Vimterprojekt 2x10 till 1x11 alt 1x10 lite funderingar....

Mejten

Aktiv medlem
Har planer på att konvertera min Camber Evo till 1x11, har lite funderingar kring detta, vänder mig lite till er som gjort detta alt har det från början. Först tänkte jag kör 1x10 m oneup varianten, men efter lite närmare o djupare efterforskning skiljer det inte så mkt att gå fullt ut till 1x11.

-Frågorna då som uppstår är det bättre att gå 1x11 istället för 1x10, blir för extrem kedjelinje när man kliver upp på lättaste 42? Läste i ngn annan byggtråd att man ganska enkelt trampar 42 klingan skev även vid lätt påfrestning!

-Gäller det tillbehörs marknaden när man kommer med en lös klinga 40/42 eller även färdiga 11-42 kassetter?

-Har siktat in mig på Shimanos 11-42 ngn som har erfarenhet av denna?

-Nästa fråga har idag Sram X9 som bakväxel, älskar distinktheten i växelföraren aldrig haft några problem under cykelns nuvarande mätarställning ca 100 mil, om jag nu förutsätter vilket är mest troligt då jag ändå vill tro utveckling på material o dyl går framåt väljer alt 1x11 åt vilket håll ska man gå Shimano XT m8000 eller fortsätta på Sram GX ngn som har erfarenhet av GXn? X9 är första Sram växlar jag har, tidigare bara haft Shimano av ngn outgrundig anledning. Har XT på min CrossCheck där jag har 1x10 vilken funkar bra....men den har inte riktigt samma råhet o distinkthet som X9...

Som sagt många funderingar blir det... Kom gärna med svar o synpunkter på ovan...

Njut av livet!
//Mejten

Tog första testturen i mörker och ösregn igår på min nymoddade Scott Genius 740 med Shimano XT-M8000 1x11 och bromsar. Var tvunget att byta bromsarna också eftersom handtaget på Deore inte passade ihop med växelhandtaget till XT systemet. Snopet. Jag tycker att kedjelinjen ser väl extrem ut på 42 drevet så jag funderar på att shimsa den inåt så den blir rak på 3:dje drevet istället för på 6:an. Annars grymt krispigt och distinkt.

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    172.5 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp