Vindtunneltest

Blixt

Medlem
Vindtunneltest
Hej kära happyiter!

Jag gör just nu mitt exjobb på kth i cykelaerodynamik. Exjobbet går ut på att undersöka hur stor betydelse cykelskorna har på ett tempolopp ur ett aerodynamiskt perspektiv.

Till saken hör att vi bla. ska använda ett par mtb-skor som referens mot ett par landsvägsskor med skoöverdrag.

Då till frågan, är det någon snäll happyit som kan tänka sig att låna ut lr skänka en mtb sko i strl. 42? Mina egna i strl 43 är tyvärr förstora.

Ett spd clips clips skulle också vara guld värt(dom 2 jag hade sitter redan på ett par modeller) .

Självklart kommer man få resultat om hur bra skorna presterade i vindtunneln! :)

/Blixt

Vindtunneltest
är det inte mer intressant att jämföra en landsvägssko utan skoöverdrag med en med överdrag?

annars kan ni ju kolla skillnaden mellan en joggingdojja och räserpjuck med överdrag också.

i övrigt lite för stora fötter dessutom. tyvärr.

Vindtunneltest
Detta måste ni väl kunna få spons på? Ring runt till distributörerna och handlarna så lär det ordna sig. Slipper ni gammal svett också..

Vindtunneltest
Låt mig gissa hur denna tråden kommer att se ut. Du kommer att överösas med förlag på andra saker du borde testa, att sittställning är viktigare, att träningsläger är viktigare, att vikt är viktigare... men ingen kommer att låna ut en sko.

Vindtunneltest
Har det inte redan vindtunneltestats skor och skoöverdrag för tempocyklister i all oändlighet? Det finns väl massvis med siffror och statistik på hur många millisekunder man spar på det? Iofs aldrig sett en jämförelse mot en MTB-sko, fast sen har jag lite svårt att se relevansen i det med... lite som att jämföra lycraställ mot vindjacka - hur många tempocyklister har en fladdrig vindjacka på sig?

Vindtunneltest
bigmollo, tack! låter jättebra, privar.

Niko/Frost, verkar ju kanon! Har du möjligtvis nån länk lr vet vart man kan kolla? Skulle vara perfekt o jämföra med våra resultat.

Har mest sökt på Vetenskapliga rapporter och hittat en del men inte specifikt om vindtunneltester på skor (ganska smalt område :) ). Är självklart mycket tacksam om nån vet någon som har gjort sånna försök.

Tack happy!

Vindtunneltest
För nyfikenhetens skull. Men vad läser man om man får göra ett sånt här kul examensjobb? Vilket program har man halkat in på då? Maskinteknik och farkostteknik låter på tok för avancerat. Är det industridesign? Nog med gissningar :)

/Christoffer

Vindtunneltest
Blixten, har för mig att jag senast såg något sådant för nått par år sedan på en sida som hette analytic cycling, eller analyticycling kanske dem hade dragit ihop det till. För lat att googla fram det nu, men det var/är en stor sida väldigt hängiven till att analysera allt som rör landsvägscykling - framförallt vindmotstånd och liknande fanns det mycket av, tempostyre spar si och så mkt, och så vidare. Rätt säker på att jag såg något där.

Annars är det ju bara att googla, sitter inte med sånt här dagligen men helt hundra på att jag sett jämförelser med och utan skoöverdrag för just tempo-cyklister.

Som putchi är inne lite på, jag hoppas ni gör testet med någon som trampar? Och inte bara ställer en tom sko på en papiermaché-fot eller liknande, det är ju en väldig skillnad på turbulens på någonting i rörelse...

Vindtunneltest
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man köpa en vindtunnel för hemmabruk?

Du kan tom skaffa dig en On the Road vindtunnel som visar dina aeroväörden här och nu i realtid
Men det behövs en del prylar:
Först en riktigt effektmätare på cyjkeln som sänder mätvärden trådlöst enligt ANT+ Sport-protokollet, de jag känner till är SRM och PowerTap http://www.saris.com/p-361-powertap-sl.aspx
Dessutom behöver du en iBike Aero http://www.ibikesports.com/products_iaero.html

Koppla ihop dem, kalibrera iBike, ut o cykla

/Håkan

Vindtunneltest
chrkes skrev:
> För nyfikenhetens skull. Men vad läser man om
> man får göra ett sånt här kul examensjobb?
> Vilket program har man halkat in på då?
> Maskinteknik och farkostteknik låter på tok för
> avancerat. Är det industridesign? Nog med
> gissningar :)

Programmet spelar mindre roll, men man måste ha läst tillräckligt med kurser i strömningsmekanik för att ha de rätta kunskaperna med sig i bagaget innan man tar sig an jobbet. Tror knappast att handledaren accepterar bara en glad cyklist.

Vindtunneltest
DrGT skrev:
> chrkes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För nyfikenhetens skull. Men vad läser man om
> > man får göra ett sånt här kul examensjobb?
> > Vilket program har man halkat in på då?
> > Maskinteknik och farkostteknik låter på tok
> för
> > avancerat. Är det industridesign? Nog med
> > gissningar :)
>
> Programmet spelar mindre roll, men man måste ha
> läst tillräckligt med kurser i
> strömningsmekanik för att ha de rätta
> kunskaperna med sig i bagaget innan man tar sig an
> jobbet. Tror knappast att handledaren accepterar
> bara en glad cyklist.

Jag förstår att man inte bara kan ställa ifrån sig cykeln och gå in på kth och göra ett examensjobb... Var mest nyfiken på om det var något program som man kan läsa och därefter kunna jobba inom forskning kring aerodynamik. Men förstår att man kan läsa alla kurser om aerodynamik som finns och sedan hoppa in på exjobbet.

Vindtunneltest
chrkes skrev:

> Jag förstår att man inte bara kan ställa ifrån
> sig cykeln och gå in på kth och göra ett
> examensjobb... Var mest nyfiken på om det var
> något program som man kan läsa och därefter
> kunna jobba inom forskning kring aerodynamik. Men
> förstår att man kan läsa alla kurser om
> aerodynamik som finns och sedan hoppa in på
> exjobbet.

Jag menade förstås en glad cyklist som redan studerar på KTH eller annan högskola, för det är trots allt ganska fritt på KTH vart man väljer att göra sitt exjobb. Om man vill läsa aerodynamik är Farkostteknik det naturliga valet men studenter som Maskinteknik och Teknisk Fysik kan också välja att fördjupa sig i strömningsmekanik och aerodynamik. Det finns inga krav på att läsa "alla kurser om aerodynamik", men man ska ha tillräckliga kunskaper inom området.

Är f.ö. programansvarig för mastersprogrammet Engineering Mechanics på KTH och kollega med handledaren till ovanstående examensarbete.

Vindtunneltest
Några år sent men här kommer den utlovade rapporten. Tack igen för sko och pedal som användes.
23 sekunder är ju inte fy skam. Jag undrar hur mycket tid man kan tjäna på att även raka benen. Kanske det har gjorts vindtunneltester på det med.

Edit: Någon har tänkt på det också, men det skulle vara kul att se lite siffror på tider som man kan spara. Det pratas om 5-6 W vid 30 km/h i artikeln nedan.
https://road.cc/content/feature/how-much-faster-are-shaved-legs-cycling-shaved-arms-303945

Jag var tvungen att kolla med bikecalculator.
http://bikecalculator.com/index.html

Skillnaden mellan 150W och 155W gör ca. 0,4 km/h vid ca. 30 km/h. Eller 45 sekunder på 30 km. Större skillnad än jag trodde.

1712034396250.png

1712034448497.png

Edit 2: Ur en annan artikel:

"Surprisingly, the claim that smooth skin equals more speed actually has some validity. Specialized tested the aerodynamics of a cyclist with shaved legs versus ungroomed gams. In a test with professional triathlete Jesse Thomas, wind tunnel data showed smooth legs “reduced drag by about 7 percent, allowing Thomas to exert 15 watts less power and still go at the same speed.” What does that mean out on the road? That’s a savings of 79 seconds over a one-hour, 49-kilometer time trial, which is definitely not nothing. Other tests showed a savings of 40 to 90 seconds over 40-kilometers."
https://www.bicycling.com/culture/a27022380/how-to-shave-your-legs/

Senast ändrad:
Vindtunneltest
För att fortsätta på spåret med att raka sig... Att raka armarna sparar ca. 15 sekunder på 40 km, enligt Specializeds forskningsingenjör inom aerodynamik. Detta mer eller mindre oberoende av vilken hastighet cyklisten håller.

"'Next time we’ll have to shave your arms,' Piper said, not entirely joking. 'The savings there is about a quarter of the legs, but still a surprise for us. Mine were about 15 seconds/40km, and I don’t have much hair on my arms.'"
https://www.bikeradar.com/features/shave-your-legs-save-precious-seconds

Nog bäst att raka av helskägget och ev. mustasch också :)

Vindtunneltest
du kanske kan sammanfatta resultatet:) ?
Det lönade sig tidsmässigt för elitcyklister att ha bra skor. Framförallt kul att det gick att mäta upp trots förenklad modell och miljö för skon.
Har googlat lite och hittat ett par rapporter med liknande setup gjorda i efterhand som visar på resultat i samma riktning.

Mitt kritiska öga idag kanske mer fokuserar på hur ändrade fotpositioner och annat påverkar cyklistens förmåga till kraftöverföring. Det hade varit kul o höra hur de tänker kring det.

Vindtunneltest
Mitt kritiska öga idag kanske mer fokuserar på hur ändrade fotpositioner och annat påverkar cyklistens förmåga till kraftöverföring. Det hade varit kul o höra hur de tänker kring det.

Apropå positioner vid cykling så läste jag för någon dag sedan om den skotske cyklisten Graeme Obree som var lite av en nydanare då det gäller att experimentera med olika saker för att slå hastighetsrekord. Det visade sig dock att cykelsporten var rätt konservativ och många av hans innovationer bannlystes, rekorden ogiltigförklarades osv, även om han fått viss upprättelse på senare år. Men intressant läsning. Jag råkade dock snöa in på den här artikeln då jag tog reda på vad Q-faktor var.
https://en.wikipedia.org/wiki/Graeme_Obree

1712038605543.png

Vindtunneltest
För att fortsätta på spåret med att raka sig... Att raka armarna sparar ca. 15 sekunder på 40 km, enligt Specializeds forskningsingenjör inom aerodynamik. Detta mer eller mindre oberoende av vilken hastighet cyklisten håller.

"'Next time we’ll have to shave your arms,' Piper said, not entirely joking. 'The savings there is about a quarter of the legs, but still a surprise for us. Mine were about 15 seconds/40km, and I don’t have much hair on my arms.'"
https://www.bikeradar.com/features/shave-your-legs-save-precious-seconds

Nog bäst att raka av helskägget och ev. mustasch också :)
Remco är väl typ den enda som har snabbare hud än aero ärmar?

Vindtunneltest
Apropå positioner vid cykling så läste jag för någon dag sedan om den skotske cyklisten Graeme Obree som var lite av en nydanare då det gäller att experimentera med olika saker för att slå hastighetsrekord. Det visade sig dock att cykelsporten var rätt konservativ och många av hans innovationer bannlystes, rekorden ogiltigförklarades osv, även om han fått viss upprättelse på senare år. Men intressant läsning. Jag råkade dock snöa in på den här artikeln då jag tog reda på vad Q-faktor var.
https://en.wikipedia.org/wiki/Graeme_Obree

Visa bilaga 689790
Häftigt!

Vindtunneltest
Några år sent men här kommer den utlovade rapporten. Tack igen för sko och pedal som användes.
Superintressant att du presenterar detta nu! Om du kanske missat det har Alex Dowsett kört en vindtunnel-serie på Youtube nu sista veckorna. Där han bland annat kom fram till att MTB-skor med skosnöre var snabbare än hans custom made kolfiber-"strumpa". Framförallt i kantvind precis som det verkar som du kom fram till redan 2010

Vindtunneltest
Nu har jag snöat in på skinsuits också. Bara jag får ordning på min lvg-racer till sommaren så behöver jag nog satsa på något alternativ till MTB-skorna samt en skinsuit för att bli riktigt snabb :D

https://duckduckgo.com/?q=cycling+skinsuit
Om man inte redan snöat in på hård intervallträning och lagt en massa timmar på det under flera år tror jag inte man behöver fundera så mycket över sina skor... Innan ett par "bra" skor lönar sig behöver man förmodligen ha nått sitt effektmässiga tak eller åtminstone vara väldigt nära det.

Med det sagt har jag senaste tiden sneglat på ett par fräsiga vita skoöverdrag till mina mtb-dojjor jag alltid kör landsväg med...?

Vindtunneltest
Jag måste nog skriva ut o läsa om rapporten om jag ska kunna svara på fler frågor i stil med ovan. Sidovind/kantvind var inte ett fall som jag minns det.

Vindtunneltest
Om man inte redan snöat in på hård intervallträning och lagt en massa timmar på det under flera år tror jag inte man behöver fundera så mycket över sina skor... Innan ett par "bra" skor lönar sig behöver man förmodligen ha nått sitt effektmässiga tak eller åtminstone vara väldigt nära det.

Med det sagt har jag senaste tiden sneglat på ett par fräsiga vita skoöverdrag till mina mtb-dojjor jag alltid kör landsväg
Jag måste nog skriva ut o läsa om rapporten om jag ska kunna svara på fler frågor i stil med ovan. Sidovind/kantvind var inte ett fall som jag minns det.
Därmed så är hans slutsatser säkert korrekta. Det blir en massa turbulens o virvlar då som gör att en något buckligare yta kan fungera bättre.

Vindtunneltest
en mer omfattande studie på vissa sätt som visar på liknande resultat ifall ngn är intresserad.

Tillbaka
Topp