Vindjacka som andas bra

Vindjacka som andas bra
Vi är alla olika, men det kan vara värt att prova att inte använda jacka om man svettas så mycket som beskrivs i den här tråden... Istället för att jaga efter den perfekta jackan så kanske man skulle försöka jaga den perfekta kombinationen av kläder som gör att man inte svettas mer än man behöver. Min egen erfarenhet är att en vindtät jacka har ett ytterst begränsat användningsområde, just precis på grund av att man blir kokt inifrån i den.
Exakt. Jag har aldrig förstått användningsområdet för vindjackor, känns som att man blir väldigt blöt inifrån. Antingen har jag en (ej helt vindtät) höst/vår-jacka vid kanske 5-10 grader, eller så har jag vanlig cykeltröja + armvärmare + vindväst (med mesh baktill) vid typ 10-15 grader. Ventilation är bra. Men alla är vi olika som sagt.

Vindjacka som andas bra
Vi är alla olika, men det kan vara värt att prova att inte använda jacka om man svettas så mycket som beskrivs i den här tråden... Istället för att jaga efter den perfekta jackan så kanske man skulle försöka jaga den perfekta kombinationen av kläder som gör att man inte svettas mer än man behöver. Min egen erfarenhet är att en vindtät jacka har ett ytterst begränsat användningsområde, just precis på grund av att man blir kokt inifrån i den.

Exakt. Jag har aldrig förstått användningsområdet för vindjackor, känns som att man blir väldigt blöt inifrån. Antingen har jag en (ej helt vindtät) höst/vår-jacka vid kanske 5-10 grader, eller så har jag vanlig cykeltröja + armvärmare + vindväst (med mesh baktill) vid typ 10-15 grader. Ventilation är bra. Men alla är vi olika som sagt.

Håller helt med om att det inte finns en perfekt jacka. Grunden i hur man klär sig är självklart att man väljer kläder efter väder och belastning. Jag svettas mycket om jag anstränger mig och är felklädd. Man blir inte kokt av en bra vindjacka, dvs en som andas. Det blir man av en dålig vindjacka, dvs en som inte andas.

En dålig vindjacka har bara ett användningsområde och det är utförscykling där man inte anstränger sig. Om inte plats och vikt är begränsningar så kan man lika gärna ta en regnjacka så har man garderat sig.

Jackan som jag referar till i inlägg #15 andas och är ett utmärkt plagg inom ett visst temperaturspann. Är det kallare använder jag andra tjockare Windstopper-jackor och är det varmare så blir vindväst med eller utan armvärmare nästa steg. Föredrar vindväst med Windstopper-framsida och mesh-baksida. Svårast att klä sig är när det blir för varmt ute.

Vindjacka som andas bra
Vindjackan är för mig plagget jag drar på en kort stund. Tex vid svala starter eller vid stopp eller mot slutet när tempen rasar. Eller kalla utflörslöpor för den delen. Man kan snabbt bygga upp lite go värme. Därför vill jag ha den packbar och fjäderlätt. Försöker annars klä mig i lager som inte håller fukt.

Senast ändrad:
Vindjacka som andas bra
Vindjackan är för mig plagget jag drar på en kort stund. Tex i svala jag pstarten eller vid stopp eller mot slutet när tempen rasar. Eller kalla utflörslöpor för den delen. Man kan snabbt bygga upp lite go värme. Därför vill jag ha den packbar och fjäderlätt. Försöker annars klä mig i lager som inte håller fukt.

En bra vindjacka håller inte fukt utan andas och kan användas under hela tiden. Tyvärr andas nog flertalet vindjackor dåligt.

Sen kan man så klart använda även en dålig vindjacka på det sätt som du gör, dvs som tillfälligt förstärkningsplagg. Jag tycker dock att det inte funkar något vidare när tempen faller.

Vindjacka som andas bra
Jag plockar fram vindjackan i den öländska motvinden, och om det blir kallt om kvällen. Om jag blir svettig, ja, då har jag ingen större anledning att ha vindjacka på.

Vindjacka som andas bra
Jackans material och egenskaper har mycket större betydelse. Jag har en mycket lätt och kompakt Craftjacka. Den är i praktiken värdelös till cykling. Min Gore bikewear-jacka kan jag utan vidare cykla två timmar med.

Tillbaka
Topp