Rumpestumpen
Ny medlem
Vinter och kläder = svettigt
Cykling vintertid kräver tid, mycket tid. Konstaterade detta i morse när det var dags att ta cykeln till jobbet igen efter en kortare tids uppehåll pga förkylning och tjänsteresa.
Det är inte bara väglaget som gör att det åtgår mer tid till att ta sig de 17 km till jobbet som jag har. Nej, största delen av tiden tycks så här års åtgå till att klä på och av sig.
Termometern visade -8 så jag tänkte att dags att ta fram vintermunderingen.
Alltså:
-pulsbälte på
-Underställ på, tröja och långkalsong (samt koll att pyjamasen var av)
-blöjbyxor
-cykeltröja
-ullstrumpor
-vintertights
-vinterjacka
-elsulor i skorna
-skor på
-accar på skorna
-skoskydd utanpå skor och accar
-rånarluva
-hjälm
-vantar
Dessutom skall cykel förberedas för turen:
-vinterdäck med tillhörande järnskrot
-pulsklocka på styret
-lampa och batteripack
-väska med (nöd)telefon, klädbyte, batteriladdar lampaccen
Glad i hågen tar man hissen ner och ut i det fria. Vid det här laget märks det att vinterkläder är varma. Mycket varma om man vistas inomhus.
Efter att likt bambi halkat omkring på farstuns marmorgolv med 600 dubb kommer man så ut i den svenska vintern. Det är nu man konstaterar att -8 och snö inte på långa vägar är lika kallt som -8 och barmark. Snö och dubbat ger mer motstånd = kräver större ansträngning från velocipören samt lägre fart och kylande vind. Väl framkommen är jag övertygad om att till den kommande eftermiddagsturen på järvafältet kommer jag att ha mindre kläder på mig och i stället köra lite längre.
Det är inte bara väglaget som gör att det åtgår mer tid till att ta sig de 17 km till jobbet som jag har. Nej, största delen av tiden tycks så här års åtgå till att klä på och av sig.
Termometern visade -8 så jag tänkte att dags att ta fram vintermunderingen.
Alltså:
-pulsbälte på
-Underställ på, tröja och långkalsong (samt koll att pyjamasen var av)
-blöjbyxor
-cykeltröja
-ullstrumpor
-vintertights
-vinterjacka
-elsulor i skorna
-skor på
-accar på skorna
-skoskydd utanpå skor och accar
-rånarluva
-hjälm
-vantar
Dessutom skall cykel förberedas för turen:
-vinterdäck med tillhörande järnskrot
-pulsklocka på styret
-lampa och batteripack
-väska med (nöd)telefon, klädbyte, batteriladdar lampaccen
Glad i hågen tar man hissen ner och ut i det fria. Vid det här laget märks det att vinterkläder är varma. Mycket varma om man vistas inomhus.
Efter att likt bambi halkat omkring på farstuns marmorgolv med 600 dubb kommer man så ut i den svenska vintern. Det är nu man konstaterar att -8 och snö inte på långa vägar är lika kallt som -8 och barmark. Snö och dubbat ger mer motstånd = kräver större ansträngning från velocipören samt lägre fart och kylande vind. Väl framkommen är jag övertygad om att till den kommande eftermiddagsturen på järvafältet kommer jag att ha mindre kläder på mig och i stället köra lite längre.