Vintercykling i Uppsala

Vintercykling i Uppsala
Cykla Lunsentorpet, inga dubb, bara kul, grilla lite, snacka lite, cykla lite till bara för att det är så najs. Vid torpet, hälsade på killen med BlåaScottSpark (inte Scale) och Nåstengrabbarna som redan grillade när jag anlände (korv smakar helbra mitt i skogen (glömde SENapén) stor miss). Fortsatte en vända ner till vägen och vände. Mötte Pz vid torpet på vägen hem samt Oggler + en till i följe samt lite senare en förkyld m som undrade hur långt det var kvar till torpet. En fotisättning till torpet, några fler på vägen tillbaka. Relativt snabbt före idag, hårt och fast.

Skrmavbild2013-03-09kl.15.25.25.png

Skrmavbild2013-03-09kl.15.12.20.png

Blir en runda vid samma tid imorgon också.
Behövdes dubb? Nej! (eller...det beror på hur rakt man vill köra)
Vissa spänger börjar bli rena, cykla mera!

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
"En fotisättning" Jag är imponerad! Själv flög jag över styret en gång och klotade några gånger till... Alla gånger på dessa spänger :-\
Inga skador dock så inga sura miner för det! Var ju en riktigt härlig dag :-)
Trevligt med lite folk att snacka med! Nästa gång ska jag skriva här innan jag åker ut så man inte får en avhyvling i skogen för att man cyklar utan att tala om det på happy innan :-)
Vi körde utan dubb och det gick bra men lite halkigt på vissa isiga partier!

PS. Du kunde ju fått lite senap XIII ;-)

Bilagor

• IMG_20130309_145856.jpg
    IMG_20130309_145856.jpg
    140.4 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Det va jag som hade den "blåaScottScale" som igentligen är en blåScottSpark:)
Grymt fint idag, verkade dok bara vara jag som fega med dubb!!
Nä på'n i morgon igen:)

Vintercykling i Uppsala
Hey Ade, Sorry my wrong..
Jag visste mycket väl att det var en Spark, Scale har ju ingen dämpning bak ju ;)
IM no Genius..

Jag satsar nog på grillat till lunch imorgon också.

Ade skrev:
-------------------------------------------------------
> Det va jag som hade den "blåaScottScale" som
> igentligen är en blåScottSpark:)
> Grymt fint idag, verkade dok bara vara jag som
> fega med dubb!!
> Nä på'n i morgon igen:)

Vintercykling i Uppsala
Premiärturen (någonsin) i Lunsen var inte dålig. Inga dubb men stigarna var ju superfina så det behövdes inte, speciellt från torpet mot Alsike kunde man ju verkligen ligga på. Kan ändå bli ett par dubbade framöver, blir j inte mindre isigt framöver skulle jag tro.

Spångesten finns ju alltid där och speciellt vintertid, men mycket nöjd med turen, området, folket och korvgrillningen.

Bilagor

• IMG_20130309_130941.jpg
    IMG_20130309_130941.jpg
    70 KB · Besök: 34
Vintercykling i Uppsala
Hmmm...
Det där torpet ser ju mysigt ut, så man kanske skulle försöka ta sig dit någon dag när solen skiner. Det är ju inte läge att ta ut finräsern riktigt än.

Om man har smala cx-däck och bara räser-teknik, är det då lämpligast att ta sig dit via Alsike?

Vintercykling i Uppsala
Jag och en polare kommer grilla vid torpet vid 14.00-tiden ungefär! Hoppas någon snäll person har fixat fin grillglöd till dess :-)
Utgår ifrån Flottsund!

Vintercykling i Uppsala
Skrmavbild2013-03-10kl.15.31.29.png

Blev visst en tur idag igen. Inte speciellt svårt att övertyga sig själv när solen strålar och minnet från gårdagens grymma cykeltur är färskt i minnet. Tog ett tag att få igång benen som var lite sega. Betydligt halare idag, inte för att jag vurpade eller tappade någon spång men några gånger var det lite väl spännande med långa framhjulssläpp. Kanterna i spåret in mot torpet är hårda så är det is kan man lägga framhjulet lite vid sidan om utan att tappa fart. Torpet tor Alsike är snabbt och lite rodelbana. Massa studenter eller liknande var ute och testade friluftsliv. De var rätt schyssta och gick åt sidan när de släppte förbi farbror.

Fotisättning för att....
Skrmavbild2013-03-10kl.15.20.51.png

..fotografera spår av mindre bjärv, dock nog så farlig.
Skrmavbild2013-03-10kl.15.19.31.png

Vändpunkt på grusvägen. Bra mycket kallare där än i skogen.

Skrmavbild2013-03-10kl.15.18.23.png

Cykjel mot tjäd, under drickapaus på tillbakaväg vid Torpet. Grymma bänkar att gassa på (för att orka hem igen). Mötte en 29 mtb, snackade lite om däck och hala spänger. Snackade lite till med en löparsnubbe med två dvärgpincher (gissar på det iaf), kul att ligga bakom och se hur kul de hade när de sprang spåret hemåt. Mötte eriksson? med följe och vi snackade däckval, fotisättningar och däcktryck, dubbdäckens måste för att överleva. Summa summarum, 5-stjärnig tur som känns i kroppen just nu.

Skrmavbild2013-03-10kl.15.19.08.png

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Japp, det stämmer att det var jag :-) Blev lite lång grillpaus idag... Hade varit på spinning innan så jag var huungrig! Lite kyligt efter korven så sen kördes det lite hårdare för att få upp värmen!
Upplevde det också lite halare än igår men det går ändå bra utan dubb.
Jag har visst lite dålig balans för jag körde precis lika mycket bredvid spängerna som på :-\

Vintercykling i Uppsala
Efter en dag på jobbet kom jag på att lampcykling är nog kul.

Skrmavbild2013-03-11kl.21.25.50.png

Vargarna ylade och runt omkring sprang yrvakna förbannade björnar.

Skrmavbild2013-03-11kl.21.30.52.png

Man tror att man kan stigen utantill, men icke då. Satsade friskt in i spänger som inte alls låg där de skulle. Vem springer omkring och flyttar spänger på nätterna? Betydligt smalare också.

Skrmavbild2013-03-11kl.21.31.16.png

Torpet såg inbjudande ut eller......

Skrmavbild2013-03-11kl.21.32.17.png

Bäst att skynda på tillbaka, mötte ett par med hund. Va konstiga människor alltså, eller här är jag ute och cyklar kanske.

Skrmavbild2013-03-11kl.21.32.37.png

Cykel lutad mot skare.

Skrmavbild2013-03-11kl.21.35.26.png

Slutbild, snart hemma. Trevlig tur, sportradion och lunsencykling funkar bra tillsammans. Mersmak och ingen blodsmak.

Skrmavbild2013-03-11kl.21.40.03.png

Vintercykling i Uppsala
Blev tvungen att prova det här med lampcykling. Varierande underlag i närområdet, från fint trampad vinterstig till nästan sommarväglag med lite blankis emellan.
/ johan

Bilagor

• DSC_0212.jpg
    DSC_0212.jpg
    52 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Undrar om det är fint i Lunsen ikväll?
Grilla korv mitt i kvällen mitt i skogen på en bänk är det kul eller är jag bara hungrig?

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Typ, jag är mätt nu och med det försvann intresset. Skall packa lite grejer och se om det kanske dyker upp igen imorgon.

Tänk : Korv med potatismos (tyvärr pulver) fixat med en klick smör toppat med västkustsallad och en ljummen öl i Lunsentystnaden. Låter ju rätt trevligt faktiskt. Tar en bild om det händer.

Vintercykling i Uppsala
Jag tänkte ta ut farsan på en tur i helgen, någon som har en bra rutt på en gps-fil att dela med sig av? Önskar främst till Hågadalen eller Vårdsätraskogen.

Vintercykling i Uppsala
Vårdsätraskogen är inte så stort, där bör du klara dig utan karta. Vårdsätra skogssling är markerad med rött och är rätt fin. Några km lång.

Ska du bara köra i hågadalen eller upp i nåsten också?

Vintercykling i Uppsala
-XIII- Tror att ölen blir kall vare sig du vill eller inte :-)
Mörkercykling är riktigt kul med bra lampor (som jag har :-P) , men det är f-n i kallaste laget nu för min smak...

Vintercykling i Uppsala
Jag var i lunsen idag före jobbet. Satt i solgasset och mumsade kaviarmackor. Mumma. Dock ingen ljummen pilsner.

Tyvärr hade det blivit ganska isigt. Undra om man ska införskaffa ett par dubbdäck...

Vintercykling i Uppsala
Lulle skrev:
> Vårdsätraskogen är inte så stort, där bör du
> klara dig utan karta. Vårdsätra skogssling är
> markerad med rött och är rätt fin. Några km
> lång.
>
> Ska du bara köra i hågadalen eller upp i nåsten
> också?

Vi skulle kunna snurra lite i vårdsätraskogen och sedan köra hågadalen och ev en del i nåsten om orken finns och det inte är för isigt (vi kör utan dubb). Om man säger så här, var tror du det är bäst just nu om man kör odubbat?

Vintercykling i Uppsala
Ade skrev:
> Jag tycker vi kör grillning vid torpet på
> söndag:)

Svar: -Bra idé, jag kommer förbi helt klart. Verkar bli perfekt grillväder. Klockan ?

Oggler skrev:
> Hur är stigen flottsund - lunsentorpet?
> Har det blivit isigt? Eller har man
> fortfarande behållning av att hoja
> odubbat?

Svar: Testar imorgon, lär ju vara isigt på sina ställen så full satsning blir det inte.

Vintercykling i Uppsala
Oggler skrev:
> Hur är stigen flottsund - lunsentorpet? Har det
> blivit isigt? Eller har man fortfarande
> behållning av att hoja odubbat?

Nej, det är sparkföre hela vägen. Stigen är hårdfrusen isbark, skulle knappt promenera odubbat...

Vintercykling i Uppsala
Cyklade runt i Nåsten idag i det fantastiska vädret. Hittade perfekta stigar (debut med dubbdäck) och avslutade med några härliga repor upp och ned för Linnestigarna närmast södra gottsunda, riktigt kul!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    77 KB · Besök: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    95.1 KB · Besök: 32
Vintercykling i Uppsala
Blev lite nyfiken på hur halt det egentligen är därute så jag tog en lite eftermiddagstur ut i Lunsenskogen med endast odubbade däck på cykeln vilket kan tyckas dumdristigt.

Skrmavbild2013-03-16kl.18.18.47.png

Mötte en snubbe på väg ut som menade på att det var lite halt. Några spångar senare manade fästet till beaktande av fart och balans men det gick lika bra att blunda sig igenom och mumla ett mantra "jag har fäste jag har fäste"

Skrmavbild2013-03-16kl.18.19.14.png

Torpet lika inbjudande som vanligt, inte en kotte där men verkar som någon besökare roat sig med att såga itu en bänk? Jaja det är ju mitt ute i vildmarken och man måste ju överleva. Mötte 3 stycken på vägen ut som helt klart såg ut att vara på väg för en övernattning. Verkar vara halt att promenera, tur att man cyklar för det är inte halt det minsta, bara lite.

Skrmavbild2013-03-16kl.18.19.28.png

Nä, inga problem att cykla i Lunsen inte, med planering av spårvalet är det ingen fara. Dock är vissa spänger mycket intressanta med väldigt smala passager av snö och is. Man känner sig rätt duktigt när man klarar sig (överlever). Avslutade med SävjaMTB som är ok med bra fäste men känns egenligen bara jobbig utan egentliga kuligheter.

Skrmavbild2013-03-16kl.18.19.42.png

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> Oj, snobbigt värre :P

Haha, jag vet inte om snobbigt är rätt ord men nu är GT:n fixerad. Ska bli spännande.

skogsfixie.jpg

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Jag var ute och körde i lördags Skarholmen-Skohalvön (det hade gått fint att åka längre, men hade skridskoåkare i sällskap, och de är så petiga med snö ...). Mötte också någon som körde MTB, tror en vit Canyon. Någon härifrån?

(Mötte också en med TV-kamera, hon verkade gilla att hitta något att skriva om; det blev faktiskt ett ovanligt OK reportage, även om hastighetsuppgifterna inte stämmer helt. Se http://www.unt.se/uppsala/24-unt-premiartur-med-vlomobil-2330846.aspx)

Vintercykling i Uppsala
kontrapunkt skrev:
> inlägg

-Kul reportage och snygg kommentar om miljöbilsreduktion.

Vintercykling i Uppsala
Det blev en pre-work-tur i stadsskogen och nåsten idag. Jävulskt roligt. Mötte en pappa med barnvagn i stadsskogen som utbrast "ser kul ut!" när jag passerade och såg ut att vara lite avis.

Endast en OTB i skogen idag. Kanske borde skaffa knä och bågskydd med tanke på min usla teknik/fart-ratio.

Stadsskogen:
P3210002.JPG

Hågadalen:
P3210006.JPG

Bakom hågahögen kändes det nästan som att våren var på väg:
P3210021.JPG

Vintercykling i Uppsala
Tror ni att den lill snön som kom imorse kan bonda på underlaget och öka greppet på isiga stigar? För oss utan dubbdäck alltså? Eller blir det bara förädisk dödshalka?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp