Vilse i Shimanodjungeln! I spec???

Jim.E

Aktiv medlem
Hej. Ny på shimano här. Fått byta bromsreglage från ett m8000 till m8100. Har en XTR m 9000 reglage som jag tror är i spec någonting? Se bild.

I vilket fall så passar inte hållaren från 8000 bromsen på 8100 så vilken adapter eller egen klämma behöver jag till reglaget för växel?

Mvh Jim

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    526.7 KB · Besök: 10
  • image.webp
    image.webp
    443.8 KB · Besök: 9
Jag letade överallt och fann vissa adaptrar via Amazon eller dylikt för 400-600kr, ie wolftooth, det slutade med att jag sökte på specifikationerna, IS-EV_Clamp_V2, och fann en CAD modell som grannen senare 3D printade.

Shimano har olika fästen, men baserat på bilden så ser det ut som en EV fäste men läs vidare nedan om du vill veta mer

11238.webp

M8000/9000 använder I-SPEC II "standarden" för att montera ihop växelväljare med bromsreglagen, M8100 använder I-SPEC EV. Mellan 8000 och 8100 flyttades bromsarnas styr-klämme-position flera centimeter.

Officiellt är de inte kompatibla, och jag tror inte shimano säljer någon adapter för att få ihop I-SPEC II och I-SPEC EV grejer.

Dock ska just M8000 och M9000 växelväljarna (som officiellt är I-SPEC II) gå att montera på I-SPEC EV bromshandtag, se exempelvis https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=215252 .

Jag har själv kört med en M8000 växel på en M8100 broms i flera år utan problem, behövde bara en I-SPEC EV specifik mutter (använde https://www.bike-components.de/en/Shimano/Integration-Nut-for-SL-M9100-I-I-Spec-EV-p70822 ) och en kort M5 skruv med liten skalle (en skruv från en 6-bult skivbroms funkade bra).

Har inte själv testat med en M9000 växel, men folk på internet påstår att det ska gå. Jag har också sett någon påstå att det här sättet ger mindre justeringsmöjligheter än en riktig I-SPEC EV setup men jag har inte haft möjlighet att klämma på en ren I-SPEC EV setup så jag kan varken styrka eller dementera det.

Kanske finns 3:e-parts adaptrar, men eftersom ovan beskrivna sätt fungerade för mig har jag inte behövt leta efter såna.

Tillbaka
Topp