Vintercykling i Uppsala

Vintercykling i Uppsala
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du lärt vovven filma Jojje? ;-)
>

Japp och nu har hon varit i farten igen.

Knallhårt där det är upptrampat nu (snudd på att skaren håller) och inte särskilt halt.

Nästan så man blir sugen på att kolla läget i Nåsten eller Lunsen (men bara nästan). Ingen som har koll på stigläget?

januarilunch2.jpg ht=725

/Johan

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Ingen som har koll på stigläget?
>

Nope. Jag ligger i tillväxtfas just nu. Kanske blir en titt till fots i helgen.

Vintercykling i Uppsala
Någon som vet om man klarar sig utan större problem på gula stigen eller är det isgata allting??

Edit: Utan dubbar...

Senast redigerad av en moderator:
Vintercykling i Uppsala
jag och ester spottade just Kristin på sin Stevens i svettotempo vid fårhagarna bakom Stabbyskogen. Det såg jobbigt ut att cykla :)

/johan

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> jag och ester spottade just Kristin på sin
> Stevens i svettotempo vid fårhagarna bakom
> Stabbyskogen. Det såg jobbigt ut att cykla :)
>
> /johan

Hahaha, alltså, jag tyckte nästan att jag hörde någon ropa mitt namn(?). Men ja, det var rätt jobbigt, så mellan flämtningarna drog jag slutsatsen att det var en hallucination ;).

Rullade runt i dryga 2 h genom Stabby, Stenhagen (där jag försökte köra över fälten från Berthåga kyrkogård = jäkligt dålig idé då det var rätt dåligt upptrampat, dagens hundägare är lite halvkassa på att gå upp stigar måste jag säga. Jag fick bära cykeln samt antasta ett skidspår för att ta mig därifrån), en liten sväng i Håga och sen tillbaka. Mer jobbigt än kul men det är dags att börja sätta igång cykelbenen igen känner jag.

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Hahaha, alltså, jag tyckte nästan att jag hörde
> någon ropa mitt namn(?).

Japp, jag gjorde ett halvhjärtat försök att hojta men då hade du redan svischat förbi. Seriöst med vinterträning :)

/Johan

Vintercykling i Uppsala
I helgen var det ju riktigt najsigt att att hoja för en gång skull. Håga med småstigarna runt i kring var hårda och fina.
_DSC0356.JPG ht=487

_DSC0359.JPG ht=583

Det var så kul att även hästarna garvade.
_DSC0380.JPG ht=556

Avslutade med lite scoterspårcykling i hemmaskogen, kan inte bli mycket bättre just nu.
_DSC0395.JPG ht=725

_DSC0398.JPG ht=550

Vintercykling i Uppsala
Idag var det ju helfint ute! Varför mötte jag inte fler än två st? En med gul jacka och orange-aktig hoj och en med en ny-aktig cannondale.

Provade delar av gula stigen, och körde förbi sunnersta och över vid flottsund och till plantis och skogsvägen till sävja innan hemfärd. I alla skogspartier hade hundägarna gjort ett kanonjobb med att preppa stigarna och knappt under hela turen var solen bakom något moln!

Fi fan vilken skön dag!

/M

Vintercykling i Uppsala
Hoho, vilken skojare du är MP. Jag trodde vi var överens om att det inte går att cykla i Uppsala på vintern. (och skulle man försöka så är det i alla fall inte kul).

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Hela Gula stigen går utmärkt att cykla, och visst är helgen fantastisk!
Av hänsyn till medmänniskor (aka skidåkare) tycker jag att man leder cykeln förbi skidspåren i Gipen. Inte snyggt att cykla i skidspåren! Då blir vi snabbt ett illa ansett släkte, precis som hundägarna ...
Har någon försökt ta sig genom Lunsen till torpet?

Vintercykling i Uppsala
s skrev:
> Precis hemkommen efter en promenad i Lunsen. Hårt
> och fint underlag. Går säkert finfint att cykla
> på.

Ååhh jag var lite för lat för att ta mig ut dit idag utan att vara säker på att det var cykelbart. Jag snurrade runt lite i Håga och Stadsskogen istället (mycket folk i farten och jag höll på att köra över x antal tanter och barnvagnar). Kanske läge att ladda pannlampan och våldgästa torpet i veckan då :).

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Härligt! Jag ska genast kolla var min försvunna lampa är någonstans, om den verkligen är försvunnen eller bara på villovägar.

Annars kanske man kan satsa på en sväng nästa helg om blidvädret fortsätter.

Vintercykling i Uppsala
Jaha, men då blir det väl Lunsen nu i veckan då. Lampa på. Lagom varma kläder på. Dubbdäck sysslar vi inte med va? När jag var ute var det inte direkt isigt, bara strävt snöigt.

Dag: vilken som helst egentligen.
Tid: inte direkt tidigare än typ 19:30 vid Plantis. Det måste ju hinna bli riktigt mörkt innan vi ger oss av.
Batteritid: så mycket du har...
Snickers: minst typ två antar jag.

Hoppas nån som hittar hyggligt är på, för jag hittar inte. Alls. Det som är bra nu är att det är en smal stig som är cykelbar, kommer man utanför den så sjunker man ner i djupsnön, så man kan nog inte egentligen köra vilse :)

Ladda!

/M

Vintercykling i Uppsala
Jag var sjukt glad åt mina dubbisar stundtals, jag antar att det är okej i skogen men jag körde bl.a. elljusspåret runt Stenhagen och där var det blankis deluxe. Även på vissa ställen i Håga där solen ligger på. För att inte tala om backen ner från Sten Sture mot Studenternas, där fegade jag faktiskt och gick ett par meter efter att ha fått tvåhjulsställ och glidit omkull med besked. Ungefär så spännande som vardagen kan bli atm.

Kan man ta sig från Plantis till torpet utan att lemlästa skidspår osv tror ni? I mörker hittar jag tyvärr ungefär lika bra som en vilsen höna men på något vänster tar man sig väl alltid ut ur skogen till slut :). Tisdag eller onsdag ser rätt fint ut: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/fiveDaysForecast.do?geonameid=2666199&redirect=false

//Kristin

Edit: Jag antar att det är lite väl optimistiskt att tro att det ska gå att cykla in i Lusnen från Bergsbrunna?

Vintercykling i Uppsala
Dubbdäck är väldigt bra om man inte har balans som Danny McCaskill eller är starkt självmordsbenägen. Stigarna är riktigt isiga och dubb är det enda som biter enligt mitt förmenande. Har cyklat in i Lunsen via Bergsbrunna (Tegelbruket) men inte så långt att jag tog mig över mot Plantskolan. Stigen var inte lätt att cykla men det var två helger sedan! Har ingen mörkerutrustning så jag hoppas väl på att latmasken kryper i er och att ni inväntar helgen för Lunsenturen.

Vintercykling i Uppsala
charliek skrev:
> Dubbdäck är väldigt bra om man inte har balans
> som Danny McCaskill eller är starkt
> självmordsbenägen. Stigarna är riktigt isiga
> och dubb är det enda som biter enligt mitt
> förmenande. Har cyklat in i Lunsen via
> Bergsbrunna (Tegelbruket) men inte så långt att
> jag tog mig över mot Plantskolan. Stigen var inte
> lätt att cykla men det var två helger sedan!
> Har ingen mörkerutrustning så jag hoppas väl
> på att latmasken kryper i er och att ni inväntar
> helgen för Lunsenturen.

Man kan cykla flera gånger i veckan så no worries, jag är gärna på i helgen också :).

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Låter fantastiskt. För man önska lördag? Söndagar är tyvärr bokade av annat.

Lasse, läser du denna tråd? Dags att ta de nya däcken på en riktig tur? Behöver du transport?

Vintercykling i Uppsala
Flera gånger i veckan är grejen, och jag är lika självmordsbenägen som Danny McCaskill så Lunsen i mörker utan dubbdäck blir nog bra det :]

Vilken dag passar då månne? Ska vi dra till med en högoddsare och köra måndag kväll eller blir det bättre med typ torsdag?

/M

Vintercykling i Uppsala
charliek skrev:
> Låter fantastiskt. För man önska lördag?
> Söndagar är tyvärr bokade av annat.
>
> Lasse, läser du denna tråd? Dags att ta de nya
> däcken på en riktig tur? Behöver du transport?

Lasse läser tråden och använder däcken.
Cyklade från mig hemma vid Upsala GK via banvallen,(utan att förstöra några skidspår) Kvarnbolund, Hågahögen, Norby till Skarholmen, bytte till skridskor, Skokloster t.o.r. hem via Graneberg, spången vid nedre föret,(där möjligtvis isracingdubb kunnat rädda mig från att kana av spången) åsen, Stadsskogen, Hågaby, (där jag mötte Kristin som inte hälsade tillbaka) Kvarnbolund och till sist cykelbanan utmed Salavägen tillbaka hem.
Ska ladda batterier till pannlampan och hoppas att jag får tid över till Er kvällstur.

Vintercykling i Uppsala
Nån som är intresserad av en sambeställning från CRC?

Kanske lite [OT], men va fasen...

PM:a mig i så fall.

F ö håller jag på och byta lager i framhjulet på Roscoen, så det blir ingen cykling denna vecka, även om pannlampan är laddad.

Vintercykling i Uppsala
Lasse C skrev:
> charliek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter fantastiskt. För man önska lördag?
> > Söndagar är tyvärr bokade av annat.
> >
> > Lasse, läser du denna tråd? Dags att ta de
> nya
> > däcken på en riktig tur? Behöver du
> transport?
>
> Lasse läser tråden och använder däcken.
> Cyklade från mig hemma vid Upsala GK via
> banvallen,(utan att förstöra några skidspår)
> Kvarnbolund, Hågahögen, Norby till Skarholmen,
> bytte till skridskor, Skokloster t.o.r. hem via
> Graneberg, spången vid nedre föret,(där
> möjligtvis isracingdubb kunnat rädda mig från
> att kana av spången) åsen, Stadsskogen, Hågaby,
> (där jag mötte Kristin som inte hälsade
> tillbaka) Kvarnbolund och till sist cykelbanan
> utmed Salavägen tillbaka hem.
> Ska ladda batterier till pannlampan och hoppas att
> jag får tid över till Er kvällstur.

Nämen förlååååt, jag är ibland lite blind när jag cyklar. Och mentalt frånkopplad för jag kan inte ens minnas att jag mötte en cyklist.

Lät ju som en bra tur dock, jag känner mig lite lat faktiskt jämfört med er andra hurtbullar :).

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Jag har förbarmande men inte tid. Söndag skulle vara bättre i så fall, men med tanke på snön som kom i natt så kanske jag har fått nog efter torsdagscyklingen...

Lunsen på torsdag blir magiskt hursomhelst ;)

/M

Vintercykling i Uppsala
Okej alla tuffa vintercyklister i Uppsala. Imorrn 19:30 vid Plantis är the place to be. Vi kör så länge det håller, förmodligen tar benen slut innan batterierna. Förhoppningsvis får vi med oss tillräckligt med folk som hittar så vi slipper övernatta. Och troligen blir vi inte ens det minsta smutsiga. Be there.

/M

Vintercykling i Uppsala
martinpetter skrev:
> Okej alla tuffa vintercyklister i Uppsala.

Fan, där sket det sig :)

Jag sällar mig till AWi i kategorin veka familjefäder istället.

Hoppas ni får en bra tur.

/johan

Vintercykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> This thread is worthless without pics.
>
>
> :)

Den skulle vara precis lika värdelös med bilder.

Vintercykling i Uppsala
Man vill ju inte missa uppvärmningen - jag hojar ut.

Mellan 19:00 och 19:05 står jag vid korsningen strandbogatan/kungsgatan och fångar upp de som cyklar ut - förutsatt att SJ behagar köra sina tåg i eftermiddag.

/M

Tillbaka
Topp