Vinter och kläder = svettigt

Rumpestumpen

Ny medlem
Cykling vintertid kräver tid, mycket tid. Konstaterade detta i morse när det var dags att ta cykeln till jobbet igen efter en kortare tids uppehåll pga förkylning och tjänsteresa.
Det är inte bara väglaget som gör att det åtgår mer tid till att ta sig de 17 km till jobbet som jag har. Nej, största delen av tiden tycks så här års åtgå till att klä på och av sig.
Termometern visade -8 så jag tänkte att dags att ta fram vintermunderingen.
Alltså:

-pulsbälte på
-Underställ på, tröja och långkalsong (samt koll att pyjamasen var av)
-blöjbyxor
-cykeltröja
-ullstrumpor
-vintertights
-vinterjacka
-elsulor i skorna
-skor på
-accar på skorna
-skoskydd utanpå skor och accar
-rånarluva
-hjälm
-vantar

Dessutom skall cykel förberedas för turen:

-vinterdäck med tillhörande järnskrot
-pulsklocka på styret
-lampa och batteripack
-väska med (nöd)telefon, klädbyte, batteriladdar lampaccen

Glad i hågen tar man hissen ner och ut i det fria. Vid det här laget märks det att vinterkläder är varma. Mycket varma om man vistas inomhus.
Efter att likt bambi halkat omkring på farstuns marmorgolv med 600 dubb kommer man så ut i den svenska vintern. Det är nu man konstaterar att -8 och snö inte på långa vägar är lika kallt som -8 och barmark. Snö och dubbat ger mer motstånd = kräver större ansträngning från velocipören samt lägre fart och kylande vind. Väl framkommen är jag övertygad om att till den kommande eftermiddagsturen på järvafältet kommer jag att ha mindre kläder på mig och i stället köra lite längre.

Känner av samma fenomen, det e svårt att klä sig lagom.
Antingen för lite och då fryser man hela tiden, eller för
mycket vilket leder till att man svettas som en galning,
vilket är mycket bättre. Problemet kommer när man av någon anledning
stannar ett litet tag och blir nerkyld, så fryser man ännu värre
då svetten har kallnat.
Burr....

Så sant så sant. Så här års bör man köra riktigt ordentliga långturer för att cykeltiden ska överstiga tiden för på/avklädning samt efterföljande persedelvård. De leriga dagarna är förstås ännu värre då man dessutom får städa hela lägenheten efter hemkomst.

bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hellere svettig än kall å sjuk?
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Man blir inte mer sjuk av att vara kall än att vara varm. Faktum är att sålänge du inte har baselusker i dig så spelar det ingen roll om du är kall eller inte.

Ville Skrev:
> Man blir inte mer sjuk av att vara kall än att
> vara varm. Faktum är att sålänge du inte har
> baselusker i dig så spelar det ingen roll om du är
> kall eller inte.

Sant, men hälten av folket är inte uppfostrade, utan hostar utan att skydda sig helt ohämmat rakt ut och håller sig inte hmma vid sjukdom.

Mend et är klart, man slipper dom om man cyklar till jobbet! Å immunförsvaret stärks väl av vintercykling? Varför gör jag inte så då... slöafanskap...

För att du inet tycker att det är kul kanske???, du kanske vill spara dina cykelkrafter till skogen:), det vill ivf jag.

Ville Skrev:
> För att du inet tycker att det är kul kanske???,
> du kanske vill spara dina cykelkrafter till
> skogen:), det vill ivf jag.

Ja såäre väl. Märkte i somras, att cykla jobbet tor 18 km/dag + mtb på helgerna var kanske lite mycke..
Felet var väl att jag maxade tor jobbet... borde lära mig softa å inte försöka hinna före alla bilar.

Om du absolut skall köra ikapp men inte vill ta i för mycket Bruse så skulle du kanske prova att kappa med pendeltågen i Sthlm. I går var jag bekväm och tog tåget. 15 km tog mig 1 tim 24 min. dvs 10,7 km/t i snitt. Då blir man inte svettig det lovar jag.

bruse Skrev:
> Blåbussarna är väl mer behalgit, de ligger på
> mellan 5-7 km/h...
>
> -----

Jag kollade snitthastigheten på 2:an sist jag körde (jag kör ju buss på helgerna nuförtiden). 12 km/tim i snitt är väl hyfsat?

Johan S Skrev:

> Jag kollade snitthastigheten på 2:an sist jag
> körde (jag kör ju buss på helgerna nuförtiden). 12
> km/tim i snitt är väl hyfsat?

Wow, rena räjserfarten!

=David Skrev:
> Ta det lugnt med farten Johan så att du inte
> krockar med en liten suv.. ;)
>
> Mvh David
>
>
>
> Rätta in dig i ledet!

Ja, det är obekvämt, lite på mig!

En bra tumregel är att klä sig så att man fryser lite grann när man kommer utomhus (dvs innan man börjat cykla). Fast man blir bra varm när man dressar på sig för att cykla...

Har man sedsn kläder med lite blixtlås så kan man öppna upp lite lagom när man blivit varm.

Kom hem för ca en timma sedan efter två timmar i modden.
Var ganska svettig, förutom fötterna, fanns dom ens?????

Hade dubbla strumpor, dock inga ULL.
Ni som kör när det är kallt, gör det stor skillnad???

LEAF skrev:
"svettas man så dör man"
-grönländskt ordspråk

Beror det på att isbjörnarna känner svettlukten och har lättare att hitta en och äta upp en, eller har det med den ökade nerkylningstakten måntro??

Nalleproblemet kan man ju lösa med en saftig bössa, men det andra är knepigare att åtgärda ;-)

Bosse

bruse Skrev:
> Men hellere svettig än kall å sjuk?
>
> -----

det är lättare att dra på sig förkylning om man klär sig för varmt o blir "blöt" av svett. som sagt, klä sig så att man fryser lite när man kliver utanför dörren, när man kommer igång kommer man hålla sig varm.

Att cykla i skogen är svettigt, oavsett om man gör det på sommaren eller på vintern. Blir man inte svettig så har man inte cyklat... ;-) Däremot ska man klä sig så att man transporterar bort svett på bästa möjliga sätt och ändå håller sig lagom varm, en helt vindtät jacka fungerar inte t.ex. Kläder som andas riktigt bra bör man ha, GoreTex har man i skidbacken... Säger bara Marmot DriClime. :-9

/Leo

Det låter väl ok, men inte om fötterna???
Jag var perfekt "varm" när jag kom hem men
tårna fanns inte på denna planet.
Är ULL verkligen så pass bra att det är värt att
lägga ut 200:- på ett par strumpor?

spindelbenen Skrev:
> Det låter väl ok, men inte om fötterna???
> Jag var perfekt "varm" när jag kom hem men
> tårna fanns inte på denna planet.
> Är ULL verkligen så pass bra att det är värt att
> lägga ut 200:- på ett par strumpor?

Ja det tycker jag. Är inte dina fötter värda 200 kr? Jag köpte ett par Ullfrottéstrumpor 400 g, för eh... minns inte, men inte 200 iaf. Byt sulan åxå till en filtsula som du får klippa till. Det är genom sulan kylan kommer. Kolla tejpen i insdan av hôlet för klotsen, så det inte drar in, eller kryper in smält snö.

spindelbenen Skrev:
> Gott mos.
> I mörrn åka jag till affära å tjacka sockor.

Se till att de får plats i skorna! Med filtsula å tjock yllestrumpa kan det bli trångt. Ta med skon kanske, eller ta på öppen köp.

jag tycker då inte att man behöver ha så mycket kläder på sig egentligen.

ett par windstopper byxor, en jacka som åtminstone är vindtät på framsidan samt skoöverdrag, varma/vindtäta handskar, skokondomer o en mössa.

då iaf jag långt, så länge vinden inte kyler ner mig så kommer jag ut till åtminstone -5 grader, sedan på med underställ så är det ytterligare några grader kallare jag klarar av :).

Håller med Tim delvis! Jag kör med:

Klädsel:
Crafts vindtäta byxor,
Superunderställ om kallare än -7 grader,
Gore N2S jacka,
helfingrade cykelhandskar med mockahandske över (ska köpa riktiga vintercykelvantar senare!),
Fleecepannband och ev. fleecemössa om kallare än -7 grader,
skoöverdrag

Ryggsäck:
3 L vattensäck
Slang,
Däckavtagare,
Minipump,
Topek multiverktyg,
Tejp,
Buntband i olika storlekar,
Lite energidryck och hemmagjorda energikakor
Kanske glömt något...

På så vis är jag varm och go, men svettas inte mycket! Skoöverdragen sitter alltid på vintertid och resten går rätt snabbat att dra på sig. Ryggsäcken är färdigpackad, förutom vattnet och energitillbehör. Till universitetet har jag i stort sett samma klädsel, förutom superunderställ. Allt som allt tycker jag inte det är speciellt krångligt, varmt eller kallt att cykla vintertid=) Cyklar förövrigt inte om det är kallare än -20 grader kallt. Bor i Umeå där det är torrt på vintern!

Har samma kläder som när jag åker löpskidor och det fungerar
precis som vanligt, dvs jag är varm och svettig hela tiden
tack vare underställ i ullfrotte och vindtät overall. På
huvudet har jag en tunn mössa under hjälmen och på händerna
har jag samma handskar som när jag åker utför.
Problemet som jag upplever är fötterna. Håller på och
experimenterar lite och sist jag var ute hade jag på mig
på fötterna:
- tunnstrumpa
- raggsocka
- plastpåse på foten utanpå raggsockan men i skon.
- spinningdojorna (jag vet men cykeldojorna pajade på Roslagsleden ...)
Ovanstående fungerade utan problem i 1.40 i minus fem grader.
Ska byta ut plastpåsarna mot något vettigt windstopper material
och skoöverdrag och naturligtvis ett par termosulor av något slag.
Sedan funderar jag på att bygga "AJ's värmesulor" med kantaltråd
och batteripack, det verkar både kul och varmt. Eventuellt ska jag
nog unna mig ett par rediga vintercykelskor oxå. Var ute och
promenerade idag i Lundahagskängorna och det var varmt och skönt om
fötterna hela tiden! Finns det "adapter" för SPD klossar som man kan
dra fast i ett par kängor?

Yllesockor är lätt värt det.. bomull är döden om man är blöt och det är kallt.. har två kompisar som förfrös tårna under en vinterkurs.. alla andra klarade sig (alla andra hade yllesockor) men dessa två hade bomullsockor och svarta respektive gula tår (gula varblåsor över hela tåpartiet) inget kul att vara med om...

//Oskar

Jag tycker mina väl slitna Gore Windstopper strumpor fungerar utmärkt till -20 med skoöverdrag. Dom transporterar bort svetten och håller en varm. Det där med fötter är lite intressant har jag kommit fram till. För det är för mig somså att om jag är kall om någon annan del av kroppen t. ex armar eller ben, börjar jag direkt att frysa om fingrar och fötter. Det gäller att balansera plaggens värme över hela kroppen. Det hjälper inte att klä sig jättevarmt om fötterna och svalt om t. ex benen! Windstopper (liknanade vindtäta märken) och framförallt fukttransporterande (helst inte fuktbindande som ull) och definitivt inte bomull, fungerar bäst när man t. ex cyklar, åker längdskidor och ull och Gore tex när man t. ex åker slalom eller vandrar.

För er med kalla fötter, bygg värmesulor. Byggbeskrivning finns på Happy, prova sökmotorn. :-) Har provat allt innan dess och inget hjälpte, vinterskor, alusulor, ullfrotté strumpor. Med värmesulorna håller sig tårna varma i ca tre timmar på vintern, helt klart guld värda! Vill man inte bygga, då är det bara att köpa "färdiga" men de är inte billiga. Spana in cyclecomponents, de har ett par.

/Leo

Kan efter att idag ha tagit min första MTB-cykeltur på länge bara hålla med. När jag tagit fram alla kläder jag skulle ha på mig hade ju sängen helt försvunnit under klädhögen.

Sådär lagom lätt att försöka hålla sig lite torr under också, var ju svettig innan jag ens hunnit få på mig allt och kommit utanför dörren. Väl ute var jag dock perfekt klädd. En långärmad cykeltröja under en vindtät cykeljacka är kanon, då kan man dra ner dragkedjan på cykeltröjan för värmekorrigering och ändå få vindskydd.

"Bäst" är när man dragit på sig allt, hunnit bli varm och telefonen ringer så att man inte kan sticka ut. Eller att man inte tömt blåsan och bara _måste_ innan man sticker...

Jag har en ännu bättre (upplevd):
Står innanför ytterdörren, har äntligen fått på sig alla kläder, fyllt vattenblåsan och fått ordnat allt annat tjafs. Svetten börjar precis komma pga alla kläderna.
Då ringer det på dörren och in kliver svärföräldrarna! Det är dessvärre inte socialt accepterat att skita i deras ankomst och sticka iväg...nädå kaffe ska ordnas fram och så ska man vara trevlig...
*mutter mutter*

TnT: Jaja, som säljare har man inte alltid den lyxen. Speciellt inte i slutet av månaden då alla affärer skall dras in :) Missade telefonsamtal kan kosta en hel del.

Förra veckan skulel jag till Grödinge. Precis färdigklädd och lite svettig så ringer en kollega och informerar om att vägen är avstängd och att han sitter fast i snön, trots 4hjulsdrift och vana att köra i snö! Då valde jag att byta om och stanna hemma *skratt*.

Mattias L Skrev:
> TnT: Jaja, som säljare har man inte alltid den
> lyxen. Speciellt inte i slutet av månaden då alla
> affärer skall dras in :) Missade telefonsamtal kan
> kosta en hel del.

Antog att om du kunde åka ut och cykla väntade du inga viktiga samtal. Var det mobilen som ringde kan du väl ta det ute istället för att stå inne och svettas?

Det där var en dålig ursäkt! :)

Jag har i dagarna inhandlat ett par rejäla vinterskor, Shimano SH-W101, och funderar nu på vad jag skall fylla ut dem med. Jag köpte storlek 45 (normalt 42-43) så det finns gott om plats för sulor och diverse sockor. Skall in till stan i dag och shoppa så jag behöver lite köptips.

Vilket gör mest nytta, en tjock extrasula eller ett extra par sockar? Det känns ju som att sulor är viktigare vid tex vandring då ju kylan i större utsträckning kommer underifrån. Vid cykling är det ju snarare tvärtom med fartvinden som angriper framifrån/ovanifrån.

Skall jag satsa på flera tunna strumpor i tex ullfrotté eller går det lika bra med en tjock rackare? Gäller lager på lager principen även i strumpvärlden?

/Anders, som har frusit om fötterna för sista gången

Väntar alltid viktiga samtal, oavsett vad man gör :)

Mina grannar vet att jag är lite knepig, för jag brukar stå utomhus och prata i mobilen. Varför? Taskig mottagning inomhus helt enkelt.

Pahoehoe,

Kylan kommer nerifrån när man cyklar. Direkt under foten har du en metallklump termiskt kopplad till en ännu större klump, allt är designat för att kyla ner fötter. Jag skulle definitivt satsa på ett antal isolersulor.

KjellF

Pahoehoe Skrev:
>
> Vilket gör mest nytta, en tjock extrasula eller
> ett extra par sockar?
>
> Skall jag satsa på flera tunna strumpor i tex
> ullfrotté eller går det lika bra med en tjock
> rackare? Gäller lager på lager principen även i
> strumpvärlden?
>

Tjocka sulor behövs för att isolera undersidan av foten från att kylas ned av kloss och pedal.
Jag, precis som många andra här, byggde mig ett par värmesulor förra vintern.
Väldigt skönt, enkelt att bygga dem och billigt.
Mina sulor kostade mig 45:-!! Jämför det med de 1300-1800 för de färdigbyggda.

När det är kallt behöver du troligen också dubbla par sockor.
Lager på lager funkar över hela kroppen, alltså även på fötterna.
(När det blir riktigt kallt kan du också behöva dubbla vantar och mössor)
Men för mig funkar det bästa med en tunn 'linersocka' innerst och ´med en tjockare utanpå.
Det är vanligt att använda en tunn CoolMax-socka innerst och en tjockare i ylle utanpå, men jag
har hittat tjocka CoolMax-sockor och de fungerar bättre än de yllesockaor jag har provat:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16104&plats_id=1308

/Håkan

Jämför på rätt sätt om du skall jämföra. Du kan väl knappast mena att dina värmesulor kostade 45 spånn inklusive batteri och laddare?

Priset på 1300 - 1800 inkluderar ju batteri, laddare och alla kablar man behöver därimellan.

Det dyraste i det här är ju just batterierna.

Sulorna byggde Kejll Fredríksson åt mig (tack tack): 150 kr + öl för 50 kr
8 st laddbara batterier 2300 mAh Clas Ohlsson 300 kr. Å de kan användas till anant på sommaren, typ kamera. Laddare hade jag sen tidigare. Så kostnaden är 200-500, beroende på hur batterikostnaden ska fördelas.

Sulor är viktigast. Kylan kommer underifrån!

Mattias L Skrev:
> Jämför på rätt sätt om du skall jämföra. Du kan
> väl knappast mena att dina värmesulor kostade 45
> spånn inklusive batteri och laddare?

Självklart är det utan batterier och laddare. Men jag 'är väl inte den ende i Sverige som redan äger laddningsbara batterier och laddare för dem?

Behöver man köpa batterier och laddare så kostar 8st R6 NiMH-batterier och laddare just nu 179:- på Lidl
http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.o.oow.20041129.p.Batteriladdare
eller 295:- hos Hobbex
http://www.hobbex.se/default.asp?ProductID=7327
Samma finns även hos Clas Ohlson för 395:-
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q117q615&ic=N&sw=12914

Även om man lägger till 150:- ytterligare för batterihållare, kontakter, sladdar och säkring
blir slutsumman under 600:-

DVS mindre än hälften av vad Cyclecomponents säljer elsulor för.
Då har man dessutom vanliga laddningsbara batterier som går att använda i Freestylen (eller kanske det är GPSen nuförtiden?)
Cellerna i Hotronic-batterierna är special-celler som inte går att byta ut, eller enkelt använda till annat. Från http://www.hotronic.com/products/footwarmers/info/faq.htm#6
"The cells inside the Battery Pack cannot be replaced without damaging or destroying the casing."

/Håkan

bruse Skrev:
> Sulorna byggde Kejll Fredríksson åt mig (tack
> tack): 150 kr + öl för 50 kr
> 8 st laddbara batterier 2300 mAh Clas Ohlsson 300
> kr. Å de kan användas till anant på sommaren, typ
> kamera. Laddare hade jag sen tidigare. Så
> kostnaden är 200-500, beroende på hur
> batterikostnaden ska fördelas.
>
> Sulor är viktigast. Kylan kommer underifrån!
>
> -----

var har du batterierna när du cyklar??Å hör är de ihopkopplade??

Kaijan Skrev:
> bruse Skrev:
> -----
> > Sulorna byggde Kejll Fredríksson åt mig
> (tack
> > tack): 150 kr + öl för 50 kr
> > 8 st laddbara batterier 2300 mAh Clas Ohlsson
> 300
> > kr. Å de kan användas till anant på sommaren,
> typ
> > kamera. Laddare hade jag sen tidigare. Så
> > kostnaden är 200-500, beroende på hur
> > batterikostnaden ska fördelas.
> >
> > Sulor är viktigast. Kylan kommer underifrån!
> >
> >
>
> > -----
> > Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!
>
>
> var har du batterierna när du cyklar??Å hör är de
> ihopkopplade??

Har bara testat dom en gång. Drog kabeln upp genom brallan, kittla störtskönt, å ut baktill å in i varsin sidofickorna på jackan. För att de skulle hålla sig varma från kroppsvärmen. Då håller de längre. De sitter i batterihållare http://www.clasohlson.se/?AFP=store...&COSID=3101A223E15E44A89D202B14736EE13D782497

En del undra om de inte va bättre å ha dem runt vristen. Jo kanske. Men då blir de kalla å drifttiden sjunker dramatiskt (fråga min gps får du se, 2 timmar mot 10 timmar), de väger mer då foten rör sig runt, kan lätt få en smäll vid vurpa..

Tillbaka
Topp