Vintercykling i Uppsala

Vintercykling i Uppsala
Snyggt huckat Johan! :D

Jag var i Götet i helgen och lekte lite, de har BARMARK och lera och sådana fina grejer. Hur mumsigt som helst. Tyvärr är mitt liv total misär den här veckan och jag måste rätta 30 labrapporter och plugga till tentan from hell samtidigt (pest och kolera i en härlig blandning).

Med tindrande ögon vill jag ställa en liten fråga till närvarande: känner någon som hänger i tråden att denne har kunskap i hur man servar en Reba SL-gaffel? Jag misstänker att min skulle behöva lite omsorg men jag har aldrig plockat isär en gaffel själv. Vilken olja ska man ha om man byter? Och skulle någon (mot saftig naturabetalning av valfritt bakverk) kunna tänka sig att guida mig genom en gaffelservice? :)

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Mekkväll låter som en bra ide. Jag vill skicka i gucka i hjulen samt fixa med bussningar i svingen... och dricka öl.

Sen vill jag cykla också. I lunsen i veckan by night. Nån som tänker liknande? Jag körde i helgen men snön var sorbet så det gick knappt. Nån tutade på mig vid infarten till Lunsen norra, nån härifrån? Jag vinkade till av ren reflex men snappade inte upp mer än en gråaktig bil av jeepaktig modell. Nu måste sorbeten fryst till i alla fall vilket borde innebära snabba hårda stigar. Mumma med andra ord.

Vilka är på?

/M

Senast redigerad av en moderator:
Vintercykling i Uppsala
Tyvärr så måste jag åka skidor i Åre torsdag-söndag. Jag hade hellre cyklat och kladdat med gaffelolja.

Vintercykling i Uppsala
Jag siktar på en tur i Lunsen på söndag morgon/förmiddag.

Om någon tutar på en vid Lunsen så är det med stor säkerhet AWi. Han gasar som oftast runt i sin bil, åker väl de 400 meterna till Ica för att köpa kaffebröd kan jag tänka.

Vintercykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
-------------------------------------------------------
> okay'rå.
> Imorgon i så fall.

Jag ska försöka komma loss och hjälpa till att hänga av Håkan. Tid? Plats?

Igår var det sjukt hårdfruset i Stabby. Inga problem att cykla på skaren utanför stigarna.

/johan

Vintercykling i Uppsala
..och hjälpa till att hänga av Håkan... Huh? :)

Dag Torsdag
Tid 1930
Plats ICA Sävja?

(Hoppas för övrigt att inte bara underlaget utan även all hundlort frusit för i Lunsen i helgen var det slalom mellan all skit.)

@s: jobbigt, jag lider med dig.

/M

Vintercykling i Uppsala
Torsdag kväll kommer förhållandena att vara perfekta:

meteogram.png

/johan

Vintercykling i Uppsala
Uäääh ni kommer ha skitkul i skogen medan jag sitter inne och tröstäter choklad och pluggar. Yeye, livet går vidare...

Verkar som att många har mekbehov, men vem har en lämplig källare?

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Grym bild Conan, jag måste också skaffa en smartphone.

Till er som inte kom: Ni missade stenhårda stigar och doserade kurvor i 1 minusgrad och stjärnklart väder. Mumma!

/M

Vintercykling i Uppsala
Men åh så vältajmat att mina nya däck trillade in samtidigt som snön... Blev Contis Mountain King Protection 2.4. Har hört från säker källa att de är teh shit i hufvudstaden och man vill ju inte framstå som en lantis med noll koll.

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Men åh så vältajmat att mina nya däck trillade
> in samtidigt som snön...

Aha, så det är ditt fel...

> Blev Contis Mountain
> King Protection 2.4. Har hört från säker källa
> att de är teh shit i hufvudstaden och man vill ju
> inte framstå som en lantis med noll koll.

Blir säkert bra. Jag gick på Göteborgslinjen och tjackade Wicked Will.

>

Funkar inte.

/Johan

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Funkar inte.
>
> /Johan

Åh nej! Jag fick inte till direktlänken så jag tänkte vara lat. Den här borde funka:

Episk :)

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
Tramsade runt ett varv idag för att trösta mig efter missade turen i torsdags. Ömsom vin och ömsom sorbet kan man säga. Det behövdes inte så många kilometer för att bli helt slut.

Start. Folk jagade en orange boll i närheten
lrdagssorbet_02.jpg ht=704

Fler som var ute och lekte på åsen. Man kan säkert få till en bra intervallrunda
lrdagssorbet_03.jpg ht=709

Gula var riktiggt vältrampad och lättcyklad för det mesta
lrdagssorbet_05.jpg ht=536

Vårvy inte långt från Flottsund
lrdagssorbet_10.jpg ht=536

Nån med finmönstrade däck hade varit ute före mig men hunnit både ut mot torpet och tillbaka till Flottsund
lrdagssorbet_12.jpg ht=704

Spångpassage
lrdagssorbet_17.jpg ht=704

Farbror myser i skogen. Men nu började det bli allt mer svårcyklat i värmen
lrdagssorbet_21.jpg ht=709

Tilltagande sorbet
lrdagssorbet_22.jpg ht=536

Och klev man av var det ordentligt djupt att sjunka
lrdagssorbet_26.jpg ht=704

Tror jag fick nåt skräp i kassetten när jag rullade utför backen just söder om långspången
lrdagssorbet_27.jpg ht=704

lrdagssorbet_28.jpg ht=704

Långspången gömmer sig fortfarande
lrdagssorbet_29.jpg ht=704

För trött i benen för att bunnyhoppa
lrdagssorbet_31.jpg ht=536

Självutlösare på väg mot Stordammen
lrdagssorbet_37.jpg ht=536

Äntligen ute ur skogen. Pustade i motvinden och plåtade hojen på slätten mellan Sävja och stan
lrdagssorbet_43.jpg ht=536

Sockertankade lite för att orka sista biten hem
lrdagssorbet_45.jpg ht=536

Det syns tydligt hur farten sjönk när jag körde in i Lunsen
GPS.jpg ht=526

Fast dagens hårdaste var killen jag träffade på helstel SS inte långt från långspången :)
Själv var jag glad över att jag behållit lillklingan på tysken och lär inte bli sugen på att cykla på ett bra tag :)

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Riktigt fina bilder Johan! Självutlösare och allt :P Jag förstår inte hur ni gör för att få in stora grenar i bakklingan? Det är ju inte några små pinnar liksom.

Min idé om att det skulle vara stenhårt och eventuellt med lite fin pudersnö på de fint upptrampade stigarna i Lunsen måste då vara årets felbedömning. Stora delar gick jag då mer än jag cyklade. Biten mellan Kristins Kors och Plantskolan var ju dock helt ok.

Var så slut att jag skakade i hela kroppen när jag kom hem :))

Lunsen med skidspår:
luns3.jpg ht=544

Vintercykling i Uppsala
Shit grabbar jag är imponerad av era bravader. Värsta långloppscyklingen. Själv har jag de senaste dagarna bara hunnit ett par varv runt kvarteret där jag misshandlat min lilla blå cykel till oigenkännlighet medelst bunnyhoppträning (tror jag har pajat vevpartiet efter typ tre cykelturer detta år, way to go).

Nästa vecka har jag tenta och sen ska jag äta skallen av mig med Belgisk choklad i tre dagar men sen, SEN ska jag blåsa bort all snö i Lunsen med en eldkastare.

Tycker för övrigt att "Kristins kors" var en ypperligt fin benämning! Som att få en gata uppkallad efter sig, fast bättre.

//Kristin

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Nån med finmönstrade däck hade varit ute före
> mig men hunnit både ut mot torpet och tillbaka
> till Flottsund

Avslöjad!

Vände dock en bit före stigkorset när jag tröttnat på sorbeten och behövde ta mig hemåt.

Tror att det kan ha varit betydligt bättre i Lunsen under torsdag-fredag, Gula Stigen var åtminstone betydligt fastare i torsdags.

Snömodd ovanpå blankis är inte heller någon riktig mod-höjare...

Vintercykling i Uppsala
HaraldN skrev:
> Avslöjad!

:)
Du var en av de huvudmisstänkta eftersom vi stött ihop tidigare i krokarna.

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Japp, jag fick ihop 5-6 mil sådär. Bla morga, skaris och hammarskog. Jag hojade också gula stigen. Fint före där idag. Bättre ån på sommaren. Men på vissa ställen var det lite sorbet.

Vintercykling i Uppsala
Jag såg inte Ogglers inlägg förrän 7 minuter efter han skrivit det så jag missade tåget. Blev en dag i solen istället. Inte helt fel.

@Kristin: Du kommer bli nöjd med dina nya fina däck. Akta parketten hemma bara, blir lätt lite klistrigt på golvet :)

/M

Vintercykling i Uppsala
Samling vid Finn ungefär 10:45 +- 15 minuter, för en tur i Nåsten. Ring mig om du vill med så väntar vi in!

Vintercykling i Uppsala
s skrev:
> Samling vid Finn ungefär 10:45 +- 15 minuter,
> för en tur i Nåsten.

Hur gick det, blev det någon cykling? Och i så fall, hur var föret?

/johan

Vintercykling i Uppsala
Årets första tur. Gulastigen var riktigt kul, mestadels hårt (snö/is) och slätt. Passa på innan den blir sin vanliga lerbana. Stadsskogen var ok och bakom Hågahögen är det ganska mkt barmark om man har extrem abstinens. Ser att ngr har uppgraderat för säsongen, snygga skägg S och JojjeM :-)

Vintercykling i Uppsala
Det blev Gula idag igen. Jag och vovven fick åka bil ut och hojade från Skarholmen in till stan. Föga upphetsande men rätt trevligt att komma ut. Lite gegga börjar det finnas men i huvudsak bestod underlaget fortfarande av olika typer av is/sorbet.

Lite gegga gick som sagt att hitta
gulanmedhund_06.jpg ht=709

Vy bakåt
gulanmedhund_09.jpg ht=536

och framåt
gulanmedhund_12.jpg ht=536

Om någon är sugen på lerblandad sorbet kan jag rekommendera Gula
gulanmedhund_13.jpg ht=536

Nästan sommarföre, men det var bara en kort bit
gulanmedhund_14.jpg ht=536

Köttbullepaus
gulanmedhund_15.jpg ht=536

Transport vid pollacksbacken
gulanmedhund_19.jpg ht=536

Inga imponerande siffror men det hade säkert gått att köra dubbelt så fort utan hund och fotopauser. Men då hade det inte varit lika trevligt
gulanmedhund_24.jpg ht=725

/Johan

Tillbaka
Topp