Vintercykelbyxor. Snart dax igen!

bengt

Ny medlem
Jag har kollat in vintercykelbyor (långa tights med hängslen.

bl.a. Gore Action Tights Med Hängslen
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=5614
och Briko Långa Tights Windstopper.
http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=206

Den ena Gore har hälla och Briko har blixlås där nere.

Just dom har ju ingen blöja. Man ska väl köra med vanliga korta cykelbyxor under, eller ska man ha cykelbyxorna utanpå?
Hur kör ni?
Finns det vintercykelbyxor med blöja?

Tacksam för alla tips.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör med blöjfria långtights och vanliga blöjshorts utan hängslen under. Funkar kanon och man behöver inte tvätta långbrallorna lika ofta!
Dessutom funkar tightsen till andra vinteraktiviteter också (löpning, skidåkning) om man nu är lagd åt det hållet.
Kan tänka mig att bib-shorts under funkar också om man vill ha det lite extra varmt och gott om rygg/mage.

Beställde nyligen ett par Endura-höst/vinter bib-knickers (finns ju hellång variant med) och dem är lite fleecade på insidan, även på hängslena vilket är mysigt. Tycker passformen är grym för en "skandinavisk" kropp, alltså inte italiensk nudelkostym som man måste ta i XXL för att ens få in benen.

Ytterliggare fördelen som jag ser det är att dem har nån slags teflonbehandling på utsidan som gör dem lite glatta och sägs hålla vätan borta. Har bara provat dom i lite lätt duggregn och det funkade ju bra så hur det funkar i stormrusk återstår att se.

Blöjan är REJÄLT tilltagen, då menar jag verkligen soffdyna, och det är lite varmt när det är varmt ute men jag misstänker att det är skönt på vintern, var iaf det en sen kall kväll jag cyklade med dem. Men det var faktiskt skönt med soffdyna :-)

Det är dessutom stora reflexlogotyper på båda benen så man syns i mörkret.

Bäst av allt är ju priset precis över femhundringen. Klart mkt bralla för pengarna.

Köpte mig ett par Craft "längdskidbyxor", vinterfodrade och rätt vindtäta/vattenavvisande framtill med lite "andas-material" baktill.
Fungerar hittills över förväntan, dock behöver man nog köra med en skärm bak så man inte blir blöt och kall om rumpan när det regnar.

Edit: Det är dom här jag köpt http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/087398/craft-performance-xc-storm-tights
Har för övrigt hunnit med att köra flera pass med dem i nollgradig temperatur.
Några lager under så kommer de fungera perfekt hela vintern, hoppas jag...

Senast redigerad av en moderator:
Innan det blir superkallt kan man köra med Crafts kalsonger med windstopper (tror modellen kallas "Gunde") under vanliga cykelbyxorna + benvärmare. Fillingarna korvar sig inte så du bör inte oroa dig för skavsår. Perfekt för att inte intimfrysa.

Jag kör med Newline långa vinter tights och ett par utslitna kortbrallor utanpå. Eftersom att bägge är svarta gör det inget om det är lite hål i kortbrallorna och det spar dom långa tightsen, dom brukar inte vara så slit tåliga.

Har ett par Pearlizumi Amfib som jag gillar. Men det måste vara rätt långt ner på minusskalan för att de inte skall vara för varma.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> och Briko Långa Tights Windstopper.
> http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=Lis
> tProducts.aspx&cat=206

Jag har inte prövat just dessa men mitt intryck av Briko är att det är dåligt sydda. Samtliga Brikokläder jag har haft har sömmarna gått upp ganska snart efter inköp på. Fick reklamera ett par vinter/regnbyxor därifrån.

Niko/Frost skrev:
> Beställde nyligen ett par Endura-höst/vinter
> bib-knickers (finns ju hellång variant med) och
> dem är lite fleecade på insidan, även på
> hängslena vilket är mysigt. Tycker passformen
> är grym för en "skandinavisk" kropp, alltså
> inte italiensk nudelkostym som man måste ta i XXL
> för att ens få in benen.
>
> Ytterliggare fördelen som jag ser det är att dem
> har nån slags teflonbehandling på utsidan som
> gör dem lite glatta och sägs hålla vätan
> borta. Har bara provat dom i lite lätt duggregn
> och det funkade ju bra så hur det funkar i
> stormrusk återstår att se.
>
> Blöjan är REJÄLT tilltagen, då menar jag
> verkligen soffdyna, och det är lite varmt när
> det är varmt ute men jag misstänker att det är
> skönt på vintern, var iaf det en sen kall kväll
> jag cyklade med dem. Men det var faktiskt skönt
> med soffdyna :-)
>
> Det är dessutom stora reflexlogotyper på båda
> benen så man syns i mörkret.
>
> Bäst av allt är ju priset precis över
> femhundringen. Klart mkt bralla för pengarna.

Låter ju prima, var hittar man dem för det priset? Länken ovanför (om ni menar samma byxa) kostade 1350:-

Agassi skrev:
> Köpte mig ett par Craft "längdskidbyxor",
> vinterfodrade och rätt vindtäta/vattenavvisande
> framtill med lite "andas-material" baktill.
> Fungerar hittills över förväntan, dock behöver
> man nog köra med en skärm bak så man inte blir
> blöt och kall om rumpan när det regnar.
>
> Edit: Det är dom här jag köpt
> http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/087
> 398/craft-performance-xc-storm-tights
> Har för övrigt hunnit med att köra flera pass
> med dem i nollgradig temperatur.
> Några lager under så kommer de fungera perfekt
> hela vintern, hoppas jag...

grymt bra tips. jag har kört ett par vintrar med ett par swixbrallor för just längdskidåkning. funkar superbra med en vanlig cykelbyxa under.

ska ta en sväng på stadium i morgon. :)

JPL skrev:
> Måste man fortfarande raka benen när man kör i
> långbrallor?

Ja, men bara om du kör landsväg. Att ha rakade ben under vinterbyxorna i skogen skulle bara vara konstigt.

Enduras långa byxor är utmärkta. Jag har två varianter. Det ena paret är vindtäta (och i princip vattentäta) på framsidan men andas på baksidan. Dessa byxor funkar till -10 med knickers under (säkert kallare också, men jag har inte provat). Det andra paret är inte vindtäta (förutom på smalbenen) och funkar ner till några plusgrader med vanliga bib under.

Till skillnad från Enduras knickers, som jag också har, så är de långa tightsen smalare över låren. Det vindtäta paret har inte lika mycket stretch som det utan winstopper, vilket gör att jag måste ha en storlek större. Cykelcity har Endura. Som alltid med cykelkläder så är det ingen bra idé och köpa över nätet, givet att man inte är hundra på storleken.

Vanliga bib-shorts under långa tights är melodin.

cornas, tack - mkt bra info att dem längre endura är smalare över låren än knickers'arna... jag var helnöjd med att det var gott om lårutrymme i mina nyfunna knickers, så man inte går och nätbeställer en hel drös (nåja, ett par eller två) långbyxor och sen inte får samma passform... får snyltprova dem hos CC först då, haha :-)

Kan också rekommendera Enduras knickers. Cyklade med dom 240 km i ösregn, och med ösregn menar jag verkligen ösregn. Byxorna var torra och fina på insidan med värmande fleece. Billiga och bäst helt enkelt.

mattel skrev:
> Agassi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte mig ett par Craft "längdskidbyxor",
> > vinterfodrade och rätt
> vindtäta/vattenavvisande
> > framtill med lite "andas-material" baktill.
> > Fungerar hittills över förväntan, dock
> behöver
> > man nog köra med en skärm bak så man inte
> blir
> > blöt och kall om rumpan när det regnar.
> >
> > Edit: Det är dom här jag köpt
> >
> http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/087
>
> > 398/craft-performance-xc-storm-tights
> > Har för övrigt hunnit med att köra flera
> pass
> > med dem i nollgradig temperatur.
> > Några lager under så kommer de fungera
> perfekt
> > hela vintern, hoppas jag...
>
> grymt bra tips. jag har kört ett par vintrar med
> ett par swixbrallor för just längdskidåkning.
> funkar superbra med en vanlig cykelbyxa under.
>
> ska ta en sväng på stadium i morgon. :)

Finns för övrigt såvitt jag vet även på Intersport och Team Sportia!

whitewater skrev:
> Kan också rekommendera Enduras knickers. Cyklade
> med dom 240 km i ösregn, och med ösregn menar
> jag verkligen ösregn. Byxorna var torra och fina
> på insidan med värmande fleece. Billiga och
> bäst helt enkelt.

Och hur lyckades du med det? Jag cyklade med mina Endura Stealth hängselbyxor i hagelovädret idag (utan stänka baktill) och var rejält blöt i röven efter bara 20 minuters cykling. de ska ju vara vattentäta.

Jag kollade på Stadium idag på lunchen och Craft Stormtight är slut i hela Stockholm (personalen visade i deras datorsystem). Jädrans skit. Någon som vet var man kan köpa dessa annars? Naturkompaniet kanske?

Agassi skrev:
> Köpte mig ett par Craft "längdskidbyxor",
> vinterfodrade och rätt vindtäta/vattenavvisande
> framtill med lite "andas-material" baktill.
> Fungerar hittills över förväntan,

Man ska nog vara lite försiktig med med byxor inte avsedda för cykling. Jag har ett par North Face skidbyxor som jag cyklat lite i och de blev snabbt noppiga som legobitar(fast lite mjukare förstås) i röven. Spelar kanske inte så stor roll rent praktiskt, men ser rätt tråkigt ut.

garpa skrev:
> Jag kollade på Stadium idag på lunchen och Craft
> Stormtight är slut i hela Stockholm (personalen
> visade i deras datorsystem). Jädrans skit. Någon
> som vet var man kan köpa dessa annars?
> Naturkompaniet kanske?

Intersport och Team Sportia har dem också...

JPKC skrev:
> Innan det blir superkallt kan man köra med Crafts
> kalsonger med windstopper (tror modellen kallas
> "Gunde") under vanliga cykelbyxorna + benvärmare.
> Fillingarna korvar sig inte så du bör inte oroa
> dig för skavsår. Perfekt för att inte
> intimfrysa.

Brukar ha Gunde-kallingarna utanpå bibshortsen. Ovanpå allt har jag Gore Windstopperbyxor.

Enduras tights är grymt bra (dom utan windstopper har jag). Lite tjockare över knäna och skvättskydd på insidan av vaderna. Har kört dom flera vintrar och dom håller mkt bra.

ninjakenneth skrev:
> Någon som har Endura Stealth tight´s och kan
> svara på hur dem är?
>
> Blir lite tveksam till waterproof, något säger
> mig att de blir lite för tätt! Men funkar det
> är de perfa...
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=37378
>
> Vilka Endura byxor har ni andra, ser ingen model
> på dem ni beskrivit?!

Jag har Endura Stelth som vinterbralla. Fast jag använder dom redan nu ifs. För vissa är dom nog varma att använda så här års. Men är man som jag, lite frusen och gillar när det är lite varmt i brallan, är dom grymt sköna. Det är tunn fleece på insidan, och dom är verkligen helt vattentäta. Körde dom förra helgen i över tre timmar regn, helt torr på insidan. Inte jättebra andningsförmåga, men det har ju å andra sidan inga helt vattentäta plagg. Mer våtdräkts-, än tightskänsla. Men som sagt, varma och vattentäta.

Fikasvettot skrev:
> Några kommentarer kring dessa?
>
> ENDURA CLIP WINDSTOPPER
> http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodi
> d=542

Dessa byxor är kalas! Jag har svårt att se att Enduras Stealth-byxa behövs om man har dessa. När det blir riktigt kallt kan man köra med knickers/knävärmare under. Jag har även kört i snöblandat (började med regn) med bib under och det gick utmärkt, trots att jag inte hade stänkorna på. Vid hårdare och längre pass i kyla är det bra om plaggen andas. Annars blir man för eller senare blöt och kall av all svett.

Den vanliga Endura Thermoligt http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=542 är också riktigt bra och jag har fortfarande inte plockat fram Windstopper-byxan.

Vad är det för fel på er???

robin_hood_MIT.jpg

Rippa skrev:
> Vad är det för fel på er???

Mmmm...man undrar ju. Cykla på vintern...galningar...

Jag har under 2 vintrar kört med ett par Craft överdragsbyxor av typen: http://www.craft.se/products/?tx_md...eid]=134008894&tx_mdb_pi1[lvl3]=Cross-country under dessa klarar man sig perfekt med ett par vanliga blöjbyxor ner till ca -5 grader. Blir det kallare tar jag ett par Craft långkalsonger utanför blöjbyxorna och jag har i alla fall inte upplevt kyla som knäcker den combon. Körde en dag förra vintern när det var -19 grader utan probs. Dom är vatten och vindtäta så det spelar ingen roll om det är snöblandat regn och nollgradigt, man är varm och god om benen ändå. Hållbarheten verkar bra också i alla fall baserat på mitt ex som fortfarande ser fräscha ut efter 2 vintrars dagligt användande.

>
>
> Låter ju prima, var hittar man dem för det
> priset? Länken ovanför (om ni menar samma byxa)
> kostade 1350:-

Jag tror inte att det är samma byxor som avses. Endura Thermolite bib kostar ~500kr på chainreactioncycles. Jag tog själv en chansning och beställde dem över nätet, får se om jag måste sluta äta protein för att få plats i dem eller om jag måste flytta in på gymmet på heltid...

UMA skrev:

>
> Jag tror inte att det är samma byxor som avses.
> Endura Thermolite bib kostar ~500kr på
> chainreactioncycles. Jag tog själv en chansning
> och beställde dem över nätet, får se om jag
> måste sluta äta protein för att få plats i dem
> eller om jag måste flytta in på gymmet på
> heltid...

Hur uppfattar du denna modells väderbeständighet? Det finns ju någon bralla utan hängslen som heter samma sak, men i CRC's beskrivning sägs den hängsellösa vara vindtät och what not. Bibvarianten sägs det inte lika mycket om.
Jag har mailat dem och frågat, men inte fått svar ännu. Bra sugen på ett par sådana ändå. Kommer inte vara löjligt hardcore i vinter och cykla hela tiden, men vill absolut ha möjligheten. De borde vara ett bra alternativ då? Speciellt till det priset! Men är de vindtäta ens? Eller bara flossade?

Vad mycket kläder ni har på er på vintern. Jag kör Rapha Winter Roubaix med BIBs under och blir det riktigt jävla kallt i stan (under minus 10) så drar jag på mig ett par Craft tights under mina Roubaix. Och om knät säckar ihop kör jag med knävärmare ovanpå allt.

Munthe skrev:
> Vad mycket kläder ni har på er på vintern. Jag
> kör Rapha Winter Roubaix med BIBs under och blir
> det riktigt jävla kallt i stan (under minus 10)
> så drar jag på mig ett par Craft tights under
> mina Roubaix. Och om knät säckar ihop kör jag
> med knävärmare ovanpå allt.

Då har väl du lika mycket kläder på dig du med?

Fikasvettot skrev:
> Några kommentarer kring dessa?

> ENDURA CLIP WINDSTOPPER
> http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodi
> d=542

Jag har tidigare använt Endurabyxorna till mestadels lvg men också mtb och har gjort så under några års tid. Byxorna är överlag bra med rejäla hängslen som inte skär in i axlarna, blixtlås i benslut, reflexloggor och okej passform.
Slitstyrkan är godkänd(jag har lagat i skrevet där byxans paneler är ihopsydda med en bit Gore-Tex lagningslapp).
Godkänd vattenavstötning/värme vid lättare/kortare regn.
Jag har som kallast använt byxorna vid -28C vid längdåkande, då med kalsong och tunna långskalsonger under, då fyllde dem sitt syfte bra.

Överlag börjar jag inse nackdelarna med "vindbrytar-material" vid konditionsträning. Rörligheten blir sämre samt att det blir svettigt, speciellt vid några plusgrader och mtb-åkande. Cykelcity har rätt när de säger att byxorna är "avsedda endast för vinterbruk".

Nu för årstiden(+10C Göteborg) använder jag mig av hellånga tights i lycra med skinn. En Craftmodell i lite tjockare/grövre flossad lycra än benvärmare som jag tycker mycket bättre om, håller värmen bra, bättre rörlighet och mindre svettiga ben. Dessa kommer jag använda så länge som möjligt och testa med att använda benvärmare under då det blir riktigt kallt.

Jag kör dessa: http://www.maxpuls.se/product_info.php?products_id=1380

Kanonbra med vind/vattenskydd på framsidan som verkligen funkar. Under har jag kort blöjbyxa, vindkallingar och beroende kyla och vilken cykel jag tar eventuellt ett par långkallingar.

Bara tightsen funkar för lvg-cykling en bit under nollan och på mtb samt skidåkning/löpning till ca -5. Skönt att kunna åka skidor med bara ett lager!

TGIF!!!

Tillbaka
Topp