Vintercykling i Uppsala

Vintercykling i Uppsala
Tror att det var/är för kallt. För att skapa något grepp måste nysnön smälta in lite i blankisen. Nu ligger den bara ovanpå. Eventuellt om det blir lite dagsmeja att läget kan förbättras.

/Johan

Vintercykling i Uppsala
"Kittlar dödsskönt i kistan...."
Jag kan tänka mig att passera Plantaget, men annars kommer jag köra lite mysrundor inne i Lunsenmassivet helt utan sherpa eller monterade ishackor.

Vintercykling i Uppsala
Tog en liten runda för att kolla isen. Någon hade hunnit ut före, också med odubbat.

Skrmavbild2013-03-23kl.16.56.41.png

Lite släpp här och där men inget som störde varken humöret eller cyklingen. Soligt och varmt var det.

Skrmavbild2013-03-23kl.16.45.49.png

Spåren svängde av vid trekorset. Jag körde rundan till Lunsenstugan och ner till vägen mot Alsike innan jag körde hem igen. Trevlig tur, riktig vårkänsla.

Skrmavbild2013-03-23kl.16.45.24.png

Vintercykling i Uppsala
Första turen med nya cykeln i Nåsten. Riktigt fin dag fast dubbdäck hade varit skönt!
Screenshot_2013-03-23-17-35-37.png

20130323_114937.jpg
Så länge man höll sig på stigarna som är lite mer trafikerade gick det bra.

20130323_114125.jpg
Men gav man sig ut på mindre trafikerade häststigar så blev det ganska trögtrampat=P

Vintercykling i Uppsala
Min ben känns sura just nu men jag kommer helt klart kanske cykla Lunsentorpet ToR bara för att det är så kul. Tyvärr troligen runt lunch. Grilla lunchen kanske?

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som skallcykla i morgon? Jag är
> nästan lite sugen

Det går nog över ska du se.
Jag spelar simskolekortet.

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Sega ben här med minst sagt... men jag och snickarklas tänker ta en tur i Lunsen med våffeljärnet :-)
Hur är Upplandsleden från torpet vidare mot Fjällnora?

Gårdagen :

Bilagor

• IMG_20130324_074439.jpg
    IMG_20130324_074439.jpg
    122 KB · Besök: 37
Vintercykling i Uppsala
Jag kommer iväg på Cükkeln om 40 minuter och är inne på Flottsund-Torpet leden om 60 min (kl 12:43) och är då vid torpet 13:20 förhoppningsvis.

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag går och sover en stund till.
>
> Hur länge då?

Tills nu ungefär.

Cykelsuget infann sig inte riktigt. Det får bli en kvällstur i veckan istället.

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Jag sa ju att det skulle gå över :)

Det var värt ett försök i alla fall.

> Jag joggade istället.

Oj, starkt!

Vintercykling i Uppsala
Stack ut en liten tur i solen med herrloppet på skidor i öronen. Sega ben men det brukar lösa sig när det blir kul i skogen.

Skrmavbild2013-03-24kl.17.38.41.png

Först mötte jag en snubbe på en gul cykel (pnkcow?) på väg ut ur Lunsen. Sedan dneriksson,snickarklas, Ade och hmm...Skral? nej utan L som eldat på lite så att man fick perfekt grillglöd för den stackars korv man fick med sig. Denna gång med ketchup som gav smaksensationer i munnen så att man nästan svimmade. Avslutade med lite nyponsoppa. Under tiden testades stigen bakom stugan, den var inte så kul tydligen.

Skrmavbild2013-03-24kl.17.26.08.png

Körde ner och runt grusvägen vid Alsike och in igen vid andra vändplan mot Torpet. KASS! Skogsaverkat så att man gick vilse, enda roliga kruxet var en massa stock (vääääldigt klena stockar men men) lagda för skogsmaskinen. Träffade på en annan som också var lite "lost" efter jag jagat runt i älgspår. Han vevade på håll och visste precis, jag vevade tillbaka i skogsbynet och visade att "perfekt den vägen är det". Egentligen undrade vi båda om vägen och var lika vilse. Blev rätt iallafall, gissar på att det var Cyklot B som cyklade AM på sin fulhybrid. Vi tog en paus vid torpet medan 4 snabbMTBexpressveloister passerade och vände (vilar dom aldrig???) eftersom stigen bakom stugan som sagt var kass. Jo vilar gör man när man fixar punka (glad att det inte var jag, hade nämligen ingen slang med mig). Jag passerade glatt MTBgänget i bra tempo trots att jag egentligen bara ville ligga kvar i någon snöhög. Avslutade brutalt med två nästan OTB i Sävja och på lägsta växeln uppför en minimal backe då jag insåg att jag inte orkar en meter till....THE END

Skrmavbild2013-03-24kl.17.35.42.png

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Jag sa ju att det skulle gå över :)
> Jag joggade istället.
>
> /Johan

Jag vet inte om jag skulle säga att 24km i 4:37 tempo är att jogga ... stark och snabbt oavsett!

Själv tvättade jag bilarna idag - räknas det som träning?

Vintercykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> Först mötte jag en snubbe på en gul cykel
> (pnkcow?) på väg ut ur Lunsen. Sedan
> dneriksson,snickarklas, Ade och hmm...Skral? som
> eldat på lite så att man fick perfekt grillglöd
> för den stackars korv man fick med sig. Denna
> gång med ketchup som gav smaksensationer i munnen
> så att man nästan svimmade. Avslutade med lite
> nyponsoppa. Under tiden testades stigen bakom
> stugan, den var inte så kul tydligen.
>

Ja, det var jag du mött. En snabb tur för inkörning av ny dubbdäck hade planerats men det blev för rolig in i skogen. Inte alls så många asfaltsmil som behövdes men inga tappade dubb hittills.

Vintercykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> …, gissar på att det var Cyklot B som cyklade AM på sin fulhybrid.
>
Jo tack! Upplandsleden ned från torpet var perfekt för mina 35:or; kunde stå på hela vägen.
Nu var det ju 4 mil landsväg som var huvudsaken, inte skogsmullandet. ;-)

Vintercykling i Uppsala
Tretton det var nog inte jag! jag tog mig aldrig ner till Lunsen. Jag och tjejen snirklade oss ner till skaraholmen och grillade korv istället. Vi kom ju nästan för nära lunsen för att banga, men jag skyller på att det nästan hade hunnit bli mörkt

Vintercykling i Uppsala
Om det var vår polare du menar -XIII- så är han, tro det eller ej, inte medlem här. Han lär vara med fler gånger så vi kan kalla honom L :-) Om inte det är upptaget...

Fantastiskt fin cykling idag! Körde in dubbdäcken (Schwalbe Ice Spiker Pro) 3,6 mil (hade kört spinning och långfärdsskridskor innan så det var stopp där...) på asfalt igår och tror alla dubb är kvar efter dagens premiärtur :-) Brutalt fäste!
Gräddade våfflor med snickarklas nya mobila våffeljärn och det blev grymt bra :-)

Bilagor

• IMG_20130324_162705.jpg
    IMG_20130324_162705.jpg
    117.2 KB · Besök: 28
Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Kul med alla rapporter från daegns skogscykling. Seriöst med våffeljärn :)

Och biltvätt är väl nån sorts karateträning AWi :)

/Johan

Vintercykling i Uppsala
En mycket (?) modig person hade kört Nåsten utan dubb som det såg ut i spåren när jag orienterade där i skogarna i söndags. Det är några backar ner mot Hågadalen från båda sidorna som är ganska håriga med all is där jag med fulldubbade skor fick smyga ner men cyklisten (bara ett spår så vitt jag kunde se) hade rullat utan några nämnvärda bromsmärken i det tunna snölagret ovanpå. Kudos!

Vintercykling i Uppsala
Ja föret från Flottsund-torpet och vidare mot Alsike var fantastiskt även utan dubbat och våfflorna var inte heller fy skam. Blev en redig flygtur över styret efter en frisk satsning över en spång men inga skador.

Vintercykling i Uppsala
snickarklas skrev:
> Ja föret från Flottsund-torpet och vidare mot
> Alsike var fantastiskt även utan dubbat och
> våfflorna var inte heller fy skam. Blev en redig
> flygtur över styret efter en frisk satsning över
> en spång men inga skador.

Ja vurpan blev riktigt snygg:) det får vi göra om!!

Vintercykling i Uppsala
Kvällstur med vovven. Stigarna i Berthåga har nog aldrig varit så trevliga som nu. Enstaka fläckar med dödsis men i huvudsak klart cykelbart utan dubbar.

kvallstur_25_mars.jpg

gps_25_mars.jpg

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Är det någon som kört Nåsten klassikern senaste tiden och vet pm den är upptrampad?

Planerar att köra en tur i morgon kväll.

Vintercykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Kvällstur med vovven. Stigarna i Berthåga har
> nog aldrig varit så trevliga som nu. Enstaka
> fläckar med dödsis men i huvudsak klart
> cykelbart utan dubbar

Vad trevligt, Berthåga ska testas om tillfälle bjuds.

Vintercykling i Uppsala
s skrev:
> Är det någon som kört Nåsten klassikern
> senaste tiden och vet pm den är upptrampad?

Klassiker'n är inte farbar i sin helhet. "Hundslädevändan" funkar fint men Lasses är inte trampad.

(Nåsten TT öppnar nog sent i år)

Tillbaka
Topp