Vilse i djungeln av momentnycklar - råd?

JHenning

Aktiv medlem
Hej, som rubriken lyder - vill ha (helst en) momentnyckel för att dra åt allt från handtag till skruvar på baksvingen på min heldämpade MTB. Känner därför att en 2-20 nm eller liknande vore perfekt. Men jag är såklart orolig för att få tag i en nyckel som inte är tillräckligt exakt, och att det leder till att jag ändå drar sönder t ex ram och skruvar. Har ni några bra tips om vad jag ska titta efter (och möjligen akta mig för)?

Det kan tilläggas att jag helst kommer billigare undan än Park Tool-nycklarna och digitala nycklar på kring 2 000 kr och liknande...

Dito på Biltemas lite finare momentnyckel. En bekant jobbar med finmekanik och har tillgång till kalibreringsutrustning, och han är nöjd med alla sina från BT för privat bruk (mc-renovering). Han säger att BTs varierar mer mellan olika exemplar än proffsnycklarna på jobbet, men att de ändå håller sig inom marginalerna. Hans råd till mig var att alltid vara rädd om dem och att förvara dem slakade.

Tack för svaren! 2-2 mellan Biltema och X-Tools då verkar det som. Men en fundering: dessa nycklar är bara 3-15 nm. Då kan jag inte använda nyckeln till mina handtag (2 nm) och inte till alla skruvar på baksvingen (ett par på 17 nm).

Får man helt enkelt acceptera att man inte kan komma åt alla vridmoment? Kan man tänka att man kör 2 nm och 17 nm lite på känn? Känns lite riskabelt...

nypan sa:
Ingen aning om den är lika bra i precision som BT och övriga, men jag har iaf inte dragit av nån bult när jag använt min.
Den går från 2 nm.
https://www.rosebikes.se/rose-2-24-nm-torque-wrench-688275

Tack, jag har också kikat lite på denna. Verkar finnas ett gäng nycklar i detta spann som alla ser väldigt likadana ut. Någon annan som har ytterligare erfarenhet om exakthet o s v? 2-24 nm är ju annars perfekt.

Handtagen kan du bara dra åt. 2nm är sjukt lite så dra till skruven stannar (det går från lätt till tungt). Och känn att handtagen sitter.

Eller så köper du nya silikonhandtag?

Har en Biltema sedan många år, som jag även har mätt upp så att jag vet att skalan stämmer på den. Mest använd på en motocrosscykel där det är många moment som ligger mellan 8-20N, går man på lägre moment än 5 och neråt så kan det vara lite svårt att känna när den klickar ur, ligger en annons på den på Köp&Sälj...

Senast ändrad:
JHenning sa:
nypan sa:
Ingen aning om den är lika bra i precision som BT och övriga, men jag har iaf inte dragit av nån bult när jag använt min.
Den går från 2 nm.

Tack, jag har också kikat lite på denna. Verkar finnas ett gäng nycklar i detta spann som alla ser väldigt likadana ut. Någon annan som har ytterligare erfarenhet om exakthet o s v? 2-24 nm är ju annars perfekt.
Ser likadan ut som Harald Nyborg säljer.

Bengt-re sa:
Freddie L sa:
Köp något du blir glad av! Något rött och italienskt! Det gjorde jag för många år sedan och har aldrig ångrat mig! :-)
http://www.wiggle.se/effetto-maripo...1sv|&pgrid=24858754032&ptaid=pla-354907476700
Till de större momenten har jag en apgammal Biltema med längre skaft som duger.

Den var ju riktigt läcker!

Förmodligen bara en brandad OEM momentnyckel.
Har precis likadana på jobbet, fast svarta och det står Sandvik Coromant på dom. :-)

Men den var läcker i rött...

sdx sa:
JHenning sa:
nypan sa:
Den går från 2 nm.

Ser likadan ut som Harald Nyborg säljer.

+1
Jag har varianten från Rose (vilken jag är nöjd med) och kan bekräfta att Haralds är exakt likadan.
https://www.harald-nyborg.se/moment...MIqrvzw7KF3AIVF2QZCh1V6Qe8EAQYASABEgJLo_D_BwE

Senast ändrad:
Jimel sa:
Jag har denna plus storebrorsan, riktigt fina om än lite lågt pip. https://www.bikester.se/topeak-d-torq-digital-momentnyckel-222865.html

Samma sak här, fin men något dyr.

Harald ser ju ut som ett tänkbart alternativ också...

Ni som kör med nycklar som går upp till 15-16 nm, hur gör ni med de moment som ligger mellan det och de moment som de grövre nycklarna är avsedda för? Har t ex inte hittat någon nyckel som går från 10-30 nm eller liknande. Drar ni bara till lite extra?

JHenning sa:
Okej Mycketvillhamer och Mini_me - då behöver jag nog inte oroa mig för att dra sönder styret i alla fall =)

Biltema går riktigt starkt! Får nog bli nyckel därifrån. Men borde inte då också denna fungera?

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000020911

(Den som är 4-20 nm)

Större omfång och samma exakthet (+-3%). Eller vet ni något som inte jag vet?

Fördelen med den som Bengt-re länkade är att den har bits-fäste istället för fyrkant. Jag har själv en sådan och för just cykelmek är det skönt att slippa en extra adapter

JHenning sa:
Jimel sa:
Jag har denna plus storebrorsan, riktigt fina om än lite lågt pip. https://www.bikester.se/topeak-d-torq-digital-momentnyckel-222865.html

Ni som kör med nycklar som går upp till 15-16 nm, hur gör ni med de moment som ligger mellan det och de moment som de grövre nycklarna är avsedda för? Har t ex inte hittat någon nyckel som går från 10-30 nm eller liknande. Drar ni bara till lite extra?

Allt som ska dras hårdare än vevarmarna 12-14 Nm, alltså kassett och vevlager drar jag på känsla. Tänk 40 Nm = 4 kg på en meters hävstång, dvs 20 kg på 20 cm. Tar nog i lite i underkant, men än har inget lossnat eller pajat.

Mycketvillhamer sa:
JHenning sa:
Jimel sa:

Allt som ska dras hårdare än vevarmarna 12-14 Nm, alltså kassett och vevlager drar jag på känsla. Tänk 40 Nm = 4 kg på en meters hävstång, dvs 20 kg på 20 cm. Tar nog i lite i underkant, men än har inget lossnat eller pajat.

Mina vevar ska dras med 48-52 ?

Wurth har en trevlig nyckel jag köpte, tillverkas av Norbar. Enda skillnaden är att Norbar skala går från 2-20 men Wurth börjar vid 5 Nm.

Jimel sa:
Mycketvillhamer sa:
JHenning sa:
Jimel sa:

Tacka vet jag Shimano HTII ?

Senast ändrad:
Mycketvillhamer sa:
Jimel sa:
Mycketvillhamer sa:
JHenning sa:
Jimel sa:

Tacka vet jag Shimano HTII ?

Har också kört mest på gehör i många år.
Senast jag bytte vevlager på mitt sram red vev så drog jag sönder centrummuttern i veven.
Beställde ny mutter och skaffade ett momentskaft 20-100. Muttern tålde tydligen inte alls mycket över 50nm. (så jäkla hårt drog jag inte ändå!)
Så det lönar sig att ha rätt verktyg. Speciellt om man har ont om tid.... :(

ceel sa:
JHenning sa:
Okej Mycketvillhamer och Mini_me - då behöver jag nog inte oroa mig för att dra sönder styret i alla fall =)

Biltema går riktigt starkt! Får nog bli nyckel därifrån. Men borde inte då också denna fungera?

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000020911

(Den som är 4-20 nm)

Större omfång och samma exakthet (+-3%). Eller vet ni något som inte jag vet?

Fördelen med den som Bengt-re länkade är att den har bits-fäste istället för fyrkant. Jag har själv en sådan och för just cykelmek är det skönt att slippa en extra adapter

Okej, jo det låter rimligt.

Kul att denna tråd vaknade till igen! För mig blev det till slut Biltemas 4-20 nm-nyckel, då jag ville ha den extra räckvidden i arbetsområdet. Än så länge känns den gedigen och bra, så nu är det bara att hålla tummarna att den håller löftet om +- 3 % :)

konscious sa:

Jag är lite sugen på denna. https://www.bike-components.de/en/W...hmomentschluessel-mit-Umschaltratsche-p65124/
Vet dock inte om den drar moment på båda hållen. Ganska sällan man behöver det iofs. Pedaler går att få fast ändå. Vevlager har man större nyckel till.
Tilltalas av att det är bitsfäste direkt. Samt att wera brukar vara bra.

Strunta i momentnyckel för de galet små värdena.

Handtagen. Dra dem löst först, håll runt stammen på insexan, inte handtag eller L del till att börja med.
Försök snurra på handtagen, gick det, dra lite till, lite. Prova igen. Dra inte hårt med en "ball end", då förstör du skruven.
Jag fick dra handtag obekvämt hårt innan de satt fast.

Färdig.

Däremot kan du ha täcklock och annat på ramar, men dra jättelöst, sitter locket fast, inte?, dra lite till. Där har du sällan värden att utgå från också. Men handtagen ska ju bara sitta fast, inte hårdare än så.

Tänk så här här för att få en "känsla" för det.

1 nm, motsvarar ungefär, 100 gram hängt i en 1 meter lång stång. Din insexa med en L-del som är en meter lång.
Tar vi ner det till 10 cm hävarm, så är det det 1 kilo. 5 cm, 2 kilo. Mjölkpaket vet alla vad de väger, "för hand".

Kalibera din hand mot momentnyckeln, dra med en insexa mot momentnyckeln, med en av dina vanliga insexor som passar i bit-hållaren. 4,5,6,8,10, så du vet hur det känns.

Sen kan du absolut skruva en del för hand, använd ditt omdömme.

Däremot finns det moment jag inte drar fulla värden på. Min dropperpost, vill ha 10 Nm för sadelbultarna. Där kör jag åtta, det drar jag med momentnyckel för att det är så högt att det läskigt nära att dra sönder något känns det som.

Biltema ja, jag köpte en för höga värden där, dra fast båtpropellern. Den biltema höll mindre än ett år. Jag kanske bara hade otur, jag är galet försiktig och noggrann verktyg, jag har jobbat med kalibrering, köpt kalibrering för riktigt fina mätinstrument.

Henrik_E sa:
Stervelo sa:
Kalibera din hand mot momentnyckeln, dra med en insexa mot momentnyckeln, med en av dina vanliga insexor som passar i bit-hållaren. 4,5,6,8,10, så du vet hur det känns.
Åh, en Dunning-Kruger momentnyckel.
Nope, empirisk erfarenhet av MYCKET skruvande. Båt, mc, 8 cyklar jag har nu.

Jag drog sönder skruv när jag var ung. Ett par stycken.

Handtag behöver du ingen momentnyckel till, de ska bara sitta fast.
Däremot skruvar du har svårt att veta om det är hårt nog är momentnyckel klart bra.

Men du är uppbarligen ham fisted, vet man med sig att man har klumphand, kör med momentnyckel på allt.

Don efter person

Men, jag har skaffat mig lite fingerspitzgeful sörru. :)

Men, jag har drar mycket med momentnyckel ändå, dock inte broms och växelhandtag heller, de ska snurra om du vurpar.

Senast ändrad:
På min egen cykel skiter jag lite i vilket. Men att folk tror att de kalibrerar sig själva, jisses vilket skitsnack. Men de förklarar ju en dels problem med sönderdragna bromsfästen.

Däremot eftersom jag skruvar en hel del på andras, så använder jag alltid momentnyckel.

Stervelo: Fast att dra sönder skruv är väll en sak. Men säg tune styre, 1Nm på reglagen. Det är sjukt lite. Man är ju inte supersugen på att chansa med något dyrt och som kan bli potentiellt farligt.

Säker på att du inte drog sönder nått på Ripmon? ??. Tyckte du sa att du drog med momentnyckel. Eller menade du då din kalibrerade arm?

Jag köper det på saker som kräver mycket moment, som 40-50 Nm på vevparti, svårt att dra sönder. Men små moment och kolfiber, där tänker inte jag chansa i alla fall idag när en momentnyckel ä rätt prisvärd och lättanvänd

Senast ändrad:
Jensen sa:
Fast att dra sönder skruv är väll en sak. Men säg tune styre, 1Nm på reglagen. Det är sjukt lite. Man är ju inte supersugen på att chansa med något dyrt och som kan bli potentiellt farligt.

Säker på att du inte drog sönder nått på Ripmon? ??.
Jao, helt säker. :) En skruv kunde jag dra rakt ut med fingarna, en tog jag momentnyckel och körde 5 Nm, den ska palla över 10, de var den de hade tagit för kort skruv, så den satt i ett gängvarv. Fanns mer än 10 kvar, så nu är det ok.

Jensen sa:
Fast att dra sönder skruv är väll en sak. Men säg tune styre, 1Nm på reglagen. Det är sjukt lite. Man är ju inte supersugen på att chansa med något dyrt och som kan bli potentiellt farligt.

Säker på att du inte drog sönder nått på Ripmon? ??.

Säger tune att du ska dra reglagen 1 Nm på styrena? Tillverkarna, shimano, rekommenderar 5-6 Nm, nu drar man ju mindre, de ska snurra vid vurpa.

Men som jag skrev, använd ditt omdömme, glömdes det bort? Har du något anmärkningsvärt, var extra försiktig.
Men jag undrar hur "mätosäkert" 1 Nm blir i verkligheten?

Tillbaka
Topp