Vintercykling i Uppsala

Vintercykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
-------------------------------------------------------
> Skral skrev:
> --------------------------------------------------
> > Vad är nåsten-klassikern?
>
> +1

Det är en stig.

Vintercykling i Uppsala
Låter som det får bli en standard Lunsentorpet tur och retur istället då.

Start vid flottsund, lilla parkeringen. 19:15 ?

Vintercykling i Uppsala
Fantastiskt rolig cykling ikväll. Hårdpackat och lite lagom strävt underlag.

Jag tror det hade varit ok med odubbat. Det finns några kortare partier med is men överlag borde det funka med odubbat.

IMG_2190.png

Mörker och snö

IMG_2192.png

Mörker och snö och torp

IMG_2193.png

Mörker och snö

IMG_2196.png

Mörker och snö

Vintercykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> Mysigt! Ingen GPS?

Nej, jag tog en rövare och körde utan. Det var första gången jag cyklade stigen så det var inte helt lätt att hitta. Jag stannade säkert femton gånger och frågade om vägen.

> Förstår att folk cyklar mycket till Torpet nu när rötterna inte är i vägen :)

Ja, sista biten är faktiskt riktigt rolig när man kan stå på ordentligt utan att skaka sönder.

Vintercykling i Uppsala
s skrev:
> Mörker och snö
>
> Mörker och snö och torp
>
> Mörker och snö
>
> Mörker och snö

Supernajs.

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Kära Bamseklubbare och gnällgubbar, jag är i Uppsala på fredag och tänkte ta en tur i Le Luns. Vem vill leka med mig? Först till kvarn!

//Kristin

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Jag tog en pannlampetur efter jobbet idag. Det blev från Fyrislund, ut på spångarna till fågelskådarkojan söderut brevid ån, ner till flottsund och sen runt skarholmen hem till kåbo.

Riktigt fint underlag! Det gick att trycka på ordentligt nästan överallt. Tyvärr la lampan av precis innan jag skulle gå på gula stigen så jag fick trampa asfalt vägen hem i månskenet.

Betyg på nya lampan: fem överstrykna cykelhjul.

Vintercykling i Uppsala
Skral skrev:
> Vad är det förresten som gör nåsten-klassikern
> till en klassiker?

Inget särskilt mer än att det är en fin och ofta använd tur. Standardsvängen i Nåsten liksom :)
Och så innehåller den "Nåsten time trial" som är en stående utmaning för den som vill gasa på lite.

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Var upp och tramsade i Lunsen idag vid lunch, och lyckades ta mig från Alsike förbi torpet till Flottsund. Men dagsmejan tar sin tribut nu och det hårda fina föret är på väg att lämna plats för mjukare slaskig konsistens där det inte är skugga.
Men några dagar till håller det nog för fullbreda däck.
IMG_0426.jpg

Dödsis, spårsnö, gegga och vatenpölar på Alsike-vägen
IMG_0435.jpg

Läge för spångest
Skrmavbild2013-03-27kl.16.15.43.png

Vintercykling i Uppsala
Cyklot B skrev:
> Var upp och tramsade i Lunsen idag vid lunch, och
> lyckades ta mig från Alsike förbi torpet till
> Flottsund. Men dagsmejan tar sin tribut nu och det
> hårda fina föret är på väg att lämna plats
> för mjukare slaskig konsistens där det inte är
> skugga.
> Men några dagar till håller det nog för
> fullbreda däck.

Får lov att bli en tidig tur på fredag. Slask och vattenpölar är inte mina bästa vänner.

Vintercykling i Uppsala
Jag gillar inte att tvätta, topsa och vaxa min cykel så med sådant före får det allt vara.

Cyklot B : Hela Lunsen på fulhybriden? Nästan världsrekord :)

Vintercykling i Uppsala
Världsrekord i vadå? Dumhet?
Tog trekvart ner (!) från torpet, men jag behövde inte leda cykel mer en en fjärdedel eller så. Klämde i a f EN spång och solen sken så fint i skogen. :-)

När jag ändå är ute med lite mönster på däcken och värmer opp, kan jag väl lika gärna tramsa lite där ni andra mullar runt bland rötter och lera om sommaren. Föret är nog sällan bättre än så här.

Vintercykling i Uppsala
Det får nog bli flottsund-torpet-flottsund på fredag förmiddag, då det fortfarande är kallt å hårt!

@kristin vad har du tänkt köra??

Vintercykling i Uppsala
Ade, glöm inte sista sträckan till Alsikevägen!
Undrar när man måste ut för att det inte ska töa allt för mycket? Vi kör nog vid 10 ungefär och hoppas på det bästa :-)

Vintercykling i Uppsala
Jag var ute en sväng idag för första gången i år, utan vinterdäck kan tilläggas. Jag kände inte direkt att det är redo att cykla i skogen dubblöst om man säger så! :) Blev ett par rejäla blankis-vurpor, men jag var för sugen för att låta bli. Fick bli asfaltsvägen över Nåntuna hem. Helt ok det med då jag inte suttit på cykeln sedan i höstas.

Vintercykling i Uppsala
Grymt i Lunsen idag, bara lite smörigt och bara lite problem med fästet.

Skrmavbild2013-03-29kl.14.55.38.png

Jag var ju inte direkt ensam ute i skogen heller....fler fina cyklar (dneriksson, snickarklas, L och Ade på väg ut och 5kral lite senare) som körde på orginalspråket
? ja....du vet....odubbat. Hade kört betydligt längre om jag inte varit så förkyld. Mår jag inte sämre imorgon blir det troligen en runda då med.

Skrmavbild2013-03-29kl.14.52.43.png

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Skön tur genom Nåsten, Vårdsätra skog till Lunsentorpet, där jag mötte fyra glada och trevliga vintercyklister. Nåsten på hemvägen bjöd på ordentligt motstånd i de soliga partierna.

Vintercykling i Uppsala
Det va en trevligt å fin tur igår:)
Hårt fint före på vägen ut till torpet och vidare mot Alsikevägen! Vid torpet träffade vi på Lasse C:) tillbaka mot Flottsund bjöd mer på "intressant" före med mjukare och slaskigare underlag, där träffade vi även på tretton.
Idag blir det vila så att förkylningen har någon chans att ge sej, men i morgon är det bara på't igen!!

Några idéer för morgondagen??

Senast ändrad:
Vintercykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
> I dag var det kul att cykla.

April, april!

Vintercykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
> I dag var det kul att cykla.

Ja, jag tog en tur ut längs banvallen, helt ok cykling utan dubbar. Tog en avstickare på en avverkningsväg som också var kul och som mynnade ut på baksidan av bergtäkten längs 55:an. Där var stängslet öppet och det såg ut som rolig cykling där inne så jag cyklade in, men det var så lerigt där så jag gav snabbt upp. Cyklade tillbaka till banvallen och sen tog jag mig runt via Uppsala Näs, Lurbo och Norby.

Vintercykling i Uppsala
s skrev:
> Conan arkivarien skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I dag var det kul att cykla.
>
> April, april!

Mog1

Vintercykling i Uppsala
Tog en kort sväng i em/kväll jag oxå. Såg spåren på banvallen, dom såg riktigt färska ut så jag kan inte varit långt efter. Svängde in första avfarten mod rödbomossen, även där var spår av ett par cyklister. Tog mig ner mot ridspåren och sen Håga och Norby och hem. Funkade bra och var hårt och fint i skogen men det var ruskigt tungt i snösörjan där solen kommit åt. Morgon/fm cykling är nog att föredra om man vill ha snabbt före.

Vintercykling i Uppsala
Var ute i lördags. Kanonfin stig mellan Fäbodarna och Håga (den något närmare dalen, korsar Kung-björn-spåret och ansluter sen till vanliga grusvägen genom skogen). Väl promenerad och kompakterad.

Vintercykling i Uppsala
Det bidde en tvåtimmarstur från Norby via högen, genom Nåsten, Lurbo, Vårdsätraskogen, gropen, åsen och hem via östra sidan av Hågadalen. Mycket spår men bara en cyklist som for genom Vårdsätraskogen med högt tempo och färgglada slimmade kläder. Fram till Vårdsätraskogen var det smörigt med slask och lera (hästskit?) men sedan blev det isigt. Kan man tro att det blev mer hårdpackat i Vårdsätra och längs åsen? Conti RQueen 26x2.4 var ett bra men tungrullat val. Mersmak!

Vintercykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
> 18-ish plantskolan.

Du vet att första april var i förrgår...

/Johan

Vintercykling i Uppsala
Ja, usch!

Det gäller att passa på. Snart är det slut med vintercykling.

Jag vill ut å cykla i helgen. Lördag eller söndag spelar inte så stor roll, för min del, bara vi försöker komma ut så tidigt som möjligt så nattkylan sitter i ordentligt.

Någon som är sugen?

Vintercykling i Uppsala
s skrev:
>
> Jag vill ut å cykla i helgen. Lördag eller
> söndag spelar inte så stor roll, för min del,
> bara vi försöker komma ut så tidigt som
> möjligt så nattkylan sitter i ordentligt.
>
> Någon som är sugen?

Japp swinasugen. Dock ytterst osäkert att bestämma en tid för mig just nu. Håller utkik vad som sägs här och kommer jag så kommer jag. Har ev med mig en polare jag lurat att återuppta skogscyklingen.

Hur är det i skogen nu, dubbdäckstvång eller går det ha vettig cykling med sommarpuckar?

Tillbaka
Topp