Vindjacka som andas bra

Vindjacka som andas bra
Haha, ja om någon ger mig en bal med halm och i princip ber om en docka, så kan jag ju ha svårt att motstå att leverera. Precis som om någon hade gett mig ull så kunde jag om kreativiteten slagit till, fixat någon form av kofta……
Ganska talande att du inte klarade att svara på frågan.
Fint att du erkänner argumentationsfel ändå. Du kanske borde fundera på varför du gick den vägen istället för att försvara det?

Vindjacka som andas bra
Har någon tips på jackor som skulle kunna passa mig? Ska ultracycla (450km) från Norge i juni och min nuvarande sigr jacka i medium blir rätt stor på bröstet. Men small skulle bli för tight på armar. Känns lite onödigt med så mycket fladder i vind under så lång tid.

Vindjacka som andas bra
Har någon tips på jackor som skulle kunna passa mig? Ska ultracycla (450km) från Norge i juni och min nuvarande sigr jacka i medium blir rätt stor på bröstet. Men small skulle bli för tight på armar. Känns lite onödigt med så mycket fladder i vind under så lång tid.
Tråden försöker förstå det. En jacka som fungerar till allt finns inte. Dessutom har folk olika erfarenheter, åsikter och förslag.

Vindjacka som andas bra
Då har de slutat med det. Jag har en Montane cykelskuren regnjacka, packas ihop till storlek av en clementin.
Jepp, dom verkar ha slutat, vet inte vart jag skall ta vägen.

Deras cykelspecifika vindjacka hade 'cykelpassform', dvs lång bak och kort fram, plus några extra ventilationshål baktill. Funkar att springa i också. Men omvänt, dvs cykla i deras löparjacka, blir lite obekvämt, jag har provat.

Just denna jackan är nog ett av mina mest använda plagg eftersom det är så mångsidigt och har hållt så länge. (Med viss konkurrens från en långärmad tröja från newline som jag haft i snart 20 år, den är är också ofta precis lagom). I morse tex hade jag den i början på rundan, och när temperaturen steg lite åkte den smidigt ner i ryggfickan.

Vindjacka som andas bra
Tänkte att jag tog bort parameter ventilerad rygg/icke ventilerad och mer sökte jacka med viss passform så kunde tipsen rulla in. Kanske är bäst att gå till lite butiker och prova ändå.
Det är ju ingen enkel kombination att undvika fladdrande tyg men samtidigt inte tajt, och vindtätt. Stretchtyg i sig är ju sällan vindtätt om det ska vara tunt antar jag. Och tajt om armarna utan stretch gissar jag inte blir särskilt bekvämt/praktiskt/funktionellt. Och skulle du nu hitta en som passar som handsken på handen utan stretch, så är du väl låst till en given kombination av kläder du ska ha under?

Jag beställde precis UV-skydd i samma form som armvärmare. Så en idé är väl vindjacka, och sådana över vindjackan på armarna. Men det blir nog svett-klibbigt om armarna, samt att stilpolisen kanske kommer bläddra i den högre straffskalan. :)

Vindjacka som andas bra
Tänkte att jag tog bort parameter ventilerad rygg/icke ventilerad och mer sökte jacka med viss passform så kunde tipsen rulla in. Kanske är bäst att gå till lite butiker och prova ändå.
Stadium brukar ha pendlarjackor skurna enligt cykelstil i sitt egna märke. Minns inte vad det heter nu bara för det. Även Craft har en pendlarjacka för cykel. Har haft den tidigare modellen av Stadiums jacka och har nu Crafts modell. Båda funkar fint till vardags också även om man känner lite hur plaggets form nästan ”tvingar” in mig i en cykelposition.

Båda två är slimmade men inte landsvägs-tighta så det ser inte ens konstigt ut att ha på sig jackan till vardags.

Vindjacka som andas bra
Det är ju ingen enkel kombination att undvika fladdrande tyg men samtidigt inte tajt, och vindtätt. Stretchtyg i sig är ju sällan vindtätt om det ska vara tunt antar jag. Och tajt om armarna utan stretch gissar jag inte blir särskilt bekvämt/praktiskt/funktionellt. Och skulle du nu hitta en som passar som handsken på handen utan stretch, så är du väl låst till en given kombination av kläder du ska ha under?

Jag beställde precis UV-skydd i samma form som armvärmare. Så en idé är väl vindjacka, och sådana över vindjackan på armarna. Men det blir nog svett-klibbigt om armarna, samt att stilpolisen kanske kommer bläddra i den högre straffskalan. :)
OT i den här tråden kanske men skulle du kunna länka UV-skydden? Låter som något jag skulle kunna villhöva.

Vindjacka som andas bra
Sy in den. Själv eller med hjälp av en skräddare.

Vindjacka som andas bra
OT i den här tråden kanske men skulle du kunna länka UV-skydden? Låter som något jag skulle kunna villhöva.
Tänkte först köpa något av det jag hittade på olika etablerade webbshoppar (Min lbs hade inga, och hade ej ambition att ta hem.). Som tex https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...IgFgPPkNXbUloAeCbvVtq90d3C_NxqXAaAnb4EALw_wcB

Det kan vara en chansning och jag får vad jag betalar för och ev åker på att köpa ytterligare, men dessa dök upp när jag letade, och var billigare och är beställda:

Dom landar väl i veckan, så jag återkommer med spontan-utvärdering. (Om jag minns)

Tillbaka
Topp