Vilopuls/Maxpuls?

Vilopuls/Maxpuls?
Jag är ju en kvinna:
40/187 tröskeln är helt beroende av dagsformen och hur taggad jag är, är det Rammsteinpass så klarar jag allt!! Annars kanske vid 85%.
Och jag tror att min maxpuls har blivit lite högre under senaste åren...om de är nu möjligt, men så mäter min Polar och så känns det i kroppen. Skumt.
Annar sägs maxpulsen sjunka med ett slag per år efter 30??
//Friskis

Vilopuls/Maxpuls?
197 i maxpuls har testat några gånger..
Men hur tar man fram vilopuls? Har inte sådan där dyr pulsklocka med anslutning till datorn. Eller man kan la ta på sig den när man går och lägger sig och sedan kolla på genomsnitt? När man vaknar då..

Senast redigerad av en moderator:
Vilopuls/Maxpuls?
Dan_dryer skrev:
-------------------------------------------------------
> Anders G:
>
> Döh... ;)
>
> Du fattade min vink =)

Jupp, men man ska ju hela tiden mäta sig mot varandra och tävla i allt så det är inte säkert att den som är snabbast vinner i tråden...;)

Vilopuls/Maxpuls?
Du tar fram vilopuls genom att när du vaknar så innan du änns sträcker på dig mäter din puls.

Versus skrev:
> 197 i maxpuls har testat några gånger..
> Men hur tar man fram vilopuls? Har inte sådan där
> dyr pulsklocka med anslutning till datorn. Eller
> man kan la ta på sig den när man går och lägger
> sig och sedan kolla på genomsnitt? När man vaknar
> då..

Vilopuls/Maxpuls?
Ah, vilken härlig tråd.

I januari 2005 hade jag en vilopuls på 47 och maxpuls på 197. Nu vette katten.
Fick 4,8 liter/min i syreupptagning vid ett submaxtest för några veckor sedan.
Tyvärr så är jag ganska tung (90 kg just nu) så VO2max blir bara 53 ml/kg.

Har läst i flera böcker att maxpulsen sjunker med åren, men jag funderar på om det inte beror på att obehaget att pressa upp pulsen blir större med åren när/om den lokala kapaciteten i muskulaturen blir sämre? Normalt (statistiskt) så sjunker maxpulsen med ungefär 1 slag per år för "normalt" folk. För folk som tränar hårt (och tävlar) har jag läst att maxpulsen sjunker med 0,5 slag per år i genomsnitt.

Har precis som Friskis märkt att jag orkar pressa upp mig i allt högre pulsnivåer på senare år. Men det krävs att det man gör är något roligt för att det ska hända något med pulsen. Annars kommer jag bara upp i ungefär dom världen som värden som man kan räkna fram med 220-ålder.

Sedan är det väl alltid en större risk att pressa upp sig i höga pulsnivåer när man blir äldre. Jag menar, blodkärlen blir fragilare och något brister och man dör med ett leende på läpparna.

Jag mäter vilopulsen på morgonen efter toalettbesöket innan frukost. Följer alltid samma rutin. Mäter alltid pulssvaret i slutet på mätningen.

Men hur definierar man vilopulsen? Vet att vi har diskuterat detta förut här i forumet. Jag mäter pulsen liggande under 15 minuter och noterar minvärdet som vilopuls. Läste i en bok att det var ett sätt att mäta vilopuls på. Ett annat mera rättvist sätt kanske är att mäta medelvärdet under mätperioden och notera detta som sin vilopuls. Fast jag vet inte. Tror nog att det viktigaste är att man alltid mäter på samma sätt oavsett ifall det är vilopuls eller maxpuls värdet man är ute efter.

Vilopuls/Maxpuls?
Eftersom jag skall sub9 på VR och inte har tid med en massa långdistanspass så har jag studerat det här med pulsen och pulsklockor ett tag..

Både vilopulsen och maxpulsen kan man faktiskt förändra.

Många anser ju att maxpulsen sjunker med åldern men även denna är individuell och den kan höjas med träning.

Vilopulsen som mäts när du vaknar på morgonen i sängen och innan du stigit upp meddels att känna pulsen på vänstra sidan av halsen och klocka med en vanlig klocka..15 sek och 12 slag ger 48 slag per minut.

Vilopulsen kan vara ett mått på hur vältränad du är och hur det går under säsongen. Den underliggande teorin är den att hjärtat som är en muskel behöver pumpa färre gånger för att transportera samma mängd blod när du förbättrar din kondition.

Så alla som mäter sig idag och har lägre vilopuls om en månad kan vara stolta.

Men de som ligger under 40 och där träning givit detta resultat skall vi andra soffpotatisar härmed buga å det djupaste inför.De skall med rätta vara stolta.

Vilopuls/Maxpuls?
34-192
Tröskelpuls 176 vid 4 mmol.

Tränar 5-6 ggr i veckan nu. Tävlade aktivt senast för 4år sen på elitnivå. Nu tränar jag för att komma tillbaks efter att ha haft andra saker för mig ett par år.

Vilopuls/Maxpuls?
själv satsar jag på att öka vilopulsen tills säsongen så jag kan cykla snabbare....

kortare mätintervall = korrektare resultat? varför inte mäta under hela minuten? studera gärna på men allt är inte svart och vitt. som vanligt...

Vilopuls/Maxpuls?
micke s.. skrev:
> 89% av maxpuls ligger min tröskel på under säsong.
> men intressantare än det är.. hur länge kan jag
> hålla den??

Ja - hur länge?

Körde själv ett lvg-lopp i förrfjol (början av säsongen) där jag snittade 177bpm av 201 möjliga under 2h24min, dvs snittet låg på 88% av max under den tiden.
På tempolopp över 30km brukar jag kunna hålla ett snitt på 183bpm, dvs 91% av max - men jag menar inte att det går särskilt fort för det:-).

Vilopuls/Maxpuls?
Ytterligare en fråga ang. maxpuls. Kan dennna variera beroende på vilken sorts aktivitet som utförs (olika värden om man exempelvis springer eller cyklar)?

undrar Anders (192,38)

Vilopuls/Maxpuls?
asljn skrev:
> Ytterligare en fråga ang. maxpuls. Kan dennna
> variera beroende på vilken sorts aktivitet som
> utförs (olika värden om man exempelvis springer
> eller cyklar)?

Har hört detta sägas. Eller; det har sagts mig att det är *svårare* att nå sin fysiologiska maxpuls i vissa aktiviteter än andra. Tydligen beroende på hur stora muskelgrupper som aktiveras.

Det högsta jag nånsin sett på min pulsklocka är 194; blir 32 år 2006; är väl ett rätt rimligt värde. Kanske kan jag pressa upp nåt slag mer om jag sprang istället, har inte provat.

/Anders

Vilopuls/Maxpuls?
mickeS.

hur länge jag kan hålla den är ju specifikt för situationen vilket inbegriper fysiologiska och mentala förmågor som då skall prövas. resultatet är resultatet så att säga.

men ett långlopp på tröskeln klarar jag i varje fall. men nu är det snittvärden vi pratar om och tröskelvärden någonting helt annat. pulsen är ju bara en enkel väg att försöka mäta någonting helt annat som försigår i kroppen.

mitt personliga rekord är att snitta 15-20 slag över tröskeln på ett tempolopp på 25 min eller vad det var. tröskeln säger inte allt.

maxpuls i förhållande till aktivitet. ja. försök nå maxpuls när du gör armhävningar. förmodligen kommer du upptäcka att det inte är det centrala syretransporterande systemet som är begränsningen. dvs hjärtat orkar mer än dina armar/bröstmuskler osv..

vill ni pröva sannorlikheten i ett påstående så är det bara att fantisera om extremerna av aktiviteter.

Vilopuls/Maxpuls?
micke s skrev:

"...89% av maxpuls ligger min tröskel på under säsong..."

"...mitt personliga rekord är att snitta 15-20 slag
över tröskeln på ett tempolopp på 25 min eller vad
det var..."

T=0.89*M där T är tröskel, M är Maxpuls
M=190 => T+20=189,1
M=200 => T+20=198
M=210 => T+20=206,9

imponerande;-)

edit: inte jag som jag citerade

Vilopuls/Maxpuls?
nästan rätt.

M= 206=>179+20 = 199 (vilket var vad jag snittade)
184+15 = 199 (vilket...)

var tröskeln verkligen låg har jag ingen aning om. men jag hade varit sjuk många veckor i sträck innan loppet. och då är det ju lätt att komma upp i puls.

tyvärr har jag ingen pulsfil över det hela. men de sista 5 minutrarna var jag i varje fall inte under 202 bpm eller hur det var. 205 bpm över mållinjen :)
så även om jag var långt ifrån segrartiden så kan ingen säga att jag inte tog i i varje fall :)

drar man vidare på resonemanget så är det rimligt att anta att 205 var just min maxpuls för tiden, vilket ger 97,1% i snittpuls.

Vilopuls/Maxpuls?
nix. jag ställer bara upp i högpulstävlingar. högst puls på lägst belastning vinner :)

wattvikt.. ingen aning nuförtiden. men jag gissar på 3,75 W/kg i tröskelwatt.

men som jag brukar säga. egna siffror är till för att jämföras med sig själv. då kan man plocka ut lösa värden. men eftersom värdena bara är en del av en ekvation som blir prestation i slutändan, och ingen vet hur ekvationen ser ut hos olika människor, så blir alla jämförelser med omvärlden rätt ointressanta (i jämförelse :)).

Vilopuls/Maxpuls?
Jerry, Har studerat vidare. Maxnivån ala puls är inget speciellt bra mått.

Man skulle i stället träna kring sin puls då man känner av mjölksyran rejält.

Ålder har en mindre påverkan än man tror på maxpulsen om man är vältränad. Dessutom om man har tränat länge ger den inget besked alls....

Maxpulsen börjar minska först vid 25 och man kan hålla den konstant till man är runt 35 om man är vältränad.

Skall man träna något speciellt för att "hålla puls" - typ "uthållighet" är det
en utökad tid då man kan hålla mjölksyra x antal minuter.

Vilopuls/Maxpuls?
Jag har suttit och funderat länge på det där med maxpuls, när folk säger att man inte kan göra något åt den. Men jag har alltid trott att man kan förhindra att den sänks så pass mycket som ett slag per år. Om det skulle vara så, så skulle det betyda att en t.ex. 70 årig gubbe som har tränat kondition regelbundet sen han var liten säg 10 år skulle ha samma maxpuls som en annan 70 åring som inte tränat alls. Men är det någon här som har bevis för detta ? Skulle vara roligt och läsa någon studie om detta..

Vilopuls/Maxpuls?
Maksimal hjertefrekvens er medfødt, og du må teste den for å kunne bruke hjertefrekvens i styringen av treningen din. Det er ikke godt nok å anta at den er 220 og trekke i fra alder slik det står i en del lærebøker. Vi har testet 60-åringer som har 220 i maksimal hjertefrekvens og 20 åringer som har 185. Maksimal puls går ned noe med økende alder, men ikke ett slag per år, slik det står i gamle lærebøker; det ser ut til at den går ned ett slag per 3-5 år.

Det här säger en norsk forskare på hjärtmedicinska avdelningen i Trondheim.

Han har en del andra intressanta slutsatser när det gäller vad han anser att man skall träna för att maximera sin prestation.
www.stud.ntnu.no/~oysteios/artikler/Skisport-6-2003.htm

Norska längddamerna kör delvis efter hans teorier.

Vilopuls/Maxpuls?
teabag: jo, visst är det så. jag försökte inte propagera för träning på maxpulsnivå. det intressanta är nog att försöka höja sin syratröskel (vilket jag alltid försöker men misslyckas med). /jerry (eder ödmjuke happykvast)

Vilopuls/Maxpuls?
Jerry, Det är lugnt. Micke S skrev ett väldigt bra träningsupplägg för en MTB nisse för en tid sedan - men jag hittar inte tillbaka....

Jag har studerat vidare....Ni har hemskt rätt. Värdena är individuella och bara man mäter de på samma sätt så har man möjlighet att jämföra med sig själv. I princip är det de enda vettiga man får ut av sina pulsvärden.

Några har skrivit att pulsen bara är ett enkelt sätt att mäta något helt annat som händer i kroppen. Din känsla av prestation från gång till gång kan mycket väl vara en lika bra metod.

Men vill man då ändå hålla koll på pulsen så tycks det vara så att konditionen = syraupptagningen åtminnstånne till stora delar styrs av hjärtats puls.

(Vill bara nämna att Armstrong inte har värst hög Maxpuls)

Jag tor att de flesta håller med om att uthålligheten till stora delar kan sägas vara mjölksyratålighet. Här är det osäkrare att bara hålla koll på pulsen men, kan man bara på något sätt få fram sin mjölksyratröskel vid viss bealstning och kan man också mäta sin puls då så får fram ett mått på en puls då man får mjölksyra.

Därefter kan man om man vill öka sin uthållighet försöka att försiktigt utöka sin träning på de nivåerna.

Det tredje vi kan träna på är att ha sådan teknik,mat,dryck, etc att vi inte i onödan förstör vår uppbyggda Kondition och Uthållighet.

Det är f-n inte lätt att bli bättre....

Vilopuls/Maxpuls?
appapp.. syrEupptagning eller syrAupptagning?

vidare:

mjölksyra är ingenting man får, det är någonting man har. när du sover, när du tränar osv. det som varierar är mängden.

vill man veta sin tröskel exakt är ett labtest det enda rätta. testet ger dock _enbart_ siffror på var tröskeln befinner sig i just det dåtida ögonblick som testet utfördes. framtida användning av siffrorna är bara gissningar och försök till att efterlikna dem. må vara bra eller dåliga.

människokroppen ändrar sig hela tiden och den effektivaste tröskelträningen fås av hög frekvens av tester och laktatprov under själva träningspassen.

konditionen styrs av hjärtats kapacitet, inte puls. sen är det skillnad på lokal och central kapacitet. kondition benämms allmänt som central kapacitet.

---

mina träningsupplägg ska inte finnas här på happy, däremot en text, som finns under läsvärt.

Vilopuls/Maxpuls?
teabag skrev:
...... Jag tor att de flesta håller med om att
> uthålligheten till stora delar kan sägas vara
> mjölksyratålighet. Här är det osäkrare att bara
> hålla koll på pulsen men, kan man bara på något
> sätt få fram sin mjölksyratröskel vid viss
> bealstning och kan man också mäta sin puls då så
> får fram ett mått på en puls då man får
> mjölksyra.
>
> Därefter kan man om man vill öka sin uthållighet
> försöka att försiktigt utöka sin träning på de
> nivåerna.
>
> Det tredje vi kan träna på är att ha sådan
> teknik,mat,dryck, etc att vi inte i onödan förstör
> vår uppbyggda Kondition och Uthållighet.
>
> Det är f-n inte lätt att bli bättre....

Det är inte lätt att bli bättre, men det är logiskt.

Det vill säga: Träna det du vill bli bra på!

För att underlätta lite finns det lite stolpar...
Konditionen tränas då du utsätter kroppen för högt intensivt motstånd. Detta görs enklast genom att involvera en stor muskelmassa (Längdskidåkning, hockey och massa andra liknande sporter gör detta väldigt bra). Och det skall göras så att hjärta och lungor arbetar maximalt, vilket oftast betyder att du kommer ligga innom pulsintervallet 90%-100% av din maxpuls. MEN träningen behöver inte gå ut/pågå till utmattning.
Uthålligheten tränas genom att utföra arbeten mellan (60%)70%-90% av maxpuls. Det kan vara både medelintensiv träning på (60-)70% av maxpuls även kallat distans eller så kan det vara intervallträning med högre intensitet (75-90% av maxpuls).

Både Konditon och uthållighet bör varvas med varandra och med respekt till kroppens kapacitet (träna, äta, vila). Och bör läggas upp av någon med insikt i ämnet.

Alla siffor och riktlinjer som jag nämnt är relativa då man måste räkna med individen.
Ett bra sätt att få reda på hur man ska träna och i vilken intensitet, rekomenderar jag att ni testar er på ett SERIÖST laboratorium med bra utbildad personal som kan läsa av kroppen och ge rekomendationer på träningsnivåer.
Detta behöver inte alls bli dyrt eller jobbigt. Det finns många bra labb anslutna till de flesta "idrottshögkvater" så som högskolor och institut för idrott (Bosön i Stockholm och Livi i Falun tex) osv.

Jag fick bara känslan av att det finns många funderingar på vad hur och när, träning bör gå till. Och det som står ovan är bara en liten del av det jag har kommit över i mina studier innom ämnet fysiologi.
Ta hänsyn till att jag har lättare för att förklara i tal än skrift, förvirringar lär uppstå =) men jag hoppas det är en liten hjälp iaf.

Och tillslut, tala med någon insatt i ämnet om du inte förstår. Det är mycket enklare än att försöka läsa sig till kunskap (speciellt i ett internetforum).

Cykla med förnuftet!
/Oscar

Vilopuls/Maxpuls?
c-shell dom här gör det i Stockholm http://www.lactlab.com/ förmodligen vet de någon i Skåne.

Jag tackar så gott åt Mickes och Oscars inlägg. Personligen håller jag på och läser in mig på tre böcker om cykelträning. Passar samtidigt på att testa teorier med egen praktik och beslutat mig för att testa Chamichaels 7 veckors program för den perfekta "ritten". (Armstrongs tränare).

Vilopuls/Maxpuls?
ahh.. Chamichael. han läste jag en hel del av 2000. han har många bra ideer. testade även ett av lance's laktatpass, och kör fortfarande en variation på det.

ett tips. inann du snöar in på träningslära och sådant är det väldigt bra att känna till den grundläggande fysiologin och hur saker och ting hänger ihopp. varje träningspass skall ha ett syfte, och det syftet måste man själv förstå för att kunna utföra det rätt och motivera sig.

ska man lägga upp ett träningsprogram måste man förstå varför man gör vad.

det är kul med sådan här trådar, och det är ett antal här som sitter inne med kunskap och erfarenhet. synd bara att så få frågar om fysiologi och träningslära. bara instegscyklar och frigolithjälmar som är poppis här :)

Vilopuls/Maxpuls?
micke s.. skrev:
>
> det är kul med sådan här trådar, och det är ett
> antal här som sitter inne med kunskap och
> erfarenhet. synd bara att så få frågar om
> fysiologi och träningslära. bara instegscyklar
> och frigolithjälmar som är poppis här :)

Jag tycker också att det är jättekul med sånna här trådar och det märks att väldigt många andra också gör det! Och om det startas fler träningstrådar så kanske mer träningsintresserat folk stannar på Happy! =D
(Det verkar också som att xc-svettotrådarna förstörs mindre nu än bara för ett litet tag sedan!)

Vilopuls/Maxpuls?
> (Det verkar också som att xc-svettotrådarna
> förstörs mindre nu än bara för ett litet tag
> sedan!)

Kanske fler å fler som vågar komma ut ur garderoben?

Vilopuls/Maxpuls?
Bra att du sa det där om den grundläggande fysiologin Micke. Det gör det så mycket enklare att "bygga" sin egen träning om man vet grunderna.

En jätte bra bok som går igenom grundläggande fysiologi och ger förslag på träning är "physiologi of sport and exercise" av Wilmore & Costill. Förlag: Human Kinetics (som har massa andra bra böcker om kropp och träning)

Sen är det en bra ide att ha/läsa en bok om enbart Fysiologi och anatomi, som går in på de absoluta grunderna.

En bra Svensk bok om detta är "fysiologi - med relevant anatomi" av henriksson & Rasmusson.
Även "Fysiologi" av Lännergren, Ulfendahl, Lunderberg och Westerblad är en bra bok (kan vara svår att förstå och innehåller svåra termer, skriven mot läkarstudenter)

Vilopuls/Maxpuls?
När ni pratar vilopuls, hur definieras den ?
Lägsta värde (avläsning i vila) eller det lägsta stabila värdet över en viss tid, tex 5 min ?

Vilopuls : ligger runt 45-50 bpm med den senare definitionen (enligt den första ibland under 40 bpm)
Maxpuls : 182 bpm.
Tröskelpuls : ca 93% av maxpuls (vid ca 1 timmes träning/tävling)
OwnIndex : 49-52 (enl. Polar 710)

Är 42 år och tränar 5-6 timmar/vecka i snitt över året

/ Lars

Vilopuls/Maxpuls?
Vilopuls 42-44. Noterad trolig maxpuls 195. Den sista är bekräftad två gånger. Tog i så jag nästan hostade upp lungorna uppför Härkeshultsbacken, samt noterat samma nuffra då jag nästan dog under ett spinningpass.

Funderar på om man hittar den verkliga vilopulsen då man sover? Tänkte sova med pulsklockan nån natt och sen tanka över detta till datorn. Kul att se hur det varierar. Fast antagligen kommer man sen sitta och riva sig i huvudet och undra vad man drömde om mellan 03:00-03:30 då pulsen steg till 130 typ...

Vilopuls/Maxpuls?
Vilopuls : 50
Maxpuls : 190 i labb.
Tröskelpuls : ca 168-170

Ja, kul med lite träningstrådar.
Jag har inte vart speciellt mycket här och aktiv pga allt "tjafs" senaste tiden.

Tränar väl en 7-10 timmar/vecka under säsong.
Nu är det mindre, 5-7 timmar/vecka. har inte kunnat träna seriöst sedan mitten på November pga kroniska sömnproblem. Men nu börjar det bli bättre.

/Anders

Vilopuls/Maxpuls?
Rackarns vältränade alla är.

28 var tydligen Miguel Indurains vilopuls,
och han gick tydligen ner otroligt snabbt från
hög arbetspuls till runt 60 när han passerat
ett alp-pass...

Fuskar in mina egna värden med data från sommaren 05:
HRrest 46; HRmax 191; O2 3,7 l/min
Snittade 170 på ett 30 km tempo.
Hur känns 4 mmol i benen då? :)

Vilopuls/Maxpuls?
Micke S . Jag har ju som du förstått helt snöat in på det här men det är mitt vanliga sätt att bearbeta ett mål. Att arbeta iterativt. Ta in information från alla möjliga håll. Bilda sig en uppfattning. Vilket jag gjorde med hjälp av artiklar i Kadens och härstedes. Skapa en teori som man testar lite lätt på sig själv medan jag konstant ifrågasätter om jag har rätt eller fel.

Fortsätter studera viklet jag då gör med hjälp av några av de (som andra tycker) bästa böckerna inom området.

Funderar - stämmer teorierna som jag har med vad de har och vad jag själv upplever ?

När intresset spirar blir man alert på vad andra kan tycka typ - Pichler :

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1705&a=515655&previousRenderType=1

Jahaja - var någonstans kan man finna belägg för dessa konkreta åtgärder i teorin - möjligen kanske i pulsklockan är den bäste vännen och mjölksyratåligheten det största målet.

Men var den teorin bara påhittad av mig eller (Pichler) och har andra varit inne - är inne - på samma spår ?

Är de nu inne på samma spår som mig. Har det i så fall någon praktisk betydelse? Är det tillämpbart för mig som bara skall runt VR på sub 9, utan att kunna dricka, äta och utan att veta vart alla dessa s.k trösklar ligger?

Jo man är ju en idiot men kul är det hursomhelst och böckerna tar ju bara några timmar att klämma sig igenom.

Värre är det självklart med träningen. Men där har sjuveckorsprogram för den bästa ritten sina fördelar. Det är enkelt och efter ett tag kanske man fattar poängen-

Typ - för att orka med de hårda passen som verkligen höjer din VO2max - måste du vara tillräckligt återhämtad genom lugna "söndagspromenadpass". Å ändå "träna" varje dag.

Ja fan vet.

Men man lär så länge man lever.

Vilopuls/Maxpuls?
Härlig tråd det här, mer sånt åt folket!

Mina egna värden har jag faktiskt ingen aning om just nu, kanske lite hum... Har haft ett långt träningsuppehåll (15 mån lumpen) efter två år av "bra" träning och tävling. Känns lite som att man är tillbaka på noll nu. Fattar inte hur jag kunde plåga mig 5-6 gånger i veckan 10-15h, när jag nu knappt pallar ett 3h distanpass utan att gå in i väggen...

Vill nog ändå göra ett till försök mot stjärnorna, men koncentrerar mig denna säsong på att finna glädjen i träningen, sen får siffrorna och planeringen komma.

Även om jag kanske aldrig blir nån vinnare så kommer jag alltid att älska träningen - LÄNGE LEVE XC-SVETTONA!!! *Snuft*

Vilopuls/Maxpuls?
Ja min maxpuls ligger väl runt 289,5 sisådär och vilopulsen på 60 slag per timme.

Nä men allvarligt pulsen är ju elektriskt styrd och går ju inte å påverka så himla mycket förutom att man kan lära sig att trivas vid höga pulser. Och vilopulsen då, 10 slag? 27?... 10 slag=snart död... och man nu på något sätt (doping) få ner pulsen till 27 slag/min så skulle då inte jag känna mig så sugen på att gå och lägga mig eftersom risken är stor att man inte vaknar.

och så kan jag säga det som jag har mät, inte gissat mig till på mig själv... 47/187... jag tycker det känns lite mer realistiskt eftersom de som vinner tävlingarna har vilopuls runt 40.

Tillbaka
Topp