar
Så den som vill ha kvar sin lokala cykelhandlare kanske inte behöver handla sina cyklar eller prylar där,
Om det är så det ligger till så faller det bort för mej, jag vill göra all sevice själv, även helservice på gaffel/stötdämpare då jag tycker halva nöjet är att skruva/serva

Hade mer än gärna handlat lokalt. Men ofta finns inte det man vill ha i lager och tar längre tid att få hem via butiken. Kompetensnivån är också svår att få en uppfattning om.
Vem som t.ex. är kunnig på dämparservice är högst oklart och det lutar åt att jag hellre gör det själv.
Jag skulle vilja köpa nya knäskydd men nästan ingen verkar ha lite alternativ på lager att prova.

Boendes med alla andra i sthlm kunde man ju tänka sig att det ska gå att hitta. Vi är åtm många som hjälps åt att hålla stigarna öppna ;)

Jag brukar lägga jobb lokalt hos min LBS (Sportson). Det är service, byte av slitdelar etc. Tycker de har oförtjänt dåligt rykte. De har mekaniker på olika nivåer. Några gör enklare jobb och andra kan göra svårare. Inget konstigt med det. Helt klart lättja hos mig. När jag var yngre mekade jag allt själv men orkar inte längre. Sen köper jag det mesta av kläder, däck etc online. Handlar både om utbud av märken jag vill ha som de inte saluför och givetvis om pris. Däremot försöker jag handla av svenska handlare som TCM och Tooorch om det passar. Ofta har de så bra priser att det är ok. Sen har ju de stora europeiska e-handlarna så bra reor eller priser på vissa produkter att det inte går att välja något annat ibland som tidigare nämnts. Köpte en DH-hjälm till 60% rabatt tex, svårslaget.

Är det altså sån stor skillnad ?
Nä inte alltid men tillräckligt ofta. För enstaka köp kliver jag in här och där. Har förvisso klubbrabatt i en. Ska jag dock tömma en varukorg blir det ofta flera hundralappar eller ett par tusen i skillnad.

Hade jag helt saknat hål att stoppa pengar i hade jag nog lagt betydligt mer hos lbs. I viss mån är det även en sortimentsfråga.

Lokalt i tex Stockholm betyder ju oftast minst en timme fram och tillbaka, när amazon prime kan leverera samma vara till samma pris under 24 timmar gratis till dörr så är valet inte svårt

Jag hade i några år en riktigt bra LBS. Men hade sade till mig att köpa delarna själva hos tysken, han kunde montera den. Snabbare och billigare än LBS beställde den. Han hade däck, skärm och andra viktiga saker på lager som jag har köpt där.

Tyvärr sålde han butiken. Men nu kan jag göra allt själva, så lyckligtvis ingen problem för mig.

det är nog samma utveckling i tyskland. svårt driva lbs när man inte får vettiga inköpspriser.
Klickade gilla på båda eftersom jag håller med, inte gillar situationen. För även om det blir billigare att handla från Tyskland, även med frakt inkluderat, så utarmar det de lokala butikerna som inte har råd att binda upp kapital i ett hyggligt utbud av slit- och reservdelar för den gången man inte har lust att vänta 3-5 dagar på att paketet ska dyka upp med PostMord.

Så jag köper gärna en kassett, bromsskiva, eller framdrev till "överpris" lite nu och då för att åtminstone hålla omsättningen uppe. På ramar och hjul upplever jag prisskillnaden som mindre allvarlig, men den kategorin är åas lite mer av sällanköpskaraktär.

jag tycker det är en riktigt trist utveckling själv. Det känns både väldigt slösaktigt att massa prylar skickas individuellt från tyskland istället för att samlat gå till ett antal butiker. Sen behövs det ju cykelverkstäder med kompetenta mekaniker om man dels vill att cykling skall bli mer populärt som transportmedel men framförallt för att kunna hedra garantier och reklamationsrätt. Så det ser ut i nuläget med väldigt varierande kompetensnivåer, inga direkta utbildningar för att ta sig in i branchen, och många butiker som klappar igen känns ju inte speciellt hållbart.

Problemet är att många LBS inte utför någon typ av arbete på cyklar de inte själva sålt. När man möts av såna besked blir det ju att man handlar delarna från Tüskeland och lär sig göra jobbet själv. Om det verkligen är så att butikerna inte tjänar på att sälja cyklar utan tar in pengarna på service är ju det ett rätt underligt ställningstagande...

Att det alltid är flera veckors väntetid på att få något gjort på verkstaden hjälper ju inte heller till.

Jag gör det mesta själv nuförtiden och är rätt nöjd med det.

Exempelvis är momsen lägre i Tyskland än Sverige vilket ger en direkt lägre peng på en produkt. Utifrån det jag representerar så kan jag nämna att listpriset är något lägre för ex. giganter inom web-handel än vad vi distributörer har, visserligen lite olika avtal, så råkar du driva en stor tysk nationell web-handel så har du ett lägre inköpspris än många andra återförsäljare i Europa.
Utgår jag från mig själv så är priset såklart ett stort avgörande, gränsdragningen är skör, och andra sidan då jag verkar och bor i en liten kommun så värnar jag extra för de få lokala butiker som finns kvar, om jag lägger en liten mer peng på något så kanske det blir avgörande att butiken finns kvar. Känslan i en större stad kanske är skillnad. Jag kommer alltid rekommendera att handla i lokala butiker då centrumbilden oavsett var du bor är avgörande för en trivsam levnadsmiljö.

Problemet är att många LBS inte utför någon typ av arbete på cyklar de inte själva sålt. När man möts av såna besked blir det ju att man handlar delarna från Tüskeland och lär sig göra jobbet själv. Om det verkligen är så att butikerna inte tjänar på att sälja cyklar utan tar in pengarna på service är ju det ett rätt underligt ställningstagande...

Att det alltid är flera veckors väntetid på att få något gjort på verkstaden hjälper ju inte heller till.

Ja, jag ställer mig också lite frågande till att de inte skulle tjäna nåt på delarna. Som du säger, vissa vägrar serva annat än märket de själva säljer, vissa blir skitsura om man vill ta med egna delar, osv. Om det nu är servicearbetet de tjänar pengar på, borde de ju försöka ta in så mycket sånt som helst och bara vara glada om man tar med delar själv. Nåt jag sällan upplever, snarare tvärtom som sagt.
Den LBS Berk beskrev vore drömmen för mig. Nu gör jag det mesta själv, men skulle gärna lämna in om det inte vore för de hutlösa priser på delar de då ska sälja på en.

Vilka handlare gör fortfarande så att de inte servar cyklar de själva sålt?
Att det fortfarande händer i tex Tyskland (vart handlarna inte ens hinner med att serva cyklarna de själva sålt) men i Sverige känns det länge sen som handlare gjorde så?

Exempelvis är momsen lägre i Tyskland än Sverige vilket ger en direkt lägre peng på en produkt. Utifrån det jag representerar så kan jag nämna att listpriset är något lägre för ex. giganter inom web-handel än vad vi distributörer har, visserligen lite olika avtal, så råkar du driva en stor tysk nationell web-handel så har du ett lägre inköpspris än många andra återförsäljare i Europa.
Utgår jag från mig själv så är priset såklart ett stort avgörande, gränsdragningen är skör, och andra sidan då jag verkar och bor i en liten kommun så värnar jag extra för de få lokala butiker som finns kvar, om jag lägger en liten mer peng på något så kanske det blir avgörande att butiken finns kvar. Känslan i en större stad kanske är skillnad. Jag kommer alltid rekommendera att handla i lokala butiker då centrumbilden oavsett var du bor är avgörande för en trivsam levnadsmiljö.
Köper man från Sverige är de skyldiga att ta ut svensk moms, därför priserna ändras när man går till kassan

Det finns en aspekt som jag tror missas. Många internetbutiker har egna märken (Radon etc.). Därmed får de köpa in komponenter till pris som tillverkare istället för vanlig ÅF. Cyclecomponents körde samma devis i Sverige ett tag (innan de blev Bikester). Lägg på den skillnaden, utöver moms och volymer så växer prisskillnaden.

För egen del är intresset att handla över disk lågt. Det är sällan det jag söker finns i lager (även vanliga saker som Schwalbe däck) och väntetiden är oftast längre "över disk" än över internet. Det jag värderar och betalar för är kunnig verkstad.

En liten fråga, är det så mycket billigare att handla från tex Tyskland så att det inte är motiverat att handla lokalt? ( om man har nån lokal)
jag är för ny för att veta hur det ligger till, kan bara jämföra med cross/enduro handlare, personligen så handlade jag alltid av samma handlare i möjligaste mån och hade då rabatt så att det inte motiverade att handla utomlands bara för att spara nån hundring + att man får service och tips. Tyvär har våran lokala cykelhandlare lagt ner för ett år sen så här finns ingen att handla mtb grejjer av
Ja, det är en mycket väsentlig skillnad. Speciellt om du bor i en liten avkrok, men även XXL och de andra skitvaruhusen ligger högt i pris även när de annonserar "superbilligt".
Din rubrik "Vill vi ha svenska handlare kvar?" rimmar inte riktigt med frågan du ställer tycker jag.
Vad menar du med "handlare"? Är det fler Karinförsäljare med delar från 90-talet på lagret, du menar så, ja visst, det är många som inte kan laga en punka själv och kan vänta en vecka eller två.

Är det färska reservdelar eller uppgraderingar över natten till din allra senaste FS (för du byter förstås cykel varje säsong), du menar, så: ja, det hade väl varit trevligt, men det vill tyvärr inte "Shimano" och de andra. De föredrar stordrift och det gäller i de flesta branscher inkl leverpastej.
Typ, köper du 1 Vinylplatta (OM, grossisten ens är vänlig och går med på att sälja ett enstaka ex till dig som liten handlare) betalar du ett pris, köper du en pall, får du ett annat pris.och en annan leveranstid.
Nej, det som "handlarna" skulle kunna fokusera på och tjäna mer pengar på, är kompetent service.

Med service menar jag att ta hand om kunden. Detta kan vara hög kompetens, snabba reparationer, montering av medtagna delar etc,
Detta med service gäller även om du säljer frysar eller spisar i "byxelkrok". En del små lokala handlare har fattat detta för länge sedan, och det är de som finns kvar och som förmodligen kommer att finnas kvar. Det har egentligen inte så mycket med just cyklar att göra tror jag

Senast ändrad:
Stora jäklar kan på ett annat sätt ha vissa varor de inte vinner något på eftersom de har vissa varor med sjuk marginal. Ex. Verktyg av sådan låg kvalitet att lbs aldrig skulle ta in. Jag skulle gärna betala mer lokalt om saker fanns i lager, men jäkligt svårt balans det där. Prioriterar ofta snabbt framför 20% billigare
Ja, det är precis som när man går in på XXL och frågar om de har (tex) rengöringstabletter för vätskeryggsäckar: De går in in ett skrymsle, ger en ett gammalt dammigt paket, och säger. Oj, det här visste jag inte att vi hade. Tabletterna kunde man ju köpt i storpack för ingenting samtidigt som man lade en order på delar från tyskland, visserligen, men, men.

Satt med min mek och kollade tyska konsumentpriser jämfört svenska grossistpriser. Det var brutalt. Det är ju en dysfunktionell distributionsmodell som utmanas av distanshandel.

Snart handlas allt direkt från tillverkarna i Asien.

Största problemet klandrar jag franchise modellen för, oklart om de drivs av någon med cykelintresse men att de man möter i butik knappt kan något om cyklar utöver vad som uppges i marknadsföring och med nöd och näppe klarar av att skruva ihop en cykel är ganska tydligt här i stan.

Jag kan handla i en lokal butik ibland, men jag direkt undviker kedjorna, vilka i sin tur (i min mening) har konkurrerat ut de gamla butikerna med sin jämförelsevis aggressiva marknadsföring på dussincyklar.

Men naturligvis köps volymen från tysken pga prisnivån.
Du tänker på typ sportson och sådana i vissa mindre städer?Ja, det är tråkigt, och samtidigt kan de vara så otroligt förbannat snorkiga. De skäms inte alls för att de ofta inte har en susning om vad de sysslar med. Men borde inte sådana kedjor ha en kvalitetskontroll ungefär som McDonalds för att försäkra sig om att märket uppfyller någon sorts standard? Eller är det så att det är samma gamla "90-tals handlare" som fick jobb och tog med sig sin okunskap? Vet ej. Men ledsen blir man (iallafall ibland) när man "åker in till stan" för "service"

Klart man kan stötta lokala lbs man tar sin bil åker flertalet mil kommer fram, ja då ska vi se vi har det hemma om 2 veckor. Kan lika gärna beställa och ha det hemma på 3 dagar för ett billigare pris.

Vilka handlare gör fortfarande så att de inte servar cyklar de själva sålt?
Att det fortfarande händer i tex Tyskland (vart handlarna inte ens hinner med att serva cyklarna de själva sålt) men i Sverige känns det länge sen som handlare gjorde så?
Bikester i Sickla, senast för ett par veckor sedan. Velo & Oxygen några kvarter bort kunde hjälpa till men hade ca 2 veckors väntetid i verkstan. Jag löste problemet själv istället.

Här hade jag betalningsvilja för att få problemet löst snabbt och smidigt, men på grund av olika skäl fick jag ändå göra jobbet själv (och spara mina pengar).

Jag fattar att det inte är lätt att vara LBS, men det är inte så att de anstränger sig maximalt. Jag tror de har blivit litet feta på att laga punktering och göra enkla och dyra service till "standardcyklister". I högkonjunktur kanske det funkar.

Bikester i Sickla, senast för ett par veckor sedan. Velo & Oxygen några kvarter bort kunde hjälpa till men hade ca 2 veckors väntetid i verkstan. Jag löste problemet själv istället.

Här hade jag betalningsvilja för att få problemet löst snabbt och smidigt, men på grund av olika skäl fick jag ändå göra jobbet själv (och spara mina pengar).

Jag fattar att det inte är lätt att vara LBS, men det är inte så att de anstränger sig maximalt. Jag tror de har blivit litet feta på att laga punktering och göra enkla och dyra service till "standardcyklister". I högkonjunktur kanske det funkar.
2 veckor nu i lågsäsong. Det var som fan. Har de bara säsongsanställda eller hur lång väntetid har de när det är sommar och högsäsong?

Jag gillar näthandel, enkelt och smidigt. Lbs'er i mitt område håller för dålig kvalitet på utfört arbete att jag inte vill lämna in något där, ingen yrkesstolthet hos många av dem. Lärt mig meka själv istället vilket har besparat mig pengar och frustration (men förlorar ju lite tid på att göra det själv).

Med tanke på att både jag och mina föräldrar alltid blev blåsta på både cyklar, cykeldelar, cykelverkstäder under större delen av min barndom 1980-1996. Där kostnaderna alltid skenade och var helt sjuka och kostade fläsk, så är Internet, youtube, park tools och online webshops i Tyskland de bästa uppfinningarna som kom till för att sätta oseriösa LBS på plats. Tack vara detta behöver jag aldrig någonsin i hela mitt liv besöka en lokal cykelaffär eller verkstad i Sverige. Internet, park tools och tyskarna har räddat mig de senaste 20 åren. Finns absolut inget kring cykelmek eller cykelköp i Sverige, som kan konkurrera med tyskarna och youtube.com. Jag vet att Park tools inte är tyskt men deras mekar videos på youtube är outstanding.

Oftast blir det 60% nätet 40% butik. JB Cykelsport är en trevlig butik kunnig personal och man får lite rabatt.

Jäkla tur att jag bor i den största staden i landet där det (fortfarande) finns en del LBS:er kvar. Jag gillar att cykla men är totalt värdelös på att meka och totalt ointresserad av att lära mig. Kompisar har otaliga gånger bjudit hem mig och cykel för att lära mig byta grejor men de har nog börjat ge upp nu. Cykeldelar och kläder köper jag också oftast i samma butiker som jag lämnar in hojarna och har inga problem med att betala mer och att utbudet är lite skralare. Har sällan heller problem med att behöva vänta om butiken behöver beställa det jag söker.

Hoppas att det även i fortsättningen kommer finnas bra LBS:er att gå till. Sedan är det alltid trevligt att snacka lite och ta en kaffe med personalen i butikerna som man under årens lopp byggt upp en relation till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp