Vintercykelhjälm

SvenC

Aktiv medlem
Vintercykelhjälm
Är det någon som har lite tipps om lämplig huvudbeklädnad för vintercykling. Jag tillhör den mera tjockskalliga delen av befolkningen som har svårt att hitta en tillräkligt stor hjälm. Att ha en mössa under är inte att tänka på.

Vintercykelhjälm
Vad har du för storlek på huvudet? I storlek 62 finns det fortfarande hjälmar som passar med vindmössa under.

Jag har sett att folk brukar köra med snowboardhjälm på vintern, men jag är inte övertygad om att det är rätt sorts skydd i en sån hjälm.

Vintercykelhjälm
byggarebob_20070706_003_web_1183740151.jpg ht=400

Här får du garanterat plats med en mössa :-D

Vintercykelhjälm
gio051.jpg ht=299

Giordana, hjälmmössa
Pris: 120 kr

Sån här har jag kört med ett tag.
Funkar utmärkt, och tar ingen plats.

Vintercykelhjälm
Min fru har uttryckligen förbjudit mig att vistas utomhus inom tätbebygt område med en dylik på huvudet. Jag letar mer efter något man kan ha till från jobbet. Alla hjälmar är gjorda för sommarbruk. Finns det ingen tillverkare som har insätt marknaden för vintervarianten.

Vintercykelhjälm
SvenC skrev:
-------------------------------------------------------
> Min fru har uttryckligen förbjudit mig att vistas
> utomhus inom tätbebygt område med en dylik på
> huvudet.

Förstår inte riktigt hur du menar, hjälmmössan har man ju under hjälmen.
den är supertunn och tar ingen plats alls.

Annars kanske en sån här funkar:
images.jpg ht=131

Giro G10 snowboardhjälm

Senast ändrad:
Vintercykelhjälm
Jag tycker inte det är riktigt sant med det här "ingen plats alls". Iallafall tar min Buff (den vanliga, tunna sorten) helt klart plats, även om den inte tar så värst mycket plats. Skulle gissa på att en hjälmmössa tar ännu lite mer plats. Sen påverkar väl förmodligen hur mycket hår man har under hjälmen också... Skidhjälmar måste ju rimligtvis funka, men är väl tyngre.

Vintercykelhjälm
Med risk för att trampa i prylmeckat här på happy delger jag gärna ett tips som gammal bandyspelare.
Släng inga t-shirtar, utan klipp av ärmarna. Dessa blir perfekta hjälm-mössor som tar noll utrymme.

Visst, det är i regel bomull och inget tyg framtaget av Nasa osv, men det fungerar utmärkt för mej, och har fungerat under många år för bandyspelare som glider omkring på skridskor i 30 km/h när det är -15 gr C.

/John P

Vintercykelhjälm
Vinterhjälm? Ibland undrar man om det är pryltokandet som är kärnan i all cykling. Tejpa igen lufthålen och köp ett vindtätt pannband och en underställsmössa.

Vintercykelhjälm
Miss Lycka skrev:
> Tänk Geisha!

Det smälter alltså och blir kladdigt? :-p
g.gif ht=214

/s-o

Vintercykelhjälm
Jag köpte en billig hjälm från intersport, sportex lr liknande (kommer inte ihåg). Svettig som f***n på sommaren, men har funkat utan mössa åtminståne till nollan utan problem =). Snygg är den dock inte, lite svampskallesyndrom...

Vintercykelhjälm
Even Steven skrev:
> Det finns supertunna sidenbaklavor att ha under
> hjälmen....

Baklava? Vill man verkligen ha en sådan under hjälmen? Jag förstår att den värmer om man sätter den på huvudet direkt från ugnen, men blir det inte kladdigt?

Bilagor

• Recept_Baklava.jpg
    Recept_Baklava.jpg
    24.2 KB · Besök: 32
Vintercykelhjälm
Kupa skrev:
> Att tejpa över lufthålen hjälper också till
> när det är riktigt kallt.

Då får man dessutom vara som Sheldon!

scb_eagle.jpeg

Vintercykelhjälm
fredrikw skrev:
> det behövs inget specialtyg, däremot är bomull
> riktigt dåligt alldeles oavsett vad gamla
> bandyspelare än har använt.

Har du provat?

Vintercykelhjälm
JPL skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > det behövs inget specialtyg, däremot är bomull
> > riktigt dåligt alldeles oavsett vad gamla
> > bandyspelare än har använt.
>
> Har du provat?

Ja. Innan jag visste bättre trodde jag att bomull var ett utmärkt material att träna i. Speciellt under vintern är det en riktigt dålig idé med bomull eftersom man blir snabbt kall. Att ha en blöt bomullstrasa på huvudet kanske är en bra idé på sommaren då man vill kyla av sig, men på vintern har man inte riktigt samma behov.

Nä du, släpp sargen och välkommen till framtiden. Allt var inte bättre förr. ;-)

Vintercykelhjälm
Bell tillverkar en 'lifestyle' hjälm som heter Metropolis. Förutom den otroligt fåniga 'lifestyle'-klassningen är den helt OK, i alla fall som andra-/tredjehjälm.

Det finns lite tillbehör till den, bla ett vinterkit som täpper igen de flesta ventilationshålen och värmeisolerar lite + ett par ganska fiffiga öronlappar som sätts fast i remmarna (fast de tar bort lite för mycket ljud).
Med hela vinterkitet monterat blir hjälmen nästan för varm, i alla fall för träningsintensitet.
Men den blir helt perfekt för långsam vinterpendlingen till jobbet.

(Det finns även ett regnöverdrag som täcker hela hjälmen, den blir skitful med det monterat (typ ridhjälm...), men det funkar riktigt bra på vintern. Hjälmen blir lite svalare och bekvämare än med det riktiga vinterkitet.)

Vintercykelhjälm
Jag har lite samma problem, men ta ur lite skumkuddar ur hjälmen så får den tunna hjälmmössan plats. Den gör ju att det inte skaver på flinten...

Vintercykelhjälm
Kupa skrev:
> Att tejpa över lufthålen hjälper också till
> när det är riktigt kallt.

Det är riktigt bra. Har en tejpad hjälm som vinterhjälm. Man behöver bara en tunn hjälmmössa under eftersom den varma luften stannar kvar i hjälmen. Funkar också bra mot regn. Inte snyggt, men väldans bra.
/J

Vintercykelhjälm
evosmos skrev:
> I stället för tejp:
>
> http://www.boc24.de...

DÄR har vi det! Och då kom jag på ett budgetalternativ: Den genomskinliga duschmössan som man kan hitta i badrums-kitet på hotellen ibland!

Vintercykelhjälm
Kaktus skrev:
> evosmos skrev:
> -----
> > I stället för tejp:
> >
> > http://www.boc24.de...
>
> DÄR har vi det! Och då kom jag på ett
> budgetalternativ: Den genomskinliga duschmössan
> som man kan hitta i badrums-kitet på hotellen
> ibland!

Klockrent, om du får den på hjälmen.

Vintercykelhjälm
JAG tror Kaktus menar att man har duschmössan på hos frisören, så får man en snygg och samtidigt praktisk hjälmfrisyr som funkar som innerfoder under hjälmen!

Vintercykelhjälm
Jag använder också en gammal hjälm med övertejpade ventilationshål. Om det är riktigt kallt har jag en hjälmmössa under, om det bara är ganska kallt kör jag utan mössa.
Funkar som sagt även bra mot regn.
Hjälmen är rätt ful, men det är ändå nästan alltid mörkt på vintern.

Vintercykelhjälm
Roger A skrev:
> Varför inte en tempohjälm .Brukar inte ha så
> mycket ventilation så det borde funka bra på
> vintern .

He he, det vore lite kul att cykla till jobbet med en tempohjälm! Fok kommer ju tro att man är helt knäpp, men det får man väl bjuda på! :-)
Men (helt seriöst alltså) är en tempohjälm lämplig att användas till vardags? Kräver den en väldigt framåtlutad körställning?
resize.aspx

Ser ju ut att värma öronen också!

Senast redigerad av en moderator:
Vintercykelhjälm
fredrikw skrev:
> JPL skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > det behövs inget specialtyg, däremot är
> bomull
> > > riktigt dåligt alldeles oavsett vad gamla
> > > bandyspelare än har använt.
> >
> > Har du provat?
>
> Ja. Innan jag visste bättre trodde jag att bomull
> var ett utmärkt material att träna i. Speciellt
> under vintern är det en riktigt dålig idé med
> bomull eftersom man blir snabbt kall. Att ha en
> blöt bomullstrasa på huvudet kanske är en bra
> idé på sommaren då man vill kyla av sig, men
> på vintern har man inte riktigt samma behov.

Om du inte spolar vatten på bomullstrasan först utan bara sätter den på huvudet så fungerar det riktigt bra. De där har varit min vinterutrustning under några år eftersom de hitechmaterial jag provat blir alldeles för varma.

Vintercykelhjälm
oxr skrev:
> Om du inte spolar vatten på bomullstrasan först
> utan bara sätter den på huvudet så fungerar det
> riktigt bra. De där har varit min
> vinterutrustning under några år eftersom de
> hitechmaterial jag provat blir alldeles för
> varma.

va? ska man inte spola vatten på den innan? konstigt...

skämt åsido, det beror kanske lite på hur varm man är och hur mycket man svettas. men jag kan inte se hur ett material som absorberar fukt kan vara att föredra vid cykling, eller någon annan aktivitet där man rör på sig för den delen.

Vintercykelhjälm
Om man blir så varm om huvudet så behöver man antagligen ingen särskild vinterhjälm. Har du verkligen provat att cykla omkring med en avklippt t-shirtsärm på huvudet?

Vintercykelhjälm
oxr skrev:
> Om man blir så varm om huvudet så behöver man
> antagligen ingen särskild vinterhjälm.

Hur vet du det? Jag svettas väldigt lätt, och har sedan svårt för att hålla värmen, vilket innebär att jag blir blöt och kall. Kör jag utan mössa så blir jag också kall.

> Har du
> verkligen provat att cykla omkring med en avklippt
> t-shirtsärm på huvudet?

Nej, inte en t-shirtärm, men däremot en mössa i bomull.

Men alldeles oavsett hur du och jag gör; ser du inga problem med att bomull absorberar fukt? Är det fel att säga att man ska undvika bomull vid fysisk aktivitet, speciellt när det är kallt?

Vintercykelhjälm
Jag förstår inte varför din fru inte vill att du ska ha en tunn mössa under hjälmen på vintern? Den syns ju knappt, värmer lagom, täcker öronen och är av ett lämpligt material. Tar knappt någon plats alls heller. Och den ser helt ok ut när man har den under hjälmen. Om du på riktigt har stort huvud kan jag tipsa om t.ex. Bell som är lite större än t.ex. Met och Giro i motsvarande storlek.

Tycker nog att ca 90% av alla förslag här (skatehjälm, pendlarhjälmen från bell, mc-hjälm osv) ser eländigare ut än en hjälmmössa + vanlig hjälm.

Det är dessutom PRO med hjälmmössa!

Vintercykelhjälm
Vintercykling suger alldeles särskilt mycket om man svettas ymnigt.

Någon som svettas normalt har nog svårt att fatta omfattningen av problemet. Det är i det närmaste omöjligt att klä sig vettigt då allt bli genomblött, finns nog iget funktionsmaterial som kan och hinner transportera bort fukten, eller skall man säga vätan? Så fort man stannar eller anstränger sig mindre fryser man. =(

Tillbaka
Topp